Annons:
Etiketterartiklargruppbyggenflygnyheter
Läst 509 ggr
Roca
7/2/21, 3:34 PM

Flygvapnet 95 år!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår den 1/7 2021 så var det 95 år sedan som det svenska Flygvapnet bildades (1 juli 1926). De tidigare Arméns/Fälttelegrafkårens flygkompanier respektive Marinens Flygväsende avvecklades därmed. Mycket vatten har runnit under broarna och även ett och annat flygplan har nog busflugit under broar :-)
Själv har jag väl byggt en hel del modeller med Flygvapnet som förebild.

Det som jag är mest nöjd med är ändå min lilla "What-if" sektion med tyska, historiska och hypotetiska flygplan (pappersprodukter) i svensk märkning, som en kontrafaktisk historieskrivning - vilka flygplan hade Sverige skaffat, om Tyskland hade varit huvudsaklig källa snarare än de allierade nationernas surplus. Från vänster till höger:
Focke-Wulf J 28 Flitzer, Messerschmitt J 26, Tank Ta-183 Sk 29.
Ser gärna några av era egna favoritbyggen med Flygvapnet som tema! Trevlig Sommar!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

  • Redigerat 10/17/21, 7:01 AM av Roca
Annons:
[Ilmavoimat]
7/2/21, 5:38 PM
#1

Har ett JAS 39A Gripen-bygge i bygghögen, men det blir först nästa år. Annars blir det en blandad kompott med diverse olika flygvapen som kommer att hamna i vitrinskåpet.

Så mycket mer svenskt blir det nog inte.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Nalle1976]
7/2/21, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#3

Mitt lilla bidrag får bli den här J 29:an (Gul Johan) från landskapet jag är uppväxt i, som ni kan se så pratar jag om Hälsingland och F 15, dekaler från Moose, jag byggde den förra året och byggsatsen är från Revell och skalan 1/72.

  • Redigerat 7/2/21, 8:13 PM av [Nalle1976]
Decaius
7/2/21, 9:11 PM
#4

#3: fint, cleant bygge 👌

[Nalle1976]
7/3/21, 9:42 AM
#5

#4: Stort TACK :) Ditt Viggen är en fröjd att vila ögonen på, fint jobb med shaden.

[Nalle1976]
7/3/21, 4:03 PM
#6

#0: Fina byggen, SK 29:an ser väldigt speciell ut.

  • Redigerat 7/3/21, 4:04 PM av [Nalle1976]
Annons:
Roca
7/7/21, 2:53 PM
#7

#2: Det är fina byggen Calle! Jag gillar speciellt J 28, den har jag flera av i bygghögen också.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
7/7/21, 2:54 PM
#8

#3: Den är fin din Tunna! Och en klassisk byggsats är det ju, ursprung Matchbox!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
7/7/21, 2:58 PM
#9

#6: Tack så mycket!
Ja, det är lite speciella flygplan :-)
"Sk 29:an" är ju egentligen ett "Luft ´46" plan, Focke-Wulf/Tank Ta 183, som aldrig tillverkades annat än som vindtunnelmodell tror jag - men som sägs att som konstruktion, troligen tillsammans med Messerschmitt P.1101 ha påverkat designen hos en del av första generationens "trinda" jetjaktplan.
Min modell kommer från turkiska PM och jag har klämt in en tandemcockpit från KP:s Mig-15 UTI under huven :-)
Bf 109:an är standard G-6 från Academy fast med bulorna exkluderade för att åstadkomma en G-2, som jag fantiserar om hade fått tjänstgöra på F16 istället för Mustangen.
Flitzern är också Luft ´46 och liknar ju Vampire till del, modellen kommer från Revell.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
7/7/21, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

Jag konstaterade tvärsäkert i början att jag hade byggt "en hel del" kronmärkt - nåja, några stycken har det väl blivit, men högen med planerade byggen är helt klart mera omfattande än de som jag har byggt klart! Bild på "stashen" kommer inom kort. Men under tiden, några svenska och ursprungligen svenska maskiner till från mina förflutna trådar:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Falken70
7/8/21, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#11

Ett litet bidrag till tråden.
Två Tarangus-Viggar, 1/48 och 1/72
Kitty Hawk Gripen, 1/48
Hasegawa Draken, 1/48
Tarangus Lansen, 1/48
Hasegawa Draken, 1/72
Smög in en motståndare, Eduard MiG-21, 1/72
Tarangus B17, 1/48
Och två markmål bara för sakens skull, en Pbv 401 o en Strv 103.

Roca
8/3/21, 6:00 PM
#12

#11: En maffig svensk samling. Trevligt att se!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: