Etiketterfartygartiklar
Läst 5120 ggr
ElLobo
2016-11-08, 12:40

Ejdern -- del 4

Bygget går vidare.

petzon bygger vidare på sitt fartygsbygge.

Länkar till tidigare tråddelar:

petzon
2016-11-08, 21:44
#1

Har påbörjat panninklädnaden. Första steget är att skära till filt som isolering. det skall vara 2 mm, men jag hade bara 1mm hemma så det blir dubbla lager. Stansar ut hålen för bussningarna med en huggpipa

petzon
2016-11-08, 21:45
#2

Isoleringen på plats. Kapade till lackade träslister till inklädnaden, men gjorde en tankevurpa så de blev 4 mm för korta. Som tur var fanns det mer list hemma så jag har putsat dessa och lackat en gång. Lackar ytterligare en gång imorgon

Banjoman
2016-11-09, 22:01
#3

Ser verkligen mycket, mycket snyggt ut! 👍 Du har nog sagt det redan, men jag frågar ändå en gång till vilka dimensioner pannan har? 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2016-11-09, 22:25
#4

#3 Tackar. Måtten är dia 63,5 *140 mm utvändigt.

Idag fortsatte jobbet med att klä pannan. Började med att kapa lister och tejpa ihop ett flak

petzon
2016-11-09, 22:26
#5

Glömde skriva att det är lönnlist, egensågad från ett träd som växt i min trädgård. Samma material som använts till däcket på både Erik Nordevall och Färjan 4. Tog sedan hål för amaturerna, tejpade ovansidan så att det inte skulle flisa sig

petzon
2016-11-09, 22:28
#6

Flaket kläms på plats av två pannband (Nej inte sådana där neonfärgade man hade på 80-talet) av mässing med pålödda mässingsklotsar där den ena är frigångsborrad och den andra är M2-gängad, bandens spänns ihop av rostfria M2- skruv.

Banjoman
2016-11-09, 22:35
#7

#4 Man fattar, man förstår! ☝️

#4–#6 Tjusigare och tjusigare! Verkligen mycket, mycket snyggt! 👍🤤

#6 "Vad skulle Susanne Lanefelt sagt till ångpannan?" 😉

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2016-11-09, 22:38
#8

#7 "Håll trycket"😉

Dioramabyggare
2016-11-09, 23:16
#9

#6: tjusigt!

Inghans42
2016-11-10, 19:05
#10

Vackert  vackert kul att kom igen efter att panna no 1 blev kaputt nu är de väl inte så mycke kvar hi  hi … snart provkörning och sjösättning av s/s Ejdern

Skalski
2016-11-10, 20:54
#11

Håller med övriga lovordare… tjusigt värre 😍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2016-11-10, 22:07
#12

#9-11 tackar

#10 det återstår en hel del montering samt tillverkning av en gastank.

Ikväll har jag monterat fötter, blev tvungen att nytillverka en eftersom jag körde av en gängtapp i den ena i samband med monteringen. M2 gängtappar tål inte så mycket. Fötterna är sågade och filade ur 10 mm aluminiumplåt.

Banjobuster
2016-11-26, 17:14
#13

Mycket fint och inspirerande! Väntar spänt på fortsättning och lite senare, sjösättning!
Fler borde pröva ånga! Varför använda ren, snabb, billig och pålitlig elmotordrift med hög verkningsgrad, när det finns dyra, kladdiga ångmaskiner, som tar 10 minuter innan de blir varma, som måste oljas och kontrolleras noga före körning och tvättas och oljas efter körning? Därför att det är härligt att känna doften, höra och se maskinen arbeta med en teknik som är begriplig! :-)

[Borttaget]
[Borttaget] 
2016-11-26, 20:17
#14

Inlägget är borttaget

ElLobo
2016-11-26, 20:18
#15

:D

petzon
2017-02-18, 22:31
#16

Eftersom mitt Marinerbygge står still för närvarande p.g.a. verktygsbrist så bygger jag lite på Ejdern så länge. Har idag monterat upptaget som är gjort av en vanlig VVS-rörkörk av koppar. Det var lite besvär att få tag på en sådan eftersom rörkrökare envisas med att pressa kopplingar istället för att löda nuförtiden. Jag fick beställa en hos en VVS-butik, första butiken ville inte ens beställa, men VVS-butik nr 2 gjorde det. De fick ganska roligt åt mig när jag berättade vad jag skulle använda rörkröken till. Vattenståndsröret är som synes ett dummy-rör av koppar, använder det när jag passar in vinklarna på kopplingarna, glasrör tål dåligt att man drar och bänder i dem.

petzon
2017-03-11, 22:19
#17

Det har blivit väldigt få byggtimmar den senaste tiden p.g.a. flera tjänsteresor och privata resor. Dessutom fick jag bråttom med att bygga färdigt några modeller till träffen i Mariestad.

Dessvärre ser det lika tjockt ut framöver, men idag blev det några timmar framför svarven där jag svarvade det som på engelska heter "olives" en konisk koppling som är för ångutloppet från pannan till överhettaren. Lite strulig svarvning då en utvändning 15 graders kona skall passas in i en likadan invändig kona för att täta. Vinkeln är inte kritisk men den måste vara exakt lika på båda delarna för att täta. Detta löste jag genom att svarva den utvändiga konan på ett flertal bitar och utan att ändra svarvinställningen svarva fram en sickel (D-bit) ur silverstål. Filade bort halva diametern, härdade sedan denna genom att glödga med gasol och kyla i vatten, sedan värma upp i köksugnen till 210 grader, brynte eggen och kunde sedan svarva ur den invändiga konan.

petzon
2017-03-11, 22:21
#18

Kopplingen blev såhär färdig. Den gängade bussningen gängas fast i pannan, muttern träs på ångröret och konan hårdlöddes fast på ångröret, allt ihop ligger nu i betbadet under natten. Egneom att svarva fram kopplingen slapp jag se mello på TV:n🤪

petzon
2017-03-13, 21:31
#19

Ångutloppet monterat på pannan, ni får hålla tillgodo med bilden trots att den är lite suddig, jag är för lat för att släpa mig ut i garaget och ta om den

petzon
2017-03-13, 21:33
#20

Fortsatte bygget med en gastank av 50mm mässingsrör som fått två gavlar framknackade ur  0,7 mm mässingsplåt, ett nöje som tog större delen av söndagen. Hela tanken är silverlödd, ligger  nu och gosar till sig i betbadet

petzon
2017-03-13, 21:35
#21

Plockade fram delarna till påfyllningsventilen samt stansade ut en packning ur 1 mm neoprengummi. Många delar blir det. Kula och fjäder är färdigköpta

petzon
2017-03-13, 21:35
#22

Ventilen ihopmonterad

Banjoman
2017-03-14, 10:06
#23

Detta fortsätter att imponera på alla sätt och vis! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2020-07-31, 13:17
#24

Hur går det med Ejdernbygget?

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Upp till toppen