Annons:
Etikettergruppbyggenartiklar
Läst 13007 ggr
WildeSau
2010-03-17 23:41

GB #28: Tidiga raket- och jetflygplan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett gruppbygge med reaflygplan.

GB28

GB #28: Tidiga raket- och jetflygplan

Byggtid: 20.April 2010 - 27.Oktober 2010

Udda datum?
Javisst, men det finns två skäl. Glad

De historiska datumen är:

20.Juni 1939

Heinkel He 176 flyger som det första flygplanet med endast raketdrift.
Erich Warsitz sitter vid spakarna och platsen är Peenemünde.

27.Augusti 1939

Heinkel He 178 flyger som det första flygplanet med endast jetdrift.
Erich Warsitz sitter återigen vid spakarna och denna gång sker flygningen från flygfältet vid Heinkels fabrik i Marienehe, Rostock.

20.Juni - 27.Augusti hade blivit ett alltför kort gruppbygge och vem vill sitta och bygga när solen är framme? Inte jag iallafall,

, så vi tänjer lite på datumen till ett normalt 6-månaders GB.

***

De enkla reglerna lyder som följer.

* Inga propellrar eller kolvmotorer tillåtna för framdrivning utan endast raket- eller jetdrift.

* Flygplanet måste ha flugit för egen maskin innan 31.Dec 1949.

* Inga what-if's eller ritbordsprojekt.

Exempelvis om prototypen till ett flygplan flög 1947 och serieflygplanet 1951 så får det vara med.

Alla skalor tillåtna och intresserade anmäler sig här, men som vanligt sker presentationen av byggena i separata trådar.

//SAU

Deltagarlistan flyttad till del 2. 

Länkar:

Erich Warsitz - First jet pilot

History of early jet aircrafts


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
[Hayabusa]
2010-03-18 00:52
#1

Hej Sau!

Intressant GB…skulle någon av dessa två kvala in?

1: F-86D Sabre Dog

2: FJ-4 Fury

/Stefan

starhawk
2010-03-18 08:48
#2

Okey nu har jag kollat! prototypen till Canberra flög i Maj 1949 alltså måste den få vara med! Har en Canberra i bygghögen återkommer med detaljerna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2010-03-18 10:15
#3

Intressant tema Sau! På rak arm så ska möjlighet att bygga nått av följande finnas i bygghögen. He162, Me163, Me262, F-86, och Vampire, samt kanske J21R och Canberra.

Får återkomma med vilken senare!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

WildeSau
2010-03-18 10:22
#4

#1.YF-86D flög 1949, men FJ-4 först 1954.

Fast om du räknar din FJ-4 som en navaliserad F-86H (vilket det är) så är den också OK.
Du får välja själv. Glad

#2 Canberror tycker vi om.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
2010-03-18 10:31
#5

#4 Låter fint…

Då anmäler jag HobbyBoss #80312 FJ-4 Fury, skala 1:48

/Stefan

linusorn
2010-03-18 10:38
#6

Det här verkar kul. Anmäler min Me 262 från trumpeter i 1/32.

Annons:
Roca
2010-03-18 13:46
#7

Toppen! Jag anmäler min Yakovlev Yak-15, Eastern Express 72200 i 1/72.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
2010-03-18 14:20
#8

Ni är med! Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
2010-03-18 14:34
#9

#4: OK då anmäler jag min BAC Canberra B(1)6 Airfix i skala 1:72

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
2010-03-18 15:03
#10

Tja, jag har ju en Classic Airframes Supermarine Attacker som borde byggas…Oskyldig

WildeSau
2010-03-18 15:23
#11

#10 Jetkärror med sporrställ kan man väl inte säga nej till…

Säkert bättre än min gamla Frog.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
2010-03-18 15:27
#12

Hade jag bara kunnat få händerna på en Yak-15 i 1/48 också, så hade det blivit dubbelt upp av den varan.;)

johannespanzer
2010-03-18 15:27
#13

Är lite sugen på att testa flygplan. Har faktiskt en Me 163 Comet i 1:72 av hellers fabrikat tror jag (måste kolla hemma sen).

Annars har jag ju byggt en sån där me 262 i 1:72 (som aldrig kunde stå, för inte visste jag att man skulle ha en vikt i fronten). Men den föll offer för en välriktad träff av minikinaluftvärnet, en solig dag ovanför högomsvägens sandlåda sommaren 1987!

Annons:
Roca
2010-03-19 11:32
#14

#12: Vore kul!

#13: Ja, har din Me 163 överlevt kinapuffattackerna så hoppa på, jag vill vara med med en likadan fast av Academys fabrikat!

Alltså, jag anmäler; en Academy Messerschmitt Me 163, 1/72!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Vermil
2010-04-06 02:14
#15

En fråga här: Är anmälningstiden till ett gruppbygge hela byggtiden? Eller bara fram till 'byggstart'? Och kan man anmäla mer än en modell?

Jag menar, om jag blir färdig i god tid (Skäms får verkligen hoppas detta inte är ett utslag av optimism) med min Swordfish i GB#29, kan jag då fortsätta med en modell av ett annat sjöflygplan?

Och samma i detta GB#28?

ElLobo
2010-04-06 03:01
#16

#15: Om inte den GB-ansvarige bestämt annat så brukar det vara tillåtet med anmälningar fram till en månad innan slutdatum på gruppbygget. Och jodå, det är tillåtet med flera modeller, så många du tror du orkar med. Och kanske några till. Flört

Och det brukar vara samma grundregler i alla gruppbyggen, däremot skiljer det naturligtvis när det gäller de temaspecifika reglerna.

Så du är välkommen med många byggen i alla pågående gruppbyggen och även de som kommer.

starhawk
2010-04-06 09:48
#17

#15: Du kan ju anamma min princip, anmäl så många du kan och sätt igång och bygg, då blir väl åtminstone några stycken färdiga, dessutom: ombyte förnöjer, med många modeller igång hittar du säkrast någon som passar din sinnesstämmning för stunden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Vermil
2010-04-06 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ok, då tar jag det lugna. Men den här skall anmälas nu: Glad

WildeSau
2010-04-06 23:48
#19

#18 Lägger till den. Alltid snyggt med metallblanka flygplan.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
2010-04-21 21:11
#20

Tja har jag köpt den så…. Glad

HobbyBoss Heinkel He 162


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Magnuzk
2010-04-25 10:01
#21

Ser att Fury och Thunderjet är med så då kanske F-86 passar in? Jag har en nu en Hobby Boss 1/72 som jag är väldigt nyfiken på och får den vara med så ska jag se om jag ställer upp med den och kanske min 262 också. Hur är det med F-104, ligger den utanför tidsramen?

[Henke29]
2010-04-25 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag anmäler mig med denna F-84G Thunderjet.
Skala 1/72

Henke

WildeSau
2010-04-25 19:55
#23

#21,22 Alla utom F-104 får vara med (1:a flygning 1954) Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
2010-05-12 17:14
#24

Jag tar och anmäler min nyinköpta Airfix 1/72 Messerschmitt Me 163 B-1 till det här GB:t!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-05-13 19:15
#25

Efter att ha avverkat ett par "Tunnor", en Mig-15 och en Mig-17 har jag har också blivit sugen på att bygga "släktingen" F-86 Sabre, gärna i detta GB.

Eftersom det ingår i framtidsplanerna att bygga både en J29 B och en S29 C från F22, ONUC i Kongo, så har jag tänkt mig att även bygga några "kollegor" i form av F-86:or från Iran och Etiopien, samt en av de som tillhörde FN men flögs av filippiner. Etiopien får komma först ut.

I Leif Hellströms "Fredsflygarna" anges etiopiernas flygetyg som F-86 F-25:or, med serienummer som började på 176. Med hjälp av diverse referenssidor på nätet kan man komma fram till att det rör sig om relativt sena F-25-varianter, försedda med den s.k. "6-3"-vingen utan slats (spaltvinge), men inte heller samma vinge som på F-40, som var längre.

De byggsatser som kan komma i fråga är troligen:

Hobby Boss 80258 (F-30), eller en av Fujimis utgåvor, som på boxarten har planet märkt "Mig Mad Marine" tror jag.

Är det någon av er som kan tipsa vilket av dessa kits som är bäst och som motsvarar den version jag vill bygga? Jag hittar inte åt exakt vilken Fujimi-sats det ska vara, kanske någon kan tipsa mig om det också?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2010-05-13 19:33
#26

I mina anteckningar om Sabre till det bygget har jag för F-86F-30 'Mig Killer' (med dekaler till 4 versioner: "MiG Mad Marine", "Billie/Marge", "THE HUFF" och "Marlene, Nancy, and Marian") angett Fujimi F 19. Det är väl en äldre byggsatsbeteckning och jag har ingen översättning till nyare artikelnummer.

Jag har också dessa Sabre-projket i min lista, och även jag med den etiopiska (individ nr 258) först. Skrattande

De Sabre som flögs av filippinska besättningar under våren 1963 var 5 st italienska AMI F-86E(M) Sabre (från 4a Aerobrigata).

WildeSau
2010-05-13 22:59
#27

#25-26 Versionsbestämning kan vara lite besvärligt på då många modifierades i efterhand.

Jag kan iallafall börja med några nyttiga länkar

F-86 wings

F-86 wings på ARC

Heller F-86E / tidig F har narrow-chord slatted wing

Academy F-86F-30 har 6-3 hard unslatted wing

HobbyBoss F-86F-30 har 6-3 hard unslatted wing

HobbyBoss F-86F-40 har 6-3 slatted lengthened wing.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
WildeSau
2010-05-13 23:53
#28

När jag kollar på bilderna ser det ut som att de iranska har 6-3 F-40-vinge (s.222),

De italienska Sabres med fillipinska piloter kallades för F-86E(M) och är ex-RAF Sabre Mk.4. De flesta RAF Sabre Mk.4 modifierades från narrow-cord till 6-3 hard wing som på bilden på s.222.

Bilden på de etiopiska Sabres på s.215 visar inte en 6-3 hardwing utan förmodligen en narrow-chord (ingen liten vertikalfena mitt på vingen) men på t.ex färgprofilerna på acig.org finns de med? hmmm…


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
2010-05-14 00:29
#29

#26: Tack! Intressant att du umgås med samma byggplaner Glad! Fujimis Sabre(s) verkar helt klart vara en bra byggsats att utgå ifrån.

#27-28: Ja, du har rätt, nog är det förvirrande! Så Narrow-chord hänger ihop med slatted, som på tidiga F, motsvarande t.ex. Heller? Jag antar att det är bäst att gå efter bilderna och inte färgprofilerna, för just den individ jag ska bygga. Tack för klargörandet om vilka byggsatser som har vilken vinge!

Enligt tillverkningsstatistik borde etiopiernas nummer 254, med serienr 176-104, ha byggts med 6-3 wing, men de tre övriga planens exakta serienr är ej känt, bara att de börjar på 176 - det kan i sin tur betyda att de egentligen var av versionen F-20 och således troligen hade slatted wing..mera info på:

F-86 type listing

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
2010-05-14 01:13
#30

#29 Nja, i länken du angav står det att 176-171 (51-13341) är det första med 6-3-vinge.

Isåfall har 254/176-104 (samt 256 och 258 på bilderna i boken) narrow-chord slatted wing.

Intressant är att både Heller och HobbyBoss har märkning till en västtysk Canadair Sabre Mk.6 men ingen av modellerna är korrekt.

En Sabre Mk.6 har nämligen 6-3 slatted wings, men med den mindre spännvidden.

Enklast är isåfall att använda en HobbyBoss F-40 och kapa bort vingförlängningen samt även komplettera med något luftintag. (sugar scoop kallat)


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
2010-05-14 01:15
#31

Ja, det hela är lite lurigt, och det är väl säkrast att lita på fotografierna och inte profilerna.

Wings Palette så är åtminstone ett av de iranska planen benämnt som F-86F-30-NA (# 3-140). Artist: Tom Cooper/ACIG.

Och Wings Palette har ju även Tom Coopers bild från ACIG av den etiopiska #258.

WildeSau
2010-05-14 01:20
#32

#31 Ja, men han använder samma sidoprofil till alla F-86 på acig, en F-86 med 6-3 hard wing.

Bilden du refererar till, #278 är förmodligen ex-iranian F-40. Man kan se att slatsen hänger ned lite i förhållande till vingroten, dvs ingen hard wing som F-30 hade.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
2010-05-14 01:57
#33

Det blev lite fel i länkandet, men två bilder ovanför 278:an är 258:an som jag åsyftade.

ElLobo
2010-05-14 02:11
#34

Nu blev ju även jag sugen på att vara med, så jag anmäler väl ett projekt så får vi se.

Det blir naturligtvis ett plan i 1/72 som värmt hyllan i snart nio år. Det är en Frog F203 föreställande English Electric (BAC) Canberra B(I)Mk 8/12. Den ska byggas som en indisk B(I)58 under tjänst vid ONUC i Kongo 1961.

Jag lägger till den i listan direkt. Tungan ute Flört

Annons:
WildeSau
2010-05-14 02:12
#35

#33 Japp, men, på s.222 i F22-boken finns en bild på alla de fyra 4st iranska F-86 med slats och vingförlängning, inte en hard wing som på en F-30.

Jag tror han har varit bekväm och använt sin grundprofil på en F-86 till alla tänkbara camoflage.

Även här på en Pakistansk ex. Luftwaffe Sabre Mk.6, samma felaktiga F-30-profil.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
2010-05-14 02:16
#36

Ja, ibland gör de det extra lätt för sig.

WildeSau
2010-05-14 02:18
#37

#34 Jaa, har samma fast Novo.

Dekaler finns från Model Alliance, men ONU borde inte vara så svårt att skriva ut själv.

Canberra


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
2010-05-14 03:18
#38

#30.1-2: Ah, ok det hade jag missat! Tack för det! Narrow chord slatted wing it is then..

#30.3: Men då passar nog Heller ändå till min variant, eller hur? Ska se till att få tag på en sån. Dekaler har jag fått från PonCar för Etiopien, men ska skaffa flera samt siffror i rätt typsnitt från MAVDecals

Kul att det blev sån fart på diskussionen och kul att du kommer med ett Canberra-bygge ElLobo!

Visst lägger du in min Airfix Me 163 Sau? Jag återkommer troligen med en deltagare till då när jag fått tag på en Sabre Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
2010-05-14 12:37
#39

#38 Såvida du inte har någon kontakt i Sydafrika som kan köpa ut får du beställa från aviationmegastore.

MavDecals är Alpstryckta med en hel del rastrering.

Lägger till din Me 163 och hör av mig om en nästan "ny" Heller-Sabre. Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
2010-05-14 14:02
#40

#39; lysande, tack för hjälpen! Du har mail nu! Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2010-05-14 19:30
#41

#39.1-2:

Hmm, förresten ser MAVDecals ark inte så korrekt ut, stjärnorna har en annan form än de på Sabre-planen på s. 215 i Hellström. Antar att det rör sig om äldre och nyare stil på rundlarna eller så. Då ser dekalerna från Marivox Saab 17 som jag fick av PonCar mer ut som det jag behöver, förutom att jag inte är säker på storlekarna. Siffrorna hos MAVDecals däremot verkar OK. Men jag undrar om man inte skulle kunna finna samma typ av siffror på nåt annat ark istället?

Och om jag behöver kan jag ju köpa etiopiska rundlar från Zotz Decals:

Roundels of the World Pt 1 men jag är inte säker på om dom är korrekta heller, ser nästan inte så ut?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2010-05-25 02:21
#42

Då slår jag till och anmäler två projekt till här då!

Heller 80277 1/72 NA F-86F Sabre, Imperial Ethiopian Air Force/ONUC

Heller 201 1/72 MD 450 Ouragan, Israeli Air Force

(Jag hade tur, Ouragan-prototypen flög visst i februari 1949 Flört)

Dassault Ouragan

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2010-05-25 02:36
#43

#42: Nu är du verkligen på hugget! Jag kan lägga till dem i listan, så sparar vi lite jobb för Sau. Flört

Roca
2010-05-25 02:38
#44

#43: Tack Flört ja, bygghögen måste krympa!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2010-05-25 02:45
#45

#44: Men den krymper väl inte särskilt mycket då du fyller på lika snabbt … Tungan ute

Roca
2010-05-25 02:56
#46

Det är problemet Flört, Catch-22!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2010-05-25 03:05
#47

Skrattande

starhawk
2010-07-06 12:14
#48

Mitt Canberra projekt har växlat linje, det blir nu en English Electric Canberra B2 istället för en BAC Canberra B(I) Mk 6. Jag har även två projekt på ingående jag tänker inte avslöja vad förrän dom kommit hem. Sen fick jag tag i en Scimitar och tänkte det kanske vore nåt för det här gruppbygget, den var ju rätt tidig, men ack inte tidig nog den flög inte förrän 1952

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
ElLobo
2010-07-06 19:35
#49

#48: Jag ändrar Canberran i listan, och så låser jag den här tråddelen och startar del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: