För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...
Kom igång på några minuter. Gratis förstås!
Det ingick dekaler för instrument panelen i cockpiten och airfix hade gjutit knappar och sånt i plasten så jag fick slipa ner alla instrumenten för att dekalerna skulle fästa bättre. Vilket var ett miss tag. Dekalerna sprack och lossnade. Och dekalfilmen var långt utan för instrument panelen. Men nu har jag lärt mig något.
Kamouflage vet jag inte om det är. Eller? Mörkgrå på översidan och ljusgrå på undersidan, svart nos. Det är Humbrol nr. 156 och 167. Jag kan ju måla kamouflage på den men det blir nog för svårt för mig, det är ju inte direkt spitfire kamo. Så jag väntar med det.
Felix
#18 Ja, så kan man ju uttrycka det. Piloten valde av nån anledning att först "demonstrera" riktigt extrema flyglägen, som han gav order till styrsystemet om, genom att upprepat runka styrspaken från ytterläge till ytterläge. Därefter sköt han ur sig och lämnade planet.
Exakt samme pilot hade tidigare ställt till med den andra JAS39 krachen, den på landningsbanan. Och på precis samma sätt. Båda gångerna fungerade planet oklanderligt.
Bakom det hela ligger naturligtvis ett missförstånd av piloten, som inte förstår att det är ett instabilt flygplan han flyger, och att det därför inte finns ett samband mellan kontroller och roderutslag. Han tror han flyger ett stabilt flygplan och ger order om stora, kortvariga roderutslag för att få en kraftig, snabb rodereffekt. I ett aerodynamiskt instabilt flygplan är naturligtvis sådana föreställningar nonsens. Sambandet är kontroller -> flygläge.
Det är väl också typiskt för Sveriges massmedia att man alltid noga förtigit sanningen om detta, och i stället missrepresenterat fakta i vaga termer för att kunna lägga skulden på svensk militärteknologi.
Styrdatorn i JAS 39 Gripen är inte svensk militärteknologi utan amerikansk datateknik. Leverantören av denna teknik till SAAB hade redan i samband med det första haveriet rekommenderat SAAB att göra de förändringar som sedan gjordes efter Långholmen landningen. Detta då det annars var möjligt att överbelasta styrsystemet. SAAB beslöt då att göra en sannolikhetskalkyl och kom fram till att det inte var, i praktiken, sannolikt att piloten skulle kunna överbelasta datorn. SAAB gjorde vissa förändringar och ansåg problemet löst. Samtidigt försökte man sälja planet till Finska flygvapnet och informerar deras provflygare om att vissa flyglägen är absolut förbjudna…
Äntligen har man åstadkommit något! Det här bygget har legat stilla länge ( för länge för mig) och till slut betsämde jag mig för att bygaa lite, men nu har det stannat..igen. (jag byggde det här för 1,5 vecka sedan)
Det var lite svårt att få dit landningsställets luckor. Fästena var små och väldigt tunna och luckorna i fram hade inga hål för fästena, men jag ska någ fixa det…nån gång
Felix
#29 Hos RebellHobby kan du hitta dekaler, eller så kanske det finns någon som har liggande…
Stefan - Modellbyggare
Nu har denna modell legat i en låda i snart fyra år i samma skick som synes på de senaste bilderna i denna tråd. Modellen är inte helt dålig. Dekalerna är dock dåliga och färgen långt ifrån perfekt. Det smärtar att se modellen ligga i en låda och samla damm och sakta förfalla, så jag funderar på att försöka rädda den genom att slipa ner större delen av all färg och måla om. Även nya dekaler kommer behövas.
Innan jag kan komma igång med räddningsaktionen måste jag ha dekaler så att jag vet vilken individ jag ska bygga. Jag antar att modellen är en JAS 39A, så det är dekaler till en sådan jag skulle behöva. Någon som har tips på några passande dekaler, eller kanske till och med några liggandes hemma?
Spelar ingen större roll vilken individ, bara det är en A-variant och gärna svensk. Eller så kanske jag kör en what-if.
#33 Haha det skulle vi kunna göra! Bara jag får tag i dekaler så är det bara att sätta igång för min del. 😃
Det fanns ju en Gripen som var målad i splinterkamouflage. Funderar på om jag skulle kunna ta och bygga den, samtidigt som jag får öva på att göra splinterkamo så att jag är redo när det blir dag för att göra en lövhögs-Viggen.
#43: Har du prövat att ta bort färgen utan att slipa? Lägg modellen i starkt såpvatten ett par dagar, och så kan du peta eller borsta bort färgen.
Några länkar:
Jag har aldrig prövat Citronsåpa (den gamla hederliga Grönsåp luktar ju bäst), men de verksamma ämnena borde vara samma. Tar det tid så kan du ju alltid pröva ugnsrengöring, det brukar fungera. Läs i länkarna hur du gör.
Förresten, du har väl inte missat vår samling med en andra massa bra tips?
Länk: Bra-att-ha-trådar