För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...
Kom igång på några minuter. Gratis förstås!
Och så har vi dekaler, pilot och cockpithuv.
Det ena dekalalternativet, SD-Y, hade jag visst redan norpat till ett annat bygge. Det kvarvarande är JF-E, "Le Grand Charles", alltså Pierre Clostermanns maskin. Denna individ tycks också vara den oftast byggda Tempesten bland modellbyggare i allmänhet, så det blir inte den för min del. Något mera exotiskt får det bli!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Många allierade jakt- och bombplan som nödlandade bakom tyska linjer kom ju att testas och demonstreras inom Luftwaffe, så också en Tempest Mk. V med serienr EJ 709. Den nödlandade i Nieukerk, Tyskland hösten -44. Tyvärr finns inga bilder av denna maskin, men på The Hawker Tempest Page finns en liten story och en profil för
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Kollade in On special Missions (isbn 1-903223-33-4)
som har två kapitel om Zirkus Rosarius, men tyvärr, inga bilder.
Versuchsverband OKL hade ju "standardcamoflage" för sina Beuteflugzeuge så färgprofilen borde stämma.
T9 var ju iallafall rätt gissat.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Har gett mig den på att bli färdig med Tempesten innan GB:t är slut och ska dessutom ut och resa den 31:a, så nu gäller det!
Funderar på, vilken färg det egentligen kan ha varit på översidan? Enligt t.ex. Cutting Edge så var det RLM 74 på ovansidan, vilket är en mycket mörkt grå (Hu 32 kanske passar)
och ju är den ena av de två standardiserade ovansidesfärger för jaktplan på både öst- och västfront som Luftwaffe införde från ca. 1941, medan profilen på Hawker Tempest-sidan tycks visa någon form av mycket mörk grön, typ RLM 70 Schwarzgrün?!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack ska ni ha Decaius, ElLobo, TobbeA & Tunnan!
Ja, den börjar bli "nästan" klar den här också då…
Jag monterade 4 gula triangel-dekaler med "C3" alltså flygbränsle 95-100 oktan, på de platser för tanklock där det skulle ha suttit original engelska stenciler. Övriga markeringar liksom dessa från olika Bf 109/Fw 190-byggsatser, samt från bokstavsark. Nu ska huvramarna målas samt lite målning i hjulhusområdet som återstår.
#21: Tunnan, jag kan tänka mig att Academys byggsats ligger ljusår framåt jämfört med denna gamla Revell - får bli en sån framöver!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus