Annons:
Etiketterveckans-bildartiklar
Läst 9012 ggr
ElLobo
2008-05-05 09:04

Veckans bild #819: SK 37 Viggen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen ett svenskt flygplan!

 

Saab SK 37 Viggen i skala 1:72, utgiven av Revell (#4366).

SK 37 Viggen var ett skolflygplan för typinflygning med piloter som senare skulle flyga andra Viggenvarianter.

Prototypen till SK 37 flög första gången 2 juli 1970. Flygplanet var i stort sett en AJ 37 som modifierats med högre fena och en extra förarplats bakom den ordinarie förarplatsen.

F 7 Såtenäs erhöll som första flottilj planet i juni 1972 för att användas vid utbildning av piloter till tre divisioner AJ 37. När utbildningen var klar flyttades flygplanen till F 15 Söderhamn.

**SK 37E
**När motmedelsflygplan J 32B/D/E Lansen utgick ur försvaret 1997 modifierades 10 stycken SK 37 till motmedelsflygplan. Styrutrustningen i baksitsen avlägsnades och ersattes med apparatur för tele- och radiostörning, på den tidigare instruktörens plats sattes nu en motmedelsoperatör. Varianten benämndes SK 37E.

Fakta från Wikipedia.

Relaterade länkar

Av: ElLobo

Datum för publicering

  • 2008-05-05
Annons:
[Henke29]
2008-05-05 10:47
#1

Kul och bra artikel om Sk 37an Skrattande

Tack för det ElLobo

ElLobo
2008-05-05 10:49
#2

#1: Jag tänkte att det måste väl åtminstone finnas EN medlem som uppskattar det planet … Flört

[Henke29]
2008-05-05 10:51
#3

#2  Hehe de borde vara fler skulle ja tro Flört

Azgaron
2008-05-05 19:02
#4

JA, det var ju intressant läsning! Och fler som gillar Viggen är här väl!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

StefanW
2008-05-05 21:13
#5

Ja, det finns ju till och med de som har åkt baksits på den…Avis

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
2008-05-05 22:11
#6

Ja, det blir man ju lite avis på!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
AndersE
2008-05-05 22:29
#7

#5 Jajamen!   ;-)

Start EBK som 4:a i grupp bana 11 på Såtenäs. Raketanfall på Hattefuran. Lågflygning över Vänern strax under ljudfart och lite ava i grupp i sektorn. Samt kortlandning med reversering.

Inte dåligt för ett pass på bara ca 25 minuter…

(Till det har jag rätt många pass i simulatorn.)

gismo76
2008-05-05 22:36
#8

Simulatorn har jag gjort några pass i med ganska häftigt det med som ett stort tv spel….

[Henke29]
2008-05-05 23:30
#9

Skulle vatt kul att få testat den simulatorn :)
# 7 Kände du nått drag när han stack iväg på banan ???

AndersE
2008-05-06 00:44
#10

#8 Flög du AJ/S-simulator eller JA. Jag har flugit båda och det är stor skillnad. 

#9 Jo, det var en märkbar acceleration. Det som slog mig mest var hur "maffigt" det var. Det dånade och skakade och kändes otroligt häftigt.

Några år senare fick jag ett pass i SK35. Väldig skillnad. Tystare och mjukare på något vis… Sen var 35-passet också helt annorlunda. Försiktig skol-ava i sektor.

Jag har också flugit 35-simulator några pass. Rätt svårt faktiskt. Har bl.a. gjort en Anita.inflygning med en 35C-simulator. Inte helt problemfritt…

[Henke29]
2008-05-06 10:16
#11

Ahh va kul att få läsa dina upplevlser på 37an Skrattande
Min dröm har ju nästan vatt och följa me upp i en SK 37a
Men den dagen får man ju inte uppleva som sakt..

[Tunnan]
2008-05-06 13:19
#12

Säg inte det
Vi är ju ena riktiga atleter både du o jag så vi har goda förutsättningar.Fundersam

WildeSau
2008-05-07 01:38
#13

Matchbox AJ 37 var ett av mina första flygplan.

Sedan förstörde de tyvärr ursprungsformarna och gjorde en SK 37 av den istället.

Givetvis har man suttit i baksits i en SK 37 också Skrattande 

![SK 37](/Sites/4cf97412-2f52-41a4-bee0-a419c67ca1c1/Sk 37.jpg "SK 37")


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
ElLobo
2008-05-07 15:12
#14

#11: Ja, det hade varit något! Inte ens simulatorn har jag provat!

Vi var på besök på F 7 medan de fortfarande hade sin kvar, men eftersom det var så lång kö till den valde jag Tp 84-simulatorn istället. Fast jag fick inte spaka själv … Hustrun fick däremot en tur i 37-simulatorn och var den enda av oss i besöksgruppen som lyckades landa oskadd.

denstore
2008-05-10 00:45
#15

Någon som vet om Matchbox gamla Viggen är något att ha? Hur står den sig mot Heller/Airfix?

WildeSau
2008-05-10 01:08
#16

#15 Det bästa med Matchbox är vapenbalkar och -last och dekalerna, om än något tjocka.

Matchbox AJ 37 var snyggare som modell.

SK 37 ser lite lurig ut på ryggåsen efter huven på baksitsen där plåten är något uppdragen.

Det största felet annars är framkanten på huvudvingen som ska var neddragen på ytan utanför Apparat 48-poddarna.

Passformen är det inget fel på.

Heller har lite problem vid flygkropp och vingrot där det behövs en del spackel.

Både Matchbox och Heller har ju reverseringsluckorna stängda men på Hellers byggsats är det lite enklare att skära upp så att det ser vettigt ut.

På både Matchbox och Heller är luftintagen fel.

Det ska vara en liten öppen slits i nederkanten.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

gismo76
2008-05-10 01:30
#17

# båda två …

Ja på F4 och Aj/s på F7 har även testar på Hercules simulatorn där… Åkte uppvisningsprogramet sedan fick jag spaka själv gick inte så bra dock. Ja på F4 startade jag och flög och landade med lite hjälp och Aj/s minns jag inte mera än att jag provat på.

Har inte fått åka med i verkligheten mera än i Hercules hade varit häftigt att få åka med ett pass i en 37 eller 39.

AndersE
2008-05-11 14:36
#18

#14 Jag fick åka med TP84-simulatorn under tiden den utprovades. Vill minnas att Pelle Haglind (som ledde den berömda uppvisningsgruppen på F9 Säve) var utprovningsledare. Jag fick åka med ett pass då de testade att göra looping…

Sedan har jag åkt TP84-simulatorn några pass senare också. Den är inte helt lätt att landa.

Upp till toppen
Annons: