Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
RC - radiostyrt

Modellbåtar

2010-07-28 02:02 #0 av: ROBBAN68

Hej igen, Jag var inne och skrev lite för nåt år sen om mina båtprojekt. Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit hem dom för att fortsätta mitt arbete för att färdigställa dom. Den ena är faktiskt nästan klar- bara lite smådetaljer och sen montera riggen så är den färdig för hyllan. Det är en segelbåt byggd helt i trä och ska likna en större segelbåt från början/mitten av 1900 talet. Jag byggde den i sin forsta version när jag var grabb och hade den tills jag gav bort den som gåva till en vetarabåtsförening. Jag hittade den efter många år sönderslagen, och jag tog hem den och renoverade den, och passade på att bygga om den lite samtidigt. Segelbåten är ca 135 cm lång, och höjden är ca 190 cm från kölen till mast topp. Så här ser den ut idag.

Anmäl
2010-07-28 02:30 #1 av: ROBBAN68

Så kommer vi till mitt långprojekt, jag startade det när jag var runt 14 år, och har inte blivit klar än trots att jag är 42 idag. Jag köpte en glasfiberbyggsats av bogserbåten BJÖRNEN när jag var grabb. Byggde ihop den och körde den som radiostyrd i kanalen. Detaljrikedomen var väl inte den bästa- men jag var nöjd med den. Tiden gick och jag blev äldre, fick fru och barn och sånt. Då gjorde jag mej av med allt vad modeller hette tyvärr. Sen lyckades jag spåra upp min bogserbåt. Hittade den hos en kompis till den som jag sålde den till. Han hade rivit bort all överbyggnad och byggt nåt slagskepp av den med kanoner och grejer. Den var då helt gråmålad. Även den ägaren hade tröttnat på den- så jag fick köpa tillbaka den för en symbolisk summa!

Väl hemma visste jag inte vad jag skulle göra med den- men tack och lov så var propeller och motor kvar i den. Så nåt skulle jag bygga- det visste jag.

Jag bor ju granne med Göta Kanal, och har sett kanalbåtarna i alla år, så tanken formades till att kanske skulle bygga en sån. Så blev det och mått började tas på modellen. En kanalbåt är ungefär 30 meter lång, och 7 meter bred. Min model var 127 cm lång, och 35 cm bred. Så jag tog fasta på bredden och bestämde mej för skala 1:20. Då får jag rätt bredd på båten- men längden stämde inte, så jag fick kapa skrovet på längden och förlänga det med 33 cm för att komma upp till skalenliga 30 meter. Modellen blev följdaktligen 150 cm lång, djupgåendet blir ca 15 cm, vilket är lite för djupt för att vara skalenligt- men det bryr jag mej inte om. Nu har skrovet isbrytarstäv, vilket ingen kanalbåt har haft- men det fick mej att börja tänka i banorna att bygga en båt utan riktig förebild. Bara plocka just den delen från olika båtar som jag gillade på dessa typer av båtar. som aktern och första våningen har Vaxholmsbåten GUSTAFSBERG III fått stå modell för, det stora fördäcket har jag sett på WILHELM THAM osv osv.. Allt kommer bli en enda stor symfoni av en massa båtar. Så här ser den ut nu när den står i hyllan- ni ser den gråa färgen från tiden som slagskepp i fören på skrovet och notera den normalstora flyttkartongen bakom....

Anmäl
2010-07-28 02:36 #2 av: ROBBAN68

Några bilder till på den...

Anmäl
2010-07-28 02:46 #3 av: ROBBAN68

Jag fick jobbet att rensa upp ett dödsbo för några år sen, och hittade lite RC-hobby grejer. Bland annat den här radion, komplett med allting. Den tänkte jag köra kanalbåten med nån gång i framtiden. Det är en 6 kanalsradio med massor av för mej okände funktioner- men det blir nog bra det med. Saknar förresten två srvon- fanns bara fyra med. Går det få tag på "servo SM-394" nånstans idag? Skulle även behöva skarvsladden mellan batteripacket och mottagaren också, Ni vet den med på/av knappen....

Så här ser radion ut, inköpt på firma B BECKMAN & CO AB i Vällingby den 20 Januari 1987, enligt kvittot!

Mer bilder och uppdateringar kommer efterhand. Blir ett fint höst/vinter pyssel.

SKREV OBELIX

 

Anmäl
2010-07-28 09:22 #4 av: starhawk

Kul projekt Obelix, lycka till med fortsättningen!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-07-28 09:55 #5 av: Jonssonligan

150cm! Maffig båt.

Detta blir trevligt att titta på.

Anmäl
2010-07-28 11:14 #6 av: ROBBAN68

Tack, ja det blir en maffig båt! jag var inne på lite olika sidor för radiostyrda båtar igår, och det varkade som det bara finns två kategorier av utövare,

Dels den gruppen som tävlar med metanolmonster och jagar runt på en bana i 700 km/h, och sen den gruppen som bygger exakta kopior av ett fartyg där allt ska vara exakt rätt in i minsta detalj. Jag känner mej inte hemma i nån av dom grupperna.

Jag läste om en byggare som hållit på forskat och letat fakta kring "sin" båt i ett år innan han börjat. Varit på sjöhistoriska och fått tag på originalritningar och dokumentation om båten och så vidare. Visst blir det bra och fint- men sånt tålamod skulle jag inte ha. Jag nöjer mej med att göra detaljer som SER rätt ut- men det är inte så noga att funktionen år samma som på originalet- eller som i mitt fall så finns det ju inget original.

Ett bra exempel: Ventilerna i skrovsidan, finns riktiga svarvade i mässing med gångjärn och glas som ser helt fantastliskt fina ut- men svindyra, och att svarva själv kommer inte på tal då det kommer ta ett år att tillverka ett 40-tal likadana ventiler. Jag löste det så här: köpte mässingsöljetter som är till tyg, dom är ju "hattformade" innan man slagit ihop dom kring hålet i tyget. La ut en remsa tejp med kladdiga sidan uppåt och ställde mässingshattarna med brättet uppåt, sen gjorde jag iordning en laddnig aralditlim och hällde i varje hatt så det blev några mm kvar upp till kanten. När det härdat så var det bara att borra ett hål i rätt storlek och limma dit "ventilen" i skrovet eller överbyggnaden- går inte att skilja från en riktig ventil på en meters avstånd.

När jag kommit till motoriseringen av båten så vet jag inte riktigt hur jag ska göra? Funderade på att kapa bort handtaget på en 12V:s batteriskruvdragare och använda som motor, Den 120 mm stora propellern har ju brutal stigning så den ska ju snurra ganska sakta- så jag tror det blir bra med den lösningen. Va fan, gå till hobbyaffären och köpa en motor med rätt utväxling för en sån här båt tror jag kostar en förmögenhet. medan en skruvdragare bara kostar en trehundring idag!

Sen när den ska sjösättas så kommer väl ett annat problem- vikten! Den kommer väl flyta som en kork och kapsejsa direkt då den ska väga skalenligt ca 40 kilo. Men jag har tagit med en påse blästerkulor från jobbet som jag ska hälla i botten av skrovet och låsa fast med nån form av lack så det blir fastlimmat för att undvika föskjutning i lasten!

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-07-28 13:20 #7 av: Jonssonligan

Lysande, det är ju så man ska göra.

Visst kan det finnas en tjusning med att "allt är rätt" , men det brukar försvinna i takt med att 1000-lapparna seglar iväg. Jag tycker absolut att du ska köra på din linje, det hade jag gjort. Det är ju för sitt eget nöjes skull man bygger.

Det där med motorn får du gärna visa. Själv bygger jag inga "rörliga båtar", men andras egna lösningar är alltid kul att ta del av. Speciellt när man kan spara pengar.

Anmäl
2010-07-28 14:59 #8 av: Joppo

Vilka bjässar du byggt Robban! Skrattande Du fick mig osökt att tänka på denna bild...

Jag tycker du har en skön inställning till ditt byggande. Man bygger väl främst för sin egen skull och precis hur man själv vill. Oavsett hur korrekt ditt bygge är så lär det ändå bli en väldigt maffig och snygg modell i slutändan.

Anmäl
2010-07-28 15:16 #9 av: ROBBAN68

Jönssonligan,

JAg tycker det funkar bra att ta lite genvägar mellanåt, visst- man kan bygga en dörr öppningsbar på överbyggnaden med gångjärn och handtag, bara för att visa att det går att öppna den. Men resten av dörrarna kan man bara markera med dörrfoder, ett runt fönster och handtag, och gångjärnet på kanten är i själva verket en mässingsdyckert som klippts av till 5 mm långa bitar och slipats till. Man ser att det är en dörr- det räcker tycker jag.

Motorn och dess installation kommer jag naturligtvis att lägga ut i tråden.

Joppo,

Ja den var riktigt stor- och jag får genast känslan av att han byggt den på uppdrag åt nåt filmbolag eller liknande. För har han byggt den på hobbybasis åt sej själv måste det ju vara nåt fel på karln. Snälla nån, ge honpm en diagnos så vi slipper fundera mer på saken. Men den var riktig mäktig- och i samma skala som min kanalbåt.

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-07-28 16:19 #10 av: zoncar

#8 snacka om bygge! När kommer det en stolle och bygger en modell i skala 1:1 tro????Skrattande

Anmäl
2010-07-28 16:27 #11 av: ROBBAN68

zoncar,

Det är faktiskt redan gjort, En Caproni som var med i den svenska serien "Tre kärlekar" Den byggdes enbart för filminspelningen. Den står på Flygvapenmuseumet i Malmslätt idag.

 

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-07-28 17:49 #12 av: StefanW

#11 Mycket Cool!

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2010-07-28 18:21 #13 av: Joppo

#9 Jag tror inte den är byggd för en film utan endast för "privat" brukCool. Jag baserar denna teori på att den dels har ett säte för en passagerare i skala 1:1 och dessutom en inbyggd stereo vilket framgår av texten. För en filmversion borde dessa features vara helt onödiga.

Med andra ord är nog gubben lite galen haha Glad

Läser man vidare i texten så hoppas byggaren att nån annan ska bygga HMS Exeter så att de kan ha paintballdueller med de två skeppen Skrattande

Anmäl
2010-07-29 03:18 #14 av: ROBBAN68

Jag lyfter frågan angående själva radiostyrningen lite.

Det är alltså en SANWA FM MODULE på 6 kanaler, och den ligger på 35 MHz bandet, radion är från -87, och väldigt välskött och fin. Jag har satt i nya batterier och provat den och alla servon funkar ryckfritt och jag har testat alla sex kanaler, Den verkar med andra ord funka som den ska. Men det varmånga år sen jag var aktiv inom RC hobbyn, så jag vet inte om den ens är tillåten att använda idag, eller om det finns billiga anläggningar med fler kanaler för flera funktioner på båten.

Så ni som kör radiostyrt- är den användbar eller?

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-07-29 12:42 #15 av: JaguarMkVII

#14: Jag gillar din inställning till bygget skarpt men jag har en kommentar till radion. Du skriver 35MHz och det är en frekvens som är avdelad för RC-flyget. Hade det här varit för 12-15 år sen hade jag avrått starkt från att köra på det frekvensbandet men nuförtiden kör de flesta RC-flygare med ett högre frekvensband så det är inte så kritiskt längre. Det finns dock dinosaurier som jag själv som kör med gamla grejor så emellanåt hittar man dem. Bara du är försiktig och inte kör i närheten av modellflygare skall det nog gå bra.

Anmäl
2010-07-29 14:44 #16 av: ROBBAN68

Hej Jaguar,

Kul att även du uppskattar mitt sätt att tänka kring mitt byggande. Men för min del så är ett måste att hålla ner kostnaderna. För jag har ytterligare en hobby som slukar pengar mellanåt- Offroadkörning med terrängbilar. Blir mycket i garaget och i klubben sommar tid, så höst och vintern vill jag ju ha nåt annat att göra.

Jag hade nåt i bakhuvudet om att det var nåt som va reserverat på nåt sätt. Och då ställer det till lite problem- för granne med kanalen ligger även Söderköpings modelflygklubb. Och jag vill ju inte störa dom- eller bli störd heller för den delen.

Vad är alternativet för mej då? Köpa en äldre 27 MHz radio, eller finns det nya till överkomligt pris som är goskända till RC-båt?

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-07-29 15:18 #17 av: starhawk

#16: Är det inte bara att byta kristall, kommer ihåg att jag gjorde det på min dåvarande Futaba när höga vederbörande ändrade sig beträffande frekvenserna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-07-29 15:51 #18 av: ROBBAN68

Om jag fattat rätt så är kristallens jobb att finjustera frekvensen inom ett visst register. Som gamla 27 som jag hade förut, dom hade väl 5-7 kristaller som man kunde byta mellan. jag tror att den lägsta gav 26.995 MHz och den högsta 27.995 beroende på vilken kristall som användes. Hur många som finns på 35 bandet har jag ingen aning om- men min radio har tydligen kanal 67 står det på ett märke.

27 MHz radiosarna gick väl på AM bandet, därav var det tvunget att ha så stort avstånd mellan frekvanserna för att det inte skulle störa nästa frekvens. 35 jobbar ju FM, vilket ger mer utrymme för fler kanaler.

Med reservation för att jag inte fått allt om bakfoten nu.

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-07-29 16:39 #19 av: JaguarMkVII

35MHz är ju flygarnas frekvenser medan på 27 och 40MHz är det fritt fram. Det finns om jag minns rätt nånstans runt 25 frekvenser på 35-bandet, från 60 upp till 85 nånstans. Äldre 27MHz anläggningar finns det gott om i gömmorna hos folk. Kolla på tex www.svensktmodellflyg.se  så tror jag det finns nån köp och sälj.

Anmäl
2010-07-29 22:36 #20 av: PonCar

#8. Jag tror detta "monsterbygge" har figurerat tidigare på forumet. Min teori är att han ska använda sin privata "Graf Spee" till att jaga tjuvfiskare på sin privata sjö...Flört

Anmäl
2010-07-30 00:59 #21 av: Joppo

Det låter som en rimlig teori Poncar :D

Anmäl
2010-08-02 01:24 #22 av: ROBBAN68

Jag hittade en bild på originalet till den bogserbåtsmodell jag köpte som grabb. Det är den skrovet jag har förlängt och byggt min kanalbåt på.

Lite kul är att på den bilden så har BJÖRNEN kvar sin trippelexpansions ångmaskin! Som för övrigt står på ett museum idag.

 

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-08-07 02:10 #23 av: ROBBAN68

Jag har blivit så inspirerad av alla här så jag har börjat fulla min lägenhet med trälister, verktyg och allt annat som är bra och ha till mitt bygge.

Det mest konkreta är att motoriseringen är klar. Det blev en batteriskruvdragare av märket SKIL, en 12 V:s från -80 talet nånstans. valet föll på den av flera skäl: den hade metall hälje til växellådan- som bestod av kullagrade planetväxlar. Och att det var en 12 Volts motor i den. Handtaget sågades bort, och nu ska jag linda ett bromsrör runt motorn, så det blir vattenkylning på den. Några fästöron ska dit också så jag kan sätta dit gummiupphängningar så den inte sitter stumt i skrovet. Chucken får vara kvar- jag drar fast propelleraxeln direkt i den- enklare kan det inte bli. Det kommer bild på "drivlinan" när vattenkylet och fästöron är monterat.

SKREV OBELIX

Anmäl
2010-08-07 15:27 #24 av: Jonssonligan

Coolt med vattenkylning i form av rör. Måste ses.

Fyll gärna rören med nåt innan, de kan lätt bli platta på sina ställen annars. Jag har inte praktiserat det själv, men sand brukar man rekomendera till lite grövre konstruktioner, kanske 10 mm invändigt och uppåt.

Eller så kanske vatten kan fungera. Såg på "Så funkar det" (världens bästa program) på Discovery, där fyllde de mässingsrör till trumpeter, med just vatten. Sedan for det in i frysen, och isen i röret hindrade rören att bli platta under själva bearbetningen.

Lycka till.

Anmäl
2010-08-08 13:50 #25 av: ROBBAN68

Jag kommer använda bromsrör till bilar, och dom tål att böjas i små radier utan att plattas till. kylning är nog ett måste då motorn kommer gå kontinuerligt när jag ska köra den. samma sak med fartreglaget, det blir ett mekaniskt med fem lägen- fullt framåt,  halvt framåt, stopp, halv back och full back. Och det har en förmåga att bli riktigt varmt så det kommer att kylas också.

Jodå bilder kommer efterhand på den. Men jag tror att jag lägger in alla bilder på min pix-box och länkar dit för att dom inte ska ta så stor plats här.

 

SKREV OBELIX 

Anmäl
2011-05-13 20:07 #26 av: grobelaar

Kul att se.Jag har köpt en byggsats av en fiske båt som heter Svea. Tyvärr saknar jag fartreglage. Om någon vet om vad som passar till en Graupner Speed BB Turbo så är jag tacksam. Har tänkt att köra med ett 12V ack från Biltema soch motorn drar ca 7 A (max 40 A vid stopp).

 

Anmäl
2016-01-26 16:00 #27 av: Fred Dan Olsson

Bygger en replica av min sålda tvåmastade motorseglare Doris 1965, 32 fot i skala 1:15 för RC-utrustning och har skrovet spantat för kommande klinkbygge. Söker Tips och Råd kring motor, servon och lämplig RC-utrustning. Båten skall köras från kaj ut på sjön och 3 - 4 segel skall hissas med rullbommar. Letar efter lämpliga motorer för dessa konstruktioner, någon som har bra tips? 😎

Anmäl
2016-10-01 20:08 #28 av: ROBBAN68

Bygger lite då och då, men et går framåt i alla fal! Har byggt tre nyckelharporoc under tiden!

Nu vill jag visa hur jag löste ett problem. På den båt jag valt så sitter det21 ventiler i mässing på varje sida av skrovet. Naturligtvis vill jag ha det också, men inte till priset av vad en "riktig" ventil kostar. På med tänkarmössan och kolla runt lite. behövde ha nåt som var runt 15mm i diameter och gärna i mässing! Panduro hobby har ljushylsor med rätt diameter som kostar en krona styck! Sen köpte jag ett stor pack med 5m:s varmvita lysdioder på 3V och 0.0 något milliampere. Borrade upp hålet i hylsan till 5 mm och stoppade in dioden och limmade fast den. Sen vände jag på hylsan och fyllde den med epoxylim, vips så är den klar att limmas in i skrovet och jag har en ventil i mässing som inte går att skilja från en riktig ventil. Dessutom med belysning i! Bilder är ju alltid kul!

SKREV OBELIX

Anmäl
2016-10-01 20:10 #29 av: ROBBAN68

Ljushylsor o diod.....

Anmäl
2016-10-01 20:11 #30 av: ROBBAN68

Borra upp hålet till 5 mm.....

Anmäl
2016-10-01 20:13 #31 av: ROBBAN68

Dioden limmas......

Anmäl
2016-10-01 20:15 #32 av: ROBBAN68

Sen vände jag på några i taget och fyllde dom med epoxy så det ser ut som det är glas i dom!

Anmäl
2016-10-01 20:19 #33 av: ROBBAN68

Här ligger nu 80 st ventiler, dom röra prickarna visar vilket ben på dioden som är plus, dom klipps ju av och får en tunn kabel ditlödd på varje ben sen. 

Total kostnad exlusive verktygen är med hyslor, dioder och lim under 3 Kr/ventil. Det är helt okej tycker jag.

Anmäl
2016-10-01 20:23 #34 av: Skalski

Tjusigt Tummen upp

Anmäl
2016-10-01 20:33 #35 av: ROBBAN68

Tack, Kan ju säga att man kan köpa mindre hylsor på Biltema, och 3 mm:s dioder om man tycker dessa blir för stora. Då blir det ännu svårare att se skillnad mot en riktig ventil Länk: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Marlor-ca-100-st-2000016794/ Dessa märlor har 4 mm:s innerdiameter och blir med dom mindre dioderna bra till båtar i mindre skala.

SKREV OBELIX

Anmäl
2016-10-03 13:10 #36 av: bommen99

Well Robban, jag gillar ditt tänk vad gäller friheten/flexibiliteten då du bygger och dina lösningar är ju lysande. Att bygga lite som man vill och välja design efter eget "förstånd". gillar jag verkligen

Visst, man blir impad av de som bygger en absolut kopia, med allt vad det innebär, all heder åt dessa modellbyggare med sitt otroliga tålamod.

Som sagt, jag gillar mer den fria stilen, MEN att då bygga Titanic blir ju då helt galet. Det lär finnas tusentals bilder på nätet över byggda Titanicar och man får gå ganska försiktigt fram med det fria tänket. Dessutom blev ju Titanic inte gammal så all skall ju se nästan nytt ut, vilket jag inte gillar. 

Alternativet är naturligtvis att bygga henne som hon ser ut i dag Förskräckt. Nåväl, jag käpar på med min Titanic och följer gärna ditt/dina byggen då det med all säkerhet kommer att inspirera.

//håkan

Anmäl
2016-10-03 19:02 #37 av: ROBBAN68

Hej Håkan, Det är sant att mitt sätt att bygga på gör det ju helt omöjligt att bygga en skalariktig kopia av en specifik båt. Men visst, jag är lika imponerad av såna byggen som du är!

Anmäl
2016-10-03 22:17 #38 av: petzon

Kul att se dig tillbaka på forumet Robban, har saknat dig.

Anmäl
2016-10-03 23:03 #39 av: ROBBAN68

Hej, tack för omtanken, Jo jag har varit inne och kikat på era byggen! Men haft så mycket nyckelharpor ett tag nu men nu ville jag börja med båten igen! Riktigt kul att sitta och klura på olika lösningar! Som ventilerna,  en del av dem har inte gjort annat än att gjuta epoxi i, och andra har jag målat med svart färg innan gjutningen, några har jag bara målat delvis för det ska vara lite olika ljus i dem när dom är tända sen. Blir overkligt om alla lyser på exakt samma sätt.

SKREV OBELIX

Anmäl
2016-10-06 13:28 #40 av: ROBBAN68

Kom till insikt med att man har blivit äldre...... Ventilerna blir efterhand klara och färdiga att monteras in i skrovet. Dock ska det ju sitta två 0.50 kvadratskablar på varje ventil! Då det är 80 ventiler så blir det totalt 160 små sladdjävlar som ska lödas fastArginnan montering! Jag har lött mycket, men det var många år sen och synen var klart bättre då!

I båten har jag ett spant som sitter ca 40 cm från fören, och framför det ska det sitta 5 ventiler på varje sida, Dessa måste jag löda innan montering så jag får dra fram sladdarna och koppla dom bakom spantet....

Då kommer vi till problem nummer två! Varje diod vill ha 3V, Så jag tror att jag bantar ner antalet ventiler till 4 på varje sida, för 4X3 är ju 12 som alla vet. Då kan jag seriekoppla dom och på så sätt få rätt förbrukning till det framtida batteriet. Resten av ventilerna kommer jag åt på insidan och där löder efter monteringen. Där kan jag skala en bit kabel och snurra ett varv runt diodbenet och sen löda. Antalet ventiler kommer styras lite av att antalet måste vara delbart med 4 för att kunna koppla ihop allt sen!

Hur f-n gör ni när ni ska göra småpill på era fina modeller? För jag har ju förstått att många av er som jag inte kan kallas ungdomar längre....

MVH//Robban

Anmäl
2016-10-06 14:04 #41 av: Banjoman

Det där med synen, ja ... Huvva, säger jag bara. Redig närsynthet se'n barnsben har jag nu på medelålders da'r haft den odelade glädjen att kunna komplettera med tilltagande ålderssynthet. ArgStorgråter

Första motåtgärden har varit särskilda läsglasögon (och då menar jag inte sådana där billiga från bensinmacken, utan riktiga optikerköpta, anpassade för att se bra på nära håll men inte på långt).

Andra motåtgärden har varit en kepslupp av god kvalitet och med utbytbara linser.

Tredje motåtgärden har varit god belysning.

När sedan allt det ovanstånde fallerar -- vilket händer! -- så är sista försvarslinjen att ta av glasögonen, och jobba med nyllet en 7--8 cm från arbetsstycket. Då ser jag mycket bra! Galen Vid lödningsarbeten är det dock en teknik som har sina nackdelar, eftersom det också innebär att man sticker snoken rakt in i de värsta dunsterna ... Förskräckt

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2016-10-06 14:12 #42 av: bommen99

Blir nog superbra med dioder och möjlighet till variation i belysningen. På Titanicen har jag ju en jäkla massa hyttventiler och tanken är ju att det skall lysa från vissa av dom. Jag har löst detta med ett LED-"snöre" som ligger mitt i båten. Jag har då möjlighet att dämpa belysningen i vissa ventiler genom att sätta för olika material. Om nu LED-snöret lyser för starkt kan jag stoppa det i ett VP rör eller så, vi får se hur det blir.

Detta med ålder och syn. Jodå, jag har väldiga problem Opererade ena ögat för ca 1 år sedan (gråstarr) o det blev väldigt bra. Nu är det de andra ögat som måste fixas. Faktiskt dyrare att göra här o då betalar jag ju ur egen ficka.

 Problemet är att det dåliga ögat liksom saboterar helhetssynen o blunda med ett öga blir konstigt med vinklar som inte stämmer.

Nu blir det läsglasögon samt förstoringsglas (halv-hjälm som man sätter på huvudet), fungerar väldans bra (ibland för bra då man ser alla j..a missar). Köpt från AliBaba för en väldigt överkomlig summa.

//håkan

Anmäl
2016-10-06 20:33 #43 av: petzon

#40 det är inget problem med mindre antal än 4 bra att du behöver ett motstånd i serie med dioderna. Vid tre dioder skall du ha 9 V över dioderna och 3V över moståndet. Ohms lag ger  R=U/I. Dividera spänningen över motståndet med strömmen genom det vilket är samma som strömmen genom dioderna (Kirchhoffs lag). Ecempelvis om du har en ström på 20mA=0,02A blir skall du ha en resistans på  3/0,02=150ohm. Dessutom bör man räkna ut effekten på moståndet med effektlagen P=U*I d.v.s 3*0,02=0,06W d.v.s. ett standardmotånd på 0,25W räcker till.

Vid 2 dioder blir spänningen över motsåndet 12-6V=6V, R=6*/0,02=300ohm, effekten blir 6*0,02=0,12W även här räcker standardmotsånd på 0,25W. Om du har en annan ström än 20mA måste du byta ut strömmen i ekvationerna.

Behöver du motstånd så har jag , jag jobbar i Söderköping igen.

Anmäl
2016-10-06 20:34 #44 av: petzon

#40 det är inget problem med mindre antal än 4 bra att du behöver ett motstånd i serie med dioderna. Vid tre dioder skall du ha 9 V över dioderna och 3V över moståndet. Ohms lag ger  R=U/I. Dividera spänningen över motståndet med strömmen genom det vilket är samma som strömmen genom dioderna (Kirchhoffs lag). Ecempelvis om du har en ström på 20mA=0,02A blir skall du ha en resistans på  3/0,02=150ohm. Dessutom bör man räkna ut effekten på moståndet med effektlagen P=U*I d.v.s 3*0,02=0,06W d.v.s. ett standardmotånd på 0,25W räcker till.

Vid 2 dioder blir spänningen över motsåndet 12-6V=6V, R=6*/0,02=300ohm, effekten blir 6*0,02=0,12W även här räcker standardmotsånd på 0,25W. Om du har en annan ström än 20mA måste du byta ut strömmen i ekvationerna.

Behöver du motstånd så har jag , jag jobbar i Söderköping igen.

Anmäl
2016-10-06 20:50 #45 av: ROBBAN68

Petzon, Jag använder mej bara av enklaste materialen och enklaste formlerna att räkna på saker och ting! Och då min båt inte har nån egentlig förebild så kan jag pussla ihop det som det passar bäst! Men tackar för erbjudandet!  Men det kanske kommer till användning framöver då det är rätt mycket el som ska in i den!

Kirchhoffs? Var det inte han som upptäckte alkoholdemens?

MVH//ROBBAN C

Anmäl
2016-10-06 20:54 #46 av: petzon

#45 Huruvida Kirchoff upptäckte alkoholdemens eller inte låter jag vara osagt, men jagt vet att mången student har behövt betydande kvantiteter alkohol efter tentorna i elektrisk kretsteori.Yrar

Anmäl
2016-10-06 20:55 #47 av: ROBBAN68

Banjoman, Har du tagit dej det nicket för att du spelar banjo? Det gör jag med, plus ett gäng instrument till! Har en tenorbanjo som jag stämt ner från A, D, G, C till E, A, D, G. Detta för att få samma stämning som på mandolinen, banjolinen och fiolen!

MVH/ROBBAN C

Anmäl
2016-10-06 22:42 #48 av: Banjoman

#47 Ajemän! Det stämmer precis, det! Jag spelar också tenorbanjo, men i standardstämning (A D G C) ity den musik jag ägnar mig åt är tradjazz.

Gläng, gläng! Skrattar

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2016-10-06 23:02 #49 av: ROBBAN68

Petzon,  var ju tvungen att kolla upp det, Han hette visst Korsakoff som häl på med alkodemens! Ja el är inte min grej, jag kan säkert få en lampa att lysa baklänges om jag får hålla på och koppla en stund!

Banjoman, Jag spelar nästan bara folkmusik och irländsk. På olika stämmor runt om i landet! Så här i efterhand så har jag kommit på att det var onödigt att stränga om banjon, Jag spelar ju bara med barréackord och då spelar det ju ingen roll vad strängarna heter. Man behöver ju bara lära sej vart dom sitter....

Förlåt för OT...

MVH//ROBBAN C

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.