Jag tycker det blev jättesnyggt jag, både Pz IV och Spitfire! Vad gäller dekalerna, så kan man, innan dekalmontering lacka med blank klarlack så har dekalerna en yta som de har lättare att fästa/lägga sig på. Detta i kombination med (eller inte) de dekalvätskor som du redan har borde göra susen (ja inte på den här modellen, dekalerna är ju redan på, men det ser ju bra ut ändå tycker jag), men på nästa! Och på stridsvagnen är jag imponerad över hur fint du har lyckats fått dit tornnummer etc trots icke så plan yta! Bra jobbat,
Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack alla:) Nu var det dags för Taylor att se dagens ljus! Nu skall jag ge mig på att måla detaljerna på glasrutorna.
Full av självförtroende maskar jag lite för att slippa måla på fri hand och hoppas på så vis få raka linjer.
Mitt första större bakslag! Blev tyvärr riktigt dåligt, syns kanske inte så mycket i verkligheten som på närbilder. Men jag hade maskat för slarvigt och hade nog för bråttom. Hur som helst så fick jag till en antennkabel ganska bra:)
Vad gör man antennkabel av? Jo min grillpinne från krevaden har ju två ändar, en blev krevad på marken och den andra en antenn, dessutom räcker den till typ 50 antenner till kommande byggen, perfekt!
Dags att måla nosen röd. tänkte penselmåla den från början. Men jag vill ju höja ribban hela tiden så jag tar fran ABn!
Passar på att måla nosen på den andra Spitfiren som skall vara med. Resultaten blev sådär! Men det får duga.
Tillbaka till Pz4. Nu har jag målat lite detaljer i mörkgrått. Typ skador där DAKfärgen skavts bort samt gångjärn mm.
Ytterligare vädrad med rostiga/smutsiga detaljer samt ljusat upp med vitt vädringspulver.
Ang denna Pz4, jag övar på vädring och detaljer mm den skall i slutändan stå och vara utbränd och pyra med bomullsrök, således kommer den täckas av mitt nyinköpta vädringskit "brunna fordon" från AK. Lite detaljbilder följer här:
Jag skall fortsätta experimentera mig fram med vädring. Detta är nästan den roligaste biten. Fortsättning följer en annan dag.
Nu blev det många bilder igen men så får det bli i denna tråd. När jag granskade gårdagens jobb med piggare ögon måste jag säga att dekalerna på tornet blev riktigt bra! Likaväl som jag kände att glaskabinen på Spitfiren blev dålig känner jag mig nöjd med dessa dekaler. Riktigt synd att de inte kommer synas så mycket efter branden. Inser att det går ganska bra att få till dekaler på fordon som man sedan vädrar kraftigt. Det blir klart knepigare på ett flygplan som inte alls är lika smutsig/rostig som tex en stridsvagn.
Utvecklingsavdelningen har fått i uppgift att istället för stillastående propellrar skall samtliga flygplan utrustas med sådana som ser rörliga ut. Allt för att höja upplevelsen av slagfältet. Vanlig genomskinlig plast utgör basen.
Jag klipper ut formen. Sedan skall detta skickas till lackeringsavdelningen som på något sätt skall lacka suddiga svarta rotorblad med en lika suddig gul spets. Återkommer när vi lackat denna prototyp.
Samma avdelning skall försöka limma banden på Pz4 så dom får lite häng istället för att sitta som en spänd fjäder. Vi får se hur det slutar.
Lycka till i labbet ;)
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Testade att lätta upp med ljusgrått i kanterna. Om man kunde trolla bort den skarpa kanten så hade det inte varit så dumt.
#17: kanske det skulle funka om du har en sådan transparent rund plastskiva som du sprutmålar oregelbundna svarta och gula "fält" som simulerar att propellern roterar, och sedan mattlackerar? Jag hade som ung tonåring en modell med en sådan plastskiva med ingjutna parallella cirkelsegment som simulerade propellerbladens rörelse (om skivan skulle rotera, med hjälp av en liten elektrisk motor minns jag inte). Men resultatet blev inte särskilt lyckat…
Jag får fundera vidare, tack för tipset. Det bästa jag kunde åstadkomma av prototyp 1.0 var att med ett hålslag perforera ena sidan av varje rotorblad och låta den andra vara slät för på så vis framhäva rörelsen.
Nu har jag fått målat banden och vädrat lite mer på min Pz4. Den är i stort sett klar att börja brinna/sotas ner. Jag körde in den i fotostudion för dokumentation.
Mycket innovativt och snyggt!
Det är som jag sagt tidigare mycket kul i den här tråden, men en ranke som slår mig utifrån tidigare bilder är skadan på pz den är på vänster sida, medan i dioramat är sherman placerad till höger, och spitfiren ovanför med vinkel in mot kanonen, vem har haft sönder denna fina pz4?
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Glömde att säga att jag tycker propellern blev mycket bra med hålslagen, det ser mer ut som rörelse då
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Ja det är ett problem att den saknade delen på Pz är på "fel" sida från Shermanen sett. Från början skulle Pz bara stå utbränd som en statist men det känns nu som scenariot skall vara att det är Shermanvagnen som slagit ut den. Jag skall testa att vända Pz så den är på väg åt andra hållet, då har Sherman träffat den på rätt sida. Känns som det kan bli en bra lösning. Återkommer i ärendet. Klart slut:)
Riktigt snygg pz4! Jag har en gång gjort en utslagen stridsvagn i skala 1/35 och det var en pz2:)
Gällande målningen på cockpitramarna: du kan använda en tandpetare av trä och försiktigt gnugga bort den färg som har hamnat på "glaset". kanske ett tips, har gjort det ibland när jag har råkat få på lite för mycket färg.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack alla:) Jag skall prova tandpetaren Roca! Jag har nu hittat ny placering för Pz4, nu stämmer det i förhållande till Sherman.
Om jag summerar status på bygget så har jag i dagsläget kvar att: Bygga och vädra 1 Spitfire och 1 ME109, vädra 1 Spirfire, bygga en ställning till de tre planen som ju skall "flyga" i luften, fixa Pz4, fixa taggtrådsstaketet, placera ut manskapet och det sista finliret plus att fixa så att dioramat har en snygg kant runt om. Får ligga i lite nu, sista dag var ju mitten av december:)
Airfix kan vara glada! nu har jag kompletterat så det är totalt 2 Spitfire och en ME109 som kommer vara i luften. Nyinköpta delar är nu: 88mm med bandvagn, Sherman, Pz4, ME109 och 2 st Spitfire. Samt från min ungdomssamling Afrika Kåren och US Marines. Fortsättning följer så snart som möjligt:)
#40 Ja du kan ju prova!
Det blir ett fantastiskt levande diorama det här! Väldigt roligt att följa. Snyggt blev det ju med den rörliga propellern på Spitfire! Och stridsvagnarna blev ju båda två kanonbra (!) 😎
Nu till tipsavdelningen, gällande versionen av Messerschmitt Bf 109, som vanligt ingen kritik/klagomål utan bara ett tips/idé; eftersom det hela utspelar sig i april -43 så är en senare version, t.ex. En Bf 109 G-2 eller G-4 (trop) ur enheterna:
III/JG 77, I, II eller III/JG53, II/JG 51 (alla delvis baserade i Tunisien då) troligare än en Emil ur JG 27. de här gamla kärrorna var vid det laget utrangerade från frontförbanden (i varje fall i Västeuropa och Medelhavsområdet) sedan nästan två år tillbaka och tjänstgjorde nästan uteslutande i utbildningsenheter.
En Fw 190 ur något markattackförband i Tunisien kunde också vara troligt.
Men det är ditt bygge, du bestämmer! Kör hårt nu, ser fram emot slutresultatet. Bra att du påminde om slutdatumet, jag har bara ett pyttigt bygge i detta GB men nog vore det kul att göra klart det.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Som vanligt fantastisk feedback Roca, det tackar jag för. Lyx att ha sådana uppslagsverk på forumet:) Jag vill såklart få det så rätt som möjligt. Men nu har jag gott i genom Airfix shop och hittar ingen av de modeller du skriver om med DAK dekaler! Vad göra? Har du Sebastian på Airfix några tips? Jag måste hålla mig till regelverket, och tiden börjar bli knapp. Vi kanske kan tänka så här: vi vrider tillbaka tiden till december 42. Kärran var ju i tjänst under 41 och säkert i början av 42, just detta ex är det absolut sista stridande exemplaret. Den blev kvar i tjänst för att den fanns på en lite avlägsen bas och planet var överste Wolfgang Herst absoluta favorit! Han rapporterade aldrig in det till flygministeriet så den blev kvar på basen. Vi får ha lite fantasi här pga omständigheterna:) En annan fråga, var köper man lösa piloter i flygställning i 1/72?? Jag har några modeller där piloten inte ingick!
#46 Härlig historia 😂, ja det är nog svårt speciellt med kort varsel, Airfix har bara en G-6:a som i och för sig är ganska fin, den nyaste gjutningen då. Kanske en gammal E-7:a blev kvar på den avlägsna basen! Lycka till med slutspurten!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Du tänker på denna? Se bild. Men var kan jag i så fall hitta rätt dekaler? En annan fråga, var köper man lösa piloter i flygställning i 1/72?? Jag har några modeller där piloten inte ingick!
Ja, det är den jag tänker på! Den nästan för sen i versionen egentligen, några hann nog levereras innan sammanbrottet i Tunisien men jag tror inte det finns så mycket bilder att gå på.
Annars om du satsar på G-6:an och det inte är så noga med förebilden så räcker det med dekalerna som följer med i lådan för att få till märkning till en generisk maskin utan direkt känd förebild, som den skulle ha kunnat se ut om den tillhörde 9. Staffel (gul färg på siffran är rätt), III Gruppe, JG 77 Tunisien april 1943;
skippa kanongondolerna under vingarna, montera inte förbandsemblemet (JG 2) på nosen och inte ögonen på bulorna heller, men behåll gula 6:an och vertikala strecket bakom korsen på sidan flygkroppen. Lackera ungefär enligt anvisningarna i byggsatsen, alltså med europeiska gråa nyanser (RLM 74+75+76) snarare än ökensand, men lägg till vita vingspetsar samt vitt band runt midjan - klart!
Lösa piloter? Jag har en drös överblivna Airfix, Matchbox etc om du skulle behöva.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus