Annons:
Etiketterevenemangtävlingarutställningarartiklar
Läst 11428 ggr
Proosen
2008-11-14 20:10

Ronnie Peterson Museum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Örebro finns ett litet museum väl värt ett besök. Om du är det minsta intresserad av racinghistoria i allmänhet och Ronnie i synnerhet är det här rätta stället att göra ett stopp!

Med början nästa år blir det en utställning där Thomas kommer att bidra med några av sina modeller av Ronnies bilar. Inför det fick vi möjligheten att besöka museet trots att det egentligen var stängt.

Vi blev kvar drygt tre timmar, språkandes racing i stort och smått med Michael Olsson som är museiansvarig. En mycket sympatisk herre med välfyllt förråd av saker från Ronnies allt för korta karriär.

Maysula framför entrén.

Väl inne mötte oss ett litet men väl späckat museum, bilder i massor, modellbilar, memorabilia till salu, overaller och hjälmar men framför allt ett par mycket häftiga bilar.

En Tecno F3 som Ronnie kört i mycket fint skick, nästan för fin men en riktig ögonfröjd!

Tecno formelbil

Så stjärnan på stora golvet, förmodligen den mest framgångsrika Formel 1-bilen någonsin, Lotus 72! Den debuterade 1970 och körde sista säsongen 1975 då den kom fyra som bäst, inte illa för en pensionär i formel 1-cirkusen! När hörde ni om en racingbil med så lång karriär uppe i toppskiktet senast?

En mallig Thomas och ikonen.

Lotus_72_04.JPG

Ett mycket tidigt fordon i Ronnies karriär var denna maskin byggd av pappa, Bengt.

Förstlingen

Pappa Bengt läste till en ingenjörsexamen men tog  över bagerirörelsen som hans förädlrar startat innan studierna var färdiga efter att först hans pappa och sedan även mamman gått bort. Teknik- och motorintresset fick istället gro på annat sätt.

Bl.a. konstruerade och byggde Bengt Robardie-karten som Ronnie tävlade framgångsrikt med. Dock är han inte byggare utav just denna Robardie.

Pappa Bengts konstruktion, Robardie-karten.

Dagen avslutades med ett besök på Modellex innan kosan styrdes hem mot Falun igen. Det var definitivt inte sista gången det här museet besöktes. Tyvärr gör inte bilderna rättvisa till objekten då det var lite skit bakom spakarna just denna dag. Blev alldeles för upprymd för att hålla koll på vad jag gjorde med kameran för att få till det riktigt bra. Men det får som sagt bli fler besök framöver.

Ni som har modeller av Ronnies bilar och hans samtida konkurrenter, hör av er till museet då de är intresserade av så många olika bilar som möjligt.

Ett stort tack till Ronnie Peterson Museum 

Niclas och Thomas som var ute på äventyr en dag i Örebro.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
StefanW
2008-11-14 22:05
#2

Självklart så kommer jag att besöka det när man åker till Örebro, vem minns inte Ronnie "Super-Swed" Pettersson. Trist att han skulle gå bort i samband med en "enkel" operation i Milano efter en olycka på Monza banan. Frågan är om vi kommer att få någon som blir lika framgångrik som Ronnie var. Minns väl den dagen man fick budskapet.

Stefan - Modellbyggare

GeeKen
2008-11-14 22:15
#3

För er som inte har en susning om vem Ronnie Petesson var… Kolla HÄR

In med siten i iPoden och låt er bli allmänbildade!

Mycket nöje!

/ Kanon-GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Maysula
2008-11-15 08:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hejsan

Jodå, det blev en riktig höjdar dag!

Är man det minsta racingintresserad och har möjlighet , åk

till museét! Mycket racingprylar och Ronnie prylar i synnerhet.

På en scen stod det knökfullt med hans prispokaler, och det var ändå bara en tredjedel av vad han dragit ihop!

Höres

Thomas

 

 

leo-
2008-11-15 09:41
#5

Den eviga tvåan,

om jag inte kommer ihåg fel så hade han stallorder om att har inte fick köra om sin teamkamrat

hade inte den funnits så hade han tagit många segrar

StefanW
2008-11-15 10:41
#6

#4 Tack för bilderna

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Proosen
2008-11-15 10:59
#7

Jodå, det hände flera gånger att han gick upp jämsides med Mario Andretti och visade att han kunde ta honom när som helst om han ville/fick. Ronnie var väl för snäll och gjorde som han blivit tillsagd, dvs. följde kontraktet.

Få, om någon kunde däremot anpassa sin körstil till bilen och göra tider som ingen annan klarade av.

Thomas berättade att Jackie Stewart hade klivit ur sin bil, traskat iväg till en kurva efter banan. En journalist hängde på och undrade vad han sysslade med?

Jag måste se hur Ronnie gör när han tar kurvan med full gas, blev svaret.

Niclas

Sven-Erik
2008-11-15 11:58
#8

#7. Ja, är inte det respekt!? R.I.P…..

Maysula
2009-01-06 00:17
#10

De var inte lite jobb det där!!Förvånad

Mycket imponerande bygge, har kollat in den på plats.

Kul med alla gamla racing "celebriteter" som testat denGlad

Thomas

Maysula
2009-01-19 16:08
#11

Hör kommer en liten blänkare om utställningen!

: http://www.classicmotor.se/hortochhant/article401179.ece

Thomas

[Hayabusa]
2009-01-19 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej,

ett projekt i bygghögen, plus en intressant bok om Lotus "groundeffect" bilar. I mitt tycke är Lotus 78 en av de allra snyggaste F1-bilarna någonsin. Tragiskt att det var just i en sådan som Ronnie Peterson förolyckades.

Tyvärr blev bilden felvänd…sorrySkäms

Upp till toppen
Annons: