Haft en riktigt trevlig fräskväll, kunde idag fortsätta med stötstängerna som skulle fräsas till Z-form, har lagt två kvällar på att tillverka fixtureringsdetaljer till mitt lilla maskinskruvstycke. Köpte ett par speciella fästjärn till skruvstycket redan när jag köpte det, men de är borrade M6 och min fräs har 12 mm T-spår och 12 mm T-muttrar har M10-gänga. Det finns (mig veterligen) inga T-muttar med annat än standardgängor att köpa så det blev till att tillverka egna T-muttrar, det var en hel del fräsning i stål så det tog sin tid, passade dessutom på att göra några M8 T-muttar när jag ändå höll på.
Med de nya T-muttrarna klara gick det som en dans att spänna upp det lilla skruvstycket utan att fästjärn blockerade frässpindeln. Fräste sedan bort 1/4" på respektive sida
Fortsätter att imponera så det står härliga till, detta! 👍🤤
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#5 Tack.
Det har inte varit någon bra helg, har kört av flera 8BA-gängtappar trots att jag använde skärolja, backade vareje halvvarv för att bryta spånen och backade ur helt och rensade tappen från spån flera gångar, att gänga 10 mm djupt i stål med en tapp som är 1,9 mm är inte det lättaste. Skall prova att borra med 5 hundradelars större borr nästa gång, No 49 drill är 1,85 mm i diameter och värt att prova, får beställa några sådan borr när jag beställer fler gängtappar.
Fick dock fräst ett par stötstänger, använde för första gången mitt rundbord när jag gjorde dessa. De blev inte helt jämna och jag funderar på att göra om dem, men det får bli en senare uppgift. De duger ju i alla fall för en provmontering
Ser ut som att du bygger en kopia på TVR1A en liten 2 cylinders maskin du har samma typ av slidstyrning. Köpt i byggsats av Hobbyakuten 2009 lite lurig att skruva ihop dj-ligt små skruvar tappade dom i golvet hittade dom inte.. maskinen står som prydnad på hyllan..intressant att följa dit bygge
#10 Detta är en helt nykonstruerad maskin , men konstruktionen är inspirerad av en annan mindre maskin, vet dock inte vilken. Skruvarna på denna maskin är också löjligt små, mitt problem är att få gängtapparna att håll. 8BA är klent.
Idag har jag börjat med storändarna till vevstakarna. Dessa görs av stål, två bitar som skruvas ihop och därefter borras, ursvarvas och brotchas hålet för lagret. Dessvärre sjönk ena änden av biten in i 4-backchucken utan att jag märkte det, chuckens borrning var för stor för att ge stöd på ena sidan. Detta gör att hålet lutar 2 tiondelar, bara att skrota biten och göra en ny. Cirka tre timmars jobb.
#11:
Ack, dessa tiondelar som kan ställa till så mycket (både när de fattas och när de sitter på fel plats)… jag önskar dig massor lycka till med ditt projekt. Det är jättespännande och jättetrevligt att följa!
#13, som om inte tiondelar vore not så finns det ju hundradelar att hålla reda på också😓
Idag gick det bättre med ursvarvningen. Just ursvarvning är ett moment som jag inte tycker om, det är lite lurigt att ha koll på vad man gör när man inte ser spetsen på stålet, ofta är det ont om plats vilket gör att man får ta ett klenare stål än önskvärt med risk för vibrationer
Slutligen skulle det fräsas en hals på bitarna, tog en rejäl stund att centrera bitarna i fyrbackschucken, men till slut gick det, har nu brännmärken på handflatan efter att varma spån regnat ner över handen när jag skruvade på matningsveven, en liten svarv har nackdelen att spånsprutet kommer rakt över matningsveven och spå kna bli varma, en lätt doft av bacon i garaget när jag svarvade 😕.
Efter svarvning av halsen borrades denna ur och brotschades med 3/16" varefter 1,6 mm oljehål borrades längst ner.
En hel helgs arbete och resultatet är inte mer än såhär🧟♂️
Mjuklödde ihop halvorna och svarvade till presspassning i vevaxeln. Blrjade sedan borra ur med tanken att till slut brotscha lagret. Tanken var sedan att löda isär för att få två identiska halvor till ett delbart lager. Dessvärre tänkte jag inte på hur varm biten blev i svarven och hur lite material det var kvar till att lagra värmen. Lödfogen brast redan i svarven och jag det är bara att kassera resultatet av två timmars arbete för att börja om imorgon
#18 Surt! 😡
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
"Surt sa modellbyggare om storändslagren", en modern variant på räven och rönnbären
Misslyckats ytterligare två gånger ikväll. Trots att jag flödat med T-röd för att kyla så smälter lödningen, sista försöket drog borret snett vilkt påskyndade värmeutvecklingen. Skall försöka på nytt imorgon, men skall då prova med att borra ur först och svarva utvändigt därefter, värmeutvecklingen borde bli lägre på svarvning än borrning och dessutom lättare att kyla.
Efter många försök har jag nu lyckats att tillverka lagren. Svarvade ur lagrena invändigt istället för att borra och svarvade ytterdiameterns sist då det är lättare att kyla utvändigt än invändigt. Ena lagerparet blev inte perfekt i ytan på innderdiametern, eventuellt gör jag om dem senare, men får duga för nu. Totalt gick det åt 6 försök om vardera cirka 2 timmar för att lyckas.
Till slut var det dags för lilländen, ett par gaffellänkar frästes fram i stål. Sidorna skulle snedfräsas i 60 grader och då jag saknar ett lutningsbart frässkruvstycke fick det bli till att luta fräspelaren istället. nackdelen med detta förfarande är att jag blir tvungen att kalibrera in fräspelaren vinkel efter avslutat snedfräsjobb
Vilket fint jobb du lägger ned och jag imponeras av vilken skicklighet du gör det med. Skoj för en "plast nörd" att se!
Trägen vinner! 🏆 Mycket, mycket tjusfullt blir detta!!! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#26-27 Tack.
Har fortsatt med att tillverka gängade bussningar till slidstyrningen. Det var dessa bussningar jag hade stora problem med i #6, gängtapparna gick av hela tiden. Provade nu att borra 0,05 mm grövre innan gängning, inte helt lätt att få tag på 1,85 mm borr, men det visade sig att s.k. number drills i storlek #49 hade just denna diameter, köpte fem sådana borr och tio st 8BA-tappar från Tracy tools i England. Nu gick det mycket lättare att få till gängorna, på 6 gängbussningar knäckte jag bara en gängtapp vilket får ses som en seger. s st gängbussningar är inte mycket att visa upp i byggtråden, men de tog mig närmare fyra timmar att tillverka🧟♂️
#28 Starkt jobbat!!👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Mycket imponerande och spännande projekt
De går ju stadigt framåt med bygget av din TVR1A maskin …läger en film om Patrik Stellgren hans bygge av smalspårslok där hjulen ligger innanför ramverket lite speciellt
Det har varit lite mycket annat senaste tiden så det har inte blivit så mycket byggt på ångmaskinen, men idag tog jag mig i kragen och svarvade och fräste lite. Detaljerna är svarvade med ett planförsänkt hål i mitten, runt detta fräste jag ett cirkulärt spår med en 3 mm fräs 9 mm djupt, ganska marigt fräsjobb i rundbordet, knäckte en fräs men klarade biten. Som tur var hade jag en extra fräs hemma så jag kunde fortsätta fräsningen, ännu mera noggrann med att blås bort spån med tryckluft under jobbet. Därefter skulle navet i mitten sänkas med en grövre fräs