Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4144 ggr
kotchak
2009-09-29 00:52

hur göra gyttja / lort / lera?

okej denna frågan har säkert dykt upp många gånger, men kunde inte hitta ett konkret tråd om ämnet.

jo jag behöver tips, dela med er era recept. Jag är nybörjare så jag kan inte :)

jag tog iaf gipspackel + lite vatten + valfri färg, men det känns inte som det räcker, de blev inga realistiska "jord" bitar.

MIG produkter räknas inte :)

Annons:
Exelon
2009-09-29 01:32
#1

Ska ge dej ett litet "hemligt" tips som jag använder. För att göra lera osv har jag köpt papé mache(stavning) och blandar den lite blötare än vanligt och har i färg/pigment i sörjan och rör runt tills den får den önskade färgen sen är det bara att kladda på.

Bergamott
2009-09-29 12:28
#2

Jag (också nybörjare på området) gjorde lera av riven torrpastell och LITE vatten. Sedan klarlackade jag ovanpå detta när det torkat. Vet inte om det är så hållbart i längden, men än sitter det kvar. Se också tips i tråden "Rost och lera?" under "Tips och råd".

NBISaladin
2009-09-29 16:07
#3

Beror lite på: ska du ha det till att smutsa ner en stridsvagn, eller menar du mera som markmaterial i ett diorama?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

IKV91
2009-09-29 22:28
#4

Hej!

Jag använder migs prylar till stridsfordon mm

De har en skiva som innehåller mycket tips inklusive lera.

Du kan även kolla på denna pdf guide. http://www.migproductions.com/minisite/download/pigment%20guide%201.pdf

Roger

johannespanzer
2009-09-29 23:56
#5

Lort - kan räcka med en sprej av lämplig brun / grå / sandfärg, beroende förstås på hur omgivningen ser ut. Eller torrborstning, eller torrpastellkrita (helst då på matt yta för att den ska fastna).

Lera - jag kör en blandning av akrylspackel (snickerispackel), klippt katthår, kaffesump, sand, trälim och akryllack + lämplig färg. Med spacklet styr du konsistensen mot hårt, med lacken och trälim mot mjukt. Katthår och kaffesump (kaffesumpen är lättare och fasnar bättre) för att få den jordiga känslan.

Gyttja - det är ju lera som är ännu blötare. Liknande recept, men mer lack. För extrema fall, måste du gå på bara lack + pigment (mald torrpastel t.ex jag "maler" med ett sandpapper). För den blötaste leran, behövs "flytande vatten" av nån sort, jag föredrar 2-komponents resinvarianten, men det har nyligen testats akrylvarianten här på forumet också.

min tiger etta i leran

PAK43
2009-09-30 02:17
#6

Jag måste komma med lite allmänbildning här: Gyttja är biologiska rester i långt gången nedbrytning, medan lera är oorganisk! :)

Hursomhelst så undrar jag just detsamma efter att fått min halvbandare att se ut som den åkt runt i smält choklad, så fortsätt med era metoder!

Annons:
NBISaladin
2009-09-30 17:59
#7

Soory, men jag MÅSTE få veta!

Johannespa: Hur gör du med katten då? Sätter fast i skruvstäd o tar fram rakhyveln?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

johannespanzer
2009-09-30 18:32
#8

#7 Hasse - hehe, tyvärr är svaret så trist, att jag har en sån där kattborste, som jag kammar katten med, då blir jag väldigt populär faktiskt! Skrattande

#6 Spännande Pak43! Kunde inte sagt det själv, men det låter bekannt.  Glad Man kan ju hitta nästan ren lera lite här och där. Lera är en keram? Ett alldeles eget sorts material tror jag? Gyttja är det liksom släkt med träsk då eller?

Fast här tänkte jag mig mest blandning av lera, jord, rötter & allsköns skräp!

PAK43
2009-10-01 01:22
#9

Lera är finfördelad sten kan man väl säga, lite olika egenskaper beroende på vilken stentyp den kommer från, det finns en del som klibbar väldigt bra, en del som blir extremt hårda när dom torkar, en del som har en enorm vattenhållningsförmåga, medan andra är lite sämre. Lera kan också innehålla metalloxider och få olika färg av dessa.

Det finns ett enkelt ler/gyttjetest och det är att ta lite på tungan. Lera känns strävt, gyttja har ingen textur.

Värt att notera är att det förekommer blandningar av lera och gyttja!

Idag testade jag iaf att göra lera enligt receptet sand + vitlim + vatten + pigment. Får se hur det blev imorgon.

Exelon
2009-10-01 02:07
#10

#8 Hehe det fixar valpen min, tur katten har mycket och långa hår. hunden såg ut som hon hade en skägg som Gary Glitter.

#9 Kommer inte riktigt ihåg smaken sen man var liten…

Lera är väl sand(småsten) som är fuktigt är väl bara visa sand arter som klumpar ihop sig. Gyttja är väl gammal förmultnande växter och jord i en salig blanding och vatten.

Provad även ditt recept förut PAK43 men tyckte den blev för blank blaskig tackvare vitlimmet. Ska prova att blanda sand och papé mache pulver och färg om man kan får någon härlig massa att göra lervägar av.

kotchak
2009-10-01 19:33
#11

många bra svar!

tack alla! det uppskattas!

Faantomen
2009-10-10 01:06
#12

katten var ju bäst :)

Upp till toppen
Annons: