Ser verkligen mycket, mycket snyggt ut! 👍 Du har nog sagt det redan, men jag frågar ändå en gång till vilka dimensioner pannan har? 🤔
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#4 Man fattar, man förstår! ☝️
#4–#6 Tjusigare och tjusigare! Verkligen mycket, mycket snyggt! 👍🤤
#6 "Vad skulle Susanne Lanefelt sagt till ångpannan?" 😉
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#7 "Håll trycket"😉
#6: tjusigt!
Vackert vackert kul att kom igen efter att panna no 1 blev kaputt nu är de väl inte så mycke kvar hi hi … snart provkörning och sjösättning av s/s Ejdern
Håller med övriga lovordare… tjusigt värre 😍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#9-11 tackar
#10 det återstår en hel del montering samt tillverkning av en gastank.
Ikväll har jag monterat fötter, blev tvungen att nytillverka en eftersom jag körde av en gängtapp i den ena i samband med monteringen. M2 gängtappar tål inte så mycket. Fötterna är sågade och filade ur 10 mm aluminiumplåt.
Mycket fint och inspirerande! Väntar spänt på fortsättning och lite senare, sjösättning!
Fler borde pröva ånga! Varför använda ren, snabb, billig och pålitlig elmotordrift med hög verkningsgrad, när det finns dyra, kladdiga ångmaskiner, som tar 10 minuter innan de blir varma, som måste oljas och kontrolleras noga före körning och tvättas och oljas efter körning? Därför att det är härligt att känna doften, höra och se maskinen arbeta med en teknik som är begriplig! :-)
:D
Eftersom mitt Marinerbygge står still för närvarande p.g.a. verktygsbrist så bygger jag lite på Ejdern så länge. Har idag monterat upptaget som är gjort av en vanlig VVS-rörkörk av koppar. Det var lite besvär att få tag på en sådan eftersom rörkrökare envisas med att pressa kopplingar istället för att löda nuförtiden. Jag fick beställa en hos en VVS-butik, första butiken ville inte ens beställa, men VVS-butik nr 2 gjorde det. De fick ganska roligt åt mig när jag berättade vad jag skulle använda rörkröken till. Vattenståndsröret är som synes ett dummy-rör av koppar, använder det när jag passar in vinklarna på kopplingarna, glasrör tål dåligt att man drar och bänder i dem.
Det har blivit väldigt få byggtimmar den senaste tiden p.g.a. flera tjänsteresor och privata resor. Dessutom fick jag bråttom med att bygga färdigt några modeller till träffen i Mariestad.
Dessvärre ser det lika tjockt ut framöver, men idag blev det några timmar framför svarven där jag svarvade det som på engelska heter "olives" en konisk koppling som är för ångutloppet från pannan till överhettaren. Lite strulig svarvning då en utvändning 15 graders kona skall passas in i en likadan invändig kona för att täta. Vinkeln är inte kritisk men den måste vara exakt lika på båda delarna för att täta. Detta löste jag genom att svarva den utvändiga konan på ett flertal bitar och utan att ändra svarvinställningen svarva fram en sickel (D-bit) ur silverstål. Filade bort halva diametern, härdade sedan denna genom att glödga med gasol och kyla i vatten, sedan värma upp i köksugnen till 210 grader, brynte eggen och kunde sedan svarva ur den invändiga konan.
Detta fortsätter att imponera på alla sätt och vis! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Hur går det med Ejdernbygget?
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!