Bygget har stått sill en vecka eftersom jag har haft sjuka barn och sedan själv varit sjuk. Idag var jag såpass pigg att det blev nbågra timmar i garaget. Fick till roddaqrbänkarna och gångbordet på ena sidan. En hel meter list gick åt till roddarbänkarna. Mycket tidskrävande att såga ill och måttanpassa varje del med skumma vinklar. Att scratchbygga i trä är som att lägga ett pussel där man får såga till varje pusselbit och måla mönstret på den medan man lägger pusslet.
Nu syns kanppt däcket som jag la ner så mycket tid och pengar på.
Att du orkar! Men snyggt blir det!
Galären är onekligen en spännande fartygskonstruktion, och tydligen oftare använd än man kanske tror. Härligt att du orkat återuppta arbetet på "varvet"!
#2 tack, "Overksamma händer är Djävulens verktyg" enligt Lars Levi Lestadius. Han hade väl inte alla hästar i stallet, men citatet gillar jag. Hårt arbete ger viss tillfredställese och har mna inget att göra så hittar man på något ofog. Den uppmärksamme ser att jag gjort det enkelt för mig och tillverkat gångborden av flak som ritsats till plankmöster istälelt för att lägga lösa plankor. Tycket detta skulle bli snyggare eftersom det är lite dåligt med stöd under gångbordenså lösa plankor hade lätt sett ut som något ihopsnickarat av bävrar.
#3 Visst är det en kul fartygstyp, tänk bara att har 5 roddare per åra och 40 åror, 2/3 av besättningen bara för framdrivning. Om Wikipedias uppgift stämmer att en människa utvecklar 1/10 hk (jag tycker det låter lite, har hört siffor på 100 W på en människa, vilket är 25% mer) så var "motoreffekten 20 hk och skulle kunna ersatts av en liten utombordsmotor. Med ett djupgående på bara 2 m kunde Callmar ta sig fram på en daggvåt äng.
Hittade denna nyss i Magnus Normans "Skärgårdsflottan". Tidsperioden är densamma och namnet "nästan" rätt.
Men jag är ändå skeptiskt, bilden, eller i alla fall proprotionen mellan fartyg och beättning hos tecknaren gör det ju osannolikt att 300 man skulle rymmas i detta skrov, så som du beskriver i inledningen Petzon. Å andra sidan så verkar männen i aktern vara dubbelt så stora som männen i fören… vilket inte underlättar vad man ska tro…
Vad tror byggherren?
Fortfarande lite dålig ork efter influensan så bygget går långsamt. Kanondäcket är tillkapat och inpassat, lite lurigt att få det att stämma mot fyra däcksknän, frontblaken samt corsian. Fick en liten glipa på ett ställe men den kommer inte att synas när kanoner och backdäck är på plats. Ställde kanonerna på plats på prov.Den uppmärksamme ser även att jag har fäst kanonerna med små överfallsband av 0,12 mm mässing. Två band offrades till mattmonstret.
Efter fotografering är däcket är losstaget och betsat, får torka några dagar innan det lackas
Nu har jag läst igenom alla tre delarna i ditt Callmarbygge o är väldigt imponerad. Om det finns fem svårighetsgrader så måste detta bygge ligga på minst åtta. Tackar för dina beskrivningar under byggets gång. Här finns en hel del att lära. Tummen upp Petzon.
#7 tack, Så svårt är det egentligen inte, men otroligt tålamodsprövande. Det är så många detaljer av varje sort och alla är jättesmå.
Idag har jag roat mig med att göra relingsspjälor, 50-60 st behövs 3 mm breda, 11 mm långa. Ritningen föreslog etsad mässing, men jag har inte hittat någon etsad mässing som varit ens i närheten av detta utseende. Funderade ett tag på etsa själv men kom fram till att det skulle bli för bökigt och dyrt så det fick bli filad plywood istället. Köpte ett flak 0,6 mm plywood i förmiddags och gjorde sedan två mallar av aluminiumplåt med ett par 2 mm hål.
Kapade till plywoodbitar 5*25 mm, borrade ett hål i ena änden, trädde upp plåt och 9 st plywoodremsors amt ytterligare en aluminiummall och till sist en mutter. M2 är lite pillig dimension att jobba med. Borrade sedan det andra hålet genom hela paketet och satte i en skurv. I mitten borrade jag sedan 1,3 mm hål och till sist filades ytterkonturen ut med nålfilar.
På bilden kan man se aluminiummallarna, en färdig spjäla och ett spjälämne. Topp och bottendelarna med de stora hålen skall kapas bort när jag bygger relingen av spjälorna.
#8-9. Jisses…måste berömma ditt tålamod! Visst kan sådan här serieproduktion vara rätt skön "terapi", men skulle inte själv kunna frambringa tålamodet.
Ser väldigt bra ut! Djupt imponerad.
Oj vilket jobb! Resultatet av allt pill ser ut att bli snyggt!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#12, enda problemet är att när man tar närbilder med kameran så ser man att några av spjälorna sitter några tiondels millimeter fel i höjdled, men väl målat och på plats på fartyget såg det bättre ut.
Bygget av konstruktionen som bär upp backen, det övre däcket fortsätter Sex längsgående balkar 3*3 mm skulle förses med urtag för 2*2 mm balkar. Funderade ett tag på hur jag skulle få urtagen på samma ställe på alla balkarna så att det inte blev snett. Som så ofta blev lösningen matttejp, mitt mest mångsidiga modellverktyg.
Jag tejpade upp balkarna tätt bredvid varandra och stoppade hela pakettet i mini geringslådan och sågade urtag ur sex balkar samtidigt med rakbladssågen. lite petande med kniven och urtagsbiten föll snällt ut, därefter nålfil. Gick förvånansvärt smärtfritt torts att det är pilligt
Balkarna på plats, det kommer inte att synas mycket av kanondäck när backdäcket kommer på plats. Är glad för att jag gav upp idéen att superdetaljera kanonlavetterna, det hade varit fullständigt ogjort arbete.
De sneda mojängerna bredvid kanonerna är halkipar för ankartrossarna. Det framgick inte av ritningen vart ankartrossarna skulle ta vägen, de kan inte fått plats på däck så jag tog mig friheten att borra två hål i däcket så att trossarna kan stuvas under däck. Lite konstnärlig frihet får man ta sig när man scratchar.
Arbetsmiljöverket skulle nog haft synpunkter på arbetsmiljön för kanonservisen, den stora 24 pundaren hade 10 mans setjäning och de båda 12-pundarna 6 man vardera. Måste varit fruktansvärt trångt vid strid. Kanonlavetterna glider på kursöer som är svängbasra kring en tapp. Hittade riktigt trevliga referensbilder på nätet från sjöhistoriska muséet. som visar samtida kanoner med likande konstruktion. Valde att bygga efter dessa referensbilder då ritningen var lite otydlig på hur kursöernas svänganordning och hur lavettens halning skulle se ut. Gjorde därför svängda medar på däcket som kursören kan glida på när den vrids. Lavetten kompletterades med en tross som fästs i öglor som sitter fast i den främre däcksbalken. Kanonlavetterna skall kompletteras med riktkilar, men dessa ligger på tork. Humbrol nr 85 brukar behöva några dygn för att bli klibbfri
Helgen har gått åt till att bygga backdäck. Gallerdurken är färdigköpt, jag vet att de finns de som scratchar gallerdurkar, men riktigt så tokig har jag inte blivit än. Längs kanten ligger balkar som skall stötta upp relingsstöttorna. Att fåp till kvadratiska hål 2*2 mm är lite utmanande, Jag borrade 2 mm hål och filade sedan upp hålet till fyrkantig form med nålfilens spets. Lind är som tur mjukt att bearbeta. Efter att bilden togs har däcket betsats tre gånger och ligger nu på tork i pannrummet. Om några dagar blir det lackning och montering så att jag kommer vidare på förens konstruktion.
Tills backdäcket är på plats roar jag mig med att göra fler relingssektioner av samma typ som i inlägg11. Lyckades fila så mycket idag att jag åkte på träningsverk i handleden.
Även nickhakelavetterna skall serietillverkas, varenda detalj på Callmar behövs i sotr upplaga. 20 st lavetter går åt. Slipas fram ur en lindlist 6*8 mm. Bakändens krökning passar precis mot Dremels 6 mm roterande sandpappersfil. Därefter kapas lavetten loss och med skalpell justeras formen i bakänden.
Fantastiskt snyggt som vanligt!
Backdäcket är på plats. Klantade mig och limmade det back och fram först. Funderade på hur det kunde komma sig att masten kolliderade med gallerdurken. Kikade sedan på ritningen. Det gick ganska bra att slita loss däcket och rätta misstaget, märkena syns bara om man vet om dem och jag litar på er diskretion.
Flammigheten beror på att däcket inte är färdiglackat, behöver minst ett lager lack till
Otroligt bygge….Önskade en hadde ditt tålamod…har själv suttit en stund i helgen o gjort gallerdurk till Flying Fish…pilligt o skört vart det…Lycka till med bygget
Snyggt! Bra att du kunde rätta till misstaget!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Kvällen har gått åt till att göra 12 st röstjärn för uppspänning av vanten. 0,3 mm mässingsplåt klipptes i 3 mm breda remsor som glödgades, sträcktes ut någorlunda raka. Borrade 3 st 00,6 mm hål i varje samt rundade ändarna. Återstår lite finslip för att få bort filrepor från avgradning. Upptäckte även att jag har gjort fel på 12 vantkrokar, de skall ju ha en ögla i änden,. Får göra om, måste dock till hobbyaffären och köpa mer mässingstråd först.
Håll i hatten nu börjar det hända grejjor! Spjälorna blev fantastiskt bra, nu när vi vanliga dödliga får se dem monterade målade!
#26 tack. Staketet i aktern blir nog ännu snyggare, det är förgyllt med äkta Humbrol.
Ikväll har det varit fiolblockstillverkning på schemat. Beställde 12 mm fiolblock från Cornwall model boats, men fick bara 12 av 20 beställda eftersom de hade slut på lagret. Blocken var dyra, 6:30 styck och tycker nog att de var lite klumpiga.
har inge lust att bara beställa block från England så jag tänkte göra egna. Har gjort det första trevande försöket ikväll, tycker nog att de blev lite för smala och päronformade. ORginalblock till vänster
Med ditt tålamod blir det säkert bra,,,hela bygget ser helt otroligt bra ut redan
Nytt försök att göra fiolblock gick även det åt pipan, de blev bättre, men inte bra. Slängde in resultatet i kaminen, två timmars arbete….
Sannolikheten att du inte ska få till det med blocken är lika med noll.
När jag tittar på bilden i #27 har du fått till det bättre där linan ska fästas. På orginalet ser skåran ut att ha hamnat lite fel o ändå gissar jag på att orginalet e maskintillverkat.
Så kämpa på o låt timmarna gå.
#28 230, tack för uppmuntran, lyckades bättre ikväll, inte perfekt, men så bra jag kan få det utan att hamna på psyket.
Linskåran är svår att få riktigt på mitten, men jag lycaks bättre än de köpta orginalen. Man kan undra om de varit nyktra när de ställde in maskinen.
Jag tar till det klassiska knepet att göra några extradetaljer och välja ut de bästa
Samtliga block betsade och lackade och jag har börjat med stänkborden. Båda de utanpåliggande är på plats. Fick spika fast dem, de spände för mycket för att kunna limmas. Fyra st 0,5 mm borr gick åt.
Stänkborden som ligger mellan korsianbalkarna var lite mariga att passa in, de slipades till trög passning och pillades på plats med pincett och en krökt järntråd varpå de limmades fast med CA. Efter att ha klarat av styrbords sida är både tålamod och lim slut så det får bli paus till imorgon
Beväpnad med nytt lim och nytt tålamod färdigställde jag den andra sidans stänkbord ikväll. Skall försöka få på roder och röstjärn imorgon sedan är det "bara" riggning kvar. Kom på att jag måste bygga mig en ropewalk för att slå ankartrossarna också.
Fint som snus i vanlig ordning. Ser fram emot bild på repslageriet också om det går för sig.
Vad tänker du använda för material till trossarna? Lin, hampa eller bomull.
Lintråd ger väl inte så mycket "skägg" som bomull har jag hört, men om det e sant vet jag inte.
När jag var liten "jobbade" jag på ett repslageri. Nåja jag sprang o köpte kaffebröd o snus till gubbarna o lekte i karderiet. Lön: 5 öre + en kaka :-)
Tack Zander
Repslageriet kommer på bild när det är byggt. finns än så länge bara på ett rutigt papper.jag skall ha svarta trossar så min tanke är att använda den svarta riggtrådjag har, har inte koll på vad det är för material i den. Funkar inte den så fundarar jag på att använda lintråd. Garn som man har när man knypplar borde kunan funka, tror att frugan har lite sådant liggandes.
Kvällen har gått åt till att försöka göra roderbeslag av mässingsplåt. De två första gick av , sedan glödgade jag plåten och då gick det bättre att böja den utan att få utmattningsbrott i de tvära böjarna. Får se om jag får tid imorgon att fortsätta med de två andra beslagen
Ser riktigt trevligt o bra ut.
En sån bra id´e med att nåla dom på en kartong. Sådant har man ju alltid tillgång till.
Bygget går sakta framåt, har fixat en del detaljer som tar mycket mer tid än man kan tro. Kajutafönster har tagits upp i skrovet och glastats med spröjdade fönster 3*10 mm, "takstolar" för pressenningsstak roderdäck. Fick hem 0,5 mm tennplåt igår som klipptes och böjdes till takstolar övere puppenn. Det är verkligen prisskillnad på var man köper sin plåt. Eskader skulle ha 46 spänn för en bit 0,5 plåt 60*80 mm. Slöjd-detaljer tog 88 spänn för en bit som var 100*166 mm, nästan halva priset räkna per ytenhet. Slöjddetaljer hade dessutom en del andra saker jag behövde.
Jättesmidigt att böja till takstolarna av tennplåt. Takstolarna är nu formade och målade.
Har även roat mig med att bocka röstjärn, ämnena visade jag i inlägg #25. . En inte helt enkel operation. Att få till skarpa bockar och dessutom på rätt ställe på 0,3 mm plåt är inte så lätt, men det blev hyfsat till slut, sväratde i Blacken-it. Röstjärnen limmades och spikades i skrovet. kanske kan börja rigga till helgen.
Häftigt! riggning tillför alltid nytt "liv" till en fartygsmodell, ser fram emot nya bilder med spänd förväntan.
PS. Att leta alternativa leverantörer (och priser) av tänkbart hobbymaterial är en hobby i sig - och riktigt kul! :-)
Stormastvaten är fastsatta i masttoppen. Väntar dock på en rundtång med små käftar som behövs för att böja öglor på stormastens vantkrokar. Förhoppningsvis kommer tången från England inom några dagar. Tills dess får stormastvanten se ut som en Vadstenaknyppling och jag får jobba på med andra detaljer.
Snyggt jobbat Petzon!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det här är så sjukt snyggt tycker jag, vilka detaljer du snickrar ihop!
Hela fartyget är vackert att se på, form, färg, hela rasket.
Niclas
Du måtte ha en ängels tålamod. Snyggt segel. Årtullarna också.
40 stycken så`na gör man ju inte på en kafferast precis.
När jag gör många pinaler av samma sort o materialet tar slut brukar det ta emot när jag fått hem nytt material. Då får jag ta mig själv i kragen för att färdigställa.
Fråga1: Blir det inte en del att slipa på lödningarna?
Fåga2: Vad heter dom där trådarna som visar vinden i seglen? Jag kommer inte själv ihåg det.
Fråga 2: Telltales visar vinden i seglet men på en galär talar vi nog om revsejsningar som man använder för att reva seglet, dvs att binda om seglet för att minska segelytan vid hård vind.
Om bara kaffekoppen är tillräckligt stor så får man ihop årtullarna på kafferasten, tar inte mer nän ett par minuter styck. Det blir värre med 40 åror som består av fyra delar vardera, alla tillslipade till speciell form. Lekhuset i Peking hade ingen mässingstråd i rätt diameter, de hade minskat hobbyytan ytterligare. Har ingen lust att åka in till stan och betala svindyr parkering.
Det blir inte så myclet slipning på löndingarna om man löder rätt, d.vs. är snål med tennet. Lycakdes bra på några, men några behövere ett par tag med filen.