Etiketterfordonpågående-projekt
Läst 432 ggr
Proosen
2021-05-22, 22:45

Totip, Lancia Delta S4

Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Sprättade en låda för några dagar sedan, NuNu's sats som tidigare getts ut med Martini-märkning.
En fin sats som nästan når upp till de stora japanska plastdrakarna. Det är en del underligheter men inte värre än att jag kan modda och fixa.
Det visade sig att grenröret sitter lite konstigt, istället för på topplocket är hålen och ritningen överens om att det ska sitta i frostpluggarna istället.
Det räckte med fyra nya hål, lite ombockning och kortning av röret till wastegaten.
Sen tyckte någon att en oljekylare kunde vara en slät yta utan kyllameller trots att den sitter väl synlig på modellen.
Lite såga och en tillkapad kylare från skrotlådan så var den saken biff.
Fördelaren var inte heller den något viktigt tydligen då den bara är en rund plutt utan anslutningar för tändkablarna. Här blev det ytterligare kirurgi och sen dit med fem snuttar aluminiumrör från Albion tubes.

Fortsätter att trimma delar och bygga ihop lite olika moment som ska vara i samma färg. Mycket att pyssla med på den här skogsraketen!

Det är seriöst ormbo där bak med både turbo och kompressor med dubbla intercooler och både wastegate och dumpventil samt en bypass runt kompressorn.

/Niclas

• Redigerat 2021-05-22, 22:47 av Proosen
  • Redigerat 2021-07-02, 14:22 av Roca
Hayabusa
2021-05-23, 08:06

Ah, italiensk teknik möter Kina :) Men fint blir det!

Proosen
2021-05-23, 15:49

Nu har jag kompletterat med rör/slangar till kylaren i nosen. Det var inte heller prioriterat hos NuNu!?
Lite konstigt när hela fronten är öppningsbar/borttagbar 🤔

Nåja, lite mer scratchbygge har jag aldrig mått dåligt av. Lödtenn, superlim och uv-lim så blev det lite rörmokeri för att det som kommer synas kan monteras senare.
Tydligen satt termostaten ända framme vid kylaren med en bypass till returen.

/Niclas

Proosen
2021-05-23, 21:55

Nu fick jag målat lite grundfärger, på de ljusa delarna blir det kevlar och på resten en massa olika aluminiumnyanser.

/Niclas

Proosen
2021-05-26, 20:13

Så blev det lite olika metallnyanser, både befintliga och egen blandning.

/Niclas

Hayabusa
2021-05-27, 08:50

Stämningsförhöjare :)

Proosen
2021-05-31, 05:05

Tar sig så sakteliga, lätt vädring på motorn.

/Niclas

Proosen
2021-06-04, 05:25

Lite mer shades innan jag knyter ihop det med något filter eller så.

/Niclas

Slasktratt
2021-06-04, 13:13

👍👍👌👌 snygg finish 👏

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Proosen
2021-06-07, 20:54

Ett par lager mycket blaskig shade har kommit på, behövs några till då skillnaden är i princip obefintlig.
Fast hellre skynda långsamt och låta det bygga upp sakta.

/Niclas

Proosen
2021-06-13, 18:54

Tillbaka på ruta ett med chassit. Hade tänkt komma på hemligheten med Vallejo och blåste alla metalldelar med olika nyanser Model Air. Såg toppen ut ända till jag började med kevlardekaler.
Döm av min förvåning när Microscales Micro Set och Sol löste upp färgen!

Så nu är allt avbadat och Vallejo har gjort sitt hos mig. Kommer aldrig mer att använda det igen. Har försökt få till det under några års tid med otroligt blandat resultat. Fruktansvärt inkonsekvent beteende på den färgen.

Droppen var alltså känsligheten för dekalvätska och det var ytterst nära att jag drog knytnäven rätt i bygget 🙄 Sist jag blev så förbannad på ett bygge är så längesen att jag inte ens minns när!? Troligen i tonåren.

Nåja, ny grundfärg och sen blir det Citadel istället. Den färgen är något helt annat att jobba med.

/Niclas

Proosen
2021-06-13, 21:14

Så, nu är det ny grund på igen inför nästa omgång med aluminiumfärg.

/Niclas

Hayabusa
2021-06-16, 11:48

Inte kul när det händer, men det gläder mig att se att du "tog tjuren vid hornen".

Slasktratt
2021-06-16, 15:54

Var rädd om din 👊 Den är bra att ha till hands , vid fortsatt bygge 🤗

Proosen
2021-06-18, 21:56

Nu är det på gång med ny alufärg och det har också kommit på några lappar med kevlardekal här och där.

Behöver slipa och lägga några vändor till med färg på chassit innan jag kan rulla vidare med projektet.

/Niclas

Proosen
2021-06-19, 21:35

Ikväll har det blivit en första strykning med svart och grått på valda delar samt lite mera kevlar.

/Niclas

Slasktratt
2021-06-19, 21:52

👍👍

Proosen
2021-06-24, 16:16

Det händer i lite långsammare tempo i takt med att arbetsdagarna blivit längre. Är nu uppe i 75% och trött som en gnu när jag kommer hem.
Men ett litet ryck då och då blir det iallafall, dags att testa passformen efter grenrör/turbo-modifieringen. Det ser ut som det kommer att passa bortsett från luftburkens anslutning till turbon som måste förlängas lite. Men det visste jag redan om.

/Niclas

Upp till toppen