Ska det vara gardiner också
Härligt med en extra byggdag, går verkligen framåt och snyggt blir det
#1 Tror inte det blir gardiner… målade gardiner möjligtvis 😉
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Snyggt, börjar längta ut till garaget igen men hela bordet är fullt med nedplockad svarv. Väntar på nya delar som är på väg
Se där ja! 🤤 Även du tillverkar alltså egen panna nu?! Tjusigt värre! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Snyggt, 200mm stor panna
Riktigt coolt!
Läckert. 😃
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
Man tar sig för pannan😉Kanonsnyggt, nu blir jag väldigt nyfiken på denna panna vad är det för storlek på den? Egenkonstruerat eller efter ritning? Var har du isåfall hittat ritningen?,
Jösses vad coolt!
#14 "Egen" kontruktion fritt efter många olika pannor på nätet ;-). Storleken på inköpt kopparrör fick styra storlek :D
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Får ju lätt ångest bara över att titta på allt fint ni skapar och kreerar - jag har över huvud taget inte kommit igång med byggsäsong 2016 än! 😞
#17 Själv håller jag fortfarande på med byggsäsong 2015, har ännu inte fått upp styrfart där……😟
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
#18 En utomordentlig taktisk undanmanöver 😃
Skalski, enastående må jag säga. Inte för att jag begriper ngt av ångmaskiner, de var för dyra då jag var lite pöjk.. Jag följer dock ditt bygge med stort intresse och har bara en simpel (dum) fråga just nu: hur får du ånga? Bränsle alltså?
//håkan
Tackar för allt glada tillrop…😃
#20 Jag eldar med gas genom en keramikbrännare, tyst och fin tack vare en mjuk låga.
Om man använder en spetsbrännare kan flamröret ibland få för sig att låta som en mistlur eftersom det brukar bli lite för hög fart på genomflödet 😎
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Idag har jag gjort ett enkelt test av flamröret och konstaterar surt att 3 lödningar inte är täta 😡… nåja, det är bara att värma på igen 😈
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Attans vad kinkigt det var att täppa till läckorna… när jag lött om två dök det upp en helt ny 😡… men nu verkar det som flamröret äntligen är tätt! Bara det nu klarar av att testas under högre tryck 😓.
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Hur mycket det än bär mig emot så måste jag krypa till korset och inse att jag inte har verktyg för att kunna slutföra denna panna i dagsläget 😭
Så jag har dämpat sorgen med ett litet inköp 😇… leverans nästa vecka 🤐
Hembygget hamnar i "att göra någon gång i framtiden"-hyllan😴
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Vad är det du går bet på?
Kan jag hjälpa dig med något?
#26 tack för erbjudandet… men jag måste helt enkelt se till att jag har mer värme och bygga upp bättre värmesköld innan jag kan försöka igen. 😓
Så därför skjuter jag upp vidare konstruktion till semestern i sommar… pannan ska fortfarande bli byggd, bara inte just nu 👋
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Har du lust att åka till Norrköping så kan du löda hos mig, har ingen jättebrännare men den räckte till till min panna, tar ett par minuter att få upp tillräcklig värme i kopparn.Jag har ingen värmesköld utan lägger pannan på ett par eldfasta tegelstenar av den typ man har i braskaminer. Dessa skall enligt vad jag läst mig till inte vara de bästa då de absorberar värme, helst kall man hitta eldfast tegel som man murar smältugnar med, men de vet jag inte var man hittar. Leta annars reda på någon som har gassvets och hyr in dig där en stund, med en acetylenlåga skall det inte vara några problem även om det är stora lödjobb.
Imponerande bygge! Och en väldigt trevlig byggtråd…👍
Mvh / Janne
Något att ta med ner i din källare, kanhända … ?! 🤔😉
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#33: åååh så vackert innehåll i den lådan!😍
Tjusigt
🤤🤤🤤!
👍👍👍!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Utformningen på fören har stört mig ett tag… den kändes liksom inte rätt.
Men eftersom jag inte lyckats få tag på någon ritning eller spantruta av SS Silja får jag fortsätta att gissa.🤔
Tittar jag på andra fartyg så verkar ju fören vara mer eller mindre lodrät under vattenytan på fartyg från denna tidsperiod.☝️
Så PGA detta så har jag nu limmat dit lite träbitar i fören som kommer att putsas till lite innan det är dags att spackla hela skrovet 🥵
Jag hoppas att i slutändan kommer skrovformen att se mer korrekt ut 🙂
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Ser ju riktigt lovande ut. Vad anv du för spackel?
Keep up the good job
//hakan
Jag har använt PP100 tvåkomponent för att få fäste på glasfibern. Efter det kommer jag köra vanligt snickerispackel för att få en fin yta innan lack :).
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Nu har jag sågat, borrat gängat och limmat mig till detta 🤪… delarna börjar få sin slutgiltiga placering i maskinrummet. 🥵
De flesta rören är tillverkade… bara anslutningarna till oljeavskiljaren återstår 🙂.
Med lite tur så borde jag hinna så pass klart till den 6/6 så jag kan få till en provkörning på Millesgården 🤔
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Tjusigt…👍
Mvh / Janne
Snyggt o prydligt,, menar båten alltså, inte arbetsbänken 😉
Ser fram emot överbyggnaden etc.
//håkan
#48… Förstår inte alls vad du syftar på ;). Min arbetsbänk brukar vara spotless! Alla prylar på bänken bara poppade upp ur tomma intet när jag tog fram kameran :-D
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Mycket, mycket stiligt, detta! 👍
En stilla fråga: jag antar att förebilden inte var ångdriven, utan att du vald den frandrivningsmetoden för att du du gillar det där med ånga?! 🤔
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#50 Jo… S/S Silja hade en 3-cylindrig ångmaskin på 1430 hk, toppfart 12 knop.
Fartyget hette ursprungligen S/S Heimdall och var byggt 1915 🤓
Jag skulle inte sätta en ångmaskin i ett fartyg som inte hade detta från början 😃
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#51 Man fattar, man förstår! ☝️
Var hon, när hon gick som S/S Silja, kol- eller oljeeldad?
Vad beträffar det där med ånga som modellfartygsdrift så tycker jag för min del att det är ett giltigt alternativ i vilket motorfartyg sm helst, även ett som i original har annan framdrivingsform. Huvudalternativet för ett modellfartyg är ju annars eldrift, och det är det ju inte så många verkliga motorfartyg (annat än ubåtar) som använder … 🤓
Se'n kan man naturligtvis diskutera huruvida det är värt det större besväret och den betydligt högre kostnaden om det man bygger inte i orginal var ångdrivet …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#49, Aha, du har köpt din arbetsbänk på samma ställe som jag😃
//håkan
#52 Inte helt säker… men jag gissar på oljeeldat 🤔
#53 😂
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!