Då var det dags för presentationen av höstens första gruppbygge. Det drar igång den 1 juni.
#43" />
Gruppbygge #43: Krigsbyten
Startdatum: 1 juni 2011 Nytt startdatum!
Stoppdatum: 31 maj 2012
Gruppbyggets tema omfattar alltså alla slags byggen med temat Krigsbyten.
Anmälda byggen ska då naturligtvis ha en anknytning till gruppbyggets tema. Välmotiverade bidrag har som vanligt alltid möjlighet att vara med.
Modellen får vara påbörjad, men inte till mer än hälften.
Alla slags byggen och tillbehör är tillåtna, liksom alla skalor. Och alla material, det måste alltså inte bara handla om plastmodeller.
Alla intresserade anmäler sig här, men som vanligt sker presentationen av byggena i separata trådar. Anmälning är tillåten fram t o m 30 april 2012.
Deltagarlistan flyttad till del 2.
För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...
Kom igång på några minuter. Gratis förstås!
Toppen! Då vill jag gärna anmäla min Revell (04176) 1/72
Hawker Tempest Mk. V som jag knappt hunnit påbörja.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Kan min Messerspit få vara med här? Ännu ej påbörjad.
En film som inspiration, kanske?
En sovjetisk film från den 22 juni 1943. I Gorkij-parken i Moskva öppnade en utställning av beslagtagna vapen, tagna av Röda armén från tyskarna. Det finns kanoner, stridsvagnar, fordon, flygplan, handeldvapen och även en pontonfärja.
Jag har god lust att anmäla en Polikarpov I-16 (Amodel, skala 1/72), som en av de spanska nationalisterna beslagtagen maskin, men jag har inte hittat några foton på en sådan som är av typ 5 eller 6, som byggsatsen är vilken jag har 3 st av - nån som har tips på referenser, eller vet hur man kan konvertera från typ 5/6 till typ 10?
Har just hittat bra bilder på en nationalistspansk typ 5 i boken Polikarpov's I-16 Fighter (Red Star 3) och då är det ju bara att sätta igång! Jag vill vara med med denna modell:
Amodel 1/72 (72123) Polikarpov I-6 typ 5 (Grupo 1W, Ejército del Aire)
Jag vill samtidigt passa på att anmäla följande krigsbytesprojekt:
Mastercraft 1/72 North American P-51B (2./Versuchsverband Ober befehlshaber der Luftwaffe)
ICM 1/72 Messerschmitt Bf 109 E (Royal Air Force)
Heller 1/72 Curtiss Hawk 75 A (Luftwaffe)
Revell 1/144 Curtiss P-40E (Imperial Japanese Army Air Force)
Revell 1/144 Lockheed P-38 Lightning (Regia Aeronautica)
#16 Det här löser väl det ena problemet, egyptiska Su-100.
Några länkar som länkar till fler länkar.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Nej, israelerna använde aldrig själva några SU-100.
De erövrade arabiska fordon som de använde sig av innefattar dock till exempel BM-21 "Grad", T-55 (modifierade under det nya namnet Tiran) och en del JS-3:or vars kanontorn användes i befästningslinjer längsmed Suez-kanalen.
Hej.
Jag skulle vila försöka anmäla mig till mitt första GB.
Skulle en tysk PzKpfw 35-H skala 1/35 från Heller funka. Vad jag har förstått så var det en fransk vagn från början och därför borde den få vara med här
Min byggar blogg Glue-sniffers-unite