Mary Ann -- del 2
Lite mer
..
Har problem med att lägga in bilder.men här är ett par nya med spygatterna utskurna och roder monterat
Snyggt skrov, ser verkligen bra ut! Imponerad!👍
/Dan
Tack !! Vet inte om jag är för petig.men jag tycker jag hittar småfel hela tiden som behövs slipas…
Målning av skrov..äntligen !!
Bra det går att lägga upp bilder !!
#18 Jobbigt, vet precis hur det känns.. På't igen bara!
/Dan
Jo.då vet man det.att hålla färgerna åtskilda.mitt i eländet så blev färgkombinationen ljusblått o svart riktigt snyggt :) får måla det svarta först bara…
Se det så här… nu räcker modellbyggande en stund extra 😉… skämt åsido, hoppas det blir bra till slut 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
:) jo.så får man nog se det !! Men det var nära den blev kaffeved en liten stund :)
Det saknas en ctrl+z-knapp när man bygger modeller, som tur är går det nästan alltid att fixa till och min erfarenhet är att det som man tror tar en vecka att ficka blir klart på bara två kvällar.
Och så får man en massa erfarenheter till nästa bygge.ibland kan det vara bra att upptäcka vad man inte ska göra :)
#18, #24 Surt – men som du säger: lärpengar! Som du säkert har sett i diverse trådar här är du inte ensam om att gå i liknande fallgropar … Inte för att det blir roligare på grund av det, men ändå … 🙂
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Gjorde ett nytt försök med den svarta färgen.och det blev betydligt bättre..nåt lager till bara
Snyggt jobbat 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
# 29 Problemet är inte Humbrol utan sprayfärgen, många sprayfärgen speciellt bilfärger är rejält aggresiva. En grundregel är att inte blanda olika färgtyper över huvud taget och om man ändå vill/måste så testa på en skräpbit först
Och börjat med den blågröna färgen med.var lite dystert i förrgår men nu är man på gång igen :)
Mycket snyggt! Vackra linjer!👍👍
/Dan
Fartygsdäck i trä är ofta(st) lagda med kortare plankor än däckets längd. Dessa läggs i sin tur i ett skiftat mönster, så att plankändarna i två intilliggande rader inte kommer bredvid varandra.
En vanlig variant är treskifte.
Om vi till exempel tänker oss att en enskild däckplanka i verkligheten är tre meter lång lägger man i rad 1 tre meter långa plankor ända mot ända. I rad två gör man samma sak, men förskjuter plankändarna med en tredjedel av planklängden, dvs. 1 meter och i rad tre sedan med ytterligare en meter (dvs två tredjedels planklängd jämfört med rad 1). I rad 4 kommer man med ytterlige en meters förskjutning tillbaka till samma plankändeslägen som i rad 1.
För att räkna ut vilka planklängder som blir lagoma på Mary Ann föreslår jag att du, innan du börjar skära till plankor, funderar på vad som kan vara realistiska plankdimensioner i verkligheten, både på längden och på bredden, och så dividerar dessa mått med skalan. Med mindre än att du har exakt kunskap om planklägden på förebilden skulle jag säga att längder mellan 6 och 10 fot (dvs. mellan +/- 1,8 och 3 meter) och bredder mellan 6 och 10 tum (dvs. 15 à 25 cm) kan anses realistiska. Något mindre eller större är dock alltid möjligt om det passar bättre på modellen.
I alla fall: när du har valt en grundstorlek för plankorna så gör en kopia av däcksritningen (dvs. däcket sett ovanifrån) och plotta på den ut treskiftesmönstret på ett sådant sätt att det blir både realistiskt (utifrån sådana aspekter som varifrån man börjar lägga skiftena -- kanske längs mittlinjen framför styrhytten? eller nå'n annan stans?) och snyggt (i förhållande till de överbyggnader och andra detaljer som bryter däcksplankorna. Ett alternativ till att kopiera ritningen är att kalkera däcksformen och överbyggnadskanterna på ett smörpapper, och så rita upp plankmönstret i datorn, skriva ut det och skjuta mönstret fram och tillbaka under smörpappret till dess du är nöjd med resultatet.
Om du läser min Eilean Mòr-tråd från det här inlägget och en bit framåt tror jag det blir tydligare vad jag menar …
En mycket viktig detalj vid däcksläggning är nåten! Detta är de springor som obönhörligen uppstår mellan plankorna i verkligheten, och som traditionellt har tätats med drev, dvs. en blandning av upprepade fibrer från gammalt rep och tjära. Nåten syns alltså som svarta streck mellan däcksplankorna, och gör skiftesmönstret desto tydligare. De två klassiska metoderna för att markera nåten på en modell är dessa:
- Färga kanterna på plankorna med t.ex. svart tuschpenna, stämpelfärg eller svart färg.
- Lägga smala remsor av svart papper eller tunn svart kartongmellan plankorna.
Metod 1 har fördelen att vara snabbare och att ge smalare nåt, vilket pasar bättre i mindre skalor. Till nackdelarna hör risken att plankorna suger åt sig för mycket färg, som missfärgar även ovansidan, samt i större skalor att nåten blir lite väl tunna och att ojämnheter i plankornas kanter syns bättre.
Metod 2 (som jag har använt på Eilean Mòr) passar bättre i större skalor, eftersom papprets tjocklek tenderar att bli oskalenligt om man bygger i liten skala. Ett 0,25 mm tjockt papper i skala 1:24 motsvarar 6 mm i verkligheten, vilket är helt rimligt, i skala 1:64 ger det 16 mm vilket börjar vara en aning på gränsen och i t.ex. 1:144 blir det 36 mm vilket är lite väl bra. Nackdelarna med pappersmetoden är att det tar längre tid, och att det blir rätt mycket svart damm när man börjar slipa som gärna sätter sig i plankornas ytskikt och måste putsas bort därifrån. Fördelen är att man i större skalor får bredare, och därmed realistiskare nåt, liksom pappret fyller ut mellan plankorna och därmed hjälper till att göra nåten jämnare och snyggare.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag skulle dela upp dem. Din båt är ju ganska lång, säkert över 15 m (även om jag inte vet exakt hur lång), det är nog därför ganska tveksamt om man kunnat få tag i så långa plankor att man kunnat lägga hela däcksplankor.
/johan
Tack för väldigt snabba och bra svar !! Jag får ta och göra ett test och se vilket som ser bäst ut tusch eller papper….
#40 Väl bekomme! 🙂 Och att testa vid sidan av modellen är alltid en bra idé om man inte känner sig helt säker på en teknik eller vad det ara må!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag tycker personligen att femskifte är snyggare än treskifte och då bör plankorna läggas i ett 1-3-5-2-4-mönster. D.v.s. dela in plankans längd i sex delar lägg första plankan utan förskjutning, den andra 3/6 dels planklängds förskjutning, den tredje 5/6 förskjutning , den fjärde 2/6 förskjuten och till sist 4/6 förskjuten. Provlägg löst på ett papper först så ser du vad du tycker passar bäst på din båt.
Tackar!! Det ska provas..
Jag tycker det ser ut som en utmärkt början… kommer bli mycket snyggt 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Börjat att lägga däcket.drog ett streck med svart tuschpenna på sidorna av "brädorna" med ett ganska bra resultat !
#47 De där nåten tycker jag ser riktigt bra ut! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Tack för tipset !!