Annons:
Etiketterfigurspelwarhammerflames-of-warthe-lord
Läst 7205 ggr
Joppo
11/2/10, 2:20 AM

Die Kaiserin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i det tysta börjat bygga på en Warhammer-tank som jag nu tänkte visa lite bilder på.

Själva byggsatsen är helt i resinplast förutom banden och är tillverkad av ett företag som heter Forgeworld.

Stridsvagnen har jag/besättningen valt jag döpa till "Die Kaiserin" vilket betyder Kejsarinnan på tyska. Jag tyckte det passade dess onda uppsyn Glad

Annons:
Joppo
11/2/10, 2:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har detaljerat vissa delar av Kejsarinnan med diverse ets och plast från skrotlådan.

Joppo
11/2/10, 2:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

*

Joppo
11/2/10, 2:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min totalt onda Tank CommanderGlad Pipan på kulsprutan har jag bytt ut mot en mg34-pipa från RB Model.

Joppo
11/2/10, 2:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har precis byggt klart den och väntar nu på att primern ska torka så jag kan börja måla henne. Det ska bli skoj Glad

/Kaiser Joppo

starhawk
11/2/10, 8:50 AM
#5

Warhammervärlden kräver onekligen att man uppfunnit väldigt effektiva rekyldämpare, dom sparar knappast på kalibern!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
11/2/10, 9:03 AM
#6

Oj, va´coolt Jeppe! Ett härligt objekt att få måla Glad

/Steffo

Annons:
PonCar
11/2/10, 10:04 AM
#7

Vilken "Mean Machine"! Ser ut som en mix mellan en brittisk WWI-tank och nåt från Starwars…

Joppo
11/2/10, 10:58 AM
#8

#5 Kejsarinnan är beväpnad med en neutronlaser så jag antar att den inte har nåt behov av nån rekyldämpning Flört

#6 Det ska bli riktigt skoj Glad Det var rätt länge sen jag målade en tank, så det kliar verkligen i fingrarna.

#7 Mmm… Den har definitivt lånat en del drag från Britternas WW1-tanks. Från början hade den även sån där "skyttegravsvans" som sitter på FT-17-tanks, men den tog jag bort eftersom den såg allt för gammalmodig ut i mina ögonGlad

starhawk
11/2/10, 11:15 AM
#9

#8: Jaså det var en laser, ja då går det ju bra, jag såg i Warhammersammanhang några små båtar med JÄTTELIKA kanoner på, såg närmast ut som mer kanon än båt där bör dom ha rejäla rekyldämpare för att inte båten skall gå i atomer vid avfyringen.

Helt rätt att ta bort svansen, vi har ju vår konstnärliga frihet att slå vakt om!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
11/2/10, 11:55 AM
#10

#9 Mm… Vissa av Warhammerdesignerna är väl inte helt realistiskaSkrattande Men det tycker jag är lite av charmen också.

Med en sån här modell behöver man liksom inte grotta ner sig referenslitteratur, utan kan bara bygga precis som man vill, typ som man gjorde som liten pojk. Vill man smacka på 5 extra laserkanoner och en gigantisk eldkastare så är det helt ok liksomSkrattande

/J

starhawk
11/3/10, 9:02 AM
#11

#10: Jo dom har onekligen charm, min Warhammerkollektion består ändå av endast en Marinsoldat, tydligen en ledare eftersom han saknar hjälm, och om jag inte minns fel så följde han med ett dataspel, Chaos Gate tror jag!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
12/5/10, 12:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Uppdateringsdags av Kejsarinnan. Grundmålningen är klar, så nu kan jag äntligen börja vädra henne.

Joppo
12/5/10, 12:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

*

Annons:
Joppo
12/5/10, 12:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har använt Silly Putty för maska de olika färgområdena. Det är nån slags amerikansk "leklera" med egenskaper som är perfekta för detta ändamål. Det påminner en del om häftmassa, men har lägre vidhäftning och är lite hårdare. Rekommenderas. Jag köpte min på eBay för några dollar.

Joppo
12/5/10, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Panzerkommendanten är färdig Glad

Joppo
12/5/10, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det var allt för denna gång. Hoppas ni gillar den Glad

/J

Texxas
12/5/10, 5:36 AM
#17

jattesnyggt malat Joppo!

[Hayabusa]
12/5/10, 11:24 AM
#18

Ser bra ut, Jeppe. Coolt objekt Glad Här kan du ju gå loss med ordentlig vädring, ska bli roligt & intressant att se fortsättningen.

/S

PonCar
12/5/10, 11:39 AM
#19

Riktigt snyggt! Panzerkommendanten verkar ha varit med om en del…

IKV91
12/5/10, 12:01 PM
#20

#13 Du har fått maskeringen riktigt snyggt! Själv har jag provat lite olika sätt att få till denna typ av maskering men behöver alltid fixa till med en pensel efter.

Roger

Annons:
Joppo
12/5/10, 1:23 PM
#21

Tack allihopa!

#18 Vädringen ska bli riktigt kul… Med ett sånt här objekt finns ju inga spärrar så att säga Skrattande

#19 Han har varit med om både ett och annat Flört Enligt bakgrundshistorien till hans "ras" så kommer han från en planet vars landsmassa i princip är helt täckt skyttegravar á la Västfronten, och vars atmosfär är helt urballad pga av kemiskt stridsföring. Så med andra ord har nog hans liv varit rätt hårt…

#20 Jo, Silly putty:n funkade fint att använda. Speciellt till denna typ av vagn som har så mycket utstickande detaljer, är den betydligt bättre än till exempel maskeringstejp. Lite bättring med pensel fick jag också göra, men det var bara på några enskilda ställen.

[Hayabusa]
12/5/10, 1:43 PM
#22

#21 Nä, det är bra - "no holds" Flört. Är själv sugen på att skaffa något liknande typ Gundam.

Undrar om Silly Putty finns att köpa i Sverige? Någon som testat Play Doh för detta ändamål?

Joppo
12/5/10, 2:18 PM
#23

#22 Fett Glad Det ser jag fram emot. Jag har själv haft ögonen på denna Bandaiskönhet ett tag. Scrolla ner lite så ser du hur stor den är bredvid en KV-2:a Skrattande

I min lokala leksaksaffär fanns det ingen Silly Putty iaf. Men det är inte så farligt dyrt via eBay heller. Jag tror det kostade typ 30 inkl. frakt. Det går bra att återanvända också, så det räcker med ett "ägg" för en stridsvagn i skala 1/35.

Annars finns det tydligen nånting som kallas studslera som säljs av Teknikmagasinet. Utifrån bilden och beskrivningen låter det som en liknande produkt. Här är länken.

Play Doh har jag inte testat. Det vore intressant att höra ett utlåtande från nån som testat.

starhawk
12/5/10, 2:36 PM
#24

23: Jag hade för mig att Silly Putty var just studslera, studsleran är däremot inget lämpligt maskeringsmaterial om man inte är snabb som blixten, den börjar nämligen flyta ut så snart man lämnar den en stund, det behövs ju nåt som stannar kvar och då är häftmassa nog bäst, vanlig modell-lera har ju för taskig vidhäftning så den ramlar lätt av. Play Doh är visst vanlig modell-lera

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
12/5/10, 6:43 PM
#25

#23 Ja, precis nå´t sådant hade passat. Urcool, tycker jag. Vet du någon som säljer dessa? Kollade på Hobby Search, men där var den slutsåld.

Joppo
12/5/10, 9:58 PM
#26

#25 Jag tror den är out of production sen länge, så det kan nog vara svårt att hitta den i en webb-affär. Dock finns den tillgänglig på eBay: länk. Den kostar mellan 130-160 dollar, vilket kanske är lite saftigt, men du får ju en del plast för pengarnaFlört Plus en rejält stenhård tank såklart…

Joppo
2/5/11, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Uppdatering. Chipping och applicering av wash är färdig. Jag valde att chippa den rejält nu när jag hade chansen så att säga :) Att slippa att vara bunden till verkligheten är skönt ibland.

Annons:
Joppo
2/5/11, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Glad

Joppo
2/5/11, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Glad

Joppo
2/5/11, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Glad

Joppo
2/5/11, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nästa steg i vädringssekvensen blir att matta ytorna med diverse enamel och oljefärger. Även banden ska få sig en släng av sleven i form av diverse pigment och min hederliga gamla 6B blyertspenna.

/J

Azgaron
2/5/11, 10:39 PM
#32

Mycket snyggt vädrat så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Hayabusa]
2/8/11, 1:45 PM
#33

Ser jäkligt bra ut, Jeppe!

/Steff

Joppo
2/27/11, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Nu är hon färdig!

Annons:
Joppo
2/27/11, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Glad

Joppo
2/27/11, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Glad

Joppo
2/27/11, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Glad

Joppo
2/27/11, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Glad

Joppo
2/27/11, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Glad

Joppo
2/27/11, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Glad

Joppo
2/27/11, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Glad

Annons:
Joppo
2/27/11, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Glad

Joppo
2/27/11, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Det var det hela. Nu ska jag bara fixa klart en liten "Wasteland"-vinjett som Kejsarinnan ska stå på, så är bygget helt klart.

/J

Sven-Erik
2/27/11, 10:55 PM
#44

Grymt snyggt målat! Skrattande

[Hayabusa]
2/27/11, 11:39 PM
#45

Suveränt, Jeppe! Inte bara grymt snygg - väldigt fina foto också. Mycket snyggt. En väl avvägd vädring. Ja, kan bara önska dig lycka till i Sthlm.

Glad

/S

Joppo
2/28/11, 12:45 AM
#46

Tack Sven-Erik och Stefan :)

#45 Vi får ser hur det går i Stockholm :) Jag kommer att tävla med henne i "Övrigt" vilket ju är lite lurigt eftersom den klassen innehåller så många olika typer av modeller.

Angående fotona så har jag äntligen investerat i vettiga fotolampor. Det gör fotandet roligare och jag tycker resultatet blir bra också. Jag har inte lyckats bemästra dem till fullo ännu, men det tar sig :)

[Hayabusa]
2/28/11, 1:40 PM
#47

#46 Ja, att ställa ut & tävla är aldrig enkelt. Tycker dock att "Die Kaiserin" har goda möjligheter att kamma hem ett pris eller två. Såg att Games Workshop ska vara där, så det passar ju bra.

Fina foto gör stor skillnad. Ser verkligen bra ut.

Det blir ingen resa till ModellExpo 08-Open för min del. Jag får väl göra ett stopp under någon tripp till Värmland istället. Ja, jag vill ju kolla in detta bygge IRL. Glad

Joppo
2/28/11, 1:53 PM
#48

Ska GW komma dit alltså? Det var ju skojGlad

Synd att du inte kan komma till Stockholm. Men du är självklart välkommen in på en titt när du har vägarna förbi Karlskoga :).

Annons:
[Hayabusa]
2/28/11, 1:59 PM
#49

Jäpp, så här lyder det:

Games Workshop kommer att visa hur man bygger, målar och använder Warhammerfigurer, maskiner och annat. Det blir även spelmöjligheter för den hugade.

Tackar för inbjudan..Glad

Joppo
2/28/11, 3:19 PM
#50

Aha… Ball. Jag har faktiskt aldrig testat att spela Warhammer nån gång, så det kanske man skulle ta och testa. Jag kan ju alltid fråga dem om min Kejsarinna får göra ett litet gästspel och tvåla några intet ont anande orker Skrattande

IKV91
2/28/11, 6:55 PM
#51

Hej!

Riktigt snyggt bygge. Jag uppskattar på det sätt som du har vädrat, vilket är riktigt snyggt! Det är kul att studera alla detaljerna i vädringen.Glad

Roger

Joppo
2/28/11, 8:03 PM
#52

Gött Roger! Kul att du gillar vädringen. Vad har du för byggen på gång nu förresten?

IKV91
2/28/11, 10:45 PM
#53

#52

Just nu ligger Dragons M16 på bordet. Halvbandare kräver lite mer planering av bygget och Dragon innehåller många delar så det lär ta en stund. Jag har även byggt Tamiya Tilly men det blev inget bra när jag monterade vindrutorna. Jag använde Tamiyas flytande lim som spred sig upp längs kanterna när jag fixerade sidorutorna. Annars är Tilliyn ett snabb och trevligt bygge.

Roger

Azgaron
2/28/11, 10:46 PM
#54

Mycket snyggt Bygge! Målning och vädring är supersnyggt gjort!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Ninjapixel
3/3/12, 12:19 AM
#55

Mycket snyggt jobbat.

Annons:
Joppo
3/3/12, 12:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Tack Ninjan! Jag har faktiskt gjort en platta till denna modell också som jag verkar att ha glömt att publicera härinne. Här kommer lite nya bilder:

Joppo
3/3/12, 12:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

*

Joppo
3/3/12, 12:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

*

Joppo
3/3/12, 12:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

*

Joppo
3/3/12, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

*

Joppo
3/3/12, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

*

Ninjapixel
3/3/12, 1:24 AM
#62

Basningen på plattan ser riktigt fin ut den också.

Annons:
Dioramabyggare
3/3/12, 2:40 AM
#63

#8.3: Vad användes den där "skyttegravsvansen" på FT-17-stridsvagnen till?

Och är det någon som känner till syftet med de där extrahjulen baktill på den brittiska stridsvagnen som användes i första världskriget? Enligt min erfarenhet satt de inte monterade på alla sådana stridsvagnar, eller kom de först senare i produktionen?

Desert-Erik
3/3/12, 5:25 AM
#64

Hej!

"Skyttegravssvansen" en sk "Trench-skid" var avsedd att göra den lilla korta Renault FT 17 "längre" för att kunna ta sej över skyttegravar, även in på andra världskriget utrustade Frankrike vissa modernare, mindre vagnar som H39 mfl med dylika tingestar.

Dom extrahjul du visar sitter på en Mk I, dessa hjul var avsedda att underlätta styrningen av vagnarna men man kom ganska fort underfund med att dessa var tämligen värdelösa, det gick utmärkt att styra vagnarna ändå så dom monterades av på befintliga vagnar och fanns alltså inte på senare "Mks".

Öken-Erik

CU@C4

Dioramabyggare
3/3/12, 10:01 AM
#65

#64:

Hej Erik!

Tack tack för infon Skrattande! Så underbart det är att lyssna på en expert!!

Upp till toppen
Annons: