Fartyg

Ejdern -- del 4

2016-11-08 12:40 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.



petzon bygger vidare på sitt fartygsbygge.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-11-08 21:44 #1 av: petzon

Har påbörjat panninklädnaden. Första steget är att skära till filt som isolering. det skall vara 2 mm, men jag hade bara 1mm hemma så det blir dubbla lager. Stansar ut hålen för bussningarna med en huggpipa

Anmäl
2016-11-08 21:45 #2 av: petzon

Isoleringen på plats. Kapade till lackade träslister till inklädnaden, men gjorde en tankevurpa så de blev 4 mm för korta. Som tur var fanns det mer list hemma så jag har putsat dessa och lackat en gång. Lackar ytterligare en gång imorgon

Anmäl
2016-11-09 22:01 #3 av: Banjoman

Ser verkligen mycket, mycket snyggt ut! Tummen upp Du har nog sagt det redan, men jag frågar ändå en gång till vilka dimensioner pannan har? Funderar

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2016-11-09 22:25 #4 av: petzon

#3 Tackar. Måtten är dia 63,5 *140 mm utvändigt.

Idag fortsatte jobbet med att klä pannan. Började med att kapa lister och tejpa ihop ett flak

Anmäl
2016-11-09 22:26 #5 av: petzon

Glömde skriva att det är lönnlist, egensågad från ett träd som växt i min trädgård. Samma material som använts till däcket på både Erik Nordevall och Färjan 4. Tog sedan hål för amaturerna, tejpade ovansidan så att det inte skulle flisa sig

Anmäl
2016-11-09 22:28 #6 av: petzon

Flaket kläms på plats av två pannband (Nej inte sådana där neonfärgade man hade på 80-talet) av mässing med pålödda mässingsklotsar där den ena är frigångsborrad och den andra är M2-gängad, bandens spänns ihop av rostfria M2- skruv.

Anmäl
2016-11-09 22:35 #7 av: Banjoman

#4 Man fattar, man förstår! Får idé

#4–#6 Tjusigare och tjusigare! Verkligen mycket, mycket snyggt! Tummen uppDreglar

#6 "Vad skulle Susanne Lanefelt sagt till ångpannan?" Skämtar

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2016-11-09 22:38 #8 av: petzon

#7 "Håll trycket"Skämtar

Anmäl
2016-11-09 23:16 #9 av: Dioramabyggare

#6: tjusigt!

Anmäl
2016-11-10 19:05 #10 av: Inghans42

Vackert  vackert kul att kom igen efter att panna no 1 blev kaputt nu är de väl inte så mycke kvar hi  hi ... snart provkörning och sjösättning av s/s Ejdern

Anmäl
2016-11-10 20:54 #11 av: Skalski

Håller med övriga lovordare... tjusigt värre Kär

Anmäl
2016-11-10 22:07 #12 av: petzon

#9-11 tackar

#10 det återstår en hel del montering samt tillverkning av en gastank.

Ikväll har jag monterat fötter, blev tvungen att nytillverka en eftersom jag körde av en gängtapp i den ena i samband med monteringen. M2 gängtappar tål inte så mycket. Fötterna är sågade och filade ur 10 mm aluminiumplåt.

Anmäl
2016-11-26 17:14 #13 av: Banjobuster

Mycket fint och inspirerande! Väntar spänt på fortsättning och lite senare, sjösättning!
Fler borde pröva ånga! Varför använda ren, snabb, billig och pålitlig elmotordrift med hög verkningsgrad, när det finns dyra, kladdiga ångmaskiner, som tar 10 minuter innan de blir varma, som måste oljas och kontrolleras noga före körning och tvättas och oljas efter körning? Därför att det är härligt att känna doften, höra och se maskinen arbeta med en teknik som är begriplig! :-)

Anmäl
2016-11-26 20:18 #15 av: ElLobo

:D

Anmäl
2017-02-18 22:31 #16 av: petzon

Eftersom mitt Marinerbygge står still för närvarande p.g.a. verktygsbrist så bygger jag lite på Ejdern så länge. Har idag monterat upptaget som är gjort av en vanlig VVS-rörkörk av koppar. Det var lite besvär att få tag på en sådan eftersom rörkrökare envisas med att pressa kopplingar istället för att löda nuförtiden. Jag fick beställa en hos en VVS-butik, första butiken ville inte ens beställa, men VVS-butik nr 2 gjorde det. De fick ganska roligt åt mig när jag berättade vad jag skulle använda rörkröken till. Vattenståndsröret är som synes ett dummy-rör av koppar, använder det när jag passar in vinklarna på kopplingarna, glasrör tål dåligt att man drar och bänder i dem.

Anmäl
2017-03-11 22:19 #17 av: petzon

Det har blivit väldigt få byggtimmar den senaste tiden p.g.a. flera tjänsteresor och privata resor. Dessutom fick jag bråttom med att bygga färdigt några modeller till träffen i Mariestad.

Dessvärre ser det lika tjockt ut framöver, men idag blev det några timmar framför svarven där jag svarvade det som på engelska heter "olives" en konisk koppling som är för ångutloppet från pannan till överhettaren. Lite strulig svarvning då en utvändning 15 graders kona skall passas in i en likadan invändig kona för att täta. Vinkeln är inte kritisk men den måste vara exakt lika på båda delarna för att täta. Detta löste jag genom att svarva den utvändiga konan på ett flertal bitar och utan att ändra svarvinställningen svarva fram en sickel (D-bit) ur silverstål. Filade bort halva diametern, härdade sedan denna genom att glödga med gasol och kyla i vatten, sedan värma upp i köksugnen till 210 grader, brynte eggen och kunde sedan svarva ur den invändiga konan.

Anmäl
2017-03-11 22:21 #18 av: petzon

Kopplingen blev såhär färdig. Den gängade bussningen gängas fast i pannan, muttern träs på ångröret och konan hårdlöddes fast på ångröret, allt ihop ligger nu i betbadet under natten. Egneom att svarva fram kopplingen slapp jag se mello på TV:nGalen

Anmäl
2017-03-13 21:31 #19 av: petzon

Ångutloppet monterat på pannan, ni får hålla tillgodo med bilden trots att den är lite suddig, jag är för lat för att släpa mig ut i garaget och ta om den

Anmäl
2017-03-13 21:33 #20 av: petzon

Fortsatte bygget med en gastank av 50mm mässingsrör som fått två gavlar framknackade ur  0,7 mm mässingsplåt, ett nöje som tog större delen av söndagen. Hela tanken är silverlödd, ligger  nu och gosar till sig i betbadet

Anmäl
2017-03-13 21:35 #21 av: petzon

Plockade fram delarna till påfyllningsventilen samt stansade ut en packning ur 1 mm neoprengummi. Många delar blir det. Kula och fjäder är färdigköpta

Anmäl
2017-03-13 21:35 #22 av: petzon

Ventilen ihopmonterad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.