Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3693 ggr
bommen99
8/29/17, 1:18 PM

MS Conny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag nu är klar med Titanicen så…..🤪  Nejdå,  men jag måste nog sätta fingrarna i ngt annan o kanske enklare så Titanicen får vila lite, men ingen djup sömn alltså!

 I o med att jag skaffat en byggbädd (läs den otroligt spännande tråden "Byggbädd för fartyg) så vore det på sin plats att jag testade den med ett bygge åxå.  Valet föll på denna något enkla byggsats från Turkmodel

Annons:
bommen99
8/29/17, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Behändigt när alla fakta finns på kartongen. 

Bilden visar hur det är tänkt att båten skall se ut, huvva, en massa stag o linor 😮

bommen99
8/29/17, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vilken härlig ritning må jag säga. I jämförelse med ex BB ritningar så är ju detta rena sagoboken. Bra bilder och vettiga tips, låt vara att det är på norska, men vilket härligt språk och vi förstår ju merparten av texten, eller..🤔

bommen99
8/29/17, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lite av innehållet, ser bra ut o inga konstigheter

bommen99
8/29/17, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite mer av innehållet. Så vitt jag kan se så är det inga förb… etsbitar (i alla fall inte 5000 delar som Titanic har) eller "omöjliga att limma-mässingsbitar"

bommen99
8/29/17, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så var det då dax att "kanacka ur kölen o spanterna. Med knacka menar jag att ett bra verktyg är ett s.k. yrkesblad samt lite hammare. Går utmärkt att knacka bort de små "o-lasrade" bitarna. 🤓Ha ha skrattar ni erfarna byggare kanske, detta är ju ett gammalt trick som vi använt i 50 år.

En sak gör mig dock lite förb… Varför måste man göra dessa "o-lasrade" bitra i rundningar eller andra "omöjliga" ställen när det finns möjlighet på "raksträckorna". Nåja, ingen stor sak.

Väldans roligt ord "o-lasrade"……….

bommen99
8/29/17, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så var det dax för premiären av byggbädden. Kan meddela att det är ett himla mekkande innan man liksom fått till allt som man TROR är rätt inställning. Jag är fullt på det klara med att jag måste riva allt o ändra ngt som jag skulle gjort från början. Men hursomhelst, början ser ju lovande ut, eller??? 🤫

Kölen på plats (i alla fall för ett stund..)

Annons:
bommen99
8/29/17, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fortsättning med spanterna. Allt är torranpassat.

Så här långt vill jag mena att Turkmodells  byggsatser verkar hålla en hög standard. Glädjer mig då jag har 2-3 st på hyllan.. Materialet är så här långt och så vitt jag kan se, helt OK. Skall bli riktigt roligt att lägga bord-planken.

Återkommer således framöver som vi Norrlänningar säger

MarkusN
8/29/17, 2:22 PM
#8

Din knackmetod har i alla fall inte jag tänkt på, så jag tackar för tipset! 

Fiskeskuta är på min "måste"-lista och denna verkar ju vara ett vettigt alternativt i "lagom" storlek.

Men Bommen, tror du inte att du har fler stag och rigg bara i Titanics skorstenar än hela denna skuta? 😃

Banjoman
8/29/17, 2:31 PM
#9

Ett attraktivt subjekt, detta -- fiskebåtar ur den generationen har något visst övger sig -- och ett bygge jag ser fram emot att följa! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
bommen99
8/30/17, 2:42 AM
#14

#8. Om materialet är tjockare än ca 3 mm får man "knacka" från undersidan också. Jag har ytterligare 2 byggsatser från Turkmodel, Follabuen samt Astral, båda norska fiskebåtar. Fullabuen är lite finare (och dyrare) www.skipsmodeller.com

Turkmodel har fina byggsatser så vitt jag kan se, enkla och tydliga beskrivningar/ritningar. Undrar om inte Bohuslän (som ligger i sin låda i förrådet) också kommer från Turkmodel?

Det är nog som du skriver, mer "trådar" på Titanic 😃

Banjoman
8/30/17, 7:28 AM
#15

#13 Även jag ber bommen99 om ursäkt för min delaktighet i kapningen av hans tråd, och föreslår att vi ber ElLobo flytta över inläggen 10--13 samt detta till en ny tråd; jag skickar honom omgående ett PM i ärendet.

Så snart ny tråd föreligger svarar jag ordentligt på #13!

[Edit: PM skickat till ElLobo.]

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
8/30/17, 8:55 AM
#16

Janne o Mattias, ingen fara (så länge kapningen handlar om båtar..) 😃

//h

bommen99
8/30/17, 9:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Egentligen skulle detta inlägg ligga i tråden "byggbädd för båtar", men nu hamnade det här.

En viktig detalj vad gäller byggbädden är att man bör lägga en list i byggbädden där kölen skall ligga. Skälet är att utan denna list (förhöjning av kölen) riskerar man att byggbädden blir för hög så att spanterna inte kan komma i sitt nedersta läge då byggbädden tar emot. Med listen på plats höjer man kölens läge och spanterna går ner i kölen

Bredden på listen blir ju samma som kölens bredd och jag har valt en kraftig 3 mm list

bommen99
8/30/17, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Kölen var ju delad i 2 delar och en bra laskning fanns, men jag lade en extra förstärkning i form av en kraftig list som dessutom epoxi-limmades på plats (kan ju bli stora fiskar som skall  bärgas 🤪)

bommen99
8/30/17, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Denna bild är nästan identisk som bild 7 ovan. Skillnaden är att spanterna här är limmade och dessutom finns förhöjningslisten som gör att spanterna kommer lite högre upp från byggbädden. Kollar man bild 7 och denna så kan man se en liten skillnad 🤓

Mellan spanterna som ligger i mitten skall det ligga ett golv, även det syns i bild 7. Jag har valt att inte lägga dit det då golvet avser RC utrustning och just det, kan nämnas att modellen är förberedd för RC med plats för motor, batteri, servo o allt annat som behövs

Banjoman
8/30/17, 9:38 AM
#20

#19 Ser bra ut så här långt! 👍

Vore jag du skulle jag dock lägga dit även det undre däcket, också om du inte tänker installera drivlina eller r/c, eftersom det lär hjälpa till att göra spantstommen mer vridstyv, och därmed stadigare som underlag för plankningen … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
ElLobo
8/30/17, 9:48 AM
#21

För att undvika att tråd kapningen utvidgar sig så finns numera en separat tråd om Engelska fiskebåtar från tidigt 1900-tal, där inläggen #10-13 och #15 finns.

bommen99
8/30/17, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

20# tack ar för det. Jo, det kan ju vara en idé, men nu är det svårt att pilla dit flaket.

Jag brukar faktiskt kryssa fast spanter med lite grövre "spillvirke" ungefär som man kryssar fast ett tak så det inte rekar loss.🤓

Byggsatsen har ordentligt uppmärkt delar, kanske amatörmässigt tycker någon, men att (som man får göra med BB) leka detektiv och leta bitar är ju inte roligt. Dessutom, om vi nu håller oss till BB så har dom en viss förkärlek till att lägga in bitar i varandra så att man har en massa lösa bitar utan beteckning. Visst, man kan ju skriva nr på dom innan man lossar. Här är detta dock inga problem då alla bitar har en prydlig märkning från lasern

bommen99
8/30/17, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Provläggning av däcket. Naturligtvis skall det täckas, möjligen har Banjoman lite matta över till ett bra pris…🤪 eller så blir det ett furu-däck.

bommen99
8/30/17, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Första plankan skall sitta under däcksskivan och för att hitta rätt position har jag lagt lite virke där däcksskivan skall ligga och låtit virket sticka ut utanför spanterna. Tyngt ner med lite Yoghurtburkar, lämpligtvis fyllda med blysänken för fiske, rundkulor har jag inte hittat. 

Jag har tillverkat en extra spant för att lättare fästa planken  mot kölen i fören. Om jag fortsätter att planka nedåt har jag inte bestämt, normalt vill jag alltid planka nerifrån, får se hur det blir. Jag lägger inte hela plankor från för till akter, blir för krångligt. Blir skarvar lite här o där.

bommen99
8/31/17, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Första plankorna på plats på BB sida. Det visade sig att jag slarvat då jag satte fast spanterna. nr 5 o 6 satt några mm fel vilket gjorde att bordläggningen blev fel, gör om o gör rätt!! Ev kan jag skylla lite på laserskärningen, det gick att knacka ner ena spanten lite för djupt och givetvis satt den andra för grunt..🤔

En stor fördel med byggbädden är att man kan ha skrovet i en, ur ergonomisk synpunkt, bättre position. Nu slipper man i alla fall ligga krökt som en…en banan för att se ur olika vinklar. Men som jag påpekat tidigare, mkt skruvande och justerande på byggbädden, kanske en vana dock.

Ni som försöker zooma in temperaturmätaren i bakgrunden kan jag meddela att så här straxt för kl 19 lokal tid så var det behagliga 36 grader

bommen99
9/1/17, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Fortsättning med bordläggning, samt inställning av byggbädden. Om den sistnämnda kan nämna att man får en bra arbetsställning (rak i ryggen) samt att man kan lägga nödvändig verktyg-nypor-knivar etc. under bygget.

3 plankor lagda, den sista blev lite väl avsmalnande mot stäven.

bommen99
9/1/17, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Aktern väldigt rund och jag befarade att plankningen skulle bli problematiskt, men det verkar inte vara något större problem (får naturligtvis äta upp detta!!)

Kan dock tycka att plankningen inte är helt enkel, vad som är "o-enkelt" vete tusan, kanske furu-listen??

Betr byggbädden, jo, den kommer ju att vara i vägen då plankningen går ner mot kölen. Kanske det finns plats att fästa den mot stäven o ngt i aktern

Annons:
bommen99
9/16/17, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Plankningen fortsätter. Av ngn outgrundlig anledning så verkar det svårare att planka uppifrån, även om jag nu vänder på steken och plankar uppifrån men plankningen sker nedifrån och upp. Någon som hängde med i detta??

Turkmodel anger att det skall vara furu i planken och om det kan jag bara säga absolut icke furu. Kanske ngt liknade trä som växer i Turkiet, men inte furu. Nåväl, plankorna funkar bra och de är ordentligt tjocka, ca 1,8 mm, vilket är bra då klantskallar som jag alltid måste slipa o ha mig för att det skall bli hyfsat, å då är det ju bra att ha lite trä att slipa på.

Som synes har jag smalnat av planken lite väl mkt i fören, kan någon tycka, Jodå, visst är det så, men originalet på just denna båt var faktiskt så..🤪

bommen99
9/16/17, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag passade på att prova ett trä-spackel (de bruna partierna) vilket visade sig vara dumt och helt onödigt då det var en o-bra produkt. Det sägs ju att man blir vis av erfarenheten, vilket jag anser vara rena nyset…

Byggbädden innebär att det blir trångt i för/akter. Nu innebär min lilla patent med nagelklippar-del i fören att utrymmet där är ganska ok. Aktern däremot blir trång att jobba i, vilket Tony Irving skulle uttrycka som "tajt vid rumpan". 

Kanske en liknade patent i aktern skulle göra susen.

bommen99
9/18/17, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Fortsätter med plankningen. Inte så jäkla mkt kvar, andra sidan är lika långt gången. Den som har fräckheten (😉) att förstora bilden ser massa små sprickor i plankorna.  Nu skall det målas över, men om det nu var tänkt att vara ofärgat rent trä så har det blivit o-bra.

 Vid förstoring ser man även en liten röd nyans, snett upp till höger bredvid en bygg-nål som passande nog är röd. Inget annat än blod kan jag påpeka.

Byggnål då, jag har letat på nätet (Svenska lev) men inte hittat några nålar liknande de på bilden, TIPS mottages tacksamt

bommen99
9/24/17, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Plankningen klar och det skall hädanefter aldrig bli någon plankning från reling ned mot kölen 😉 Då plankorna var lite "nariga" eller hur man nu skall beskriva dom så lade jag ett tunt lager spackel ovanpå och slipade lite grovt. Sedan blev det 2 lager av en grå primer.  Det blir till att lägga lite fin-spackel i en del smågropar o givetvis slipa o slipa och åter slipa..🥵

bommen99
9/24/17, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Vy från aktern

bommen99
9/30/17, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Har nu fått allt till min lackbox, nya fläkten ansluten och den gamla rengjord. Kan här meddela att jag glömt att sätta dit de två stora filtren, mycket rengöring alltså.

Har nu provat 2 komp primern/fillern. Enkel att spruta med min nya 1,5 mm spruta. Gick att lägga rejält tjocka lager, vilket kanske inte direkt behövdes.. Återstår att se hur den är att slipa (den torkade i alla fall snabbt, gick att hålla i båten på 10 minuter). Tycker att färgen lutar lite åt militärgrön…..

bommen99
9/30/17, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag lade ju överdrivet tjocka lager för att se hur den klarade det och visst flöt den ut ganska bra må jag säga

Annons:
bommen99
9/30/17, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Efter ca 1 timme (möjligen kortare tid) så gick det att slipa på färgen. Hel perfekt filler vill jag påstå. Nu lade jag ju tjockt och visst blev det knottrigt, men det blev inga rinningar (som ju är bökigt att slipa ner). Jag har slipat med en slipsvamp som kloss och 400 torrslip. Lättslipad och då knottret är borta så är det dags för toppskiktet, möjligen för den ambitiöse att slipa med 600 en gång före.

bommen99
9/30/17, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Det syns ju väldigt väl om man fuskar med slipningen. När det inte är knotter o smågropar så är det ju klart. Ytan känns helt perfekt då man slipat slätt

bommen99
10/2/17, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Slipat och klart, sedan la jag ett tunnare lager av den andra primern/fillern jag nyss köpt (den utan härdare). Fungerade lika bra, spåddes med ca 50% thinner.

Efter detta så har jag lagt ett lager med den färg som skall vara till Titanics skorstenar, Tranee Yellow. Tycker inte den blev så lik. Jag provade två av mina nya AB. Blev lite spottande från den ena, jag hade för lite Thinner.

Blir till att slipa ner och lägga några varv till, sedan blir det bottenfärgen.

bommen99
10/2/17, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Färgerna köper jag hos en billackerings-affär. 1/2 L av dessa superfina färger är inte dyrt, under en svensk hundring. Eftersom den blir halvlitrar så är ju risken uppenbar att  mina båtar inte får så många nyanserGalen

bommen99
10/5/17, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Invigde lasern, fast har använt den en gång till det egentliga ändamålet, sätta kakel. Nåväl, den fungerade ok men jag tog ändå "rit-prylen" för att få till vattenlinjen.

Enligt bilden på kartongen skall vattenlinjen luta lite framåt. Tyckte det såg konstigt ut, så det blev en något rakare linje.

Funderar på om man inte skulle ha en tunn linje mellan de gula och röda, vi får se. Den röda är blandad av experterna på billack-firman och förlagan är ritning samt kartong-bilden

bommen99
10/6/17, 12:14 PM
#40

Det skall dit en reling som enligt ritningen skall vara vit. Jag funderar dock på att göra en rockad. Måla relingen i den gula färgen och måla vitt där den gula färgen är nu.

När jag installerade den nya utsugsfläkten så skojade jag om att den var så stark att risken fanns att den skulle suga in det jag målade. Well, kanske inte riktigt så men den suger in skräp som damm o annat oönskat som givetvis fastnar i lacken. Löst detta genom att bara slå på  köksfläkten som jag rengjort o den funkar hyfsat då jag lackar. Jag håller andan 😉och lackar på och då det är klart stänger jag dörrarna (det är ju två köks-överskåp som sitter ihop och utgör lackbox, inkl dörrar) och startar fläkten

bommen99
10/6/17, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Mitt i allt målande har jag börjat med styrhytten. Jag var nog lite snabb då jag tyckte att materialet var ok.  

Enligt min uppfattning är materialet onödigt tjockt och det finns sprickor och ojämnheter. Nu har jag lackat ena sidan med min underbara primer/filler och testat med torrpassning.  Man kan ju se in i styrhytten och därför blir det samma behandling på insidan som framsidan. För att underlätta inpassning av delarna så har man som vanligt gjort ut "flikar" som liksom går-i-varandra. Dessa är minst sagt överdrivet stora.  Det skall dock till lister och knutbrädor för att dölja detta. Knutbrädor på en fiskebåt??, Nix, det blir spackel

Annons:
bommen99
10/6/17, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Inte för att man ser mycket av golvet, men lite tråkig design kan man tycka. Det skall absolut läggas ett trägolv ovanpå

bommen99
10/6/17, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

En vägg till styrhytten. Väldans tråkig i original så jag spönade väggen med lite plankor, dörren kvar.

Skall naturligtvis slipas o lackas

bommen99
10/6/17, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Dörren fick också en omgång med diverse brädor och med lite slipning samt montera dörrhandtag och  med fönsterruta med karmar o allt så blire nog bra

bommen99
10/6/17, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Golvet fick som utlovat, nya plankor. Skall till en hel del kapande o putsande innan kaptenen kan beträda golvet

bommen99
10/7/17, 7:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Mellanväggen i styrhytten i princip klar. Inte mycket som kommer att synas, men visst måste det till ett dörrhandtag..

bommen99
10/7/17, 7:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Beträffande ovanstående. Bara torrpassat och några små träbitar som saknas i överkanten.

Golvet till styrhytten är i princip klart. Något extra lager klarlack kanske skall till.

bommen99
10/7/17, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Styrpulpeten i "originalutförande", tråkigt

Annons:
bommen99
10/7/17, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Även om den nu inte syns så mkt "kostade jag på mig" att klä styrpulpeten med lite tunna ribbor.  Med lite klarlack så blev den ok och golvet, mellanväggen samt dörren fick sig en omgång lack till

ElLobo
10/8/17, 11:07 AM
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: