Annons:
Läst 2007 ggr
mangemani
12/19/20, 6:18 PM

Thelma & louise 1966 ford thunderbird.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan någon hjälpa mig att identifiera färgen som de hade på denna bilen.
när jag söker info om bilen så står det turkos och en del folk instämmer med detta, turkos och söker man på original bilder från filmen så är vissa i turkos, ja, MEN, även i en hel del bilder så ser det ut som att den är i någon slags ljusgrön/turkos metalic och tittar man på själva filmen så verkar det som att bilen byter färg stup i ett, ibland är den turkos och ibland denna gröna metalic. bilden är från filmen

Annons:
commander79
12/19/20, 6:35 PM
#1

Den har garanterat färgen Tahoe Turqoise. En tidstypisk färg från FoMoCo. En annan färg från tiden är Clearwater Aqua men den tror jag inte erbjöds på Thunderbird. Är märkbart mer turkos än förstnämnda.

/ Andreas

Niklas
12/19/20, 6:44 PM
#2

#0: Jag gissar lite: I filmer använder de ofta filter för att få rätt stämning i olika scener. Exempelvis varma filter i kvällsscener och solnedgångar, kallare på dagen, och så vidare. Det gör att färger ser olika ut. Enklast ser du det genom att titta på vita ytor. Med kallt ljus/filter ser de blå ut och med varmt ljus/filter ser de gula, orange eller röda ut. Vill du återställa färgerna i en bild behöver du justera tillbaka så att vitt ser vitt ut.

» Tahoe Turquoise 1966 Mustang - Paint Cross Reference

» 1966 FORD THUNDERBIRD 'THELMA & LOUISE' MOVIE CAR


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Example of Tahoe Turquoise paint on a 1966 Ford Mustang
  • Redigerat 12/19/20, 6:49 PM av Niklas
Niklas
12/19/20, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här har jag lånat en bild från Top Classic Cars for Sale för att illustrera vad jag menar.

Bilden är tagen sent på dagen eftersom solen är på väg ner. Till vänster syns bilden i original. Till höger har jag dragit vitbalansen mer åt det normala. Jämför cab-takets vita färg till höger, med dess mer beige nyans till vänster. Som synes påverkar det även bil-lackens färg väsentligt. Till vänster är den mer grön än blå och till höger betydlig blåare.

» 1966 Ford Thunderbird Convertible - Thelma and Louise Car for sale: photos, technical specifications, description


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

1966 Ford Thunderbird Convertible “Thelma and Louise” Up for sale is my beloved 1966 Ford Thunderbird Convertible, Tahoe Turquoise (original factory color, older repaint) with original Pearl Whit
mangemani
12/19/20, 8:53 PM
#4

typiskt att man inte har den färgen som ni tipsar om. gick igenom mitt färglager och de relevanta färgerna jag har är vallejos ljus turkos, vallejos turkos, vallejos grön/blå samt 2 utav vallejos nya färger mecha colors, turkos och mecha color metalic green.

vilken utav alla dessa färger skulle vara en värdig ersättare till tahoe turkos som ni nämner? tittar jag på färgen på bilden, den högra delen så verkar ju turkos vara lämpligt, men så tittar man på den vänstra delen och man hoppar då tillbaks till att vara lika förvirrad som jag var i början.

Niklas
12/19/20, 9:41 PM
#5

#4: Jag tycker inte du ska titta på vänstra delen av bilden eftersom den inte är belyst med vitt dagsljus. Den riktiga färgen ligger sannolikt närmare den högra sidan.

Måla en fläck av de sorter du har (om det inte finns prov utanpå burkarna), låt dem torka och fotografera dem allihop tillsammans med ett vitt papper. Justera bildens ljustemperatur tills pappret ser vitt ut och välj den som bäst stämmer överens med bilens färg.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
12/19/20, 9:58 PM
#6

En sak är säker - att bedöma en kulör utifrån ett foto, det är ett minfält. Enda sättet är att göra en bedömning IRL. Och även då bör vi modellbyggare ta hänsyn till skaleffekt m.m.

Annons:
Niklas
12/19/20, 10:00 PM
#7

Här finns Vallejos färgkatalog med massor av exempel. Jag tror inte du hittar exakt rätt där.

» Vallejo färgkatalog 2019


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
12/19/20, 10:10 PM
#8

Är det Fords orginalkulör som du letar efter så bör Hiroboy kunna hjälpa dig. Zero Paint kan i princip erbjuda dessa, så länge man har färgkod etc.

https://www.hiroboy.com/

Eller kolla med Gravity Colors:

https://gravity-colors.com/

Welcome to Hiroboy, we are a UK model shop specializing in Model Car and Bike Kits, Decals, Transkits, Photoetched Parts, Paints and General Accessories.
mangemani
12/20/20, 1:19 PM
#10

eftersom det är jul och en massa paket nu skickas fram och tillbaks(speciellt nu när folk inte kan träffas pga viruset) så vil jag helst inte lägga en beställning på en massa nya färger, tar tok för lång tid, så jag har dessa färger som jag nämnde att välja mellan.
nästa modell som har denna färgen dock ska jag beställa rätt färg till, men nu är läget som det är, jag sitter med modellen framför mig och ska måla och nya färger är inget jag kan komma åt just nu.

Proosen
12/21/20, 7:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hittar inga referenser men Tahoe Turqouise ser ut som en poly-färg. Det var en tidig variant av metallickfärg. Om du har tillgång till Vallejo Metal Medium kan du blanda i en aning och få något som minner om poly-färg.
Annars kan du om det finns i närheten skaffa Createx Turqouise pearl och ljusa upp den lite med silver.
Själv har jag inte haft någon framgång med Vallejo på bilkarosser så det har jag lagt ned.
Så här ser Createx turqouise pearl ut i ren form, åt rätt håll men för mörk.

/Niclas

Niklas
12/21/20, 11:23 AM
#12

#10: Jag skulle satsa på den turkosa eftersom det är en turkos variant på originalet. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mangemani
12/21/20, 11:47 AM
#13

#11: har inte deras metall medium :(, men jag har en hel del utav deras metall färger, aluminium, steel, chrome och några till, tänker jag för optimistiskt nu, men kan man inte blanda i tex chrome eller steel i färgen och få någon metall effekt på så sätt, eller funkar det inte så?

  • Redigerat 12/21/20, 11:48 AM av mangemani
Annons:
Proosen
12/21/20, 1:31 PM
#14

Klart du kan blanda med metallfärgerna, börja med den ljusa och tillsätt den mörka.
Då riskerar du inte att få orimligt mycket färg.

/Niclas

mangemani
12/21/20, 5:11 PM
#15

#14: du menar först den ljusa metall färgen och sen tillsätta den mörkare färgen tills man fått en duglig metallfärg?

Proosen
12/21/20, 6:38 PM
#16

Precis så, om man gör tvärt om brukar det gå åt stora mängder av den ljusare nyansen innan man nått fram. Det är lättare att göra färg mörkare än tvärt om.

Tänk dig att du behöver t ex ljusgrå motsvarande en halv Humbrolburk. Om du tar nästan en halv burk svart och sen börjar tillsätta vit, då blir det många burkar innan du är framme vid en ljusgrå. Gör du tvärt om blir det bara några droppar svart i det vita.

/Niclas

mangemani
12/21/20, 7:25 PM
#17

oja, det känns igen, gjorde det misstaget förut, många flaskor gick åt helt i onödan.

hur som helst, jag blandade nu chrome med turkosen, typ 7 delar chrome och 3 delar turkos och målade på vit yta, resultatet hade jag inte väntat mig, turkosen som jag tidigare hade testat på vit yta direkt från flaskan blev betydligt mer blå än grön, men utblandat med chrome så blev den dramatiskt mycket mer grön än blå, man kan nästan tro att det är 2 skilda färger trotts att det är ur samma flaska. gjorde en jämförelse med tahoe turkosen från både bilderna i denna tråden samt färgen från filmen och tja, det kanske inte är en 100% match, men absolut en 95% match, och det duger för mig, mer än väl.

men hur kunde färgen byta färgton bara för att jag blandade med chrome?

Proosen
12/22/20, 7:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Färger är lustigt, jag har aldrig förstått hur det fungerar. Men ljus spelar stor roll i hur färg upplevs. Gissar att silverkornen gör något med hur den turkosa reflekterar ljuset och ger en helt annan upplevelse.

Den här t ex är fotad strax efter klarlack, först i Led-belysning och sen utomhus strax efter samma mulna dag. Knappt man kan tro att det är samma färg!

/Niclas

Niklas
12/22/20, 11:03 AM
#19

#18: Det är det jag har försökt mig på att förklara. 🙂 Det räcker med att fotografera någonting utomhus från samma plats på morgonen, mitt på dagen och på kvällen för att se att det blir helt olika bilder.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
12/22/20, 11:05 AM
#20

#18: För övrigt ser den där bilden ut att vara nära färgen i #3.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
mangemani
12/22/20, 11:59 AM
#21

#19: då handlade det om ljus, och den delen förklarade du och den delen fick du mig att förstå :), men nu handlar det om hur en färg kan byta färgton bara för att man blandade färgen med chrome :)

Niklas
12/22/20, 12:05 PM
#22

#21: Ah, sorry! Den delen kan jag inte förklara. Det får mig att tänka på billacker som helt byter kulör beroende på ljus och betraktningsvinkel. Det är väl någon sorts trolleri. 😉


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
12/28/20, 4:29 PM
#23

#18 Åhh…Impala '67 (?) 😍

Färg, eller rättare sagt: kulör, är något som kräver ljus för att ögat ska uppfatta. Det vi ser som grönt, blått, rött osv är ljusets reflektion. I halvskum belysning, dvs med väldigt lite ljus, blir alla kulörer liknande gråtoner. Just därför spelar ljuskällan i sig en helt avgörande roll i hur ytans kulör upplevs.

Proosen
12/28/20, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#24

#23
Visst är det en 67:ans Impala.
Det är häftigt hur olika färgtemperatur påverkar färgernas intensitet och kulör.
Men det har sällan varit så tydligt som med den här Chevan.

Har ytterligare ett exempel, VW Bahama Blue. Den ser grå ut, ibland blå och ibland även lite grönaktig. Bubblan här är lackad med just den färgen köpt hos ProChroma efter originalreceptet.

/Niclas

Niklas
12/29/20, 12:16 PM
#25

#24: Där har du bra exempel. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: