Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Bygglogg: Moonbeam -- del 27

2018-02-01 19:30 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare ...


Banjoman bygger vidare på sitt fartyg.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2018-02-02 11:24 #1 av: Banjoman

Ursprungligen hade jag till bänkarna i sittbrunnen tänkt använda bitar av riktigt läder, men i slutändan valde jag i stället konstläder som dels kan tänkas tåla nå't enstaka vattenstänk bättre, dels gick att få i en blå färg som väl matchar skrovets.

Jag skar alltså till rutor av detsamma, samt färgade de vita kanterna i en likartad blå nyans med hjälp av en vanlig spritpenna ...


Anmäl
2018-02-02 11:26 #2 av: Banjoman

... och limmade sedan med hjälp av Canopy Glue dit bitarna som stoppning på sittbrunnsbänkarna.


Anmäl
2018-02-02 11:28 #3 av: Banjoman

Nästa lilla jobb var att ordna en säkringsmekanism för att hålla det större skylightet på  plats.

I detta syfte borrade jag först 2 mm hål i de bägge långskeppsbalkarna om babord respektive styrbord i luckkarmen ...


Anmäl
2018-02-02 11:29 #4 av: Banjoman

... och kapade därefter två ca 15 mm långa bitar av 2 mm mässingsstång ...


Anmäl
2018-02-02 11:30 #5 av: Banjoman

... vilka stacks igenom de borrade hålen, varefter en ögla av elastisk tråd fästes över de bägge stiftens ytterändar, på insidorna av luckkarmarna.


Anmäl
2018-02-02 11:31 #6 av: Banjoman

En lagom liten träkloss epoxylimmades sedan på undersidan av skylightstaket ...


Anmäl
2018-02-02 11:32 #7 av: Banjoman

... betsades ekbrun och försågs med en öppnad skruvögla ...


Anmäl
2018-02-02 11:32 #8 av: Banjoman

... varefter skylightetes hela insida ströks två gånger med Esakaders grundfiller.

När skruvöglan hakas över den elastiska tråden hålls det hela tillfyllest på plats -- även om det hela kan röra/lyfta lite på sig, kan det inte lossna eller ramla överbord under seglats. Nörd


Anmäl
2018-02-02 11:35 #9 av: Banjoman

Som framgick redan av föregående bild limmade jag dessutom dit klarplast på undersidan av fönstren, ånyo med hjälp av Canopy Glue, och upprepade sedan övningen i fråga även i det mindre skylightet.


Anmäl
2018-02-06 14:40 #10 av: Banjoman

I och med att ovanstående blivit färdigt återstår det inte mycket att göra innan hela bygget kan förklaras avslutat.

En relativt liten, men inte oviktig, detalj att göra klar är dock ratten och nakterhuset i sittbrunnen.

Dessa kom i form av fyra vitmetalldelar, och som synes är i synnerhet ratten ...


Anmäl
2018-02-06 14:42 #11 av: Banjoman

... måttligt välgjuten; dessutom bröts en svagt gjuten spak av under pågående tillputsning ... Arg


Anmäl
2018-02-06 14:45 #12 av: Banjoman

Detta avgjorde saken för min del: jag hade redan funderat på att byta ut ratten mot något snyggare, så en beställning lades omgående hos en i sammanhanget välkänd nätbutik!

Under tiden och i väntan på brevbärarens småningoma ankomst satte jag i gång med resten av delarna.

Först ut var nakterhuskolonnen. Efter att ha klippt bort den befintliga vitmetallpiggen markerades och borrades ett 2 mm hål i mitten av basplattans undersida ...


Anmäl
2018-02-06 14:46 #13 av: Banjoman

... i vilket en bit 2 mm mässingsstång limmades fast, med vars hjälp det sedan blev möjligt att spänna upp och putsa till kolonnen i mikroträsvarven.


Anmäl
2018-02-06 14:48 #14 av: Banjoman

Rattdrevslådan limmades sedan fast med epoxy på kolonnen ...


Anmäl
2018-02-06 14:49 #15 av: Banjoman

... varefter jag kunde torrpassa de bägge beställda ersättningsrattarna, som nu hunnit ramla in, för att se vilken av dem jag föredrar -- den i trä med 35 mm diameter (dvs. i stort sett samma storlek som vitmetalloriginalet) ...


Anmäl
2018-02-06 14:50 #16 av: Banjoman

... eller den mindre -- bara 24 mm i diameter -- i mässing ... Funderar


Anmäl
2018-02-06 16:01 #17 av: wooderson

tyckte nog att mässingsalternativet var snyggare

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2018-02-06 20:51 #18 av: rocc1

Snygg båt, jättefint bygge.

Anmäl
2018-02-07 00:01 #19 av: träknagg

Imponerande båtbyggeri jag har kollat alla dina byggmoment. Spännande .....

Anmäl
2018-02-07 00:02 #20 av: träknagg

Träknagg glömde jag. 👍

Anmäl
2018-02-07 03:19 #21 av: bommen99

Snyggt jobbat och jag håller med wooderson, mässing snyggare. Dessutom passar väl ihop med andra mässingdetaljer.

Vitmetallen då. Bedrövligt att det inte kan gjutas bättre med denna metall. Tillverkarna tar ju verkligen ut ett minst sagt överpris för denna superdåliga kvalitén. OK att det kanske inte är några större serier, men visst borde man kunna förvänta sig ett bättre resultat

Anmäl
2018-02-08 08:20 #22 av: Banjoman

#17--#21 Tusen tack skall ni ha för era vänliga ord! Glad

#17 & #21 Jodå -- som kommer framgår framöver fann även jag att det blir bättre i bara mässingen ... Oskyldig

Nästa steg var dock något mer prosaiskt: ett smärre gjutfel i nakterhuset behövde fixas till med lite Milliput ...


Anmäl
2018-02-08 08:21 #23 av: Banjoman

... varefter jag sågade till en kort bit 4,8 mm styrenrör samt stansade ut en 5 mm rundel ur 0,5 mm styren.


Anmäl
2018-02-08 08:22 #24 av: Banjoman

Jag gjorde också en provutskrift av ett par olika kompassrosor.


Anmäl
2018-02-08 08:23 #25 av: Banjoman

Sedan Milliputreparationen av nakterhuset härdat ...


Anmäl
2018-02-08 08:26 #26 av: Banjoman

... var det dags att börja måla!

Nakterhuset valde jag att måla i kopparfärg, dels eftersom det inte är ovanligt med nakterhus gjorda av koppar men också för att det är svårt att sätta målad låssas-mässing precis intill den äkta varan -- skillnaderna i nyans och glans tenderar att bli lite väl uppenbara då ...Nörd

Själva kolonnen målades sedan vit ...


Anmäl
2018-02-08 08:26 #27 av: Banjoman

... och maskerades därefter av ...


Anmäl
2018-02-08 08:27 #28 av: Banjoman

... så att styrväxellådan kunde ges en mellanbrun bottenfärg ...


Anmäl
2018-02-08 08:28 #29 av: Banjoman

... som förberedelse för en ty åtföljande ådringsmålning med oljefärger ...


Anmäl
2018-02-08 08:28 #30 av: Banjoman

... med detta som slutresultat.


Anmäl
2018-02-08 08:29 #31 av: Banjoman

Under tiden hade ytterligare ett rattalternativ ramlat in i form av en snäppet större (27 snarare än 24 mm) tio-spakars mässingsratt från RB Model i Polen ...


Anmäl
2018-02-08 08:30 #32 av: Banjoman

... vilket jag tycker blir en mera lagom storlek, så om den sade jag som polisen!


Anmäl
2018-02-08 08:32 #33 av: Banjoman

Som synes passar den ganska bra i hop me den resin- och vitmetallfigur från Dean's Marine ...


Anmäl
2018-02-08 08:32 #34 av: Banjoman

... som jag tänkt mig skall få bli rorgängare ombord!


Anmäl
2018-02-08 08:35 #35 av: Banjoman

Efter att ha valt den av de provutskrivna kompassrosor som jag tyckte blev bäst lät jag en fotobutik skriva ut ett antal sådana i fotoupplösning (2400 pixel/tum) vilket ger ett betydligt skarpare resultat än vad min laserskrivare kan prestera.

En ros med 4,5 mm i diameter stansades ut med 5 mm-stansen ...


Anmäl
2018-02-08 08:37 #36 av: Banjoman

... trimmades ner till +/- 4,8 mm med hjälp av sandpapper och en lätt hand, samt limmades på plats i nakterhuset ovanpå den styrenplastrundel jag tidigare tillverkat.


Anmäl
2018-02-08 08:39 #37 av: Banjoman

Nakterhuset epoxylimmades sedan till växellådan, varpå en droppe klarlack lades ovanpå kompassrosen för att skapa i alla fall en illusion av en glastäckt och vätskefylld kompass


Anmäl
2018-02-08 09:25 #38 av: Banjoman

Härnäst tog jag rattaxeln, och skar en M1,6-gänga i dess ytterända ...


Anmäl
2018-02-08 09:41 #39 av: Banjoman

... så att dess utskjutande ände kan förses med en motsvarande mutter; inte av några särskilda skäl, annat än att den var lång nog för'at, och att det på så vis er mera "gjort" ut ... Nörd


Anmäl
2018-02-08 09:49 #40 av: Banjoman

I och med detta var det dags plocka fram Häxans och putsa mässingsdelarna till ratten ...


Anmäl
2018-02-08 09:51 #41 av: Banjoman

... och sedan köra dem en halvtimme i ultraljudstvätten.


Anmäl
2018-02-08 09:55 #42 av: Banjoman

På kolonnen och nakterhuset hade jag under tiden blåst på två skikt blank klarlack.


Anmäl
2018-02-08 09:57 #43 av: Banjoman

Delarna till ratten togs därefter ur badet, sköljdes i denaturerad sprit och torkades av ...


Anmäl
2018-02-08 09:58 #44 av: Banjoman

... samt monterades samman, och fixerades med lite tunn-CA.


Anmäl
2018-02-08 10:10 #45 av: Banjoman

Slutligen försågs även ratten med ett skikt klarlack (för att skydda mässingen mot alltför snabb oxidering), och monerades det hela samman samt sattes på plats i sittbrunnen.

Bortsett från att ratt och nakterhusensemblen inte limmats fast ännu (av skäl som kommer framgå) betraktar jag i och med detta bygget av själva båten som färdigt och avslutat!!! SkrattarPartajarDrinkTummen upp

Jag började bygga den 6 mars 2016, gjorde ett avbrott med totalt byggstopp för flytt m.m. från den 10 maj till den 5 oktober 2017, och nådde mållinjen i går, den 7 februari 2018.

Detta ger en sammanlagd byggtid på 79 veckor och två dagar. Jag för inte bok över hur långt varje byggpass är, men brukar i snitt lägga ungefär tio timmar i veckan; sammanlagd byggtid är alltså +/- 800 timmar ... Nörd

Jag har inte heller fört bok över vad det hela har kostat mig, men oavsett vad slutnotan skulle vara har jag som alltid haft fullkomligt vanvettigt kul från början till slut! CoolSkrattar


Anmäl
2018-02-08 23:58 #46 av: Puttejonsson

Grattis till ännu ett vackert och detaljrikt bygge! Hipp hipp hurra!!!


Anmäl
2018-02-09 03:06 #47 av: bommen99

Får instämma med #46. Mycket fina detaljer och med utmärkt pedagogik,  mycket lärorikt och alla tummar i vädret Pokal

Anmäl
2018-02-09 10:04 #48 av: Banjoman

#46 & #47 Tusen varma tack för era vänliga ord!

För all tydlighets skull bör kanske tilläggas att tråden inte är riktigt avslutad än, även om jag räknar själva bygget såsom varande just detta -- det återstår ju att få ett par besättningsmedlemmar ombord ... Nörd


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.