Etiketterfartygartikel
Läst 8214 ggr
ElLobo
2013-12-01, 23:40

Eric Nordevall II -- del 3

petzon fortsätter med bygget av Eric Nordevall II.

Länk till tidigare delar:

petzon
2013-12-02, 21:07
#1

#46-48 visst är jag lite stolt över att fått ihop den guldglänsande pjäsen men jag är övertygad om att vem som helst på detta forum skulle klarat av det. Det är inte speciellt svårt, bara tidskrävande. Att löda mässing är väldigt enkelt:

1. Se till att det är rent, jag menade riktigt rent, fuska inte nu, slipa rent, bättre kan du.

2. Använd flussmedel, lödsalva eller lödvatten är en smaksak, jag varvar, salvan går att få att sitta på vertikala ytor men lämnar mer rester.

3. Fixturera detaljerna mekaniskt så att de inte kan röra på sig. Små fjäderklämmor av plåt som man köper i trepack för en tjuga på Bauhaus eller liknade är ovärderliga. Vissa detaljer såsom skovelbladen är såpaqss tunga att de hålls på plats att tyngdkraften

4. Värm rejält och snabbt, ingen liten lödpenna på 15 W utan en rejäl kolv på 100 W eller ännu hellre en lödbrännare som drivs av tändargas. (Detta verktyg köper du till frun/sambon i julklapp och talar om att det skall användas för att göra Cremé brulé, sedan långtidslånar du den till garaget, för vem orkar slafsa i sig massa söta efterrätter?) Värmer man långsamt så hinner värmen sprida sig och andra lödningar smälta. Hög effekt under kort tid gör att värmen stannar där man behöver den. Värm inte direkt där du skall löda då får du sot och oxider i lödfogen, värm i närheten och låt värmen spida sig till lödstället.

5. Tillsätt lödtenn med flussmedel, hellre för tunnt än för tjockt, jag löder med vanligt 0,8 mm elektroniktenn med fluss. ÄR det tillräckligt varmt så flyter tennet ut snyggt och prydligt direkt, om inte värm mera. Håll kvar värmen någon sekund, om det flyter dåligt åt något håll värm där och tennet flyter snyggt ut. Snåla på tennet, en fog skall aldrig behöva slipas. Det är tennet mellan metallbitarna som ger styrka inte det utanför.Flyter tennet inte ut trots värme så har du fuskat i steg 1, jag sa ju att det skulle vara RENT. Tag bort och slipa igen, nytt fluss och löd igen. 

6. Blir det inte som du tänkt dig, så är det bara att värma isär och ändra.

petzon
2013-12-02, 21:11
#2

#48 det återstår att bygga ett hjul till, sidorna är utsågade men inte filade, navet är hårdlött, således återstår bara 12-16 timmar arbete. Jag har problem med träningsvärk i armen efter en intensiv byggdag.

Att beta fototes kan säkert funka, gäller bara att vara försiktig, det är frätandete syror som kan fräta bort detaljer om man låter det ligga i för länge.

Rone
2013-12-02, 22:46
#3

#2 Bara 12-16 timmar kvar på ett hjul!!….ok, nästan klart alltså😉

Ja kanske det betmedlet är för aggressivt för småpryttlar, läst någonstans att någon la etsdelarna i vinäger. Jag tror att det är bra att få bort den där blanka ytan för bättre fäste, ungefär som innan lödning. 

Tackar för lödlektionen, och hoppas din arm snart är redo för att bygga andra hjulet.

Dan016
2013-12-02, 22:55
#4

#1 Även jag tackar för lödtipsen, precis sådana där pedagogiska förklaringar gör att man själv vågar prova nya saker och lär sig från andras misstag.😉

/Dan
petzon
2013-12-02, 22:58
#5

Ikväll har jag monterat skruv, M1,2*6 mm. Lite pilligt, men ser ganska trevligt ut när de väl är på plats. I de yttre delarna av ekrarna skall det vara M1*5. 100 skruv totalt per hjul, återstår således bara 90. Monteringstid inkl borrning cirka 6-10 minuter per skruv. Går nog fortare efter ett tag

Banjoman
2013-12-03, 06:57
#6

#5 Snacka om stämningsförhöjande detaljer! Det där hjälper verkligen till att lyfta intrycket till ännu högre höjder (och det var ju inte precis lågt innan, heller) 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Skalski
2013-12-03, 07:40
#7

Melodi: "Det är dom små, små detaljerna som gör det…" Tjusigt värre ;-)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
petzon
2013-12-04, 21:35
#8

Tackar för alla glada tillrop, skruvarna på baksidan gick lite fortare, var nog nere i 5 minuter per skruv och offrade inte heller så många till mattmonstret. Det visade sig dock att de M1*5 som jag köpt till ekrarna är för långa, blir till att köpa 100 st M1*4.Beställer jag ikväll så har jag nog de nya skruvarna på måndag. Skall bli spännande att se hur det blir med alla skruvar på plats och "krokarna" till paddelbladen.

petzon
2013-12-04, 21:49
#9

200 skruv går det ju åt, det är ju två hjul…..

petzon
2013-12-08, 13:32
#10

Skovelhjulssidorna till hjul 2 färdigsågade och renfilade, träningsvärk i högerarmen ingen. För att såga ut alla metallremsor jag behöver så krävs nytt bandsågblad, tänker inte att bågfila igen. Blad beställda och kommer i mitten av veckan, jobbar vidare med hjul 1 så länge. Pysslar med krokarna som håller paddelbladen. Smider krokarna av 1/32 tums mässingstråd, Lekhuset i Norrköping hade ingen 0,8 mm. Krokarna smids i skruvstycket över en plåtbit från en skrotad lövsåg. Klipps med enkelfasavbitare och ändarna bryns därefter med ett diamantbryne för att få bort klippgrader. Därefter är det "bara" att pilla in dem på plats och trä på en M1 mutter som borras upp till 0,85 mm. En liten lödning och dags för nästa krok. fyra krokar per paddelblad och 20 blad ger 80 krokar per skovelhjul. Har fått dit 32 st än så länge. I de hål som syns skall M1*4 mm monteras när de kommer från Polen i början av veckan

Dan016
2013-12-08, 14:42
#11

Fantastiskt hantverk och tålamod, svårt att finna ord..😮

/Dan
petzon
2013-12-11, 21:29
#12

Så var alla bultarna på plats på ena sidan av skovelhjulet, återstår bara 40 bultar på andra sidan. Äldste sonen på 8 år var med mig i garaget och frågade: "Är det inte pilligt att sätta dit skruvar med pincett?" Skönt att någon i familjen förstår.

Banjoman
2013-12-11, 21:41
#13

#12 Wow!!! Det blir verkligen helt otroligt snyggt! Med färg på, som ju så att säga jämnar ut bakgrunden, misstänker jag sedan att de detaljer du nu lägger till verkligen kommer att stå ut, och lyfta hela hjulet till ett högre plan! 👍

Med vilka material, nyanser och vilken teknik planerar du förresten att måla hjulen?

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
petzon
2013-12-11, 21:50
#14

#13 tack. Allt skall penselmålas med Humbrol, Coal black på smidesdetaljerna och mörkbruna nyanser på skovelbladen

Skalski
2013-12-13, 11:32
#15

Vilken skillnad det blev med alla bultar på plats 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
[
2013-12-13, 15:11
#16

Vilket tålamod du har för ett häst jobb😃

petzon
2013-12-22, 20:23
#17

#15&16 tack.

Just nu kommer jag inte vidare på andra skovelhjulet, väntar på bandsågblad sedan tre veckor. Hoppas de dyker upp med posten imorgon. Under tiden bygger jag däckshus. Ikväll blev det aktersta klart sånär som på en innervägg. Det är en hel del pill, eftersom det är fönster i däckshuset måste man vara noggrann med insidan också. Huset är bygget på en stomme av 0,6 mm plywood som klätts med lönnlister på in och utsida. Totalt cirka 90 detaljer.

Skalski
2013-12-22, 20:33
#18

Tjusigt jobbat… kommer det bli några detaljer i huset också🤔

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
petzon
2013-12-22, 20:36
#19

Nja, däckshuset är bara ett ljusinsläpp till salongen. Får se om jag får ork att inreda salongen korrekt med tiden.

petzon
2013-12-22, 21:03
#20

Dags att börja planka akterdäcket. Det är riktigt långa däcksplankor på orginalet och bygger man i stor skala blir det rejäla plankor även i modell; 33 cm långa. För att kapa dem lika långa bygger jag en enkel fixtur. Tejpar fast geringslådan och en stoppkloss med mattejp i arbetsbordet. Sedan är det bara att börja såga. har jag räknat rätt går det åt 56 plankor till akterdäcket. Sågar 70 för att ha några extra.

petzon
2013-12-22, 21:04
#21

Många plankor blir det

petzon
2013-12-25, 16:03
#22

Medans barnen lekar med Lego och Xbox är pappa i garaget och plankar fartygsdäck

Skalski
2013-12-25, 18:08
#23

Riktigt tjusigt…👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
petzon
2013-12-25, 19:43
#24

#23 Det existerar inga perfekta scratchbyggen heller🤪

erihan
2013-12-26, 09:22
#25

Fantastiskt snyggt! Vilket tålamod! Lägger du något mellan plankorna?

petzon
2013-12-26, 18:20
#26

#25 tack, målar kanterna på plankorna med svart tuschpenna. Nåtningen är inte perfekt i orginal så jag vill inte ha den perfekt i modell heller.

Skalski
2013-12-26, 21:11
#27

#24 Dagens sanning! 😎 Tack och lov för det 😂👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
petzon
2014-01-01, 21:11
#28

Fortsätter med däcksbyggnader, denna gång för fördäcket. 1 mm lind över 10*10 mm furu

petzon
2014-01-01, 21:16
#29

Äntligen har jag fått mina efterlängtade bandsågblad. Det gör verkligen skillnad att kunna maskinsåga plåten. Bågfilade till första skovelhjulet och det tog tid och var svårt att få rakt. Det gick på ett litet kick med bandsåg. Parallellanhållet går dock cirka 2 mm över bordet så sågen, detta är aldrig något problem när man sågar i trä eftersom det alltid är tjockare än 2 mm. Byggde mig snabbt ett eget parallellanhåll av en bit aluminiumprofil och två limklämmor.

petzon
2014-01-01, 21:18
#30

Skovelhjul nr 2 börjar ta form, har haft två heldagar i garaget och då hinner man en hel del.

Banjoman
2014-01-02, 18:23
#31

#29 & #30 En härlig kombination: att äntligen få något (ett verktyg, en del, ett tillbehör …) man behöver och ha tid att göra bruk av'at 😃

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
petzon
2014-01-03, 19:34
#32

#31 Lycka är ett verktyg som brummar🤪
Äntligen har jag byggt klart det andra skovelhjulet. Det har varit tre fulla dagar i garaget i följd. Ögonen går i kors efter sista etappen där jag skruvade fast alldeles för många alldeles för små skruvar under alldeles för lång tid. Nu skall jag bara bada hjul nr 2 i betbad över natten så kanske det kan bli dags för primning imorgon. har en sprayburk med Hagmans primer i garaget, den borde väl funka på mässing?

Dan016
2014-01-03, 19:36
#33

Fantastiskt metallarbete!👍

/Dan
petzon
2014-01-03, 19:43
#34

#33 tack, det är ungefär 295 delar och minst 50 timmars arbete per hjul.

petzon
2014-01-04, 18:22
#35

Nu är hjulen primade, fick lite rinn på några ställen, hopplöst att kommat åt över allt. Får våtslipa och bättra lite när primern är torr

Banjoman
2014-01-04, 21:07
#36

#35 Jo, sprutmålning, vare sig det är från burk eller med AB, är alltid kinkigare när objektet är fullt av inbyggda sprayskuggor … 🤪

När det nu har kommit färg på syns det däremot ännu mycket tydligare vilket fantastiskt jobb du gjort med de här hjulen! Synnerligen felkänsliga former, t.ex. cirklar och radierande ekrar, är perfekt återgivna, och de utsökt symmetriskt placerade skruv och mutter-ensemblerna ger helheten ett jättelyft! Tjusfullt värre 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
petzon
2014-01-05, 20:24
#37

#36 Det känns som om dessa skovelhjul uteslutande är byggda av sprayskuggor. Att få till alla former var inte så svårt som det ser ut. Genom att rita allt i CAD hade jag ett bra underlag att såga och fila ifrån, sedan var det bara en rejäl dos av tålamod.

De skall bli spännande att set hur det blir när det är färdigmålat. har bättrat primern på några ställen med pensel idag och låter allt torka till imorgon då blir det till att måla svart😇. Lär ta en stund att penselmåla dessa fackverk.

Medan färgen torkade roade jag mig med att slipa däcksplankor. Lönnen är verkligen stenhård att slipa och dammar något otroligt. Efter en stund gav jag upp handslipning och tog fram min Black and Decker slipmus istället. Det gick mycket fortare och blev jämnare men fortfarande tog slipningen otroligt mycket tid.

Två lager bets gav denna nynas. Ser dock att två limfläckar hindrar betsen från att ta, får slipa lit till på dessa punkter och bättra betsen med en tops

Dan016
2014-01-06, 01:09
#38

Däcket ser väldigt bra ut och ser fram emot svartmålade skovelhjul!👍

/Dan
petzon
2014-01-10, 22:10
#39

Varje kväll denna vecka har jag målat. Ikväll blev det klart även om jag hittat några mistor som får fixas imorgon

Banjoman
2014-01-10, 22:38
#40

Wow! Att måla ett sån't beläte så snyggt när allting redan sitter samman får nog klassas som definitionen av tålamod! Mycket imponerande 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
petzon
2014-01-10, 22:41
#41

#40 Tack, nu skall jag söka jobb som titthålskirurg😉. Tog bara 5 timmar att måla båda hjulen.

Dan016
2014-01-11, 17:40
#42

#39 Ger ett väldigt proffsigt intryck. Skovelhjulen ser både smäckra och hållbara ut. Dessutom väldetaljerade med bultarna och överfallen på skovlarna. 👍

/Dan
Skalski
2014-01-11, 18:03
#43

Med tanke på kvalitén på ditt arbete skulle jag nästan säga att du är överkvalificerad som titthålskirurg 😂👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
petzon
2014-01-18, 17:42
#44

#42-43 Tack.

Har åkt på en förkylning så orken har inte räckt till så mycket bygge denna vecka, men idag tog jag mig i kragen och ägnade fyra timmar i garaget för att bygga färdigt de sista däckshusen, 64 delar vardera

petzon
2014-01-18, 17:44
#45

Plankning av fördäck påbörjad

petzon
2014-01-26, 22:03
#46

Förkylning i kombination med övertid har gjort att orken inte räckt för bygge på kvällarna denna vecka, men under helgen fick jag gjort lite. Plankningen av fördäck blev klar och slipades för att slutligen betsas

petzon
2014-01-26, 22:04
#47

Däckshus limmas på plats

petzon
2014-01-26, 22:06
#48

Skorstenen limmades också på plats. Ett 1& 1/4" avloppsrör. Skall sedan förses med diverse beslag för staglinor och målas svart. Nederdelen kläs med träribbor

Dan016
2014-01-26, 23:28
#49

#46 Det var en produktiv helg! Ser bra ut!👍

/Dan
ElLobo
2014-01-26, 23:33
#50

Fortsättning i del 4

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen