Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1694 ggr
lloevet2
9/11/17, 4:03 PM

Amarigo Vespuzzi modell i trä

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har just registrerat mej på denna sajt. Är en pensionär som bor i Tjeckien sedan några år och nu har jag bestämt mej att bygga fartygsmodell i trä .Det verkar som jag har hamnat på rätt forum för mitt project. Har inköpt modellen Amarigo Vespuzzi från Mantua models i Italien och ligger nu i lådan och väntar på start.

Kan se att jag behöver många goda råd för att genomföra  bygget på ett rätt sätt och hoppas på detta forum. I mitt tycke är Amarigo Vespuzzi en av de vackraste segelfartyg och även som modell.  bifogar en bild på  modellen och hoppas att min modell blir lika vacker.

Ha en bra dag

Annons:
bommen99
9/12/17, 2:58 AM
#1

Hej och mkt välkommen till träbåtsbyggarna. Synnerligen ett vackert fartyg och förmodligen ganska pilligt med massor av fina detaljer.

Lycka till med bygget, jag följer givetvis din tråd

//håkan

Banjoman
9/12/17, 7:21 AM
#2

Varmt välkommen till båtbyggarhörnan på forumet! 🙂

Om detta är ditt första modellbåtsbygge i trä hittar du en hel som nog kan vara matnyttigt, inte minst vad gäller plankning av skrovet, på denna webbplats

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
9/12/17, 9:35 PM
#3

Välkommen till träbåtsträsket,  jag ser fram emot en riktigt omfattande byggtråd med många bilder. Bygget ser ut att kunna ge sysselsättning en vecka eller två😉Våga visa upp även sådant som inte blev rätt på första försöket, dels lär vi andra oss av dina misstag så vi slipper upprepa dem och dels kan vi dela med oss av de erfarenheter vi skaffat oss genom att göra misstag.

ubjs
9/13/17, 1:25 PM
#4

Välkommen hälsar också jag, som själv är nybörjare på detta med träbåtsbygge. För egen del så tycker jag att det givit en hel del att läsa igenom alla byggtrådar på det här forumet. Man kan även hitta en  del på Youtube och via Google och lämpliga sökord så kan man finna fler byggtrådar på andra forum (engelska och italienska verkar vanligast, ofta tycker jag det ger en del att kolla på bilderna även om min italienska är obefintlig).

En bok som jag fick rekommenderad i detta forum är Ship Modeling Simplified. Den tycker jag är bra, innehåller många teckningar som beskriver byggteknik och konstruktion av enkla verktyg för att underlätta bygget. Jag har förstått att bygga träbåtsbyggsatser skiljer sig en del från tex plastmodellbygge. Det krävs att man löser en hel del problem under bygget och lösningar och verktyg finns det många olika.

Mvh UB

mike gbg
9/13/17, 9:11 PM
#5

Välkommen med ett vackert fartyg och lycka till med bygget

Upp till toppen
Annons: