Intressant att följa "nylonstrupeplankningen". Konkava skrovdelar är ett elände varje gång man drabbas av dem. Svåra att planka, svåra att slipa, svåra att laminera.
Attans! Blandar alltid ihop konvex & konkav. :-[ Självklart är det konkav jag menar ;-)
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#2 Min minnes regel är att Konvex (eller Konväx) har samma form som den sida av handen där det växer hår (och konkav har samma form som den sida som i normala fall saknar hår).
/johan
Vad roligt att nylonstrumpemetoden ser ut att ha fungerat! Hurdan tycker du att ytan blir? Någorlunda jämn och slät, eller?
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#4 Ytan blev silkeslen 😉… i alla fall innan jag la på epoxi 😎.
Jag blev lite full i garv när jag gick lös på ytan med ett sandpapper… trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle slipa ett par strumpbyxor 😂.
Men endast några drag behövdes för att få bort den grova limytan och allt var lent och fint igen 👍,
Nu ska andra lagret på i helgen så jag hoppas på ett minst lika bra resultat 🤓
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Makalös snygg panna! Nästan synd att installera den i ett skrov, borde ha en egen inglasad monter..😉👍
/Dan
#7 Tack! Jag håller faktiskt på att fundera ut om man kan lösa så den syns… i alla fall delvis 🤔😎
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#6Det där är inte en ångpanna det är ett konstverk
#6 Så vackert att man blir tårögd! Den pannan kommer verkligen se tjusig ut tillsammans med den stilfullt målade maskinen …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Tack alla för de allt för vänliga orden 😊
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Tjusigt, härligt att se henne i vatten. 8 kg är en knapp tredjedel av Nordevalls vikt
Grattis till täthetsprovet! Tillverkningen av skrovet och hur fint resultatet blev imponerar stort!👍
/Dan
#14 Jag siktade på en relativt lätt båt efter Salama.😎
#15 Tack 🙂
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#18 Been there, done that, got the T-shirt. När det är sågat skall det filas också😈
#20 kanonsnyggt, alla tummar upp
#21 tack 🙂
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#23, varsågod, kunskap är att veta vilken webshop som har de där mysko prylarna som är en förutsättning för att få ihop sin båt.
#18, jag fattade inte alls först vad jag tittade på, men visst är det skovelhjulen (-s sidor)?
och grattis till ett snyggt - och tätt - skrov! 👍
#26 Med utgångspunkt i din bild kommer jag omedelbart att tänka på två sätt på vilka man sulle kunna spänna kuggremmarna.
Det ena vore att göra mellanhjulet justerbart såväl horisontalt som vertikalt. Svårigheten härvidlag blir dels att det i nuvarande position får ett spant i vägen, dels att tillverka en lagring i vilket mellanhjulsaxeln kan löpa men som samtidigt går att spänna så stadigt som krävs för att hjulet under färd och belastning inte skall flytta sig.
Det andra vore att lägga till ett par justerbara excenterrullar (tänk fläktremsspänningen på en bil). Dessa skulle behöva sitta på varsin arm som är vridbar kring en axel i ena änden, och löper längs ett kvadrantspår mot vilket det kan spännas fast i andra änden.
#27 Mycket snyggt åstadkommet! Och en synnerligen häftig roderkonstruktion, dessutom – jag antar att den yttersta, ledade delen är tänkt att ge lite extra skjuts åt styrningen (som ju kan vara lite trög, annars, på hjulångare)?! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#26 Ett par excenterrullar i form av ett par kullager är även jag inne på… tror faktiskt att det kan bli den mest idealiska lösningen.
Mycket riktigt så är det tänkt att den yttersta delen ska bättra på vändradien.
På svenska har jag för mig att denna rodertyp heter deflektorroder och är relativt vanlig på större fartyg, typ tankers. 🤓
I alla fall så inbillar jag mig det då det i stort sett bara var dylika fartyg som jag hittade när jag sökte på hur det var konstruerat.😇
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#30 Wow! Det där ser verkligen fantastiskt snyggt ut, och ger ett mycket solitt och välkonstruerat intryck! Hatten av och tummarna upp! 👍👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#30 Otroligt imponerande och snygga installationer!
/Dan
#31-32 tackar 😃
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Wow, ser riktigt trevligt ut och fort framåt går det. Håller du denna takt lär det inte dröja länge innan vi får se skutan puttra runt på vattnet.
#34 Tack… Ja fortsätter jag i denna takt så lär jag i alla fall ha Aurora klar nog att köra med till nästa säsong 😉.
Men jag har så mycket konstiga idéer i huvudet på vad jag vill ha på däck så det lär dröja innan denna balja är helt klar 🤪
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#27: En sak jag undrar; vad är den smala gångjärnsupphängda roderdelen till?
Jättegrattis till supervackert bygge!
#36 Tack! Den yttersta delen på rodret är till för att ge lite extra skjuts på rodervinkeln.
Titta på denna länk så kanske det klarnar ☝️
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#37: Varsågod så mycket!
Jag antar att den där yttre delen på rodret har samma verkan (fast "tvärtom" kanske?) som trimroder på ett flygplan.
Hur snyggt som helst, blir lite avundsjuk när jag ser din progress, övertiden på jobbet förstörde min byggplanering denna vecka (också)……
Huvva, vad det går framåt – eller borde jag säga "ångar på"?! 😎 – men framförallt: vad fantastiskt snyggt det blir! Ett mycket, mycket vackert bygge, detta! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#42 Ser mycket välsågat ut, och borde ge dig ett god utgångspunkt för det filande som komma skall … 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#40 Maffigt imponerande, alltid skönt när man blir klar med ett slitarbete! Grattis!
/Dan
Tack alla… behöver lite uppmuntrande ord efter detta. Tappade räkningen på hur många gånger jag var på väg att ge upp och försöka hitta ett färdigt alternativ 😞
MEN! Jag SKA fixa detta! Jag SKA vara trogen mitt motto! 🤓😃
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#45 härligt, jag vet vilket slitjobb det är räknade till cirka 50 timmar per skovelhjul på på EN II
Idag har jag lite försiktigt börjat limma plåt… 😛. Hittills har jag nästan lika mycket lim på fingrarna som jag har bakom plåtarna 😓. Men jag får nog in snitsen så småningom. 😃.
Just denna bit så kör jag med hela remsor, men övriga skrovet kommer få små enskilda rutor av plåt.🤦♂️
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Jösses! Kommer bli riktigt bra det där!👍
/Dan
Jäklar vad mycket snygga grejer det är på det här bygget, mycket fint arbete!👍