Annons:
Etikettföreningar-i-sverige
Läst 2570 ggr
[krutgubben]
6/9/17, 7:59 PM

IPMS Sverige

Jag har en fråga angående ipms Sveriges hemsida, när jag tittar på aktuella händelser där så är dom rubrikerna från 2014, vad sägs om en uppdatering? Den sidan ser lite "trött" ut. Någon som sitter i styrelsen där kanske har något svar på min fråga?

Annons:
Janne Nilsson
6/9/17, 10:59 PM
#1

Vi i IPMS Sverige är medvetna om problemet och jobbar på det. Och har jobbat länge på det.

Föreningen är ideell och det innebär att man ibland inte får den tid eller kunskap man behöver för att driva allt som behövs.

Det går alldeles utmärkt att kontakta oss via de angivna vägarna om det är något ärende som behöver redas ut eller om det finns frågor.

Janne Nilsson
Ordförande IPMS Sverige

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[krutgubben]
6/9/17, 11:11 PM
#2

Tack för ditt svar Janne, alla ipms föreningar är väl ideella och jag kan väl bara känna att 3 år är en lång tid innan en uppdatering. Och jag kan bara instämma i att ni har jobbat "länge" för att lösa problemet, men hur som helst så låter det ju bra att det går att kontakta er via den hemsidan.

Janne Nilsson
6/9/17, 11:16 PM
#3

Du har inte fel i synpunkt och iakttagelse, det är bara det att det inte finns någon enkel lösning just nu. Det enda vi kan göra just nu är att be våra medlemmar och presumtiva medlemmar om överseende.

Janne Nilsson
Ordförande IPMS Sverige

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[krutgubben]
6/10/17, 12:25 AM
#4

Okej, men tänkvärt är ju att ni är ipms ansikte utåt och kanske behöver göra drastiska förändringar för att få ordning på allt. Dom lokala föreningarna ligger ju "hästlängder" före er och då har ni titeln "Ipms Sverige" Ni måste ju hitta en lösning ganska snart, ni ska ju föregå med gott exempel, hoppas det löser sig.

Annette
6/10/17, 8:04 AM
#5

För presumtiva medlemmar ser det tyvärr ut som att föreningen är död när inte hemsidan uppdaterats på tre år. 

Om det är tekniska problem som gör att den inte används finns det massor med enkla hemsidor att använda, tex Din Studio, som är mycket bättre än ingenting.

Janne Nilsson
6/10/17, 10:09 AM
#6

Det är inte tekniska problem i den bemärkelsen. Vi behöver någon som kan driva den. Vi har haft en på gång ett tag men då vi har varit tvungna att förlita oss på frivilliga som inte heller har haft den tid som krävs så har det gått i långbänk.

Janne Nilsson
Ordförande IPMS Sverige

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
skalahobby
6/10/17, 11:03 AM
#7

Som medlem i IPMS Sverige så kan jag erbjuda min hjälp om ni behöver någon som vill ta hand om hemsidan. Mina kunskaper är begränsade om det gäller html koder. men är den uppbyggd med hjälp av en hemside byggare så är det inga problem. 

Om det verkar intressant så hör gärna av er på skalahobby@telia.com 

// Thomas

Janne Nilsson
6/10/17, 11:30 AM
#8

#7

Tack, Thomas! Jag tar med mig det. Nu hade vi ett Styrelsemöte i Torsdags där några av oss fick i uppdrag att titta närmare på det igen och förhoppningsvis komma vidare snart. Men jag tar med mig ditt erbjudande och återkommer när vi har haft nästa möte eller annan information dyker upp. Förmodligen i mitten på Augusti.

Janne Nilsson
Ordförande IPMS Sverige

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[krutgubben]
6/10/17, 8:28 PM
#9

Thomas ska ha all respekt för att han erbjöd sig, jag har svårt att tro att det ska ta tre år för att hitta en admin på er hemsida. Ni har ju kunnat söka admin via dom lokala föreningarna och annonserat om det, ska man hård dra detta så har inte styrelsen varit så handlingskraftiga i sitt sökande efter en admin. Känner man att man inte har tid eller ork till att ta hand om sin förening så bör man ge sin plats till nya hungriga medlemmar.

Janne Nilsson
6/10/17, 10:08 PM
#10

#9

Du  kanske inte ska yttra dig så raljant om sånt du inte känner till?

Janne Nilsson
Ordförande IPMS Sverige

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[krutgubben]
6/10/17, 10:19 PM
#11

Men erkänn istället och sluta komma med undanflykter i alla dina inlägg, tog mitt inlägg så hårt på dig att du inte kan komma med en mer konkret kommentar Janne? Jag tänker på hobbyn mer än att det ska vara något personligt påhopp. Ge dig nu, ni har inte gjort ert jobb helt enkelt. Svälj stoltheten nu….

Annette
6/10/17, 10:22 PM
#12

#11. Nu börjar dina inlägg bli ganska otrevliga tycker jag.

Decaius
6/10/17, 10:22 PM
#13

Jag håller med Janne och Annette här. Jag ställer mig frågande till tonfallet/attityden i #9 och #11

Annons:
NASA
6/10/17, 10:26 PM
#14

Instämmer med #10 , 12 och 13

[krutgubben]
6/10/17, 10:27 PM
#15

Var inlägg #10 snällt då? Jag skriver ju bara om hur det är, ska vi blunda för sanningen då??

[krutgubben]
6/10/17, 10:31 PM
#16

Har jag bett någon dra åt helvete? Har jag gjort personliga påhopp? Har jag hotat någon? NEJ, jag måste ju få försvara mig, eller hur?

[krutgubben]
6/10/17, 10:34 PM
#17

Har man inte rätt i att ifrågasätta en styrelse som man tycker inte gör sitt jobb?? Är det i någon diktatur vi lever i???

Annette
6/10/17, 10:37 PM
#18

#16. Du har skrivit att styrelsen inte gör sitt jobb och bör lämna plats till nya hungriga medlemmar.

Deltog du vid årsmötet? Där hade du chans att påverka styrelsens sammansättning.

Om du inte deltog är det bara att gilla läget och acceptera den styrelse som valts av årsmötet. Det är så ideella föreningar fungerar.

Decaius
6/10/17, 10:38 PM
#19

Är det bara jag som får deja vú-känsa?

[krutgubben]
6/10/17, 10:41 PM
#20

#19 Vad menar du. säg det rakt ut?

Annons:
Decaius
6/10/17, 10:46 PM
#21

#20 Att du har en historik av hätska utfall av och till och gör dig osams med folk av oklara anledningar.  Redan i inlägg #4 förstod jag var detta bar hän och det gjorde nog Janne också, så jag förstår mycket väl hans replik på ditt inlägg #9.

Jag tycker att du ska lägga ner detta nu. Det blir ju bara tråkigt med en massa tjafs.

[krutgubben]
6/10/17, 10:52 PM
#22

#21 Så du ger folk en stämpel du och är dömande, men nu får det fan vara nog. Jag har inte gjort några personliga påhopp och du har väl en  kliniskt ren bakgrund du? Nu tänkte jag på hobbyn och inget annat!

[krutgubben]
6/10/17, 10:56 PM
#23

Så jag får inte yttra mig om en styrelse gör ett dåligt jobb då? För jag har en bakgrund som inte är passande?? Kränker du mig också?

Janne Nilsson
6/10/17, 10:59 PM
#24

#18

Så vitt jag vet är Henrik inte medlem? I alla fall inte enligt senaste uppdateringen jag har fått från kassören 170408. Inte heller var han med på årsmötet tidigare i år. Jag ids inte kolla, men jag tror inte han har varit med tidigare heller.

Vidare så finns det inga "hungriga" medlemmar som vill ta på sig diverse roller. Det är snarare ett problem att bemanna positionerna som stadgarna stipulerar. Något som jag tror att de flesta ideella föreningar nu upplever, oavsett om det är en vägförening, brukshundsklubb eller bostadsrättsförening.

#19 + 21

Skönt att det inte bara är jag som upplever samma sak.

Janne Nilsson
Ordförande IPMS Sverige

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[krutgubben]
6/10/17, 11:01 PM
#25

Janne du gör ett sånt tungt och bra jobb åt ipms sverige som inte har uppdaterat er hemsida på 3 år, bra jobbat!

[krutgubben]
6/10/17, 11:05 PM
#26

Ingen har rätt till att ifrågasätta mig bara för att mitt förflutna inte är det bästa, för då är man inne på kränkning och personliga påhopp och det gjorde inte jag när jag frågade om hemsidan hos ipms Sverige.

Janne Nilsson
6/10/17, 11:10 PM
#27

#25

Genomskinligt att du bara vill provocera och få igång ett gräl.
Ha ett bra liv.

Janne Nilsson
Ordförande IPMS Sverige

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Annette
6/10/17, 11:11 PM
#28

#24. Ja, det är svårt att få folk att jobba ideellt i föreningar. Upplever samma sak i de föreningar jag är medlem i. Det innebär förstås en tyngre börda för de som engagerar sig. 

Krutgubben, jag förstår inte riktigt din ilska om du inte ens är medlem i föreningen?

Decaius
6/10/17, 11:11 PM
#29

#26 Det är ingen som kränkt dig. Jag har bara sagt att jag tyckte att du hade en egendomlig ton i dina inlägg. Och när detta sedan accelererade FICK jag faktiskt deja vú. Det är inte dina åsikter som är problemet. Det är tonen i hur du framför dem.

StefanW
6/10/17, 11:11 PM
#30

#26 Nu kliver jag in och drar i handbromsen för din del. Ditt tonläge är inte acceptabelt här inne. Jag väljer att säga till dig öppet och inte via pm. Avbryt det du håller på med eller jag vidtar de åtgärder jag finner lämpligt för att bibehålla den goda stämning som normalt råder här inne.

Hälsningar Stefan

Den som en gång startade denna sajt och numera är Medarbetare på den samma.

Stefan - Modellbyggare

[krutgubben]
6/10/17, 11:20 PM
#31

Ipms Sverige har gjort ett dåligt jobb helt enkelt och jag vill inte mucka gräl, jag framförde bara mina åsikter. Jag är inte den som håller tyst utan jag är en rak och ärlig man.

ElLobo
6/10/17, 11:21 PM
#32

#31: Jag kan bara hålla med Stefan. Det är stopp nu, inget mer!

[krutgubben]
6/10/17, 11:22 PM
#33

Jag skiter i detta nu, kan någon admin ta bort hela tråden? Jag orkar inte få mer skit nu bara för jag sa vad jag tyckte.

JaGa
6/10/17, 11:32 PM
#34

Ja, att ha en trevlig ton på forumet tycker jag ska vara självklart!!! Att vi har olika åsikter är helt ok! Men man bör då utrycka det på ett respektfullt sätt! Precis som Janne säger, så sker allt föreningsarbete helt ideelt! Och det är oftast ett fåtal av oss som "jobbar, sliter och offrar tid" så att alla andra ska kunna njuta av hobbyn. Sätt gärna igång och starta upp en lokalförening, modelltävling m.m. Så kommer du kanske få mer insikt hur mycket arbete det är som ligger bakom allt. Det är lätt att ha en åsikt, desto svåra att genomföra och styra upp den! Jag har själv fått smaka på dina "åsikter" här på forumet. Roligare kan man ha… Mvh / Janne

Annons:
[krutgubben]
6/10/17, 11:51 PM
#35

#34 Hur länge ska du döma mig Janne? Du var ju så trevlig när vi sågs på 08, men nu kommer det upp igen!!?? Har jag fått alla mot mig bara för min tråd här?? Va fan!!!

Janne Nilsson
6/11/17, 12:09 AM
#36

Precis som Janne säger så är det ett fåtal som driver dom här föreningarna. Janne gör ett fantastiskt jobb i IPMS Uppsala precis som Stefan har gjort i Skaraborg och vid Moholm-träffen. Och det finns några stycken i varje lokalförening, utan dessa hade hobbysfären i Sverige varit mycket tristare.

Janne Nilsson
Ordförande IPMS Sverige

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Tunnan]
6/11/17, 12:29 AM
#37

Hmmm. Jag är ju inte medlem i IPMS så jag vet inget om hur det sköts. Förmodligen så gott man kan. Väldigt tråkigt när det blir så här.

mangemani4
6/11/17, 9:46 PM
#38

det är såhär det funkar, alla har sina åsikter och ibland gör åsikterna att man inte kommer överens, men det viktiga är att man har integritet och inte bara ger med sig när det är mer folk som säger emot dig än vad som håller med dig. 

nu är jag inte medlem på just IPMS sverige och vet inget om hur läget ser ut där, men inte ska du låta andras olika åsikter få dig att lämna forumet, du som nu verkar tycka om forumet i övrigt.

du gör ju som du vill givetvis, men låt inte en liten åsikts sammandrabbning få dig att ge upp det som du nu gillar.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Toy_Soldier]
6/20/17, 9:55 PM
#39

Jag tycker krutgubben har en bra åsikt om ipms Sverige, och att ifrågasätta en styrelse är helt okej såklart. Sitter man i en styrelse så bör man kunna ta till sig kritik utan att man ska bli otrevlig och "skuffa" undan problemet, krutgubben gjorde detta forumet så mycket roligare med sina entusiastiska byggen, men nu har han lämnat forumet. Han sa bara vad han tyckte och han svor inte i sina meningar och inga personangrepp heller, ska man inte våga säga vad man tycker om en styrelse utan att den som kommer med åsikter blir trakasserad av folk som går ihop sig?? Jag har länge kollat in modellbyggeifokus utan att vara medlem men forumet har tappat en drivande medlem pga detta, och att folk hoppar på honom för hans åsikter förstår jag inte…..

Annette
6/20/17, 10:17 PM
#40

#39. Jo, han svor visst. Läs igen.

[Toy_Soldier]
6/20/17, 10:31 PM
#41

Javisst, efter alla påhopp han fick…..

Annons:
Annette
6/20/17, 10:33 PM
#42

Det är ju inte bara på detta forum han uppträtt olämpligt.

[Toy_Soldier]
6/20/17, 10:36 PM
#43

Ska man dra upp folks dumheter sedan tidigare även fast han har rätt den här gången så skulle jag vilja höra om du jämt har varit guds bästa barn???

Annette
6/20/17, 10:40 PM
#44

#43. Det har jag aldrig påstått mig vara. Men om man deltar på detta forum finns det regler att följa.

[Toy_Soldier]
6/20/17, 10:44 PM
#45

Ja men han gjorde ju inget fel, inga personangrepp alls för han ifrågasatte ipms Sveriges styrelse…..

[Toy_Soldier]
6/20/17, 10:56 PM
#46

Skit i samma, krutgubben hade roliga och entusiastiska trådar här och han var en inspirerande modellbyggare att följa.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: