Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1301 ggr
ubjs
5/26/17, 11:44 AM

Smuggler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man blir alltid uppmanad att skriva en byggtråd. Är det bara att starta en tråd och kalla den för byggtråd? I så fall kan detta vara en sådan.

Modellen är från Bluejacket, http://www.bluejacketinc.com/kits/smuggler.htm

Ganska många av deras modeller har ett helt skrov, så även Smuggler. Beskrivningen som medföljer är mycket utförlig, det står inte bara vad som ska göras utan även hur, tex vilka verktyg som man bör använda och skisser på hur det ska utföras.  I beskrivningen finns också olika förslag på olika utförande beroende på om man är nybörjare eller mer erfaren. Det här vore nog en bra båt att rekommendera till nybörjare om det inte vore för priset (ca 4500) som kanske är mer än vad många nybörjare vill betala för att prova träbåtsbygge.

Jag har börjat slipa till skrovet, det satt två stora klumpar med trä i för och akter som jag fick börja skära bort och sedan fila och slipa med slippapper. Jag har också börjat slipa bort ojämnheter i övrigt. I beskrivningen visas hur man kan tillverka mallar, dels för profilen från sidan vilket rekommenderas för alla och dels 21 mallar för profilen om man ser båten från för till akter. Här är rekommendationen att nybörjararen struntar i detta och nöjer sig med att slipa det maskintillverkade skrovet jämnt. I beskrivningen trycker man på att nybörjaren bör välja dom enklare byggalternativen för att inte tappa fart och intresse i byggandet. Jag är ju nybörjare på träbåtsbygge men någorlunda erfaren när det gäller modellbygge. Kommer nog att utföra några av dom mer avancerade byggråden men när det gäller skrovet tror jag att jag blir nöjd med att slipa det jämnt och leva med att det inte är perfekt överallt.

En bild på aktern, filad men ej slipad.

Annons:
ubjs
5/26/17, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har jag slipat den del på aktern, inte helt klar dock.

ubjs
5/26/17, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild på hela skrovet underifrån.

ubjs
5/26/17, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Skrovet uppifrån.

bommen99
5/31/17, 11:23 AM
#4

Din byggsats verkar ju vara riktigt riktigt bra med instruktioner, t.o.m.  förslag på verktyg.

Tycker att du fått till skrovet bra, det ser ju väldans slätt o fint ut. Byggs resten på "lösvirke" eller är det mer eller mindre färdiga moduler att slipa på (som skrovet ungefär)??

ubjs
5/31/17, 5:41 PM
#5

Resten byggs med lösvirke, tog en bra stund att gå igenom och kolla att allt var med (det var det), alla mått är i tum så jag fick räkna en del.

Det jag klurar på nu är relingen, här kan man välja hur man ska få till den. Man kan dels ta ned den på utsidan 0,8 mm (1/32 tum).  På insidan ska man ta bort ca 2 mm och här kan man antingen gå rakt ned vilket är enklare eller så följer man relingens lutning så att relingen blir lika tunn hela vägen ned (svårare eftersom relingen då bara är ca 2 mm tjock. När relingen är klar så verkar resten av bygget bli ungefär som en vanlig byggsats. (Jag behöver förstås inte planka, bara måla skrovet). Underlaget för däcken måste också slipas till rätt form och sedan är det hela däck med rillade träskivor. Jag känner igen skivorna, bygger man modelljärnväg så köper man sådana från Northeastern för att tex bygga hus med. Brukar finnas i en del butiker som säljer modelljärnvägsprodukter.

Mvh UB

Upp till toppen
Annons: