Fortsätter med övre däck. Bit för bit kommer (sakta!) på plats. Ovanför bryggan skall det, enl. ritningen, vara en "plattform". Kanske för att kaptenen skulle ha en bra överblick eller så..
Ser ut som jag hällt ut klarlacken, men det är faktiskt bara sprayat ett tunt lager. I vanlig ordning skall det slipas o lackas o slipas o lackas
Häftigt. Ser ut till och blir en stadig pjäs det där.
Instämmer med föregående, snyggt.
# 3 &4.Tackar för uppmärksamheten 🙂.
Har börjat planka i fören och där först backen. Däcket bakom backen skall också få plankor. Skälet att jag sticker emellan är att jag inte riktigt vet om listerna (planken) räcker och backen o fördäcket vill jag gärna ha plankade. Jag tänker, om nu planken räcker, lägga lite plank på övre däck där det inte blev så bra, men först däcken i fören alltså.
Plank typ Lind o liknande är svårt att få tag på här och frakter från Sverige är inte direkt billiga 😮
Snyggt blir det! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Snygga däck är det
Håller med föregående inlägg! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
17 o 18. Tackar så mkt för era glada tillrop. Faktum är att däcken ser bättre ut i verkligheten än vad fotot visar.
Det blir ju lite byggt då jag håller på att byta kök, kylskåp, gasolspis samt ett nytt golv. När dagstempen pendlar kring 32 så får man bekänna färg liksom.
Köket (nästan) klart. Å vad har det med denna tråd att göra? Jo, jag har ju tagit en paus för att köket skulle bli klart. Alla skåp/lådor nya, ny gasolspis, ny bauta.kyl/frys, kakel, nytt trägolv etc. så det har tagit sin tid. Nu är det bara ett överskåp som saknas, men fäste o allt är förberett så det är "bara att hänga dit" (ord jag förmodligen får äta upp).
Nåväl, jag har tagit tag i skorstenarna som nu står på tur. En mässingsplatta överst skall dit. Inte helt enkelt kan jag meddela. Nu är dock alla lödda o grundmålade. Bilden visar den bakre skorstenen, som ju egentligen inte är en skorsten för motoravgaser. Denna överdel är ngt annorlunda än de "riktiga" skrstenarna 🤓
Toppen skall ju vara matt svart samt resterande "Trainer yellow Humbrol. Tacksam för tips vilken MR Color färg som bäst motsvarar Humbrols Trainer Yellow.
Oj vad min tråd låg långt tillbaka. Antar att det blir så när andra är flitiga med sina byggen och det inte blir mkt för det egna bygget. Nu har jag dock en bra ursäkt till mitt "sölande". Jag har i går opererat ena ögat så nu kan jag nästan se jordens krökning 🤪. Andra ögat gjordes för 2 eller 3 år sedan. Har man ett öga som är dåligt förstör det liksom helheten o allt blir snett/skevt/suddigt. men nu jäklar skall det byggas.
Har gett mig i närmare kast med skorstenarna, dessa är ju av mässing o det skall dit en jäkla massa saker på dom, började med nr 4 (längst akterut)
Förbaskat svårt detta med att löda och få det snyggt. Värmer man för mycket så lossnar ju den bit man tidigare lött dit och det skall ju som jag tidigare nämnt, dit en massa saker som rör, stegar etc.
Att limma mässing mot mässing var också svårt, speciellt då jag inte hittade ngt bra lim.
Därför testade jag med träpinnar. Hittade exakt dim, runt 3 mm samt runt 1 mm (här i detta land så finns det ju ätpinnar, stekpinnar o alla andra sorters träpinnar i massor). Tillverkade fästena av plastbitar som låg i en av "bra o ha lådorna"
Har många gånger funderat på varför man har dubbel uppsättning av en del kroppsdelar men inte andra. Näsborrar, öron och ögon mm, verkar bara som en galen utmaning att få dessa att matcha. Ungefär som en motor med fler än en förgasare, som ju är ett elände att få att harmoniera. Låter dock gott att du fått ordning på dina ögon:)
Galet stor båt du bygger, och det ser riktigt lovande ut!
#28. Tack Rone. Jo, det är precis som du beskriver, svårt att få dubbla uppsättningar att fungera i ngn sorts harmoni vad det än månde vara. Nu skall ögonen självmant, via den grå klumpen i huvudet, automatiskt få ihop harmonin. Just i nuläget blir det dubbelseende ibland, vilket är jobbigt (i synnerhet i den galan trafiken här..😮)
Titanicen är ju ganska stor, ca 1,9 meter. Jag har dock sett ett mastodontbygge på nätet, över 5 meter!
Mera skorstens-pyssel. Blev tvungen att göra om toppen på denna då pluggen som håller formen (oval liksom) lossnat. Själva mässingen var också deformerad. Blev till att lägga skorstenen i "giggen" och limma dit den nygjorda pluggen och skruva åt med tvingar.
En vatten-badad trälist lades runt i toppen för att få en bredare sarg. Sedan skall det dit "rör" tvärsöver och dessa smala tandpetare kommer att passa som handsken (hoppas jag)
Nåväl, inte klart, oslipat etc, men på G i alla fall
Dom förb… skorstenarna snart klar. Väntar på gulfärg från Mamoco. Förstår egentligen inte varför dom nödvändigtvis måste vara i mässing, hade lika gärna kunnat vara i trä eller toalettpappersrulle,, typ. Nåja, det kanske skulle vara en vits med mässing, kanske skulle "svåra till det"…
(rymdes inte mer än 3 i den lilla "jigg" jag gjort)
Den som följt tråden kanske kommer ihåg att jag rev fördäcken då jag ville lägga plank på dom. Nu har jag gjort detsamma med aktern, vilket jag ju "förvarnat" om.
Betydligt enklare att få lös de aktra än de som satt i fören
OBS, jag lossade bara de längst akterut, de andra som skymtar till höger i bild får jag planka på plats
Dessa två skivor skall som sagt var plankas. Många prylar skall på plats ovanpå och det är bl. a. av denna anledning jag vill planka dom lösa så jag kan borra markeringar rätt igenom från undersidan.
Varför det är två separata skivor beror förmodligen på att man skall få åtkomst till styrservo genom att den inre skivan funkar som en lucka (stor jäkla lucka i mina ögon). Nåväl, jag har ju inte tänkt ha styrning så de båda bitarna limmas ihop.
Har så smått börjat planka aktern och med början straxt för om akterdäck. Det är några små ytor som behöver nytt golv. Som synes blir det "fattigmans-nåtling", d.v.s. svart tusch. Duger bra tycker jag.
Faktiskt riktigt roligt att börja med trä-arbetet och låta dom förb..&/%¤¤% skorstenarna ligga till sig
Ovanstående bild visar ju början på plankning av ett av däcken. Använde de lister jag nyss köpt från Sverige, vilka varierade i tjocklek.
Jag plankade ganska många innan jag insåg att det blev o-bra (norrländska), förutom variationen i tjocklek så blev det "plottrigt" med bara 2 mm bredd (som också varierade lite..). Således, gör om, gör rätt (eller försök få till nått bättre).
Tog lister jag köpt via Ali Express, 1 x 3 mm och la dessa ovanpå den andra nylagda plankningen, enklare än att sprätta bort den gamla. Blev genast bättre, om än väldigt fel skal-mässigt där måttet snarare borde vara 1x1 mm, men men
Nu skall dessa slipas samt en "sparklist" , 1x1 mm sitta mot skotten
Plankning av däcken i aktern är nu klara och jag har påbörjat de "femtioelva" slipningarna samt 1 lager klarlack som skydd 🥵. Akterdäcket ligger löst och jag funderar om jag skall plocka dit alla prylar som skall vara på däcket då det är löst eller fästa däcket först.
Är ju förmodligen enklare att ha däcket löst då man lättare kan vrida o vända utan att ha nästan 2 meter båt som skall följa med i svängen så att säga
Hittade ytterligare ett däck att planka. Tänket göra lite "fint" och lägga mahogny-list som en fris rund plankningen. Nja, vetef..n om det blir bra..
Alla snickare vet naturligtvis vad en fris är, till er andra vill jag dock meddela att fris kan översättas som en ram (typ). Varför skriver man då fris, som dessutom innehåller 4 bokstäver mot ram som ju är tre…🤓
#33: jag som trodde det var toalettsits/toalettstolslock"… 😉☺️😇
#43. Bra idé, blir det inge båt av detta bygge så har jag i alla fall en fint lock till toastolen…🤪
#44:🙂
Länge sedan jag hade ihop delarna och ser nu en glipa (mellan den vita "fönsterrad 2 och 3). Enkelt att åtgärda om delarna skall sitta fast ihop, men jag skall ju kunna öppna "locket" för belysningen.
har försökt spänna upp däcken med tvingar som man gör med en skev planka. Blev lite bättre så jag kör en omgång till. Kanske spruta på lite vatten på undersidan…
Från stort till litet.. Har pysslat med lite småsaker som skall sitta här o var. I dag blev det en vinsch. Nästan så att längsta tiden blev då jag skulle hitta alla delar, satt lite här o där. 8 småbitar blev i alla fall till slut en liten vinsch, ca 15 mm lång.
I fall någon undrar, jodå, den skall slipas och kanske målas svart eller..🤔
Räddningen blev en koll i en plastlåda där jag sparat massa små träbitar som är överblivna från alla detaljer på Titanic. Tänkte varenda gång då jag sparade en bit att "en sån här bit skulle nog vara svår att göra". Många bitar blev det ..🤪
De bitar som nu kom till pass är den bit som man pillat bort så det blev ett fönster/ventil av träbiten
Mäktigt imponerande bygge och härlig byggtråd…😃
Mvh / Janne
Ja jösses vad snyggt det blir. Det gör så mycket när däcket kommit på. Du är bra duktig:) /Erik
#53,54. Tackar för dom vänliga orden. Sant, ju mer man plockar på, desto bättre blir det. Som jag tidigare skrev så har jag byggt småprylar till bygget lite då o då och stoppat alla delar i små sortimentslådor, helt viss om att jag skulle komma ihåg vad det var och vart de skulle sitta.
Dumt av mig kan jag meddela, naturligtvis står jag helt frågande till innehållet då jag kollar i plastlådan. Tar en hel del tid innan jag fått någorlunda hum om vad det är jag tittar på //håkan
Bryggan (eller vad den nu kan heta) i aktern är plankad o nästan klar. Det skall dit maskintelegraf, roder samt ngn annan mackapär. Ett staket skall slutligen omgärda hela rasket, så ingen trillar i sjön (men vi vet ju hur det gick 😮). Å slipning å mera lack naturligtvis
I bakgrunden de 4 vinscharna
Ritning och verklighet är ju oftast olika saker, så även detta. Att hitta dessa mässing-saker i två stora påsar var näst intill omöjligt. Blev till att sortera allt i sortimentslådor för att kunna se vad som var vad och vad som ev bara fanns 2 av o.s.v. Himla pilligt och som jag dessutom kunde konstatera, det är ju ta mig f..n MIDSOMMAR!. Firas inte här men önskar er alla en glad o varm midsommar. Själv nöjer jag mig med ett dopp i polen o en kall öl, det är ju nästan 40 i skuggan alltså 😎
//håkan
Så var 3 delar till på plats, 2 maskintelegrafer och "ratten". Kan meddela att det var ett jäkla pill med dessa, smått och svårt att hitta delarna.
När jag klippte av axeln till ratten i rätt längd så sa det "snipp" (eller nått dito) och prylarna flög tvär genom rummet. Blev till att städa, och visst behövdes det. Hittade en o annan pryl jag saknat, men inte ratten o axelstumpen. Efter 2 timmars städande, skurat golv o bort med lim o färgklickar med klickskrapan på klinkergolvet, skrubbat arbetsbänkar o donat så tyckte jag att det var ngt under stortån…. tro´t eller ej, där hade ratt o axeln gömt sig.
Återstår lite puts på prylarna
Har du någon mopedmotor som du kan sätta i eller ångmaskin, snyggt blir det
#60. Tack o bock för de vänliga orden. Nja, funderar på ett atomkraftverk där ju relativt små kan producera mycket energi. 🤪
Nytt däck på akterbryggan, nu i teak. Blev bättre kontrast mot det vita "fårstängslet".
Runt hela akterdäcket har jag böjt (medels låta ligga i vatten någon dag eller så) en list som liksom ramar in o gör ett, i mitt tycke, snyggare avslut av trädäcket.
Bryggan är bara ditlagd, så fort man tar i den så böjs "fårstängslet" åt alla håll. Kan meddela att det var förb.. pillrigt att få dit "fårstängslet", jag blir mer o mer anti mot fotoets😕
Håller ju som bäst på att "klä" akterdäcket. Nu är det pollarnas tur (inte polarnas..). De skall sitta på 30 st fundament i för och akter. Man inser genast att det är en stor båt när det totalt skall vara 56 pollare (eller så..)🤓
Fotot är från lackboxen och färgen är Mr Colors propeller-bruna, enda som fanns i mitt lager o den får duga.
Fick lufta AB också, länge sedan o visst, stor rengöring före, Tror jag målat med tjära senast 😮