Med klarlacksförrådet påfyllt har jag fortsatt blåsa på lack på stativet; ytterligare bilder på lack som torkar besparar jag er dock, och nöjer mig i stället med att säga att jag nu är uppe i 20 skikt, och hoppas ha uppnått tillfyllest glans kring +/- 30 skikt.
Under tiden har jag, full av funderingar och lömska planer som jag är, ordnat en uppsättning fotokopior av de förtryckta plywooddelarna. Tiden får utvisa om detta ger något vid handen och i så fall vad. Till dess säger jag inte mer om'at … 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
I slutändan nöjde jag mig med totalt sett 25 skikt blank klarlack på stativet; det blev både tillräckligt blankt och tillräckligt skyddande.
Sedan de sista skikten fått torka ordentligt ett par dygn var det dags att limma dit filtskoningarna, som jag valt att göra av grön polyesterfilt, av vilken jag först testat en bit vid sidan av för att försäkra mig om att den tål att bli blöt (man måsta ju kunna ställa tillbaka båten i stativet meddetsamma man plockat upp henne ur spa't) men inte ens i blött tillstånd färgar av sig.
Med godkända resultat från dessa tester skar jag till lagom breda och långa remsor, samt limmade dem i botten av varje urtag, ordentligt nertyngda med blyhagelspåsar …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… samt fortsatte, sedan de initiala limfogarna härdat, med att runda av ytterändarna, borra hål under desamma samt limma dit resten av remsorna och därefter säkra dem med en mässingsskruv genom varje ytterända.
I och med detta är stativet färdigt …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… till dess de var grovputsade och klara för en första testpassning på sina ungefärliga platser.
Som synes passar de flesta ganska hyfsat, även om de förstås kommer behöva fasas för att ligga dikt an mot skrovets insida; däcksbalk nummer 6 verkar dock oroväckande kort relativt nummer 5, så eventuellt kommer jag behöva tejpa in skrovkanterna några dagar/en vecka för att få det en aning smalare midskepps … vi får se … 🤔
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Ser ju förträffligt ut och det är ju extra strongt då detta inte rör sig om laserskurna bitar, imponerande. Frågar dock om du inte borde ha ett "slarv"-ställ då du bygger, med tanke på det otroligt fina ställ du byggt som riskerar att få småskador…
//håkan
£12 Tusen tack skall du ha! 🙂
Vi får se om det blir ett byggstativ också – det borde gå att tillverka ett av papp utan alltför mycket besvär – men jag är inte säker på att det kommer vara nödvändigt; jag tror och hoppas att det kommer vara tillräckligtatt täcka det riktigta stället med gladpack under sådana byggmoment där det riskerar att annars få fläckar, och att jag i övrigt kommer kunna vara tillräckligt försiktig.
I dag står det mest andra aktiviteter på programmet, så byggtid är det ont om; jag passade dock på innan det blir dags att fortsätta bygga att ta upp skrovet och tvätta av det ordentligt i badkaret med ljummet vatten och tvål, så att eventuella rester av släppmedlet från tillverkningen kommer bort.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Det likaledes noggrant avsköljda skrovet får sedan torka, med en sladd som jordar det till varmvattenledningen. På så vis törs man hoppas att eventuell statisk laddning försvinner; finns sådan kvar i glasfibern kan det ge problem när det är dags att måla skrovet … 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Upptäckte när jag i dag finputsade skrovkanterna att det styrbords låring saknas en flisa, och dessutom finns en början till en spricka i skrovet! 😮
Det hela är dock inte värre än att det kommer gå bra att reparera/förstärka från skrovets insida, men innan det är lönt att ge sig på den saken är det bäst att få i alla fall delar av den däckbärande strukturen på plats.
Jag konstaterade också att akterpartiet är en aning osymmetriskt i höjd, och att skrovkanten förmodligen kommer behöva höjas +/- en halv millimeter på bägge sidor runt flisan/sprickan. Detta är något jag således tog hänsyn till i nästa moment …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… limma dem på plats.
Under det att limmet härdade till fixeringsstadiet höll jag noga koll på stödbitarna i förhållande till linjen, inklusive den lilla förhöjning på styrbords låring som kommer behövas för att lyfta upp kanten den önskade cirka halva millimeter som redan nämnts.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Sedan 24-timmarsepoxyn grundhärdat fyllde jag på skarvarna på undersidan med 5-minutersexpoxy på spruta, för att se till att eventuella ojämnheter mellan stödbitar och skrov blir helt fyllda av lim.
Därefter var det dags att, ånyo med 24-timmarsepoxy, limma det den första kantlisten av 3x6 mm furu precis i kant med blyertslinjen.
Allt detta skall nu få riktigt genomhärda till i morgon, då det blir dags att sätta dit första stycket av styrbords kantlist.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… att limma dit kantlister!
Fördelen med 24-timmarsepoxy är som bekant att det ger väldigt starka fogar; den stora nackdelen är förstås att det tar 24 timmar innan den genomhärdat, så för sådant där limfogen står under ett visst mått spänning, som till exempel när man böjer lister för att få dem att följa såväl skrovform som språng, blir det en del väntetider innan man kan fortsätta …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Som modellbyggare kan man aldrig ha för många klämmor 😉
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
… satt så 6 x 6 mm däckbärande kantlist på plats längs med skrovets bägge överkanter.
Nästa stora steg kommer att bli montering av däcksbjälkar m.m. innanmätesstruktur – delarna syns här utlagda under fören på skrovet …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
.. och bogstycket. Det hela tör komma att behöva putsas ytterligare något, men det får vänta till dess däcksbjälkarna passats in och ger en riktig känsla för hur mycket krum däcket skall ha. Men det blir som sagt senare, det.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Givet utflykter till England samt även nnars fullt upp med såväl det ena som det tredje har jag de senaste tio dagarna inte haft varken ro eller tid att bygga någonting alls – men i dag gavs på den punkten en viss bättring, och det blev i alla fall ett par timmar i hobbyrummet.
Det börjar bli dags att få däcksbjälkarna på plats, och som ett initialt steg i den riktningen började jag med att etablera en tillfällig centrumlinje, genom att först noga mäta in mittlinjen på bog- respektive akterstyckena, borra två små hål i vardera …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… upp samt markerade på tejbitarna var däcksbalkarna enligt ritningen skall sitta.
Efter vad det står i instruktionerna är det inte kinkigare med däcksbalksplaceringen än att man kan tillåta sig en avvikelse på några millimeter för- eller akterut, men för att kunna tillåta sig en sådan avvikelse måste man ju åtminstone veta vad det är man avviker från!
Nästa steg blir att testa det inmätta och uppritade för att vara helt säker på att alla relevanta vinklar blir räta mot centrumlinjen, och att allt stämmer med ritning och instruktioner; först därefter kommer jag tordas börja passa in och slipa till bjälkarna för slutgiltig utplacering … men det blir en annan dag, det.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Efter att ha kollat vinklar och mått på de spantlägen jag mätt upp med hjälp av måttband konstaterade jag att metoden inte givit tillfyllest grad av precision; således beslöt jag att prova en alternativ teknik, och satte upp en drygt två meter lång remsa maskeringstejp på en ännu längre träribba.
Samtliga spantlägen om såväl styr- som babord markerades sedan på tejpen, som sedan applicerades längs hela skrovkanten.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"