Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4144 ggr
kotchak
2009-09-29 00:52

hur göra gyttja / lort / lera?

okej denna frågan har säkert dykt upp många gånger, men kunde inte hitta ett konkret tråd om ämnet.

jo jag behöver tips, dela med er era recept. Jag är nybörjare så jag kan inte :)

jag tog iaf gipspackel + lite vatten + valfri färg, men det känns inte som det räcker, de blev inga realistiska "jord" bitar.

MIG produkter räknas inte :)

Annons:
Exelon
2009-09-29 01:32
#1

Ska ge dej ett litet "hemligt" tips som jag använder. För att göra lera osv har jag köpt papé mache(stavning) och blandar den lite blötare än vanligt och har i färg/pigment i sörjan och rör runt tills den får den önskade färgen sen är det bara att kladda på.

Bergamott
2009-09-29 12:28
#2

Jag (också nybörjare på området) gjorde lera av riven torrpastell och LITE vatten. Sedan klarlackade jag ovanpå detta när det torkat. Vet inte om det är så hållbart i längden, men än sitter det kvar. Se också tips i tråden "Rost och lera?" under "Tips och råd".

NBISaladin
2009-09-29 16:07
#3

Beror lite på: ska du ha det till att smutsa ner en stridsvagn, eller menar du mera som markmaterial i ett diorama?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

IKV91
2009-09-29 22:28
#4

Hej!

Jag använder migs prylar till stridsfordon mm

De har en skiva som innehåller mycket tips inklusive lera.

Du kan även kolla på denna pdf guide. http://www.migproductions.com/minisite/download/pigment%20guide%201.pdf

Roger

johannespanzer
2009-09-29 23:56
#5

Lort - kan räcka med en sprej av lämplig brun / grå / sandfärg, beroende förstås på hur omgivningen ser ut. Eller torrborstning, eller torrpastellkrita (helst då på matt yta för att den ska fastna).