Annons:
Etiketterfordonartiklar
Läst 7254 ggr
ElLobo
2009-07-17 14:47

Ahrens-Fox steam fire engine 1909

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur började man bekämpa bränder egentligen? Lite om det berättar Lennart Alvhult i den här artikeln om ett av hans byggen.

aV1xmiO0-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

Mitt intresse för utryckningsfordon fick mig att läsa en hel del historia återigen. Hur började man bekämpa bränder egentligen?

Mycket intressant finns att läsa i ämnet. På 1700 talet och en bra bit in på 1800 talet släcktes bränder med vattenfyllda skinnsäckar. Man langade helt enkelt via en kedja med människor och släckte på så vis.
Det första  brandmännen hade vattenindränkta läderkläder och en hätta på huvudet.
Så var även den första rökdykarutrustningen anordnad.

Frankrike var det första landet i världen med en organiserad räddningstjänst. Man skapade enheter i det större städerna, som senare kom att bli stationer. Från skinnsäckar så övergick man så småningom till hästdragna fordon. När så ångmaskinen uppfanns, så byggde man en ångspruta i Frankrike. Tekniken spreds och den hästdragna ångsprutan blev till slut allmän världen över.

Ett företag, Ahrens-Fox i USA var med i denna utveckling och gjorde många olika ånsprutor, som alla drogs av ett tre- eller fyrspann med hästar.
(Ahrens Fox tillverkade senare många berömda brandbilar.)

Hästarna stod alltid redo på stationerna, och man eldade upp ett tryck i pannan under resan till brandhärden.

Vid framkomsten var det bara att koppla slangar till uttaget på ångsprutan och så bekämpa elden. Hanteringen var mycket farlig och många brandmän skadades eller till och med dödades av svåra skållningsskador under släckningsarbetet.

Jag fick idén till en modell av Ahrens-Fox ångspruta från 1909 efter att jag läst boken om FDNY:s (New York Citys brandkårs) historia och utveckling.

Modellen byggde jag i 1/35 skala, jag använde hjul från ESCI:s gamla modell av ett tyskt fältkök. Jag har hästar till den och figurer som jag gjort om till brandmän. Men dessa är inte helt färdiga. Den var mycket rolig att bygga. Funderade länge på hur jag skulle bygga själva ångpannan, men så gjorde jag den i Zernitlera till slut.

Så här ser i alla fall modellen av ångsprutan ut.

//Lennart A

aV6RW6J-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

Pq5UW_J-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

gx5E9qJ.jpg

Pq2RSrh0-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

Pq1TKL9-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

PqgfGbi-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

Pq1TAMA-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

aVhhYxr-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

aVuF0YJ-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

aVuFdrr-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

Pq1slokA-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

Pq1sllQr-897213430038dd3608104e239beff163.jpg

Några länkar i ämnet:

HME Ahrens-Fox Fire Trucks   
About Ahrens-Fox Fire Engines  
Ahrens-Fox Fire Engine Photos on the Internet     
History of Ahrens-Fox and the FDNY

Annons:
bosnafly
2009-07-17 17:13
#1

så snygg den är,och riktigt farligt att använda den var det,så ta det försiktigt när du ska släcka branden.Flört

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
2009-07-17 21:05
#2

#1: Ja, visst är den snygg!

StefanW
2009-07-17 21:12
#3

Snyggt bygge, helt i min smak. Tack för alla bilder.

Stefan - Modellbyggare

Greenhorn
2009-07-18 03:41
#4

Fantastiskt bygge!! Klart snyggt!!

Alvhult03
2009-07-18 10:50
#5

Tack för det!

Jo den är väl lite annorlunda  i modellväg.

Egentligen konstigt att ingen modell tillverkare har gjort något liknande.

Intressant är det också att den röda färgen på den här tiden var mycket dyr.Så alla stationer hade inte råd att måla sina ångsprutor.Det hängde med ända in på tjugotalet då bilarna gjorde sitt inträde som brandfordon. Och det första bilarna var egentligen en motoriserad ångspruta. Det är även förklaringen än idag till att alla brandbilar är röd målade världen över.Det var helt enkelt en status färg.

MVH Lennart

Azgaron
2009-07-18 19:43
#6

Mycket snyggt bygge Lennart! Scratchbygge av klass!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: