Fortsätter med styrhytten. Jag har grundat delarna separat, slipat och lagt ett lager vitt. Nu sitter bitarna ihop och man ser ju att det måste till spackel i bl.a. skarvarna. Mellanväggen kommer att fästas mot de mörka vertikala trälisterna (oj oj, han använder ädelträ till regling). Spackel, slip och färg alltså
Har aviserat att byta färg från gula nyansen till vitt, och sagt o gjort.
Har också lagt ett lager klarlack. Kanske jag inte nämnt att färgerna jag använder är matta färger och det skall klarlackas (annars ser dom inte klok ut).
Fördelen, enligt mig, är kortare torktid och ev tejpning lämnar inga spår, dessutom lättslipad (man kan slipa lite försiktigt med 400 - 800 papper efter ca 1-2 timmar)
Det är ricktigt blankt o fint
#5. Tack för dom orden. Jodå, ibland har man tur.. Den lack jag använder är lösningsmedel-baserad (1 del härdare till 4 delar lack) och dylika lacker är vida överlägsen vattenbaserade klarlacker🤓.
Det blir nästan för blankt för en räktrålare, men som jag skrev, jag hinner nog få till repor o annat innan den är färdigt 😃
För att plankorna i möjligaste mån kommer i linje med skrovet nedanför måste jag lägga några lister mellan plankorna och spanterna.
När alla relingsplankor är på plats så skall det ligga en lite bredare list ovanpå, mellan relingsplankorna och skrovet, enligt konstruktören en blå planka. Hur det blir med färgen återstår att se…
Tror det är smart att använda dom tunnare planken än den tjocka. Känner igen det där med att bågnar, blev en del sånt på Norden som jag bygger på.
Mvh UB
#10. Nja vill jag säga. Det är dom smala (och breda) som bågnar, vilket ju är naturligt på ngt sätt. Tjocka plank bågnar inte så lätt
Vi menar nog samma sak. På den övre bilden har du en hög och tunn planka och det ser ut som på Norden, och där bågnade det en del.
# 12. Jo, så är det. Dessa höga/breda plankor är svåra att bemästra och man har bättre koll om man liksom tar det pö om pö, d.v.s. lägger smala plankor i stället.
Hytten har fått sig en omgång färg. Först vitt sedan tejpa och sedan en ljusgrå färg och slutligen klarlack över alla delar. Det är ju toppen att man kan göra detta inom en o annan timme, snabb torktid alltså.
Den ljusgrå byggnaden som jag torrpassat på hytten är nergången till maskinrummet, det skall till några dörrar också.
Notera att snedtaket på den grå tillbyggnaden ser ut att vara vitt, men det är den vita hyttväggen som reflekteras. Som jag funderade på tidigare, kanske för blank klarlack på en gammal fiskeskuta..
Möjligen blir det lite mer slip o en ett sista varv klarlack, dessutom skall det vara en tunnare list mellan vitt o grått samt foder kring fönstren. Dessutom en jäkla massa prylar runtikring och på hytten 🥵
Heter det fönster då det handlar om en fyrkantig/rektangulär ruta och ventil om den är rund??
Gick som ett huj och då jag ändå höll på så klöv jag lite extra, alltid bra att ha…
Dörren skall slipas och förses med ngn form av dörrvred. Det följer med "glasrutor" men vete tusan om jag vill montera dom, brukar bli smutsiga o repiga, enklare att städa invändigt med lite tryckluft…
OBS, originalet till vänster
Trots sortering av lister och storstädning (massa konstiga blå små korn överallt) så han jag med att lägga plank på styrhytten. Skall naturligtvis slipas o lackeras. I fotoögonblicket skvätte fotografen vatten över taket, påstod att det skulle se bättre ut (fuskigt..)
Tittar jag på ritningen ser jag att det skall dit en otroligt massa saker på taket, master, stag, antenner, strålkastare mm. Kanske onödigt att planka taket, det kanske inte syns ändå 😉
Snygg inredning. En Preiserfigur vid bordet kanske?
Jag lär ju inte få något pris för detta bygge, i synnerhet intenågot designpris…. Nåväl, har man 1/2 liter färg så gäller det att använda den så mkt som möjligt 🤪.
Jag hade inte behövt isolera som bild #23 visar då det skall till en lite grövre list mellan de gula och vita fälten. Har slipat ned klarlacken med ett 1000 -papper. Nu skall listen dit samt relingplankan.
Det gula fältet var ju inte lyckat, dessutom hade jag limmat dit teaklister som var lite för smala. Jäkla massa jobb att göra om, listerna satt som bara den och lämnade stora gropar. Men med spackel så blev det jämnt och ny vit färg lackades.
Tyvärr så var den nya och bredare listen så dålig att det blev långa sprickor på sidorna. Försökt rädda men det blir nog en ny lack o nya lister.
Lagt 2 lager klarlack så jag i alla fall inte gör mer fula märken
Relingen ser faktiskt hyfsad ut med lite klarlack. Nästa steg är plankning av däcket samt insidan relingen.
I nuläget har styrhytten fått fönstersmygar, ett himla pill kan jag meddela. Resultatet blev betydligt bättre än bara målad (och ojämn..) yta.
Nu har jag åxå spätt klarlacken med ganska mkt förtunning. Skall på ett lager till efter allt "krafs" är monterat..
#40, #41: detta blir ju bara snyggare och snyggare… bra gjort!!
Tack för din vänliga bedömning Dioramabyggare. Fast jag velar mellan att göra blankt o fint till att försöka få det lite slitet, det är ju trots allt en räktrålare. Frågan är, vilket är svårast
#43: Varsågod så jättemycket!
Om jag får tycka… "träskalle" som jag är tycker jag att modellbåtar av trä ska se "väldigt väldigt underhållna" ut. Stålfartyg som används får ju lätt bucklor och andra skavanker som gör att de rostar "lite här och där".
Hur "slitna" de räktrålare jag såg när jag var på semester på västkusten som tioåring minns jag inte, eller om de hade trä- eller stålskrov. Men jag kan tänka mig att de båtarnas alla fernissade trädetaljer var väldigt väl underhållna.
#44. Håller i stort sätt med. Stålfartyg rostar och det knackas rost, repor och bucklor tillkommer som gör ytan ojämn.
Träfartyg i yrkesmässigt bruk får ju sällan samma finish som privatägda segelbåtar och motoryachter. Jag har ju haft ett antal 1:1 fartyg här, mestadels fiskeskutor som jag byggt om. Många hade vanliga stålspik i skrovet och visst, de rostade naturligtvis, och båten såg ut som ett stålfartyg med fula rostränder 😮
Problemet då man bygger ett fiskefartyg som exempelvis MS Conny, är att få det att se lagom slitet ut. Man får bestämma om fartygen är på väg till eller från varvet.. Att få det att se slitet ut är nog svårt, lätta att överarbeta antar jag. Hade man hälften av Charles Kings kunskaper så kanske man kunde prova.
Problemet som jag har med Titanic är ju att den han aldrig bli gammal o sliten..
Fortsätter med styrhytten. En skorsten skall ju dit och jag limmade fogen med 2 k epoxy. Fogen är ju tunn och naturligtvis höll inte limningen då det var dags för montering.
Kom då på att jag hittade en balsapinne som passade inuti skorstenen då jag lackerade den, får bli lösningen. Om någon nu påpekar att det då blir stopp i skorstenen, kan jag meddela att jag avser att borra balsapinnen efter monteringen så att avgaserna kommer ut 😉