Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1518 ggr
vonWow
7/30/17, 9:31 PM

Hjälp modellen blir sned....

Hej!

Bygger Mariefred och den blir sned, vad göra?

Eller tänker att det kanske ordnar sig lite längre fram……

Tacksam för hjälp

Carl

Annons:
MarkusN
7/31/17, 9:44 AM
#1

Hej Carl!

Nu vet jag inte hur just ditt bygge ser ut - men den vanligaste orsaken till att skrovet börjar skeva är att man plankar en skrovsida i taget. Därför rekommenderas ofta att planka växelvis på båda sidor samtidigt, så att spänningarna tar ut varandra. Jag har slarvat själv ibland och det kan straffa sig då delarna börjar vrida sig avspänningarna. Speciellt om du lägger på våta plankor som sedan torkar.  

Är Mariefred så kallad "plank on bulkhead" så kan det vara dags att kolla med vinkelhake så att samtliga "bulkheads" är 90 grader mot kölen och att kölen i sin tur är helt plan/rak. 

Har du bild på bygget, så blir det lättare att förstå situationen?

vonWow
7/31/17, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Hej Markus!

Tack för tipsen, jag började helt enkelt om, och blötte kölen och den ligger nu i press. Ska sedan kolla så att allt är 90 grader som du säger. Den var både vriden och sned, jag var lite för på så jag slarvade : (   Ska sedan planka båda sidor om vart annat.

bommen99
7/31/17, 2:03 PM
#3

Bra tips av Markus. Jag bidrar med detta:

När man bygger ett så pass stort bygge som Mariefred så bör man nog använda sig av en byggbädd så att kölen sitter "rakt åt alla håll". Om man bygger som din bild visar, alltså från ett skruvstycke, så kommer det att bli snett/krokigt. Man behöver absolut inte köpa, en kraftig (och rak) MDF-bräda och fästpunkter (mellan spanterna) mot kölen duger bra. Modellhuset Liden har annars ett superbra..

OBS, eftersom jag har Mariefred liggande i en låda så ser jag mkt fram emot bilder på ditt bygge👍

MarkusN
7/31/17, 3:33 PM
#4

Vet att det känns surt att börja om, men, jag kan nog lova dig att du inte kommer att ångra dig. Och när du är färdig så  kommer du att vara extra nöjd och glad över att inte ha" chansat".  Det är i alla fall min hård lärda  erfarenhet :-)

vonWow
7/31/17, 6:32 PM
#5

Jag har en byggbädd från Shipways, men den är inte bra, så jag började utan : /

Ska nog beställa ett HZ i alla fall om den passar för modellen i fråga.

Ni känner till artikeln i AOH!?    http://www.lanterninen.se/PDF/MARIEFRED.pdf

vonWow
7/31/17, 6:34 PM
#6

Ibland behöver man andra för att  få påpekat det uppenbara : )

Tack för all hjälp : )

Annons:
bommen99
8/1/17, 4:04 AM
#7

Artikeln ang Mariefred är ju lysande, men hur är det med lanternien, verkar som att sidan liksom sover..?

Ser nu att det inte är Mariefred som ligger i lådan, det är Bohuslän. Trots detta kommer jag att följa ditt bygge med nöje!!😎

vonWow
8/1/17, 12:58 PM
#8

Bohuslän är en lite mer detaljerad sats, en mycket vacker båt, men jag bor i Sörmland, så då måste man ju börja med Mariefred 😃

MarkusN
8/1/17, 2:15 PM
#9

#7 Ja, jag tror inte Lanternien är ett aktivt företag. Jag har mejlat dem några gånger utan att få någon respons.

bommen99
8/1/17, 3:24 PM
#10

Har själv försökt kontakta Laternien, utan resultat. 

Jag tycker att både Bohuslän och Mariefred är fina båtar, i princip samma uppbyggnad. Mitt köp av Bohuslän berodde helt enkelt på att det var den som fanns i lager just då. Mina rötter finns också i Sörmland, Nyköping o sommarstuga Oxelösund.

OK Markus, bygg på vetja..

MarkusN
8/1/17, 5:04 PM
#11

#10 Jag har nyss vaknat till hobbyliv igen efter en längre tids dvala, snart ska det väl byggas något :-)

PS. ursäkta trådkapningen.

vonWow
8/1/17, 7:30 PM
#12

Jag tillhör dom som inte stör mig på varken trådkapningar eller utsvävningar, så det är lugna puckar😃

Jag har också vaknat igen, med båtandet 👋

vonWow
8/1/17, 8:44 PM
#13

Beställt en byggbädd från Polen  (HZ)

Och delarna ligger i press 🥵

Annons:
vonWow
8/9/17, 2:23 PM
#14

Nu har byggbädden kommit och är ihopsatt.

ubjs
8/9/17, 4:29 PM
#15

I min Mariefredsbyggsats så var delar av kölen och flera av spanten krokiga. Jag la dom i blöt och i press i några dagar men det hjälpte inte så jag sågade ut nya i 4 mm plywood. Har limmat spanten till kölen men inte kommit längre, börjat fundera på om jag  ska göra den radiostyrd.

Mvh UB

vonWow
8/9/17, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Jag strök dom med strykjärnet och la dom i press, och det blev rätt ok : )

Radiostyrning är kul, speciellt med denna typ av båt : )

vonWow
8/12/17, 10:08 PM
#17

Jaha! snett blir det i alla fall : /    och dålig passform på bitarna… och så favoriten plankning : )   Undrar hur man ska gå tillväga i aktern!?

bommen99
8/13/17, 2:15 AM
#18

Tänker du börja uppifrån eller från kölen? Jag kör alltid från kölen. Oavsett hur, du måste smalna av plankorna ganska mkt både mot för och akter. Som vi nämnt tidigare - man kan inte böja planken åt två håll, antigen i sidled eller upp/ner  Jag brukar lägga i vatten över natten, då är plankorna mer medgörlig.

//håkan

ps gör inga bildspel (gillas inte här på forumet), lägg in en (1) bild för varje inlägg.

MarkusN
8/13/17, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#17 ett vanligt "trick" vid runda skrovpartier, som skeppets akter och för, är att fylla ut med balsaträ, för att ha mer yta att fästa trälisterna mot. Se (lånad) exempelbild.

vonWow
8/13/17, 6:13 PM
#20

Jag tänkte börja uppifrån en bit och sen ta en bit från kölen, för att sen lägga i resterande i mitten.

Hittade en balsabit som få passas in i aktern.

Annons:
petzon
8/13/17, 9:54 PM
#21

£20 bestäm dig för ett håll att planka från, att planka från två håll tror jag är att be om problem. Jag brukar börja uppifrån. En jättebra engelsk plankningsguide finns här, följer du den så går det galant, försöker tu ta genvägar så blir det problem

vonWow
8/13/17, 11:37 PM
#22

Det får bli uppifrån, då modellen är sådan att den startar därifrån.

Det tråkiga är att kölen är lite sned och modellen lite vriden även efter alla tänkbara åtgärder, om det hade funnits ett plastskrov till denna modell hade jag köpt det : ) denna delen av hobbyn är inte min favorit och det gör det rätt svårt att  inte vilja hitta diverse genvägar : )

vonWow
8/14/17, 11:28 AM
#23

Boken är en bok som jag hade för länge sedan och tappat bort,  tack för den : )

Upp till toppen
Annons: