Annons:
Etikettfotogalleri
Läst 3979 ggr
widen76
2010-12-26 18:17

J35 Draken "Svärdfisk" klar - Galleri

God Jul på er alla!

Nu när julledigheten äntligen är här så har jag hunnit slutföra bygget av min J35 Draken "Svärdfisk". Det är Hasegawas byggsats i skala 1/48 och är den andra i raden som jag bygger.

Se resultatet på marcusmodels.net och där kan ni även följa byggbloggen.

Hälsningar,

Marcus

Annons:
StefanW
2010-12-26 22:17
#1

Mycket snyggt bygge! Tack för alla fina bilderna som du har lagt upp!

Stefan - Modellbyggare

widen76
2010-12-27 03:02
#2

Tack för det Stefan! Jag är ganska nöjd själv…Cool

[Hayabusa]
2010-12-27 10:59
#3

#2 Tycker jag att du ska vara - snyggt bygge! F10-maskiner är aldrig fel Glad

En detalj…luftintagen är, mig veterligen, aldrig övermålade utan består av omålat laminat dvs har en halvt genomskinlig grön/grå  färg. Den främre kanten är belagd med en mattsvart "färg" som mer ser ut som någon form av gummibeläggning. Däremot har de senare 35:orna som är grå/grå övermålade luftintag. Vad jag vet, åtminstone.

OBS! Detta är ingen kritik utan ska ses som ett inslag av kuriosa.

/S

widen76
2010-12-27 12:01
#4

#3: Tackar!

Just luftintagens färg var en sak som jag bollade hit och dit i mina tankar. Jag hade referensbilder från CD-skivan "J35 in detail" med enormt fina och högupplösta bilder på gulgröna laminat-luftintag och det var ganska uppenbart att det är det rätta utseendet. Men jag tog mig artistisk frihet och struntade i att försöka få till färgnyansen.Lathet spelade också viss roll. Förra bygget hade metallicfärg på luftintagen, denna gång är de svarta. Nästa bygge blir laminatfärgade, ombyte förnöjer Glad

Tack för feedbacken. Nu har JAS 39A bygget dragit igång!

[Hayabusa]
2010-12-27 12:16
#5

#4 Man har ju sett en & annan 35:a på nära håll, så…tycker nog att det är en av de knepigaste detaljerna på ett 35-bygge att få till på ett realistiskt sätt. Optimalt, så skulle just dessa intag vara gjutna i en halvt transparent grå/gul/grön färg (av byggsatstillverkaren). Finns kanske som AM-del? Kan inte minnas att jag sett någon, dock.

Nåväl, "Schnee von gestern" Glad

Ok, en JAS 39 på gång - låter spännande. Kör på!

/Stefan

IKV91
2010-12-27 17:13
#6

Hej!

Jag bygger inte flygplan men gillar tycker att du har byggt snyggt ändå.

Byggsatsen tycks vara riktigt trevlig.

MVH/Roger

Annons:
widen76
2010-12-27 17:49
#7

#6: Tack för de orden. Hasegawas byggsats av Draken är riktigt bra och lättbyggd.

Det viktigaste är att se till att fogarna runt luftintagen och sidorna på främre deltat är ordentligt slipade så att fogarna inte syns. Jag har inte använt något regelrätt spackel för att få bukt med fogarna, här och där har jag använt superlim som spackel för att lättare kunna återritsa panellinjer. Vanligt spackel har lång torktid och att ritsa panellinjer i spackel brukar ge varierande resultat.

Det lär bli ett par Draken till, en finsk och även den vit-röda österrikiska som är underbart vackert målad.

Upp till toppen
Annons: