GB 11, 37: MiG-AT
Ännu ett projekt i det stora gruppbygget om Röda Stjärnans vingar.
*Mikoyan-Gurevich MiG-AT* är ett ryskt skolflygplan som flög första gången i mars 1996 i Zhukovsky.
Det togs fram för att ersätta de Aero L-29 och L-39 som användes av det ryska flygvapnet. "AT" står för det engelska ordet "advanced trainer".
Det är ett låg- och rakvingat plan med motorerna på kroppens sidor och en mittmonterad T-fena.
Omkring 20 plan har byggts.
Den här byggsatsen föreställande MiG-AT är tillverkad av det ukrainska företaget Amodel, och har nr 7239. Modellen är i skala 1/72.
83-demonstratorn har ett snyggt camoflage.
Tyvärr verkar de vara svårsålda då både Ryssland och Indien ratade dem.
Yak-130 är det som är valt av Ryssland enl. den nyaste källan jag kunde hitta.
Hoppas Amodel släpper en serieversion i modell när de börjar komma ut på förband.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Jag ser att Amodels håller samma eller kanske iofs lite bättre standard än när jag kollade in deras Ka-52:a för cirka 10 år sedan. Såg ut som om de hade karvat ut kroppshalvorna i tvål….
#4:
He-He, ja det var ju som sagt var en del extra plast med här
Kanske räcker till en modell till ?
#6: Vi får väl se. Jag kan spara bitarna till dig …
Ooohh…Tack Baggera!
Trevligt! Ännu ett bygge på g. ElLobo!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#9: Jajamensann, det gäller ju bara att få en bra ursäkt till att påbörja ytterligare ett projekt!
Härlit plan du har gett dig på ElLobo.
Ser ju riktigit trevligit ut.
De där börjar likna en viss Mig 9a me lite gjutskägg
#11:
I samband med byggmötet i söndags så satte jag igång med denna lilla maskin.
Spartansk inredning och enkelt utförande gjorde att de två stolarna med nackstöd snabbt kom på plats på plattan. Allt målades sedan med Humbrol Fantasy akryl 5085 (svart).
Samma färg målades sedan även på insidan av flygkroppens halvor.
En hel del slipande var nödvändigt då det fanns mycket gjutskägg och plast.
Väl hemma igen så fortsatte slipandet med fler delar. ALLT behöver mycket slipande, men det är en kul modell så det får jag väl stå ut med.
Plattan med stolar sattes in i flygkroppshalvorna, baljan för noshjulet likaså och så passade jag på att lägga i lite vikt i nosen så jag slipper en tailsitter. Blysänken och vitlim brukar fungera mycket bra.
Därefter så limmades halvorna ihop.
I eftermiddags har jag slipat fogarna och på en del ställen spacklat fogarna, men jag tycker att den har haft förhållandevis bra passform.
Efter att ha torrpassat huven, så var det bara att ta fram filen och börja slipa ner lite på stolar och nackstöd. Huven har väl inte den bästa passformen men efter en del slipande så ska den nog gå att ha på. Det kommer nog att kräva lite tvång, och kanske lite spacklande i framkant, men det ska väl ordna sig.
Vad är bilderna ?
Nix, inga bilder innan jag har fått en ny dator. Den här stenkrossen klarar inte ens word och excel … Bilderna kommer när nya datorn är levererad.
Ja just ja, det sa du förut
Urschäkta…
#18: De nada!
Så har då de undre vinghalvorna limmats ihop med överdelen.
Nackstöden och stolarna har målats igen och främre styrspaken limmats fast för tredjegången.
Instrumentpanelerna har slipats och konsolen (som ska sitta vid baksitsen) har fått ett par extra plattor undertill då den var lite för smal för att få plats på de ribbor som fanns inne i flygkroppen. Och så målades det med samma svarta färg som tidigare.
Jag har beslutat målningsalternativ och valt beväpning, och därefter blev det naturligtvis slipning av lastbalkar och limning och slipning av stridskapslar.
Vapnen har fått ett lager Hu 11 (silver) på huvuddelarna och ska få en strykning Hu 53 (gun metal) på utvalda detaljer.
Hjul och luckor har putsats och hjulen ska få lite färg på sig.
Är det någon som vet vilken färg som avänds på insidan av landningsställens luckor eller har en bra länk till någon bild?
Någon kanske också kan peka mig rätt till en bra bild på luftintagen för motorerna? Byggbeskrivningen ger mig ingen riktigt bra uppfattning om hur det verkligen ska se ut.
#24: ???????!
#25 Kramgo!?
Nä, som att klappa en gris
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#26: Klappa en sau?!
Om du tittar på sidan 2 i byggbeskrivningen, längst upp till höger, så visar de hur detalj 15 sitter mellan 13 och 14. Men jag skulle gärna vilja ha en lite bättre bild på hur det ser ut i verkligheten. Annars får jag göra som i den bild du länkade till, och sätta in ett par skydd. Det här planet ska ändå inte vara flygande. Och då kommer frågan hur det ska se ut, om man tittar längst ned på samma sida av beskrivningen så kan man välja utseende på luftbromsarna (?).
#28: Ja, det får väl bli så. Tack!
Nu har motorkonsolerna limmats ihop, och spacklats, slipats, spacklats och slipats igen.
Jag gjorde egna skyddsplåtar till motorinsugen och målade dessa med Hu 60 (matt scarlet).
Motorkonsolernas öppningar målades invändigt med Hu 53 (Gun Metal).
Hjulhusen målades med Hu 127 (Satin US Ghost Grey).
Vapnen är monterade på vapenbalkarna.
Vingarna har limmats fast mot flygkroppen.
Ser bra ut
Japp! Endast fantasin sätter begränsningar på det här viset…
#33: Visst gör den!
Motorkonsolerna har limmats fast på vingarna. Och mot flygkroppen var det tänkt, men antingen har jag limmat lite fel eller också är flygkroppen lite för smal. På ena sidan passar motorkonsolen riktigt bra mot kroppen och vingmarkeringen, på andra sidan blir det en glipa på mellan 1 och 2 mm, antingen mellan kroppen och motorn eller mellan motorn och vingmarkkeringen. Mutter, mummel!
Nåja, det finns ju de som tillverkar plasticard och de som tillverkar spackel, så det går ju att fixa med lite besvär.
Jag bestämde mig för att låta flygkroppen vara, och justera glappet mellan motor och kropp istället. Plasticardbitar skars till och limmades i olika lager på baksidan av motorkonsolen.
Dessa slipades sedan så att det passade och till slut kunde motorn limmas fast.
En hel del spackel lades på i olika omgångar och slipades och slipades för att få en fin övergång mellan delarna.
Efter mycket slipande så tyckte jag till slut att jag fick vara nöjd, och tvättade av hela planet, som sedan lades på torkning.
Det kommer bilder bara jag har redigerat lite.
Det går framåt! Du får mer byggt än mig för tillfället!
Stefan - Modellbyggare
#48: Jodå, sakta men säkert så kommer jag framåt.
Tjusigt ElLobo! Kul att se lite bilder till ditt bygge! Ser fint ut så långt!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det ser bra ut och lösningen och med skyddet till luftintaget slapp du jobbet att undersöka var luften skulle tagit vägen egentligen.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Härlit att få se ditt bygge gå vidare i raskt takt :)
Ser bra ut också,
Henke
Tack ska ni ha!
#60 Snyggt sätt att lösa problemet.
#64: Man ska inte fundera för mycket!
#60: Tack! Det blev kanske lite väl stora byglar men det gör inte så mycket.
Uj, det var inte lite glipor på den! Tur det finns plastark och spackel!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det var många glipor som behövdes fyllas i! Men du är väl som en annan och härdad av Arfix!
Stefan - Modellbyggare
#77: Ja, ibland känns det verkligen att det behövs!
Hmm möe glipor de liknar som sakt Airfix hehe..
Då är de bra att ha spackel och plastic card hemma…
Henke
#79: jodå, det behövs även på dem emellanåt!
#81: Ja, jag måste nog utöka förrådet lite. Det börjar tryta …
Det är ju tur att du gillar att slipa.
#84:
Mycke väl utfört repportage det här
Kul att följa dina byggen ElLobo
Och slipning är ju en trevlig sysselsättning
Det går framåt även här
#90: Så sakteliga …
Men den kanske skulle få en släng av grundfärg i kväll, vad tror du om det?
Ja varför inte
Inte helt fel