Annons:
Etiketterfartyg-båtarartiklar
Läst 7092 ggr
ElLobo
2014-03-03 00:36

Bygglogg: Eilean Mòr -- del 13

Fartygsbygget går vidare.

Banjoman fortsätter med sitt bygge av fartyget Eilean Mòr, som fartyget numera heter.

Länkar till tidigare tråddelar:

Annons:
Banjoman
2014-03-04 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I dag har jag börjat så smått med detaljeringen av maskinrumsöverbyggnaden … här t.ex. torrpassade lejdarsteg, vilka krävde en hel del putsande (och som jag tänkte slutputsa först när de limmats på plats, och därmed blir lite stadigare jämfört med när de är lösa).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-04 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har också börjat titta så smått på den falska (i bemärkelsen att den inte kommer röra sig när rodret gör det) men äkta (såtillvida som att det är den som återger hur en så'n här styrinrättning såg ut i levande livet) rorkulten och dess sammankopplande med styrkättingen via schackel samt en 4 mm M1-skruv och mutter …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-04 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

… en styrkätting som så småningom via trissor och rör skall löpa längs med maskinrummet, och upp till dess ovansida, där rattaxeln kommer komma ut ur styrhytten.

Det svåraste härvidlag lär komma att bli det brott i kedjan som krävs för att maskinrummet skall kunna lyftas av (vilket ju är nödvändigt för att komma åt drivlinan och roderservot). Vi får se hur jag löser det – byggbeskrivningen är lite vag på just den punkten … 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-03-04 20:38
#4

#2 teknikmässigt samma typ av länksystem som Salama ser jag 😉. Varför ändra nåt som fungerar 😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Rone
2014-03-04 21:05
#5

#3 Enkel, snygg och robust styrinrättning🙂 Undrar dock om det funkade lika bra vid kraftig nedisning, fast det kanske inte den här fartygs typen var utsatt för?

Vilken nyckelvidd använder du för att dra de fantastiska M1 bultarna med😉

Jag hoppas att du upptäckt att W-et i Glasgow har skrynklat sig😮

/Henrik

Banjoman
2014-03-04 22:29
#6

#4 Jo, en ganska vanligt förekommande variant tror jag … och som du säger: varför frångå ett beprövat koncept?!

#5 Jag tror inte att nedisning var något frekvent problem på Skottlands västkust … besvärliga vintrar hade de nog, men oftast inte så kalla att havsvatten frös … Och fördelen med en ytligt liggande styrmekanism är ju att allt är lätt åtkomligt för t.ex. reparationer eller (om behov uppstår) lättare avisning.

I brist på 1,5 mm-nyckel (dagens järnaffärer har taskigt sortiment 😉) har jag kört med min absoluta favoritpincett, en #2A 😎

Vad gäller W:et så är det dessbättre inte alls skrynkligt – det ligger i stället delvis över en nitrad! Det gör för övrigt någon eller några bokstäver såväl på de bägge bogarna som på låringarna. Se t.ex. G:et i "Glasgow" här, Ò:et i "Mòr" här eller I:et och L:et i "Eilean" här!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Rone
2014-03-05 00:28
#7

#6 Ja nu ser jag ju såklart hur det ligger till med bokstäverna.🥵 jag har själv haft en del missöden nyligen med dekaler så man blir väl lite nojig.

Ja öppna konstruktioner har helt klart sina fördela vid reparationer, ungefär som med gamla bilar. På min gamla Camaro kan man byta tändstift med spärrskaft och även en  förlängning på den, på våran Subaru av nyare årsmodell har jag ännu inte förstått hur man kommer åt dom. 

Kanske var det bättre förr ändå? Då gick det säkert även att köpa 1,5 mm fast nyckel i järnaffären också😉

/Henrik

Banjoman
2014-03-06 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Självklart! Både fasta nycklar och hylsnyckelsatser i storleksspannet 1–3,2 mm … 😉 Eller nå't 😇

Så mycket byggtid har det inte blivit de senaste dagarna, men i dag kom i alla fall en liten påse från Mountfleet Models med de utlovade extra ringbultarna till lastlucketäckbrädorna! Jag måste verkligen säga att jag är helt och fullt nöjd med deras inställning till kundvård så här långt! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-06 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lite byggande har det dock blivit … 😎 Mest bara småpyssel och i huvudsak tillputsande och en del sammanfogande av vitmetalldetaljer till maskinrumsöverbyggnaden. Och så har jag skurit M2,5-gängor i ändarna på de fyra styrkättingsrörhållare som skall sitta i maskinrumssidorna om styr- respektive babord – med lite sådant mothåll innifrån kommer det, misstänker jag, bli betydligt lättare att få dem stabilt limmade i rätt lägen; maskinrumssidorna de skall sitta i är ju bara någon eller några mm tjocka …

Allt sådant inlimmande får dock vänta till dess alla delar är färdigpreparerade, och samtliga hål har borrats i maskinrumssidorna, vilket lär ta några da'r ännu.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-08 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

I dag har det blivit en hel del byggt 🙂 Just detta gjorde jag dock redan häromkvällen, nämligen att limma en träkloss i innertaket på maskinrummet, i vilken en batterihållare för två vanliga 1,5-voltsceller kommer kunna fästas, om jag skulle vilja/välja att sätta 3-voltslampor i lanternorna (något det skulle förvåna mig en smula om jag inte gjorde … 😇).

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-08 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Dagens id har i stället berört maskinrummets utsidor, och därtill hörande detaljer sv skilda slag.

Om såväl styr- som babord skall det till exempel sitta en ventil, som förstås behöver få nitar runtom (i form av skallar från de sedvanliga mässingspikarna) innan de limmas på plats …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-08 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Lejdaren från akterdäcket upp till styrhytten krävde lite modifiering: dess bägge fötter var gjutna i fel vinkel, så för att rätta till den saken sågade jag ett par snitt halvvägs igenom …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-08 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

… och fyllde sedan, efter att ha bockat fötterna rätt, de uppståndna gapen med Milliput.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2014-03-08 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

För att få lejdarinfästningen ordentligt stabil borrade jag också fyra hål igenom den, och så motsvarande hål i maskinrummets akterskott, genom vilka jag trädde 1 mm mässingstråd.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-08 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Där ändarna av de nu fastlimmade och avklippta mässingstrådarna syntes på utsidan av lejdaren satte jag sedan på sedvanligt vis fejknitskallar, liksom på ovansidan av lejdarfötterna.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dan016
2014-03-08 18:01
#16

Snyggt arbete med detaljerna!Tummen upp

/Dan

Banjoman
2014-03-08 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Resten av dagen ägnades åt att mäta in och borra upp ett antal hål i maskinrummets olika sidor, varefter en hel drös detaljer kunde sättas på plats, på bild de om styrbord samt på det förliga skottet. Om babord ser det inte exakt likadant ut (ventilen sitter till exempel längre akteröver, och den lilla handpumpen saknas också) men skillnaden är inte särskilt stor.

Jag har valt att inte göra dörrarna öppningsbara, och har därför inte tagit upp några dörröppningar under dem utan bara limmat dem direkt i maskinrumssidorna. Hade jag byggt ångdrivet stode saken i ett annat läge (ångdrift kräver ju god ventilation under däck för att försäkra sig om god förbränning, liksom för att släppa ut i alla fall en del av överskottsvärmen) men för elmotordrift behövs det inte på samma sätt, och det som skulle synas genom ett par halvöppna dörrar (sargen, och därinnanför roderservo m.m.) vill man ju inte se när man tittar på modellen som modell.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-03-08 18:32
#18

Snyggt, snyggt, snyggt!!! Gillar verkligen när det börjar komma detaljer på fartyget! 👍👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2014-03-08 23:17
#19

#16 & #18 Tack skall ni ha! 🙂 Det är verkligen en rolig del av bygget också, att äntligen börja få alla pryttlar på sina respektive platser 😃

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

erihan
2014-03-09 11:34
#20

Oerhört snygga detaljer! Vilket bygge! Det börjar klia i fingrarna att bygga fartygsmodell igen!

Annons:
Banjoman
2014-03-09 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Tack! 🙂

Och ja: fartygsmodeller är kul, tycker jag! (Nähä? Vilken överraskning! 😉) Vad slags fartyg skulle du fundera på i så fall?

Här är se'n resultatet av dagens ganska korta (hela förmiddagen och en bit av eftermiddagen ägnade jag och hustrun åt en trevlig långpromenad i det vackra vårvädret – strålande sol och nästan 20 grader fick vi i Belgien i dag! ☀️) byggstund: en sammanfogad men i övrigt mest bara torrpassad tank till maskinrumstaket, med tillhörande rörkopplingar till handpumpen på styrbordssidan. Eftersom tanken skall målas i annan färg än själva maskinrummet tror jag det bli enklare om man limmar den på plats först efter det att allting är färdigmålat.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Decaius
2014-03-09 18:45
#22

Otroligt snyggt! 👍

petzon
2014-03-09 22:16
#23

Härligt detaljarbete, blir hur snyggt som helst

Dan016
2014-03-09 22:42
#24

Jösses vad läckert!!

/Dan

Banjoman
2014-03-10 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#22#24 Stort tack skall ni ha för de vänliga orden!🙂

Fler detaljer blir det så sakteliga: i dag har jag mest pysslat med skorstenen: toppringen och de tre banden runtenom är limmade på plats; i övrigt är det än så länge bara torrpassat, eftersom diverse delar lämpligast målas separat. Skorstensfästet längst ner kommer jag dock snart nog limma fast på maskinrummet, eftersom jag tänkte måla just den delen likadant som resten av maskinrummet (dvs. i samma rödbruna färg som däcken och insidan av relingarna redan fått).

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-03-10 19:57
#26

"Fler detaljer blir det så sakteliga" 🤔 Jag tycker snarare att detaljer flyger på plats i en rasande fart 😮 HEJA! 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2014-03-10 22:16
#27

Om detta är sakterliga vill jag inte veta vad fort är. Som vanligt kanonsnyggt

Annons:
Banjoman
2014-03-11 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#26 & #27 OK, så sakteliga går det väl kanske inte – det är mest att det kan kännas så när man suttit två och en halv timme och "bara" hunnit slipa in och montera tre vitmetallringar och en dito skorstenstopp (och i sig också sågat/slipat rätt topp- och bottenvinkel på själva skorstensämnet, samt monterat ångvisslan på en passande rörlängd), och särskilt då som det mesta bara är torrpassat än så länge … 🤪

Icke desto mindre: stort tack för de glada till- och hejaropen! 🙂

I dag har jag i alla fall fått limmat på plats några detaljer till, nämligen skorstensfästet, bomklykan samt nödutgångsluckan.

De bägge senare är för övrigt inte limmade på plats i ordets egentliga bemärkelse – i stället har jag testat att sätta fast dem med ett tunt skikt Milliput! Det verkar ge en ganska (förhoppningvis i alla fall tillräckligt) stark fog, och har fördelen att jag därmed på samma gång både fäster dem och fyller igen skarvarna mot underlaget, som annars skulle blivit ojämna och behövt spacklas i efterhand.

Jag använde för övrigt samma teknik för att fästa topplocket på vattentanken jag gjorde häromdagen, och det verkar sitta ordentligt fast. Ytterligare en positiv aspekt på den här tekniken är att skulle det ändå lossna så har jag redan en färdigspacklad undersida som sluter perfekt dikt an mot underlaget, och mot vilken det inte skulle vara något problem alls att applicera ett mer konventionellt lim om behovet komme att uppstå. 😎

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-11 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag har också helt snabbt slarvlimmat samman de medföljande fyra silkscreentryckta skottämnena till styrhytten! Som jag tror att jag nämnt i ett tidigare skede tänker jag inte använda dessa förtryckta ämnen på modellen, utan i stället scratchbygga en styrhytt i liknande stil av lister m.m.

Tanken med att ändå snabbt smälla ihop den medföljande hytten är helt enkelt att på det viset kunna torrpassa diverse tillbehör, och i största allmänhet bedöma om måtten på hytten håller måtten, eller om det blir aktuellt att öka eller minska något eller några av dessa …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-11 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

… här till exempel rattaxeln med kättingtrumma där den kommer ut på framsidan av styrhytten, liksom kantrullarna över vilka styrkättingen kommer löpa ner i rören längs maskinrumssidorna.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-11 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag har också borrat upp halsöppningen i huvventilatorn – den skall så småningom naturligtvis upp en 30 mm eller så på en lämplig bit rör.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-03-11 22:48
#32

Wow, jättesnyggt, mycket härliga detaljer

Banjoman
2014-03-11 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Sammanfattningsvis konstaterar jag att styrhytten sådan den skulle bli om man byggde den med det material som ingår i byggsatsen komme att få i stort sett rätt storlek. Tvärskepps är den precis lagom (120 mm närmare bestämt) men jag tror att det finns utrymme för att öka djupet i långskeppsled från de nuvarande 80 mm till kanske 84 eller 86.

Likadant tror jag att det kommer se bättre ut om jag lägger till ett par-tre mm på höjden: skepparen som syns i bild här har jag tänkt skall stå inne i styrhytten, och även om han kommer bli 3 mm kortare när man tar bort bottenplattan under hans fötter är han ändå 75 mm hög i sig själv, något som i 1:24 motsvarar 180 cm och innebär att han är hyfsat skalenlig.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-03-12 10:22
#34

Inspirerande bilder… oklanderligt snyggt som vanligt 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
Dan016
2014-03-12 21:39
#35

Otroligt imponerande! Det måste bli en rejäl tyngd i modellen med alla dessa vitmetalldetaljer?!

/Dan

Banjoman
2014-03-13 09:16
#36

#34 & #35 Många varma tack!

#35 I samband med mina första ballasttest (se del 1, #34) så vägde jag lådan med vitmetalldelar, vilken då (med allt innehåll intakt) landade på +/- 1,3 kilo.

Än om detta är en ganska försvarlig tyngd så är den dock bara en mindre del av den totala viktbudgeten: batteriet väger 1,9 kg, blyhagelballasten +/- 8 kg och skrov m.fl. material ytterligare ett kilo eller två. Slutvikten tör alltså komma att hamna nå'nstans bortåt 12 à 13 kilo! 😮 Jag lär med andra komma att få bygga mig en stadig sjösättningsvagga … 😎 … och se upp för ryggskott!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-03-13 15:11
#37

Salama väger in på strax under 14kg😓… så jag måste också hitta på något för att undvika ryggskott vid sjösättning 😂. Transport"kärra" är dock klar 😎

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2014-03-13 19:26
#38

Nordevall kommer att väga runt 22 kg…..

Dan016
2014-03-13 19:41
#39

#36 - #38 Jösses, det gäller att gilla spenat och ha en bred rygg.. Hobbyutövning är inget för tunnisarSkämtar

/Dan

Banjoman
2014-03-13 21:10
#40

#39 "I'm gonna carry that heavy load, down by the riverside …" 😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2014-03-13 21:25
#41

🎧

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
Banjoman
2014-03-14 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

I dag kom ett litet paket med posten, vari låg en ask mikroskopitäckglas i storlek 22x32 mm (+/- 0,15 mm tjocka), som jag i alla fall tänkte göra ett försök att använda som fönsterglas till styrhytten … 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-03-15 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

I dag har jag följt upp gårdagens glasleverans, och satt ihop ett testfönster – ganska snabbt och slarvigt bör tilläggas, eftersom jag mest bara ville se om det kan tänkas fungera sm jag tänkt mig.

Innan det blir läge att serietillverka hela fönsteruppsättningen måste jag göra i ordning ett par mallar: en kring vilken jag kan skära ut öppningen i mellanläggspappret, samt en (snäppet mindre) kring vilken jag kan limma fönsterramarna i helt räta vinklar innan de monteras samman. Jag skall givetvis också testa om det blir snyggare/bättre med geringssågade ramdelar, men för att underlätta testbygget (som ju är snabbt åstadkommet) valde jag här att jobba med helt raka ämnen.

Tillverkningsprincipen är hur som helst en sandwichkonstruktion, bestående av en främre och en bakre ram, mellan vilka jag sätter ett täckglas samt, runtom täckglaset, en bit karduspapper (samma papper som jag anände för att nåta däcken) som utfyllnad. Genom de bägge ramarna borrar jag sedan en serie 0,5 mm hål, genom vilka jag sticker lika tjoick mässingstråd som klipps av jäms med ramytan för att simulera hopskruvade fönster.

Som synes när man jämför det här fönstret med de inritade fönsteröppningarna på de medlevererade hyttsidorna är min tanke att göra de nya fönstren större. Dels är jag så illa tvungen om jag vill använda täckglas (eftersom jag är begränsad av tillgängliga glasstorlekar, med mindre än att jag skulle försöka mig på att skära dem mindre, vilket jag är högst tveksam till med så tunnt glas), dels tycker jag att det blir snyggare så, och så kommer det dessutom göra att man ser mycket bättre in i styrhytten (som kommer rymma en del förhoppningsvis sevärda detaljer).

Som allmän förebild tänker jag mig nå't i riktning mot vad man ser på det här fotot, även om jag naturligtvis kommer anpassa konstruktionen så att den passar inom ramarna för Eilean Mòr-bygget.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2014-03-15 15:13
#44

Häftigt med riktigt glas! 

Och jag tycker inte du ska vara "rädd" för att öka fönsterstorlekarna, för det ser riktigt trevligt ut på fotot (Lady Morven). Och med din känsla för detaljer och finish så kommer det vara väldigt inbjudande att kika in i styrhytten! 

Den enda försiktiga tanke som infinner sig (inte minst efter att själv ha blivit bränd av ritningars dåliga skalenlighet) är att fönsterramen framstår som lite för bred? 

Åsså tror jag starkt på gearingsågning 45 grader och att du kommer att ångra dig om du inte gör det… 🤐 😉

Banjoman
2014-03-15 15:25
#45

#44 Tack! 🙂

Jo, ramen är nog något för bred så som den ses här (4 mm x 24 = 96 mm, vilket förvisso känns som snäppet för brett), men tanken är att listverken på in- respektive utsidorna av styrhytten skall täcka de yttersta +/- 1,5 millimetrarna längs varje kant (2,5 x 24 = 60 mm vilket bör funka bättre). Det kan t.o.m. bli så att jag gör fönstren av 5 mm-list i stället, för att få dem lite stabilare, och då låter de ytterst 2,5 (eller t.o.m. 3) millimetrarna döljas bakom skottplankningen.

Det kommer alltså vara fråga om ett slags skjutfönster, som på den tänkta förebilden skulle varit öppningsbara i höjdled. Jag har inte tänkt göra mina fönster öppningsbara på riktigt – däremot planerar jag att ett eller två av dem skall stå permanent hel- och/eller halvöppna …

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dan016
2014-03-15 15:26
#46

Snyggt! Modellbygge på hög nivå!Tummen upp

/Dan

Skalski
2014-03-15 15:53
#47

Kör du inte dubbelglasat 😮… nu blir jag besviken 😉! Skämt åsido, riktigt snygga fönster! 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2014-03-15 17:45
#48

#47 Dubbelglas? Nä, nä, nä … britter på +/- 50-talet (som i mycket grova slängar är den period jag tänker mig skutan vara från, då det ännu fanns Puffers under ånga kvar i reguljär trafik [de sista sådana försvann eller konverterades till dieselmotorer senast under loppet av 60-talet] men det samtidigt hade blivit vanligt med t.ex. styrhytt snarare än en öppen brygga) hade nog inte ens hört talas om sådana energibesparande finesser som dubbelglas! 😎

Skämt åsido: varmt tack, liksom till #46! 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
petzon
2014-03-15 22:28
#49

Ser riktigt trevligt ut, glas är ju alltid glas.

ElLobo
2014-03-16 12:31
#50

Fortsättning i del 14.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: