Etikettflyg
Läst 275 ggr
Ilmavoimat
2020-08-15, 18:45

1:72-Corsair i fransk tjänst!

Min strävan efter att bara representera ett land en enda gång i mitt vitrinskåp ledde till beslutet att köpa en Italeri-byggsats, Nr. 1313, som har tre franska F4U-7 som dekalalternativ. Jag vet, Italeri är inte direkt något kvalitetsmärke, men det var vid tidpunkten för köpet den enda byggsatsen med en fransk Corsair som jag hittade.

Dekalerna visade sig vara jättelätta att applicera och finlira på plats med fingret, men byggsatsen i övrigt var som väntat medelmåttig. Visst, passformen var förvånandsvärt bra, men gjutkvalitet m.m. krävde en hel del arbete för att under omständigheterna bli riktigt bra.

Bland annat raketerna gav en hel del svordomsanfall, för trots att jag limmade fast raketfästena exakt enligt Italeris instruktioner så var jag lik förbannat tvungen att korta av raketernas styrfenor för att dessa skulle få plats jämte varandra, och detta insåg jag först när de under den högra vingen redan hade limmats på plats och inte längre gick att flytta på.

Som förebild valde jag ut Flottile 12F, som 1954 utgick ifrån hangarfartyget R97 Bois Belleau [Båaa Bällåå] för att understödja franska markstyrkor i Indokina genom markattacker med automatkanoner, raketer och bomber. Under dessa hårda strider blev två F4U-7 nedskjutna och ett flertal andra svårt skadade genom beskjutning från marken.

Det har varit otaliga oklarheter i bygginstruktionen samt i Italeris färgreferenser, där landningsställ och hjulhus enligt dem skulle målas helt i interiörgrönt, medan färgbilder på franska Corsair-plan tagna på 1950-talet visar att dessa istället skulle målas i aluminium. Färgbilderna visade också att uppfångningskroken baktill ofta var målad i svart-vitt för att den skulle synas bättre.

Även omslagsbilden på lådan var felaktig, då den visade ännu en antenn på den plats där det enligt referensbilder faktiskt fanns ett positionsljus! Samtliga positionsljus valde jag att ersätta av genomskinliga gjutstammar samt genom droppar av superlim vid vingspetsarna, som efter att dessa hade torkat slipades i form, sandades, polerades och fick en behandling blank klarlack.

Med andra ord så var det en hel del huvudbry och arbete för att få den här byggsatsen att mynna ut i en ganska så lyckad flygplansmodell! Försöken att imitera den bortbrända färgen bakom avgasutblåsen med hjälp av torrborstning blev mer misslyckade än lyckade, men kanske ska göras om med airbrush vid ett senare tillfälle.

Mina första stapplande försök med pre-shading blev faktiskt ganska lyckade, men jag skulle ha stannat vid ett enda färglager med sprayburken, för det andra täckte faktiskt över det annars fina resultatet.

Men man måste ju försöka, för på undersidan så syns faktiskt resultatet efter min pre-shading. Nu har jag lärt mig den läxan. Jag har också lärt mig att inte enbart lita på Micro Set för att undvika försilvringseffekten under dekalen, utan skulle i efterhand också ha använt blank klarlack.

Hur som helst så var det roligt att bygga flygplanet, och det är ju huvudsaken.

Tack för att ni tittar på bilderna och läser min lilla byggberättelse!

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE
Nalle1976
2020-08-16, 00:32

Fin kärra Morgan, det är alltid intressant att läsa dina trådar då du berättar historien runt förebilden, snyggt jobbat! och cockpiten blev ju riktigt bra.

Hayabusa
2020-08-16, 19:42

👍

commander79
2020-08-17, 14:38

Tror luckorna på landställsbenen har hamnat lite galet… Sitter uppochner. Enkel korrektion.

Ilmavoimat
2020-08-17, 17:40

Tack för påpekandet… Mycket pinsamt! 🤐 Jag får skylla på otydliga instruktioner ifrån Italeris sida.

Men som du samtidigt påpekar, det är en mycket enkel justering.

JaGa
2020-08-17, 20:52

Tjusig Corsair! Bra byggtips och intressant historia. Tack för det…😃

Mvh / Janne http://ipmsuppsala.se/
Ilmavoimat
2020-08-17, 20:57

Tack, commander 79, då har jag åtgärdat missen från min sida.

Passade samtidigt på att bättra på avgaserna lite grann, men inte mycket.

Nu är den klar!

commander79
2020-08-17, 22:08

Då ser det ut som konstruktörerna tänkte sig!

Upp till toppen