Franska jaktflygare i sovjetisk tjänst, del I
I ett led att få franska soldater på alla fronter sattes jaktgruppen 3.GC i Free French Airforce upp som ett fristående förband under de sovjetiska flygstridskrafterna. Efter utbildning 1942 med Yak-7 fick de i mars 1943 sin första krigsplacering i området kring Polotniani-Zavod och Sloboda/Monostirtchina, då med Yak-1.
GC Normandie bytte ut sina Yak-1 mot Yak-9D och några Yak-9T i september 1943.
Modellen kommer ursprungligen från polska ZTS Plastyk och här ompackad av Mastercraft med fyra märkningsalternativ för Normandie-Niemen.
Något felaktigt står det Yak-1M på kartongen då den beteckningen tillhörde prototyperna till Yak-3, så det vi ser är en Yak-1 med bubbelhuv.
Boxarten
En mellangrå gjutstam…
…och en ljusgrå gjutstam
Beskrivning, huv och ett fint dekalark.
//Sau
Tänkte jag skulle bygga hela GC3 Normandie-serien från ZTS Plastyk Yak-1, Dakoplast Yak-9 till Hasegawa Yak-3 och den här är väl den sämsta i den samlingen.
Instrumentbrädan består av en snygg detaljerad dekal. En stol där man får forma stolsdynan efter eget önskemål och en täckplåt för området bakom stolen.
Ingenting på sidoväggarna så jag tänkte gjuta av en av de andra och göra nya innerväggar i resin och trycka i den här när sargen är tillräckligt hållbar.
Huven är grumlig och oanvändbar, men till min Hasegawa Yak-3 finns en öppen och en stängd, så den stängda varianten ska passas in på den här istället.
Tack, tack!
Jag har kompletterat med några utomhusbilder.
Vattendropparna ifall de syns är i den teoretiska skalan 72/1.