Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 6388 ggr
JaguarMkVII
11/1/10, 3:58 PM

GB 31: "Einige kamen nicht zurück..."

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som mitt bidrag till gruppbygget "Rost" har jag valt en tysk ubåt typ VIIC från Heller i 1:400. Idén är ett litet diorama där en ubåt ligger sänkt på havsbotten och har sakta börjat brytas ner av naturen. Djupet är inte så stort så det har fastnat fiskenät i det sönderbrutna skrovet.

Titeln "Einige kamen nicht zurück…" handlar om de förskräckande många ubåtsmän som aldrig återvände då deras ubåtar förliste på okänd plats.

Modellen var färdig för målning när jag började gruppbygget så första steget var att såga av skrovet och inreda brottytorna. Jag har inte följt nån ritning eller så utan använt allt möjligt överblivet från tidigare byggen. Målningen är Tamiya akryl med Nato black som grundfärg med RLM-grau och Khaki Drab för att få liv i ytan. Efter det har jag "duttat" med skumplast och diverse Vallejo för att ge intryck av rost och beväxning. Det skall på mer i den vägen och då tänker jag ha med lite pulver av nåt slag för att ge lite djupintryck av beväxningen. Fisknäten gör jag av färgad gasbinda som dränks in i förtunnat vitlim för att kunna forma dem.

Annons:
JaguarMkVII
11/1/10, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ännu en bild:

PonCar
11/1/10, 4:23 PM
#2

Ser väldigt bra ut. Men tragiskt -ubåtsmannens sista vila… Spännande att laborera med rost o beväxning m.m! Ska du lägga vraket i någon form av dio sedan?

ElLobo
11/1/10, 5:04 PM
#3

#0: Ännu ett spännande bygge från dig! Det ska bli kul att följa detta.

JaguarMkVII
11/1/10, 6:23 PM
#4

#2: Det blir en liten platta med havsbotten. Jag tänkte göra den med gips som är färgat med Panduros akryl på tub. Det skall även bli ett litet "debris field" för att framhäva att den brutits sönder.

felle-j
11/1/10, 6:56 PM
#5

Riktigt intressant bygge! Jag länge velat bygga ett dio med en sjunken båt eller ubåt, men jag ska nog samla på mig mer erfarehet.

Felix

JaguarMkVII
12/18/10, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu börjar vi komma in på upploppet med detta bygge. Jag gjorde ett nerslag hos min hovleverantör Panduro och hittade en snygg basplatta i trä i lagom storlek. Även en flaska med ljusgrå akrylfärg fick följa med hem. Ubåten har fått beväxning som jag gjort med diverse Vallejo och microballonger applicerat med pincett och en bit skumplast. Skrotet som ligger löst på havsbotten har jag gjort av diverse överblivet i 1:700. Rörstumparna är vanlig koppartråd och plåten är tennplåt från whisky-flaskor. Till botten har jag använt våtrumsspackel som så här i efterhand kanske inte var så smart då jag fick problem med sprickor.

Annons:
JaguarMkVII
12/18/10, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En bild till:

JaguarMkVII
12/18/10, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tredje bilden:

ElLobo
12/18/10, 10:51 PM
#9

Det ser riktigt bra ut! Men lägg gärna in bilderna i större format om det går så man verkligen kan smyga in och kolla alla detaljer. Glad

JaguarMkVII
12/18/10, 10:56 PM
#10

#9: Hade vi inte en begränsning på 400x300? Jag har generellt minskat ner mina bilder för att de inte skall bli för tunga men det skall alltså inte behövas?

ElLobo
12/18/10, 11:11 PM
#11

Nja, det fungerar att lägga in större bilder. Nackdelen är att de kan bli lite tunga att ladda, fördelen är att det går att zooma in på detaljerna då.

sponny
12/19/10, 12:25 PM
#12

Jösses, vad snyggt det var. Lägg gärna upp större bilder dock för här vill man verkligen slicka i sig alla detaljerna.

En fråga bara, är det bara våtrumsspackel på bottenplattan eller har du pudrat på exempelvis sand efteråt?

JaguarMkVII
12/19/10, 2:13 PM
#13

#12: Jag har kört enbart med spacklet och sen när jag fått till ett jämnt lager så gick jag på ytan med en skumgummibit indränkt i vatten. Ytan blir då "halvjämn" utan ränder från verktyg men ändå lite ojämn och melerad. Det har hänt mer så det kommer nya bilder under dagen/kvällen.

Annons:
felle-j
12/19/10, 5:31 PM
#14

Väldigt fint! Kan man hitta basplattor på panduros hemsida. I såna fall var?

Felix

StefanW
12/19/10, 6:58 PM
#15

@#14 I Hobbykatalogen 2010/2011 på sidan 355

Platta av trä i lite olika former

och på webbsidan:Träplatta

Stefan - Modellbyggare

PonCar
12/19/10, 8:49 PM
#16

Ser riktigt fint ut -dramatiskt! Spännande med alla små detaljer och jag tycker du fått till den "nedbrutna" och beväxta ytan på ubåtsskrovet riktigt bra. Har du läst boken "Havets Vargar -dramatiska ubåtsepisoder från andra världskriget" (M. Tamelander / Jonas Hård af Segerstad, Historiska Media 2007). Riktigt spännande ubåtsbok som rekommenderas.

Bra tips om basplattor förrestenGlad.

JaguarMkVII
12/19/10, 10:39 PM
#17

#16: Boken står i min bokhylla….

Joppo
12/20/10, 11:46 AM
#18

Tjusigt Jens Glad Jag vill också se lite högupplösta bilder.

/J

JaguarMkVII
12/24/10, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Såhär på självaste julafton har då detta bygge gått i mål… Såhär blev det:

JaguarMkVII
12/24/10, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ur en annan vinkel:

Annons:
ElLobo
12/24/10, 3:13 PM
#21

Mycket snyggt diorama! Det där har du gjort bra! Jag gillar nätet som fastnat på vraket.

PonCar
12/24/10, 9:25 PM
#22

Jättesnyggt och spännande! Bra jobbat. Skrattande

WilcoX
12/25/10, 12:24 AM
#23

Läckert Läckert !!

Texxas
12/28/10, 1:26 AM
#24

Rolig ide och mycket lackert dio.
Bra jobbat!

Dioramabyggare
2/26/18, 3:21 PM
#25

*Lyfter tråden*

#0: Grattis Jaguar MkVII för ditt snygga ubåtsvrakdiorama!

I vilka proportioner blandade du vitlim och vatten till fisknäten? Jag har tänkt göra några maskeringsnät till mitt fältförbandsdiorama av ganska finmaskigt nät (1-2 millimeter stora maskor) men har ingen koll på vilken limblandning som är lagom (jag har inte så mycket nätmaterial att jag vill experimentera).

JaguarMkVII
2/26/18, 8:06 PM
#26

Bra fråga. Nånstans runt 50/50 skulle jag tro. Såpass lite vitlim så att det inte märks när det torkat.

Dioramabyggare
2/26/18, 9:31 PM
#27

#26: Tack tack så mycket!

Annons:
Decaius
2/27/18, 12:34 AM
#28

Fint bygge med gripande tema. Gillar både idé och utförande.

Upp till toppen
Annons: