Nu kan jag väldigt lite om propelleraxlar, men hur funkar det att gjuta fast något som skall snurra (eller är det så att axeln innehåller både genomförningen genom skrovet och axeln (och att det är den förra som gjutits fast))?
#10 Helt rätt... ska man vara petig så består propelleraxeln av ett rör med ett bronslager i bägge ändar som själva axeln löper igenom . Det vore attans dumt om man råka gjuta fast fel del
Idag har jag roat mig med att få dit några stödlinjer... kom fram till att fören inte är hög nog . Så det blir till att bygga på lite efter att man skurit bort det som inte ska vara kvar
#13 Inte alls ... Jag har en böjd kant som måste skäras bort, efter det måste fören och en bit till byggas på ca 1,5 - 2 cm för att jag ska få till rätt kurvatur på skrovet.
Om du tittar på de två linjerna som går ihop i fören så borde dessa ha varit i stort sett parallella för att kurvaruren skulle ha stämt.
Ibland blir saker och ting liggande väldigt länge... skyller på en massa konstiga högtider som satt käppar i hjulen ...Nåja! Igår så tog jag mig i kragen och började blaska med lite epoxi och glasfiber igen.
Idag så har jag klippt rent, så nu ser fören nästan ut som den ska
Det ska på ett lager epoxi till innan jag är nöjd, sen följer slipning samt spackling.
Nu är det inte långt kvar tills hela skrovet ska få sig en spacklingsomgång
Bygget går väldigt trögt just nu ... men ikväll fick jag dit fördäcket . I och med detta borde skrovet bli bra mycket mer vridstyvt och jag kan börja på allvar att tillverka bottenplattan som ska inhysa panna och ångmaskin
De är faktiskt fästa med epoxi... trådbitarna är bara till för att ge lite mer yta för limmet att greppa i . Tänkte att en helt slät aluminiumyta inte är helt optimalt för lim att fästa vid, så jag borrade ett par hål och stack in några stumpar av ståltråd innan jag la på en generös klick med epoxi
#30 Man fattar, man förstår! Det var den ljusgula färgen som fick mig att tänka i termer av Milliput, men jag håller med om att epoxy borde ge betydligt bättre fogstyrka.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
#34–#35 Tar sig? Det är verkligen det minst man kan säga!!! Synnerligen tjusigt åstadkommet, detta – jag gillar verkligen de snygga avfasningar du har fått till där roderaxeln övergår i roderbladet!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
#39 Jo, det vill ju gärna bli så med di däringa passagerarfartygen; ska' de' verkligen va' så holians nödvändigt att ha dagsljus i hytter och salonger?!?
PS. Fortsätter att se mycket bra ut, detta!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
Idag skärtorsdag så har jag tagit ledigt för att kunna vila hjärnan lite ... vad är då bättre än att sitta vid byggbordet och snida avslappnande på en båt .
Nu börjar översta våningen på Silja så smått att ta form... över denna kommer endast bryggan
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.