Nu något helt annat...
Tänkte jag skulle ge mig in i figurmålningens utmanande värld för att göra något helt annat en stund. Detta är som till synes 3 stycken figurer, dessa tillhör Warhammer 40K och klanen Astra Militarum, just dessa 3 kallas för Cadians, jag ska bygga ihop 10 stycken. Kul att göra något helt nytt ibland, det är också mycket utvecklande.
- Redigerat 2022-02-01, 06:32 av Roca

Kul att se lite Warhammer!
Sonen målade en Astra Militarum-stridsvagn åt en kompis för några år sedan. Ett av hans tidiga, seriösa försök med airbrush och lite vädring.
Det blir spännande att se hur du får till det med fina figurer!
Inte helt fel att tackla alla samtidigt då färgen torkar snabbt mellan varven så man kan hålla farten uppe så länge man orkar.
/Niclas
#3: Häftig stridsvagn! Brutalt eldrör! Det blir en rolig men tuff utmaning för mig att måla figurerna.

#4:
Bara ta det lugnt så blir det bra, finns massor matnyttigt i deras app, "Citadel Colour" och på deras olika kanaler på bl a Facebook.
/Niclas

Kul med nåt nytt!
#7: Ja det är det helt klart, omväxling förnöjer.

Så snygga😊
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#13: Kul att höra, tack Maria!

#14 Jag blir alltid så imponerad av fint hantverk😊
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Inlägget är borttaget
#15: Tack ska du ha, alltid skoj när någon gillar det man gör.

#12: Mycket fint detalj jobb.
Kör du med 000 4/0 5/0 eller 10/0 (penslar)
Jag undrar om du kör nåt med airbrush?
#19: Tackar, jag kör med 3 och 10/0 och ibland med 5/0, airbrush kör jag grundfärgen med.
På det här första fotot har detaljerna målats och grundfärgen på händer och ansikten är också målad och som ni kan se så har figurerna även fått en wash. Nu ska figurerna få highlights och deras baser ska också göras klara. Jag har påbörjat målningen av uniformerna på nästa två figurer som står på tur, detta i väntan på att washen ska torka på dom två tidigare figurerna.
- Redigerat 2021-09-26, 20:41 av Nalle1976

Oj vilket pilligt jobb. Snyggt🙂
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#25: Stort TACK Maria, ja det är det allt men med glasögonen på och med stort tålamod så går det bra.

Du har gjort en fantastisk jobb.!!!!!!!!
#27: Kul att höra, tack ska du ha Christos.
👍👍👏
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#29: Tackar Roland :-)

Så snygga. Vilket pilligt jobb.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#33: Tack ska du ha Maria :-)
Nu har jag ett star wars liknande fordon på byggbordet, det är en sentinel och som också hör till warhammer 40k och klanen astra militarum. Efter ett par kvällars byggande och målande så återstår detaljmålning och vädring samt basen att göra. Otroligt fint gjutna delar om än grova måste jag säga, vapnen på den här "walkern" är multi-laser och en hunter killer missile. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bygga 40K saker då jag alltid har tyckt dom har varit på tok för extrema, men så fel jag hade. Detta är hur skoj som helst och det är också kul med en annan genre mellan varven, färger osv på figurer och fordon är heller inget som det finns referensbilder på av naturliga skäl så det är en mycket fri genre så att säga.
- Redigerat 2021-10-10, 20:24 av Nalle1976
Häftigt värre👍 Du är otroligt bra på det du gör👌👏
#36: Tack ska du ha Roland, det värmer att höra!

Väldigt fint !!!
Jobbar själv 50 meter från warhammer butik i Stockholm i mäster samuelsgatan.
Passerar varje dag förbi och vill inte gå in på grund av att jag kommer fastna .
Det är värd att komma in där faktiskt för att dem har så mycket urval av warhammer figurer och annat.
Ibland de bygger in i butiken så det finns folk som lär olika teknik för att bygga o måla warhammer.
#38: Tackar! Jag har faktiskt varit in där ett par gånger, en inspirerande butik måste jag säga men farligt för plånboken ;-)

#39: japp där man ska in utan plånbok.
Kanske bara en 500:- för att köpa lördags godis .
🤭🤭🤭

Det är lätt att fastna i Warhammer-träsket, det finns alldeles för mycket häftiga grejer.
Nu är det lite stiltje här hemma men det går lite i vågor så det tar väl fart igen närhelst jag minst anar det.
Höll mig borta från Games Workshop i torsdags då det mycket riktigt brukar bli duktig dränering i plånboken.
Men vi har att göra ändå med uppåt 50 figgar och fordon att färdigställa i högen av projekt.
Kul att du också gillar 40K-grejer, det tar sig bra tycker jag!
/Niclas
#41: Tack Niclas, ja jag trampade rakt in i 40K:s extrema men mycket trevliga värld, jag känner igen att olika saker kommer i vågor som man har lust att göra. Jag köpte mig för ett tag sedan ett par 40K böcker som regler och codex för astra militarum, det är en hel vetenskap men jag har för avsikt att börja spela längre fram. Jag tycker att ansiktsmålning är en stor utmaning när det gäller figurmålningen, men övning ger ju färdighet sägs det.
- Redigerat 2021-10-12, 15:33 av Nalle1976

Fint blev det.!!
#44: Tack Christos! :-)
Jag har inte allt för mycket kvar att måla på den första figuren, just nu är det målning av huden som gäller, på fotot har grundfärgen till huden kommit på, nästa steg blir en ljusare nyans av hudfärg innan jag slutligen kan ge figuren highlights och wash. Höll på glömma att två handgranater ska också sättas dit på figurens bälte.
- Redigerat 2021-10-19, 19:40 av Nalle1976

Han är så bra gjort!!!!! Bravo!!!!
Ser verkligen bra.

Snyggt 🙂
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#49: Tack för dom värmande orden Christos! :-)
Stort TACK Maria! :-)

#53: De blev jätte vackra.
👌👍👍
#54: Tackar, jag lär mig hela tiden när det gäller att måla hud framförallt.
- Redigerat 2021-10-28, 19:44 av Nalle1976
#55: Stort TACK :-)

Det märks att du blir skicklig i det du gör.
Väntar för detalj målning
#60: Tack :) Att måla figurer är för mig väldigt utvecklande och det är skoj när man själv också ser att man utvecklas, men hur som haver så är det otroligt roligt att måla figurer. När jag målar sent på kvällarna så har jag radion på och lyssnar på Karlavagnen i P4, det ger mig sinnesro och det i sin tur ger mig en boost för både kropp och själ.
Efter ett kortare uppehåll så har jag fortsatt med figurmålningen och jag har huden, några få detaljer kvar, highlights och wash kvar att göra innan jag slutligen gör figurernas baser. Jag tänkte dela med mig av ett tips också, jag är en smula darrig i mina händer så då får man vara uppfinningsrik och här är häftmassa väldigt bra att ha, jag fäster figuren i massan och då frigör jag min vänstra hand som skulle ha hållit i den och då kan jag istället hålla i min högra hand med min vänstra som stöd istället.

#62 Så smart🙂
/Maria
Ur Lille Prinsen.

😂😂du måste se hur jag darrar när jag målar!
Fint jobb som vanligt.
Jag ska prova på också.

Är också lite darrhänt, men jag har en annan lösning som fungerar för mig.
Jag sätter alltid händerna mot varandra på något lämpligt sätt, då darrar jag åt samma håll med pensel och objekt. Kan ibland räcka med att jag bara håller lillfingret mot objektet eller andra handen.
Tycker för övrigt du lyckas fint med dina figurer!
/Niclas
#63: Tack, man får vilken vinkel man vill på det man ska måla också.
#64: Tackar :-) Ja prova det tycker jag, det har hjälpt mig mycket.
#65: Tack ska du ha Niclas :-) Jag ska prova din metod också.

Så snygga😃
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#70: Tackar Maria! :-) Kul att du gillar dom!

#72:
De där är tuffa vagnar, grabben målade en åt en kompis för några år sedan.
/Niclas
#73: Ja verkligen, dom påminner en del om ww1 vagnarna female och male, din sons vagn var häftig.
Det som är kvar att göra är att limma på ett par handtag och två rökdon, sen kan jag börja grunda vagnen och det gör jag med Mr Surfacer 1500, banden målar jag separat. Jag råkade slipa bort en nit på eldröret så jag fick göra en ny men det gick bra det också. Jag valde att ha en tank commander i tornet.

#76:
Tar sig fint det där!
/Niclas
#77: Tack Niclas! Det är sjukt skoj det här :-)

#78:
Visst är det!
Jag har haft en svacka med mina figurer ett tag nu men det lär väl bli ändring igen. Brukar gå i vågor och just nu är det mer kul att bygga bilar och motorcyklar.
/Niclas

Super fint!
#80: Tack Christos! :-)
Jag byggde ihop den här figuren under tiden jag väntade på att washen på banden till vagnen skulle torka, det är en sk commisar (befäl) som ger närliggande figurer extra möjligheter på spelbordet. Figuren är otroligt fint gjuten i hård och lättarbetad plast, jag beväpnade honom med ett power sword och en bolt gun.
det var en snygg figur
#84: Ja mycket!
Detta ligger långt ifrån det jag håller på med men är väldigt kul och intressant att titta på, är väldigt imponerad av målningsarbetet något liknande skulle jag inte klara av. Snyggt jobbat.
Rolf
#87: Skoj att du gillar min tråd Rolf och tack så mycket för dina vänliga ord, jag hade inte målat många figurer innan jag startade den här tråden men övning ger färdighet.

Oj vad snyggt.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#91: Tack Maria! :-)

#90:
Riktigt coolt!
/Niclas
#93: Tack ska du ha Niclas! :-)
Jag var på en spelträff för ett par veckor sedan där vi spelade med 500p arméer mot varandra och det var riktigt roligt och lärorikt, det var många trevliga motspelare som jag fick träffa och som gärna hjälpte mig med att förklara dom alla regler som finns. Just nu läser jag mycket ur regelboken för att lära mig mer och även boken astra militarum codex som beskriver reglerna för just denna klan som jag har valt.
- Redigerat 2021-12-06, 13:22 av Nalle1976

#96:
Kul!
Det är längesedan vi spelade här hemma nu och grabbarna har inte varit iväg på föreningen sedan pandemin slog till.
Dags att ändra på det framöver tror jag.
Visst är det kul att se ens alster liksom komma till liv!
/Niclas
Riktigt häftigt
#97: Ja det är "tok" roligt detta Niclas, som du säger så är det en härlig känsla att placera sina modeller och figurer på spelbordet och väcka dom till liv :-) Jag har lite svårt att komma ihåg mina traits och stratagem bara men det kommer det också med tiden. Skoj att dina grabbar också lirar, då kan ni ha matcher hemma med, jag har beställt en gaming matta nu och ska senare köpa på mig lite terräng också så kan jag spela hemma med ibland.
#98: Ja det är det verkligen, trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle börja med warhammer 40K men så fel jag hade, jag är helt såld på det här…
Jag snickrade ihop den här artillerivagnen nu i veckan, det är en imperial guard basilisk vagn och används av astra militarum för att ge understöd åt sina soldater. Den har två ytterligare vapen förutom kanonen och det är en heavy bolter och en stormbolter. Jag har också målat klart en till infantry squad sedan jag postade något i den här tråden senast, jag har även hunnit vara med i en turnering som jag höll i förra helgen och vi var 14 spelare och det var mycket uppskattat av deltagarna vilket var riktigt kul. Hur den turneringen gick för mig? Nja, det tar vi en annan gång ;-)
- Redigerat 2021-12-23, 23:43 av Nalle1976
👍 God Jul🎄
#103: GOD JUL Roland! :-)

#102 Snyggt.
Trevlig helg.
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#105: Tack så mycket Maria :-) Trevlig helg på dig också.

Jösses vilket arbete🙂
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#108: Ja det finns att göra :-) Men skoj är det Maria!
Hur som helst tycker den är snygg

Jättesnygg.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Vilken fint jobb du har gjort.
#111: Tackar! :-)
#112: Tackar Maria! :-)
#113: Tack så mycket! :-)
Som vanligt, ett fint bygge från dig Nalle👍👍
#118: Tackar Roland, gott nytt år!
Ett riktigt Gott Nytt År ! Till dig också💥🍾

#122:
Du är verkligen på hugget nu, den ena efter den andra i rasande tempo. Snyggt blir det också!
/Niclas
#123: Tack ska du ha Niclas för dom vänliga orden! Jag längtar efter att få testa dessa två senaste byggena på spelbordet :-)

Spännande.
Du är riktigt in idet.
Ser redan nu att din armé kommer bli stark o vackert.
#127: Tackar, jag är uppe i 1200 poäng storleksmässigt och den vanligaste matchstorleken ligger på 2000 poäng.
Bra jobbat 👏
#129: Tack Roland! :-)
Medans grundfärgen torkar på Leman Russ vagnen så har jag börjat lite smått med dessa figurer, de har bättre eldkraft än de andra infanteristerna som jag byggt tidigare, de har också några fler fördelar som tex att jag kan placera ut dom på spelbordet efter min motståndare har placerat ut sina figurer. Figuren som jag har byggt ihop är en Tempestor, den är officer för den här gruppen som visas på omslaget på kartongen.

Cool vagn!
Tror du inte bara brinner lite granna för det här. Du står i lågor med den fart du bygger och målar upp din armé!
/Niclas
#133: Tack! :-) Ja du Niclas, ta fram brandsläckaren! Det är så skoj med warhammer 40K och det är så många som spelar det så allt blir liksom så lättillgängligt, jag tycker om strategispel och modellbygge och att kunna få utlopp för dom två sakerna samtidigt är ju helt fantastiskt. Innan jag fastnade för detta så tyckte jag 40K var så extremt med alla konstiga fordon och figurer, jag var heller inte mycket för scifi förutom star wars då förstås. Men som jag skrev tidigare så föll jag pladask för 40K och det är jag otroligt tacksam för, nu driver jag sedan September en grupp på FB för nybörjare inom 40K och vi är idag exakt 100 medlemmar, vi träffas ett par gånger i månaden och spelar och vi har också haft en turnering, som du säger så står jag i lågor! ;-)
- Redigerat 2022-01-07, 22:46 av Nalle1976

Det är som 2 olika skalor.
Snygga linser till ögonen på figurerna. Vad är det för röda och gröna kristaller på marken?
#138: Ja precis.
#139: Tackar, det är bara för att få basen mer intressant, tanken är att marken figuren står på ska se sådär scifi ut…
- Redigerat 2022-02-01, 13:36 av Nalle1976

Fint jobb……
#143: Tackar Christos! :-)