Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3007 ggr
wooderson
5/24/17, 10:15 PM

GB 118: King Tiger Porsche turret. Tamiya 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så då var det dags, ett GB om tiger 2 kan man ju inte stå utanför, hade egentligen inte tänkt det, men när jag slösurfade på swehobby var det extrapris på den här, så varför inte. Modellen är stämplad 1995 i skrovet så den har något år på nacken. Det är inte många delar, men de som finns passar bra, (pipan är dock något att gråta över)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
5/24/17, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Instruktionerna börjar med tornet, typ 10 delar eller så, går i ett nafs.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/24/17, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Men kanonröret i två delar var på intet sätt kul, breda fina skarvar, där man vill att det ska vara slätt, lade för ovanlighetens skull lite tid att putsa, men den är likväl sned. Äh orka tänkte jag och så får det vara som det är

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/24/17, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tornet klart, ca 40 -60 min

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/24/17, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hjul är kul är ju lite av det tyska måttot

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/24/17, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nåja de är enkla att sätta på

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/24/17, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Banden är ju lite av en sorg de med, stora fula märken på insidan, nåja de syns nog inte om man placerar dem rätt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
5/24/17, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Cu

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/24/17, 10:28 PM
#8

Hade nog lite högre ambitionsnivå i huvudet när jag köpte satsen och tänkte hur den skulle bli, nu blir det nog bara ett nöjesbygge. Sen är frågan om jag skall ge mig på att försöka göra Zimmerit eller inte, det lutar åt inte kan jag avslöja, om ingen har något väldigt lätt görbarr tips. Gissar att för den som vill se snygga och detaljerade tiger 2or så kommer det lite andra trådar på det i det här gb,t den här kommer nog inte få så mycket kärlek som den skulle behöva för att bli riktigt bra, nu kväller

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
5/24/17, 11:01 PM
#9

Raskt marscherat. Men i stort sett alla  Porshetorn hade zimmerit. Med undantag av de två prototyperna.

Tamiya har ju sin egen. Har testat den på Elefanten och helt nöjd är jag inte.
http://www.jadarhobby.pl/tamiya-12649-135-german-king-tiger-porsche-turret-zimmerit-coating-sheet-p-38094.html

Atak har sin variant som jag själv föredrar.
http://www.ebay.com/itm/1-35-ATAK-MODEL-35003-ZIMMERIT-FOR-GERMAN-TIGER-II-PORSCHE-for-Tamiya-Kit-/142289510101

Man kan göra sin egen. Jag rekommenderar ett verktyg som det här.
http://www.ebay.com/itm/TRUMPETER-Model-Craft-Master-Tools-for-Zimmerit-Coat-09916-P9916-/272415774926?hash=item3f6d3ed8ce:g:NSkAAOSw03lY7nHm

Kombinera det med att ta Magic Sculpt, blanda gärna med Duro och kavla ut den riktigt tunt med hjälp av talk. Gör mönstret med verktyget och sedan när det har stelnat men ändå är lite flexibelt så klistrar du fast det med superlim och skär till.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
5/28/17, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Underdelen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/28/17, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Brukar inte gilla ets, men jämfört med de här näten man får med från Tamiya är det ju ett under av lätthet att arbeta med

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/28/17, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Och vips var det klart

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/28/17, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Men vart är min Zimmerit? Det undrar Fritz och det får han nog fundera vidare på för jag har då inte sett den, ska gå någon dag och fundera om jag orkar ta tag i det eller inte. Jag tackar dig Janne för tipsen på varianter, ska fundera på om modellen är värd de extra investeringarna

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Janne Nilsson
5/28/17, 10:03 PM
#14

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
6/1/17, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jaha då kan Fritz slappna av, nu har hans vagn antimagnetisk pasta påsmetad på vagnen, snyggt? Nja kanske inte, roligt att prova, jomen visst. Tog valejo spackel smetade ut ett lager och gjorde mönstret med kanten till en gamal cd skiva. Inför framtiden kan det ju vara smart att inte ha satt ihop delarna innan man ger sig på det här så man får rakare och planare ytor, dågår det nog att få riktigt snyggt.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/1/17, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bakluckan blev sannerligen kladdig, killen som lade på Zimmerit på den här vagnen var bakis den dagen och orkade inte vara så noga, och så var det några polska krigsfångar som råkade kliva i det innan det torkat, men det märkte inte den bakfulle Günther

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/1/17, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Fronten

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/1/17, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ja det här är kanske inte är modellbygge när det är som vackrast, men det var skoj, och det blev ingen extra utgift, och efter att ha googlat runt en massa ser man att all Zimmerit inte ser direkt perfekt ut, dock inte fullt så kladdig som den jag gjort, nåväl, med lite färg på tror jag att det kan bli ganska skapligt, det ger ju ändå känslan av att zimmeriten finns där

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
6/1/17, 8:38 PM
#19

Friskt vågat, hälften vunnet. Ser betydligt bättre ut än mitt första försök.

Om det är ställen du är mindre nöjd med så kan du ju ta bort zimmeriten där som om den har lossnat eller lägga på nytt spackel och göra om just den ytan.

Hata mig inte nu, men det ser ut som mg-kupolen på frontplåten sitter snett?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
6/1/17, 9:56 PM
#20

Ha ha, nej jag hatar dig inte Janne😊 Du har helt rätt den sitter snett, men jag hade bänt lös den, så den var bara ditplacerad vid fototillfället

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Janne Nilsson
6/1/17, 10:04 PM
#21

Skönt att höra att det är lätt att rätta till. 😎

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

IKV91
6/2/17, 6:22 AM
#22

Ser bra ut. Jag hade aldrig vågat själv. Ser fram emot fortsättningen. Blir sugen själv på en Porshe Tiger!

starhawk
6/2/17, 7:43 AM
#23

Har haft funderingar på att skaffa en Köningstiger att placera bredvid min Tiger I. Om så blir fallet skall det vara en med Porschetornet och utan Zimmerit!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

wooderson
6/2/17, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nu är den primad, och när kontrasterna minskar, och lite annat kommit på, är jag ganska nöjd med zimmeriten, den finns där i bakgrunden, men det är inte den som är fokus utan nu blir liksom helheten fokus igen Börjar såklart med sidan jag är mest nöjd med, det blir kladdigare sen 😋

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/2/17, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/2/17, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/2/17, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Nu tänkte jag måla hela modellen grön, för att sen lägga på lite camo i brunt och gult, i vanliga fall brukar jag ju börja med gult men enl instr är det mer grönt och brunt än gult så varför inte börja med någon annan färg

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Janne Nilsson
6/2/17, 11:47 AM
#28

#23

Dragon har faktiskt en med zimmerit på, om det är där skon klämmer.
http://www.militarymodelling.com/news/article/kingtiger-porsche-turret-w-zimmerit/3578

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
6/2/17, 12:00 PM
#29

#28: Nix det är inte det, jag gillar inte utseendet med zimmerit helt enkelt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

wooderson
6/2/17, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Så målad. Grön och brun och gul. Hade jag varit någorlunda intelligent hade jag börjat med det gula och sen fyllt ut med det bruna, men nej det kom jag på först när jag var klar, jag lade alltså först på det bruna och fick sen försöka airbrusha superpilligt runt om, nåväl jag tycker den blev snygg i slutändan iaf

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/2/17, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/2/17, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/2/17, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
6/2/17, 5:02 PM
#34

Snabb som vanligt. Snyggt kamoflage, gillar både tonerna och hur du har fått till mönstret. Fri hand?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
robban64
6/2/17, 9:03 PM
#35

Mycket tjusigt! Gillar kamoflaget,ser ut som om det skulle kunna varit målat ute i fält.Ingen negativ kritik,jag tycker det ser realistiskt och levande ut.Samma med zimmeriten,mycket snyggt. Känns ibland som om vi går ett steg för långt ibland i vår strävan efter den perfekta finishen. Hur gjorde man i verkligheten? Fanns det tid och utrustning för perfekta målningar.Kanske lade man på ett kamo ute i fält… antagligen med en pensel modell sopkvast. Så grattis till ett snyggt bygge. Jag gillar det skarpt!

wooderson
6/3/17, 10:52 AM
#36

Tack killar, jo det gjordes på frihand. Vad gäller den perfekta finishen så kommer åter frågan, realism eller estetiskt tilltalande, har sett bilder på ett antal fordon där camot ser ut som om min 7åring gjort det, knappast snyggt på en modell även om det är realistiskt. Modellvärlden har helt enkelt sin egen estetik och preferenser,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/3/17, 11:08 AM
#38

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/3/17, 11:11 AM
#39

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/3/17, 11:19 AM
#40

Så även om ett modellkanske är realistiskt, kanske det inte är snyggt och vice versa, ja det var bara några roliga bilder jag hittade

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

starhawk
6/3/17, 3:35 PM
#41

#35: Enligt vad jag läst fick trupperna ut pigment till den bruna och den gröna färgen dom fick sen tillsätta vad man hade, oftast bensin,  för att göra färg av pigmentet och det kluddades på för hand med grova enkla penslar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Janne Nilsson
6/3/17, 4:34 PM
#42

Om man pratar tyskt WWII så finns det lite olika varianter beroende på plats och tid.

-Vissa mönster kom färdiga enligt mall från fabriken, andra med en generell uppfattning om hur mönstret skulle se ut.
-Vissa mönster gjordes efter instruktioner.
-Vissa mönster gjordes av soldaterna själva eller kompletterades med tillhandahållen färg.
-Vissa mönster gjordes på eget bevåg med vad man hade, tex erövrat, civilt eller lera.
-Vissa mönster gjordes/kompletterades/bättrades av fältmekaniker/underhåll.
-Vissa gjordes/kompletterades/bättrades av fältdepåer.

Vill man göra vad man tycker ser snyggt ut så är det okej. Men vill man försöka göra det som vi tror är korrekt bör man studera den individ man skall göra eller en generell representation av den förebilden vid den tidpunkten och platsen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
6/3/17, 6:51 PM
#43

Håller med dig i den frågan Janne vill man få till en specifik individ är det research som gäller.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
6/3/17, 7:34 PM
#44

Jag gillar din camomålade Porsche! Den kommer bli hur snygg som helst. Ser fram emot avslutningen.

wooderson
6/4/17, 7:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Nu har jag lagt på ett grönt filter, för att knyta ihop färgerna lite. Sen har jag kört en lite mörkare pinwash på detaljerna. Sidor, front och bak har fått lite ak dark, och light dust effects. De vätskorna är lite förrädiska, för de ser inte så markerade ut när man applicerar dem, men när de torkar är de ganska täckande, och det är svårt att få bort dem på samma sätt som man kan ta bort wash med lösningsmedel.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/4/17, 8:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Annat ljus

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[krutgubben]
6/4/17, 11:57 AM
#47

Riktigt läcker tiger, snyggt jobbat!

IKV91
6/4/17, 9:37 PM
#48

Väldigt snygg Tiger!

Annons:
Mecthegreat
6/5/17, 9:57 AM
#49

Den blev bra , den ska du vara nöjd med

wooderson
6/6/17, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#47-49 tack killar, kul att ni gillart. Nu har jag små duttar lite till, och känner nog att den får räknas som klar, möjligtvis om jag orkar göra någon enklare platta, men det återstår att se

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Det jag gjort nu är att lägga på lite wet fluid efects för att det ska se ut som det ligger lite fukt i skärmkanterna., lite pigment på de högre delarna för att simulera damm, rostat avgasröret, och lite steel pigment på delar som wajer och mg, och lite mer små dutt, Fritz har fått sig lite färg också

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Nu kommer lite bilder.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
6/6/17, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

V

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Fritz

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Fritz hade en idol som han gärna försökte efterlikna, gissa vem?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
6/6/17, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Japp Charlie Chaplin så klart😋 Så nu för att summera, byggsatsen från Tamiya har några år på nacken, men den gick ihop ganska så lätt, Zimmerit var en utmaning, och ska jag göra det igen ska det göras innan alla delar sats ihop, roligt att öva lite med pigment, och som jag ser det ett hyggligt resultat, har inte chippat vagnen något, tänkte att den var så ny att färgen inte hunnit nötas av, Fritz har dessutom kört försiktigt, men damm och smuts kommer ändå när man kör på grusvägar och i terräng

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Rone
6/7/17, 11:18 PM
#63

Intressant teknik du använde för att få till zimmeriten med cd fodralet, där det kom på rätt ser det rätt bra ut. En teknik att arbeta vidare på, helt klart! Målning och vädring ser riktigt bra ut och ger ett fint helhetsintryck, och så Fritz med vågad skäggväxt förstås:)  Snyggt!

Upp till toppen
Annons: