När jag satt och surfade efter intressant byggidéer, så snubblade jag över denna tråd:
med en bild på en uppenbarligen erövrad sovjetisk lastbil (GAZ?) med märkningen "Feuerwehr", i Smolensk. Alltså en brandbil använd av de ockuperande tyskarna under andra världskriget.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
På sidan Beutepanzer hittade jag en bild till
För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...
Kom igång på några minuter. Gratis förstås!
Nu har jag ju ingen GAZ-AA, men i mina ögon är de tillräckligt lika och Zis-5 användes i massor av olika konfigurationer av tyskarna också. Här har vi innehållet i lådan. För att fixa vattentanken så tog jag en tank från en EKO 1/87 GMC, som jag kapade av till rätt längd för att passa Zis-ramen, samt la till en ny gavelbit av plastc card. Återstår att slipa till den lite snyggare.
#5 Tack Daniel!
#6 Tack Rone! Ja, vad bra, jag såg inte så noga, om det är en Zis på den ena bilden, då har jag ju ännu bättre verklighets-täckning för bygget 🙂
Jo, jag tror det var en vattentank, enligt deltagarna i Missing Lynx-tråden ovan så är det från början en bränsletank men hos brandkåren så var det nog snarare vatten som transporterades.
Sedan så återstår ju även frågan om vilken färgsättning detta fordon hade. De tyska brandbilarna som sorterade under polisen/SS, alltså Feuerschutzpolizei och Freiwillige Feuerwehr t.ex., hade ju grön som officiell färg sedan 1938.
Men jag har svårt att tro att "Feuerwehr Smolensk" var en del av det officiella tyska systemet, det rörde sig nog om en (öst)-hjälptrupp, organiserad av den tyska ockupationsmyndigheten i staden Smolensk. Så jag antar att man kan tänka sig röd, tyskt pansargrå eller originalets ryska grön (?)