Bygglogg: Moonbeam -- del 26
Det är alltid lika roligt och se dina uppdateringar, otroligt snyggt jobb och tillika utförliga beskrivningar. 👍
#11 Tusen tack skall du ha! 🙂 Det är i lika måtto väldigt roligt att höra att det är till glädje inte bara för mig själv … 👋
I nästa skede trimmades de överskjutande kanterna med fiolhyveln, och slipades det hela alldeles slätt i alla hörn …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… varefter smal lönnlist lades hela vägen runt i kant med däcket; då denna list definitivt följer såväl språng som bukt spelar det förstås ingen roll om det material som ligger under inte gör det, eftersom det ändå inte syns … 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#21 Varmt tack skall du ha! 🙂
Det är den här geringslådan, avsedd för runda former (funkar på såväl rör som stänger)!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag har inte haft obegränsat med tid på sistone, så även omd et blivit en hel del byggt har jag inte kommit till skott med att lägga upp bilder här.
I alla fall.
Under det att färgen på skylightfönsterramarna torkade skar jag till tre lika långa bitar 1 mm lönnflak …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Med detta åstadkommet var det dags att ge skylightet ett par strykningar med mahognybets (utvändigt) respektive ekbets (invändigt). Valet av två olika betser hade inget att göra med några estetiska överväganden, utan berodde helt på att det var ganska lite kvar i mahognybetsflaskan, och eftersom det är tillräckligt att insidan av skylightet är mörktonat, så att det inte lyser trävitt genom skylighfönstren, gick det lika bra med ek, som jag hade mer av hemma … 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Väldigt snyggt alltså. 👍
Fråga, då du lägger klarlack, är det mellanslipning mellan varje lager?
/h
#41 Tusen tack!🙂
Nej. Först och främst blandar jag ca 25% retarder i lacken, vilket rejält ökar dess självutjämningsförmåga. Sedan brukar jag gå över typ det näst eller näst näst sista skiktet med 000-stålull för att få bort rester av eventuella luftblåsor etc. Och till sist är det också så att jag inte strävar efter ett perfekt lackjobb på det här bygget, utan nöjer mig med ett som är gott nog.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Aha, det är vattenbaserad klarlack..eller??.
Jag har själv dålig erfarenhet av vattenbaserad klarlack, tycker inte den funkar eller blir så blank som lösningsmedel-baserad. Jag lägger två lager, låter torka-slipar med ex 400. Lägger två lager-slipar med 600 för att slutligen späda lite extra med förtunning så att de sista 2-3 lagren verkligen flyter ut.
Fast jag tycker att ditt lackjobb är betydligt bättre än "gott nog"
Glömde mässingbrickan, (#36) den blev ju pricken över i-et så att säga
//h
#44 Helt riktigt! Du har säkert rätt i att lösningsmedelsbaserad lack blir bättre, men den här blir, tycker jag, bra nog, och har naturligtvis akrylfärgernas alla fördelar.
I alla fall: med det stora skylighet så gott som färdigt var det dags att ta itu med det mindre, liksom med luckan på fördäck. För att bygga stommarna använde jag ånyo det medföljande virket, men brydde mig inte alls om att följa de förtryckta linjerna, utan mätte och ritade upp själv …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Fördäcksluckan skall naturligtvis inte gå att öppna, men bör ju ändå åtminstone se ut att ha gångjärn, så ett luckblad och en bakkantslist sågades och putsades till, varefter urtag för gångjärn höggs ut med hjälp av mikrostämjärn.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"