Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 10063 ggr
erihan
8/1/10, 9:54 PM

Förstabygge - Svensk kanonslup 1790

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Tänkte dela med mig av några bilder av Mantua -Armed Swedish gunboat i skala 1:35. Det är min första träbyggsats någonsin - har hållit mig till plast i 30 år! Kunde dock inte hålla mig och bemannade slupen med tjugotalet soldater och sjömän i gustavianska uniformer från Svensk-ryska kriget och slaget vid Svensksund!

Funderar på att bygga ett fartyg till - en fregatt eller ett linjeskepp i skala 1:75!

Erik Hansson

Annons:
erihan
8/1/10, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till…

erihan
8/1/10, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En till…

erihan
8/1/10, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En sista…innan figurerna satt i.

StefanW
8/1/10, 10:12 PM
#4

Oj, vilken fin modell! Figurerna gjorde att blev mycket liv i modellen! Att det skulle vara din första trämodell är svårt att förstå. Men 30-års modellbygge, det syns! Tackar för att du ville dela med dig av ditt bygge!

Stefan - Modellbyggare

[Timtso]
8/1/10, 10:13 PM
#5

Jag instämmer allt Stefan sade!Flört

petzon
8/1/10, 10:58 PM
#6

Riktigt trevligt bygge. Snyggt träarbete och härlig känsla med figurerna i.

Annons:
Vermil
8/1/10, 10:58 PM
#7

- Underbar!

Skrattande

Joppo
8/1/10, 11:19 PM
#8

Nice! Sjysta med lite figurer också. Det är sällan man ser det på fartygsbyggen av trä. Det blir helt klart mer liv i modellen på detta sätt…

/Jeppe

WildeSau
8/1/10, 11:22 PM
#9

Ett mycket snyggt livfullt bygge!


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

petzon
8/2/10, 12:32 AM
#10

#1 vad är din uppfattning om kvaliteten på byggsatsen? Jag är väldigt sugen på på Manutas Kon-Tiki, men vet inget om Mantua

IKV91
8/2/10, 12:53 AM
#11

Mycket snyggt bygge!

Roger

sponny
8/2/10, 1:10 AM
#12

Jösses vad snyggt! Tungan ute Den hade utan tvekan platsat på t.ex. marinmuseum. Riktigt, riktigt läckert.

Figurerna, finns de att köpa sådana eller är det ombyggda vanliga 1/35-soldater?

erihan
8/2/10, 1:37 AM
#13

Kvaliten på byggsatsen va helt ok(inte för att jag kan jämföra med något). Det fanns en eller två småsaker som var felgjorda men på det hela helt ok med bra passform. En del plywood ytor blir synliga på modellen vilket jag inte tycker är så snyggt men det går ju att fixa med färg…sen lämnar riggbeskrivningen rätt mycket övrigt att önska!

Sen tror jag det är lite si och så med den historiska korrektheten…den här typen av kanonslup (med två kanoner akterut) har jag inte lyckats hitta några förlagor på. Danskarna har något dock något liknande i början av 1800-talet.

Figurerna är scratchbygda från i huvudsak tysk stridsvagnsperonal från WWII. Det finns i princip inget i 1:35 att uppbåda, mest beroende på att de svenska uniformerna vid den här tiden var ganska speciella, designade av Gustaf den III. Så det ha blivit till att skulptera om pösiga tyska uniformer och bygga på bantlärer och hattar med Milliput…men det är lika kul som att bygga båtmodellen!

Annons:
Greenhorn
8/2/10, 2:23 AM
#14

Mycket snyggt bygge!!!! Glad

Desert-Erik
8/2/10, 3:23 AM
#15

IMPONERANDE!!!!

Både slupen o figgarna, jag känner igen flera av figgarna från Miniart, kanonbra konverteringsjobb.

Öken-Erik

Exelon
8/2/10, 4:07 AM
#16

Mycket vacker skuta du har byggt, avundas dom som törs ge sig in i okända "träträsket". Skrattande

starhawk
8/2/10, 9:36 AM
#17

Snyggt jobb att konvertera gubbarna! själv har jag bara kapat piloter i skrevet istället för att konvertera dom till sittande, men man får väl se i framtiden, sittande piloter i skala 1:48 är lite av en bristvara

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

GeeKen
8/2/10, 9:47 AM
#18

Förbaskat snyggt!

* applåd *

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Jonssonligan
8/2/10, 10:10 AM
#19

Otroligt trevlig modell. Den ska du vara stolt över.

Men du, nästa gång kan vi väl få ta del av sjävla byggandet också. Det är alltid kul att se "proffs" i action.

För det är väl självklart att du bygger mera båtar!

Bra jobbat!

Modellfreak
8/3/10, 12:25 PM
#20

Riktigt eller bygge? ;)

Annons:
felle-j
8/10/10, 1:06 AM
#21

Väldigt fin modell, Och figurerna gjorde den bara bättre.Glad

Felix

Upp till toppen
Annons: