Fick äntligen mitt paket från G scale online med figurer till skutan. Är det någon som blir förvånad när jag berättar att paketet skadats och fyra figurer har trillat ur någonstans mellan England och mig. Varje gång jag näthandlar strular det.
#4 tack.
Jag känner en viss rädsla inför AB leveransen, statistiken på de senaste månadernas näthandel är inget vidare. Cirka 50% reklamationer.
Ikväll har jag roat mig med att bygga färdigt flaggstången. Det syns nog inte så bra på bilden, men flaggstången är fyrkantig längst ner och blir sedan rund en liten bit upp för att smalna av mot toppen på sedvanligt sätt. Knoppen är en träpärla som limmats på en spik och sedan är övergången spacklad med CA-lim. Förgylld med äkta Humbrol.
Har även jobbat vidare med de falska fönsterna men det återstår ytterligare en eller två kvällars jobb med dessa innan de blir fotogena
#7 - #9 Ruggigt snyggt "fönster" 👍. Ventil och ornament skäms inte heller för sig 😎. Fantastikt snyggt👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#11 Tack Skalski. Ornamenten är något stiliserade mot orgilaet, det går bara inte att skala ner allt.
Håller nu på och ballastar, gjorde ett litet test i min skeppsprovningsanläggning . Mina barn tror att jag köpte en pool åt dem, men som ni ser finns det ett mycket viktigare skäl för att investera i en vattenyta i trädgården. Behöver lägga ytterligare ballast i fören och ta bort lite i aktern
#12 Ack, den troskyldiga ungdomen … 😇
Verkligen en lysande testbassäng, det där! Tillräckligt stor för att ge rörelseutrymme, tillräckligt liten för att ge god överblick och framför allt möjlighet att komma ned med blicken i vattenytan. 👍
Mycket tjusigt detaljeringsarbete, också, i #7–#9! Ventilen är, om jag inte ser helt fel, från Eskader, eller?!
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Skeppsprovningsanläggningar finns att köpa på Rusta för dryga tusenlappen min är 76 cm djup och 399 i diameter. Dessutom extrautrustad med sandfilter, skimmer och solvärmare, man vill ju inte bli kall om händerna när man sjösätter. Barnen är verkligen överlyckliga och säger dagligen, tack snälla pappa för att du köpte en så dyr och fin pool åt oss.
För en gång skull har du fel Banjoman, ventilen är från Cornwall model boats fabrikat Caldercraft £12.11 för tio stycken, "något" billigare än butiklen på Östermalm.
För övrigt tack för glada tillrop, det behövs, går lite sent nu på slutet och ikväll vart det inget byggt, chefen frågade mig vid lunch idag om jag hade bråttom hem, eftersom jag inte hade det vart det några timmars extra mötestid…….🥵
#14 För min del figurerar vare sig barn eller trädgård i ekvationen, så det blir nog till att fortsätta prova skrov i badkaret … 😭 Men det går ju det med! 🙂
Vad gäller ventilen: man fattar, man förstår! Vilken slags "glas" är dessa försedda med? Ett tunnare i hårdplast/acetat à la Eskader, eller? Hur som helst en variant att lägga på minnet om det blir aktuellt att bygga något med många ventiler – Eskaders är rackarns snygga och ännu mer rackarns dyra, ju!
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Nu är hon sjösatt, gjorde ett prov min testbana i trädgården. För att travestera på en gammal boktitel: "Ångbåten flyter i skymningen".
Kan konstatera att jag har ballastat lite för mycket, vattenlinjen ligger för djupt främst i fören, men det är lätt fixat genom att spetta bort något halvkilo bly.
Det läcker in lite vatten kring skovelhjulen, men det hade jag nästan räknat med, skall limma in ett par bita plasticcard och täta med lite silikon.
Styrförmågan är väldigt skalalik, d.v.s uisel. Orginalet måste ha assistans för att klara svängarna på Östgötasidan av Göta kanal.
Styrinrättningens lagring tar i servolinkaget, men det är också lätt fixat.
Motorn är helt klart tillräcklig, var lite orolig att den skulle vara för klen, men det var obefogat, nedväxligen på 50:1 i växellådan och sedan ytterligare cirk a4:1 i kuggremsöverföringen gör att hon har ett sjuhelsikes moment
Har också börjat tillverka livflottebehållare. En 33 mm rundstav kapades till 55 mm, slipades konvex i båda ändar. 2*2 mm plasticcard lindades runt en rundstavsbit och fästes med tejp. En halvminut i kokande vatten och ett snabbt dopp i kalt vatten gav en spiral som kapades till ringar som limmades fast och kompletterades med några raka bitar plasticcard. Lite spackel på de glipor som uppstod. Skall sedan målas vita och placeras på ställningar som jag löder ihop av mässingstråd
#20 Härligt! Det måste vara inte så lite tillfredsställande att äntligen på allvar få testa ekipaget i sitt rätta element! 🥳
#22–#24 Detaljeringen fortsätter vara snygg, snyggare, snyggast! 👍
Särskilt styrinrättningen imponerar – lyckades du i din föresats att få den att röra sig i synk med rodret?
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#25 Tack.
Styrinrättningen är rörlig, men ännu8 inte inkopplad mot rodret. Gick länge och funderade på hur jag skulle koppla in det mekaniskt till jag kom på att det enklaste sättet är att göra det elektriskt, ett extra servo och en Y-kabel. Både servo och kabel ligger i garaget, men jag har ännu inte kopplat in dem.
Eftersom det regnat större delen av dagen har det blivit en del byggt: Jag har bl.a. roat mig med att montera påkörningsskyddet för skovelhjulen. Det var en liten utmaning att komma på hur jag skulle måtta dem på plats. Borrade ett 1,5 mm hål i fästplattan och limmade dit en avklippt mässingsspik höll påkörningsskyddet på plats och tryckte till då fick jag ett litet märke som jag kunde borra i, först 1,5 mm så at jag kunde styra på mässingsspiken när jag markerade nästa platta. När fyra av sex fästplattor var markerade så nöjde jag mig och borrade upp hålen till 2,5 i fästplattan och gängade M3. En utmaning, fyrkantrören är 3 mm höga invändigt. Loctitade dit rostfri pinnbultar och borrade upp hålen i skrovet till 3, 2 mm för lite frigång. När loctiten har torkat skall jag dra fast med bricka och nylonringsmutter. Måste kunna ta loss påkörningsskydden om jag behöver ta av skovelhjulen vilket bl.a. krävs vid drivremsbyte.Sedan skall snedstagen också på plats. Två av dem var för långa så det var till att kapa och löda om, vilket innebar att färgen brändes bort så det blir omlackning av dessa.
Maskinrumsljudet är också på plats det är ljud på burk som visades i tidigare tråddel, eftersom jag inte fick plats under skorstenen som jag tidigare tänkt så flyttade jag burken bakåt så den kom under maskinrumsluckorna som jag ställer på glänt som de ofta är på orginalet. Kapade till ett par listbitar som svartmålades och nu torkar.
Ångvisslan är hembyggd. Ett förstärkarkort med en bilstereoförstärkarkrets och en kort med visslan som består av sex mixade schmitttriggrar enligt kopplingsschema på nätet. Nu skall jag bara hitta en lagom stor plastlåda att bygga in korten i. Det är även eldskenssimulator på gång, men den behöver viss felsökning innan montering.
Ikväll har jag fått ordning på eldsimulatorn, det var fel i kopplingsschemat som ajg hittade i boken: Mer elektronik för Modelljärnvägen. Om någon får för sig att bygga den elektroniska eldsvådan ur denna bok så kom ihåg att transistorerna skall anslutas Kollektor till +, Bas till förkopplingsmotståndet (39k) och emitter till lamporna. Då funkar det, kopplar man som i boken lägger man spänningen 0V över lamporna och då blir det mörkrumsbelysning😕.
När skälva eldsimulatorn funkar så skall jag komplettera den med en VCO (Spänningsstyrd occilator) ju fortare man kör desto mer ånga går åt och desto oftare öppnar eldaren eldstadsluckan för att kasta in ved. Kopplar jag VCO:n till motorpolerna så styrs frekvensen av motorspänningen= farten. Nu gäller det bara at hitta en smidig koppling på en lågfrekvenst VCO.
Riktigt snyggt detaljarbete du fått till på det hela! Dessutom gillar man ju alla elektronikprylar du fyller på med.👍
Har även roat mig med att räkna ut vad skutan kostat mig. Jag räknar bara sådant som jag köpt till modellen, och räknar då hela förpackningen även om inte allt gått åt, jag har ju även använt en del saker som blivit över sedan tidigare byggen och deras kostnad är inte med. Säkert har jag glömt något, men alla större kostnader är med: Totalt har jag lagt ut 12665SEK. Bara limkostnaden är 1586:-. Eftersom allt virke är egensågat har jag inte haft någon kostnad för lister, annars hade det varit ytterligare några tusenlappar, det har gått några hundra meter.
Men om man delar kostnaden på antal nerlagda timmar, så blir det nog inte så farligt..😉
/Dan
#33 exakt, bygget har kostat mig drygt 15 spänn i timmen, vilken fritidssysselsättning kan man ägna sig åt för 15 spänn i timmen?
#32 Wow! Jag undrar, jag, om den siffra som imponerar allra mest på mig inte är de 1 586:- du lagt på enbart lim! Huvva … 😮 Jag får väl se se'n, när jag blivit färdigare, om jag törs sätta mig ner och göra samma uträkning … 🤪
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Som Mattias säger, det var inte totalkostnaden jag reagerade på heller, utan 1500 i lim!😃 Fast du räknar all ballastlimning till det förstås, där går det åt en del kan jag tänka?
Kul att se att bygget fortsätter med sådan stil - skovelhjul har stor charm tycker jag, hoppas också kunna bygga "ångskovlat" någon gång!
Tjusig soffa det där… 👍. Ser ut att finnas plats för dynor eller flytvästar under sitsen 😎
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#38 Jodå det skall på en skylt "Livbälten" så småningom, men först skall jag bygga fyra lika dana till, kom halvvägs ikväll med dem. Sedan skall jag lacka dem när betsen är ordentligt torr
Snyggt jobbat med sofforna, ser riktigt bra ut!
Håller till fullo med föregående talare – verkligen en schucker soffa! Ser precis ut som vad det ju också är, nämligen en kombinerad sittplats och livbältesförvaring. 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#34 roade mig att kolla vad Salama kostat mig i timmen… det hamnade på ca 17:- 😂
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#42 och då skall man betänka att du lagt många fler timmar än vad jag gjort…..
På väg hem från en vecklas semester på västkusten förhandlade jag mig tille tt stopp i Forsvik för kompletterande fotografering. Det kostade mig ett armband till frun för 175 spänn och en fika på cafét till hela familjen: 168:- kan man lägga mutkostander på byggkostnaden?
Upptäckte att jag missat några detaljer, feltolkat några andra och att man lagt till en del nya detaljer sedan min förra fotografering. Nu har jag hittat sidolanternorna, de är så väl maskerade att jag inte såg dem ens när guiden pekade ut dem för mig.
Kan sommarsverige visas vackrare än denna bild?
#43 Mycket trevlig sommarbild!
Ja, mutkostnader ingår absolut i byggkostnaden, dessvärre är storleken på kostnaden svår att budgetera i planeringen av bygget…😉
/Dan
/Dan
jag kan se denna farkost passera min brygga då och då och känna lukten av ångmaskin.
#45 Ångmaskinslukten är verkligen sommarparfume.
Har roat mig med att bygga färdigt bänkarna, skall nu låta betsen torka några dagar innan det blir lackning. Livflottarna är färdigmålade och väntar bara på stativ av mässingstråd. hjulhusen har tätats underifrån av plasticcard och silikon. Dessutom har jag byggt en tank för rökvätskan. 0,7 mm mässingsplåt och några bitar mässingsrör.Gängade påfyllningsröret M8 men hade ingen M8 skruv av mässing hemma så tillfälligt sitter en försinkad skruv monterad.
#47 tack., som vanligt har du rätt, det var ingen tank med, men det fixas lätt av den händige. "Löda bör man annars dör man".
Semester ger mycket byggtid, speciellt när regnet hänger i luften. Har målat stöttorna till påkörningskydden igen efter att jag blev tvungen att korta av dem en andra gång och därmed sabbade den tidigare målningen. De skall monteras imorgon när färgen är torr. Stöden till livflottarna är klara till 3/4, mitt förråd av 1,5 mm mässingstråd tog slut. har beställt en ny rökgenerator eftersom jag lyckades slå sönder den första. Dessutom har jag byggt färdigt eldsimulatorn. Jag lyckades inte få till en tillräckligt lågfrekvent spänningsstyrd oscillator så nu kommer eldningsfrekvensen att bli oberoende av varvtalet på maskin, men det kan jag leva med. Har nu en lågfrekvent oscillator med fast frekvens som ger cirka 30 sekunders eldning och en dryg minuts eldningsuppehåll. Den kompletta eldningssimulatorn ser ut såhär.
#48 Jag tvivlar i allra högsta grad på att någon någonsin kommer stå och tajma dina körningar med tidtagarur, och sedan klaga på bristande realism därför att du inte har simulerat en eldare som får jobba snäppet hårdare vid snabbare gång! 😎
En nyfiken fråga: var kommer återskenet från eldningen synas nå'nstans? I något av skylighten, eller? Och törs jag anta att du härvidlag låtit dig inspireras av något du sett/upplevt ombord?
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"