Annons:
Etikettflyg
Läst 3177 ggr
HasseGustafsson
9/20/17, 11:11 PM

1/72 Airfix J 30/Mosquito

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nytt bygge igen då. Hur jag än vänder på det så ligger flyg mig väldigt nära. Jag är ju gammal rc-flygare. :) Jag tänkte bygga en serie svenska militärflyg, före jet-eran till att börja med, och slumpen gav att jag börjar med den här. Det verkar vara en helt ok sats, en del spackel kommer det nog att behövas men i stort sett verkar gjutningen bra. Planen jag har sen är att bygga J22, S31, B17 och B18. 1/72 eller 1/48. Jag kommer att bryta av med lite annat jag har ligger också som en Stug III ausf. F från Dragon under vintern men det får bli en annan tråd. :)

Annons:
[Tunnan]
9/21/17, 10:36 AM
#1

Lycka till med din insekt.😁 Håller också på med en Airfixmosguito, fast min blir en Mk XVIII RAF . Kommer inte ihåg ifrån vilken Squadron fnv.

DIOWORK
9/21/17, 10:44 PM
#2

Fin kärra Hasse, bra val:)

Roca
9/22/17, 12:22 AM
#3

Ska bli roligt att följa ditt bygge Hasse!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

HasseGustafsson
9/25/17, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Figurerna som följde med är ju inte FÖR hemska iaf. Jag har inte bestämt mig om dom ska vara med eller inte än. Förutsättningen är ju att dom kvalar in som svensk besättning först, är det någon som har referensbilder från slutet av 40-talet?

JaGa
9/25/17, 9:22 PM
#5

Hej Hasse,

Airfix pilotfigurer finns det ett antal olika modeller och storlekar av i 1:72 skalan. Allt från JÄTTAR till pygméer. Vissa är figurer är riktigt fina, andra mindre fina… 

Tycker själv att just dom där figurerna är riktigt fina och duger gott till att använda som svenska piloter.

Här har du en bra sida med att bygga svenskt:  http://www.ipmsstockholm.se/home/category/helpdesk/swedish/

Följer bygget ditt medstort nöje…🙂

Lycka till med bygget…👍

starhawk
9/25/17, 9:51 PM
#6

Besättningen ser bekant ut, den ingår nog i någon av mina Mossisar, jag har en liten samling bestående av 5 st i skala 1:72, 1:48 har bara blivit 3 st än men dom övriga väntar på sin tur i bygghögen och sen har jag en bonus i skala 1:32. Ingen av dom är svensk, alla är engelska utom 1:32:an som jag fick utan dekaler men jag hittade ett set med israeliska till den. Den är lustigt nog målad i silverfärg. Israelerna ville väl lura araberna att det var ett modernt helmetallflygplan.

Lycka till med bygget!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
HasseGustafsson
9/26/17, 7:08 AM
#7

#5 Tack, ska kolla in länken.

HasseGustafsson
9/26/17, 7:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det här hände. Eller hände och hände. Den var uppenbarligen krokig ur lådan. Hur löser jag det? Har får tips om att värma med vatten och vrida rätt. Finns det andra metoder?

bommen99
9/26/17, 12:19 PM
#9

Propellrarna snurrar ju motsols och för att motverka krafterna  skall den byggas med en viss förspänning åt motsatta håll för att motverka rotationen.. 🤪

Fast ärligt talat, värme är nog rätt metod, kanske varmluftspistol

HasseGustafsson
10/1/17, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ånga fixade biffen galant!

HasseGustafsson
10/3/17, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu sitter grejerna ihop. Motorgondolerna passade riktigt risigt men jag ska väl spackla nästan hela kärran ändå så då kan jag väl spackla dom också. :)

[Tunnan]
10/4/17, 8:52 AM
#12

Ser riktigt nice ut. Vad jag inte gillar med denna modellen är att man måste montera in luftvisparna innan man målar planet. Blir svårt att göra detta efter att landningsställen kommit på plats. Det förenklar ju inte målningen precis. Var nära att bara stoppa in propelleraxlarna i hålet och inte limma något alls.

HasseGustafsson
10/4/17, 9:12 AM
#13

Jag funderade på att måla propellrarna först men jag gillar ju pyssel och detaljmålning så jag limmade ihop hela kärran utom huven då jag fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ha figurerna i eller inte. Förmodligen åker dom i då cockpiten är för himla trist…

Annons:
[Tunnan]
10/4/17, 9:18 AM
#14

Det gjorde jag denna gången. Men du fixar säkert detta galant ändå.

HasseGustafsson
10/5/17, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Har målat ena figuren. Han blev så pass ok att han nog får åka med i kärran. Ev blev flytvästen lite väl orange så en snabb wash med gult på den innan klarlack men annars får han nog vara. :)

HasseGustafsson
10/5/17, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har målat ena figuren. Han blev så pass ok att han nog får åka med i kärran. Ev blev flytvästen lite väl orange så en snabb wash med gult på den innan klarlack men annars får han nog vara. :)

HasseGustafsson
11/15/17, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Långt mellan uppdateringarna här men jag har inte haft tid att sitta ner och bygga på länge. Nu har jag iaf haft ett par dar med gott om tid så kärran har faktiskt blivit klar! Sprutan fick dock nåt frispel vid sista klarlackningen och vräkte ur sig färg helt plötsligt men det blev ändå rätt ok. Dekalerna gick dit utan problem. Nu vidare till nästa bygge. :)

HasseGustafsson
11/15/17, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

X

HasseGustafsson
11/15/17, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

X

[Tunnan]
11/15/17, 10:21 PM
#20

Snyggt jobbat.👍👍👍

Annons:
flyingdragon
11/19/17, 12:30 PM
#21

Grymt fin Mosquito. 👍 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

HasseGustafsson
11/20/17, 9:09 AM
#22

#20 #21 Tack!

DIOWORK
11/24/17, 11:22 AM
#23

Mycket snyggt Hasse! Det är ett coolt flygplan det där. /Erik

bommen99
11/24/17, 1:46 PM
#24

Läcker kärra som du fått till riktigt bra! , Jag gillar sporrhjuls-kärror speciellt, har flugit en del sådan 👍

HasseGustafsson
11/28/17, 9:53 AM
#25

#23, #24 Tackar ödmjukast. Det blir en till med sporrhjul, det ligger en Spitfire S31 och väntar… :)

Roca
12/15/17, 1:28 AM
#26

Fint bygge Hasse!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: