Annons:
Etikettradiostyrt-rc
Läst 6386 ggr
ROBBAN68
2017-03-14 21:22

RC hjullastare

Startar en ny tråd som är tänkt att bli nån typ av byggblogg angåenda mitt helmetallbygge av en fullfunktions hjullastare i skala 1:14 (ungefär) Den mesta tiden fram till nu har gått åt till att rita, planera och skaffa dom grejer som jag behöver för bygget.

Hade från början planer på hydralik, men efter att ha sett filmer på tuben och läst en hel del om det så har jag istället valt att använda växlade elmotorer och gängstång. Mycket mjukare rörelser och inga läckande slangar!

Det svåra för mej är att det gått ungefär 30 år sen jag höll på med RC i nån större omfattning, Så i princip allt är nytt för mej. Tex, fartreglagen då var ett servo som vred på en arm som låg an mot kontaktorer kopplade med motstånd. Idag är det små boxar med några sladdar på som kopplas till mottagare, batteri och motor. Men jag tror jag hittat rätt grejer!

Det som hittills kommit hem är: sju st växelmotorer 12V, fyra för driften, en för bomlyft, en för tilt och en för midjestyrningen. Radiosändare med 9 kanaler o mottagare med batteri,  servon, fartreglage, hjul (160x100mm) batterihållare för 10 st R20 laddningsbara batterier, kopparrör, gängstänger med skarvhylsor i dimensioner från M6 upp till M12.

Då jag jobbar med metall så har jag bra tillgång till alu i alla former, både rör och plåt, finns gott om restbitar vid kaparna som passar bra!

Svarven kommer få jobba på bra inledningsvis, och i hobbyrummet finns allt jag behöver i maskinväg för att kunna tillverka allt!

Då mitt företag levererar all skuren plåt till en känd svensk tillverkare av hjullastare så var väl tanken från början att bygga en sån, men det blir en egen modell utan egentlig förebild.

Det kommer bli mycket bilder efterhand, och jag hoppas nån kommer tycka det är spännande att se det hela växa fram

MVH//Robert C

Annons:
petzon
2017-03-14 22:37
#1

Detta låter mycket spännande. Har du sett artiklarna i Allt om Hobby för många år sedan om de hjullastare som Göran Svensson byggde?

ROBBAN68
2017-03-14 22:45
#2

Hej på dej! Det var ett tag sen! Hoppas allt är bra med dej? Minns Han Göran lite, bodde väl i Jönköping och byggde stora båtar, snövesslor och annat kul? Men inga hjullastare har jag läst om eller sett. Jag har flyttat ner hobbyverksamheten i källaren där jag bor, du vet ju vart det är så titta förbi om du har vägarna förbi!

MVH//Robert C

Banjoman
2017-03-15 08:08
#3

Detta ser jag mycket  fram emot att få följa! Och jo: jag känner igen den initiala förvirringen inför den moderna r/c-världen jämfört med hur det såg ut för 30 år se'n eller mer! Jag tror dock att du likt mig kommer upptäcka att det, när man väl kommit över de första trösklarna, numera egentligen är betydligt enklare, och framförallt att det nuförtiden finns betydligt större möjligheter än vad som fanns då!

Mycket byggnöje och glöm inte att hålla oss ordentligt underrättade!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ROBBAN68
2017-03-15 17:30
#4

Kul att nån känner igen sej i mina tankar angående utvecklingen på 30 år! En sak som är bättre i alla fall är att man köper en sändare med 10-15 kanaler för en tusing, det kunde man inte på  -80 talet!

Min tanke är att visa bilder och berätta om bygget från början till slut, så räkna med både bilder, info och frågor! Tanken var väl att lägga upp detta på rclastbilar.se, men jag kan inte visa mina bilder där för att dom är för stora helt enkelt. Så jag visar här istället så får dom som vill komma hit och läsa.

Men byggbilder ligger nog nån eller några veckor fram. Har just avvecklat mitt garage där jag byggt bilar (offroadfordon) och flyttat in i skyddsrummet i källaren här i huset. Det måste bli i ordning först!

MVH//Robert C

ROBBAN68
2017-03-17 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Satt mej vid köksbordet idag med radiostyrningen, batteripacket, dom elektroniska fartreglagen och lite annat man behöver. Tänkte att jag skulle löda ihop allt och se om det funkade som utlovat. Skeptisk är bara förnamnet…..

Fartreglaget var ett kretskort stort två frimärken, med massa komponenter på och en treledar-sladd till mottagaren. Inga sladdar till motor eller batteri! Tog fram bruksanvisningen på tyska, som tur är så fanns det en bra bild på kretskortet som visade vart dom sladdarna skulle lödas i! det stod + och - på två av hålen och på två andra hål stod det M. Så jag lödde dit sladdarna till motor och batteripacket och kontakt av rätt modell på mottagarsladden. Kopplade ihop allt och slog på sändaren och strömmen till mottagaren! Trot om ni vill, men grejerna funkade perfekt efter en liten justering på en trimpot på fartreglaget för att hitta noll-läget så att säga! Blev rätt förvånad själv faktiskt.

Dessa fartreglage ska styra lyft och tilt, och vid "torrkörning" så kan jag konstatera att rörelserna kommer bli mjuka och fina och när jag drar fullt så finns det överskott av kraft!  Jag satt fast motorn i ett skruvsäd modell mindre, och jag kunde inte hålla emot axeln alls, den minskade inte ens i varv när jag tog i som en gris! Det kommer sitta gängstång M10 till lyft och sen M12 på tilten sen. 

En bild på det lilla underverket till fartreglage då…

ROBBAN68
2017-03-17 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

kan ju visa hjulen som jag köpt också, skitfula fälgar- men det kommer att svarvas hjulsidor som ser ut som en komplett hjullastarfälg och sen blir det bultar på dom så det ser riktigt ut. Däcken är 160X100/90 mm. Vilket i skala 1:14 ger diametern 2240 mm, och bredden 1400 mm och med en fälg som har diametern 1260 mm. Volvo L350 har motsvarande siffror 2060 mm- 914 mm. Så dom är bredare än vad som ska anses som rätt.

MVH//Robert C

Annons:
ROBBAN68
2017-03-22 16:03
#7

Då har jag lagt sista beställningen till bygget, Den dyraste posten blev helt klart batterierna 10 st R20 med 8000 mA i. Jag köpte kartonger med dom skruv o mutter som kommer användas. M3 med försänkt skalle o insex, och sen en kartong med vanliga muttrar. Alla fartreglagen levererades utan kabel till mottagare,  så det har varit mycket såna smågrejer som behövts. Kostnad hittills är 6300 Kr.

Då är det bara att göra hobbyrummet klart så man börja jobba där! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2017-03-25 00:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Första skarpa ritningen på bygget. Sifoplåtarna till fronten….

MVH//Robert C

ROBBAN68
2017-08-08 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har varit upptagen med annat nu ett tag, flyttat hela hobbyverksamheten från garaget o köksbordet till ett mitt nya hobbyrum i skyddsrummet. Men nu är det klart och jag kan börja jobba på allvar med mina projekt! Några bilder på det då:

ROBBAN68
2017-08-08 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En till…

wooderson
2017-08-09 12:19
#11

Kul att se, ska bli spännande att se resultatet

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
2017-08-09 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Då har jag äntligen kommit igång på allvar med själva byggandet, så det fick bli axlarna till att börja med! Har svarvat medbringare till motorerna och skaffat rör av rätt dimension så det är "bara" att plocka ihop grejerna. Bakaxeln har ett svarvat stålstycke i mitten som funkar som lagring då den ska pendla, så den är det lite mer jobb med! Dom fula fälgarna kommer döljas under mer riktiga  maskinfälgar som passar på den här typen av fordon!

ROBBAN68
2017-08-11 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag kastade alla ritningar och satte upp en skiss på den maskin jag har som närmast referens i alla mått.  Anpassade storleken på bilden så jag kan ta alla mått X4 så får jag ett hum om hur det ska vara. 

OBS: Detta är ingen skalamodell utan en fullfunktionsmodell som mest ska ses som en byggutmaning och en kul sak att köra när den är klar!

MVH//Robban C

Annons:
ROBBAN68
2017-08-11 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har börjat att tillverka delar och satt ihop lite, axlarna är klara sånär som på hålen för elkablarna men det fixar jag framöver. Bakaxeln har en svarvad stålrondell som passar i röret och genom den har jag borrat ett 8 mm:s hål för att den ska kunna pivotera.

Nåväl, några bilder då…..

ROBBAN68
2017-08-11 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En till….

Skalski
2017-08-12 17:54
#16

Häftigt!! 👍 Ser fram emot fortsättningen🥳

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

ROBBAN68
2017-08-12 19:25
#17

Hehe, då är vi minst två…..

ROBS

ROBBAN68
2017-08-13 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

lite mer gjort idag……

ROBBAN68
2017-08-13 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

en till…

ROBBAN68
2017-08-15 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lite mer då…..

Annons:
ROBBAN68
2017-08-18 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

lite mer gjort, fälgar med mer rätt utseende och styrmotorn är färdig så när som på fästet i ramen!

ROBBAN68
2017-08-18 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

en bild till…..

Skalski
2017-08-19 08:31
#23

Ser riktigt bra ut… gillar fälgarna :)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

ROBBAN68
2017-08-19 08:50
#24

Hej o tack! Jo det är inte svårt att gilla dom om man jämför med dom kromade plastfälgar som sitter under! Letade som en tok efter M2 kupolmuttrar då det skulle vara mer skalariktigt, men M3 får duga det med! Dom ger ett betydligt bättre utseende som påminner lite om Le Tourneus fälgar som sitter på deras maskiner, som förövrigt har elmotorer i naven också istället för riktiga mekaniska axlar.

i helgen ska jag montera fast styrmotorn i ramen och fixa till bakaxelfästet. Sen kan jag faktiskt sätta i radion och provköra chassiet lite om jag vill!

MVH//Robert C

DIOWORK
2017-08-19 09:02
#25

Wow Robban! Väldigt snyggt gjort. Och vilket fantastiskt rum du skaffat! /Erik

ROBBAN68
2017-08-19 09:06
#26

Tack! Det är mitt mysrum! Där nere trivs jag bra!

MVH//Robert C

Banjoman
2017-08-20 11:21
#27

#24 M2 kupolmuttrar i förnicklad mässing hittar man hos Knupfer, som för övrigt har dylika ända ner till M1 … 🤤

Han har också dessa, speciellt för truckmodellbygge … 🤓

Tilläggas bör dessutom att ditt bygge ser fantastiskt spännande och bra ut, och att tråden följes med stort intresse! 👍🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
ROBBAN68
2017-08-20 12:54
#28

Tack, jag har visst lite att lära kring letandet av grejer på nätet!

Skoj att du gillar mitt projekt!

MVH//Robert C

ROBBAN68
2017-08-21 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Var nere och vägde den, och då med ramen i princip klar, med alla motorer och drivaccen på plats. Sen är det mycket mer som ska monteras så vad slutvikten hamnar på vet jag inte. Men som den står på bilden så väger den: 7450 g. Eller 20, 5 ton skalamässigt om man så vill……

MVH//Robert C

ROBBAN68
2017-08-21 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

En till:

ROBBAN68
2017-08-21 11:32
#31

Markfrigång: 55 mm. Bredd: 300 mm. Hjulbas: 330 mm. Längd över allt vet jag inte än, det ska ju till motvikt och skopa, men runt metern tror jag….

MVH//Robert C

flyingdragon
2017-08-21 19:35
#32

Riktigt coolt bygge, ser verkligen fram emot fortsättningen. 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Decaius
2017-08-22 10:08
#33

Verkligen maffigt. Kul att följa!

ROBBAN68
2017-08-22 10:55
#34

Hej,  Tack för att ni gillar det! Skoj att veta att folk tycker det är roligt🙂Då jag har trä som mitt huvudintresse i nyckelharpsbyggen så har jag köpt på mej lite tunn plyfa som själva karossen kommer byggas av sen. Den kommer plastas på samma sätt som mina harpor och sen lackas!

Ni skarpsynta ser att det hänt nåt med däcken? Jag har slipat bort klackarna som sticker ut på sidorna för att få dom lite mer "traktormässiga". Axeln som sitter i midjan sticker ut på uppsidan, och det är för att i hytten kommer själva elektroniken sitta för styrningen. Jag kommer att använda ett vanligt standardservo som kommer bli servoassisterat för att få rätt styrka. Det kunde nog lösas på ett enklare sätt, men jag vill ha neutralläge på styrningen så om jag släpper styrspaken så kommer den att gå tillbaka till "rakt fram" automatiskt.

MVH//Robert C

Annons:
Dioramabyggare
2017-08-22 23:50
#35

#34:2; servoassisterat servo… hmm… 😉😇

ROBBAN68
2017-08-25 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Då var fronten klar, eldragningen för drift o aggregatet är på plats inuti "kroppen" Förstärkningen i form av dubbelplåt vid infästningen av lyftarm och kolv är på plats med. Det som saknas är några hål där saker ska sättas fast! Typ nedre kolvfäste, skärmar och några strålkastare!

Bild på det då:

ROBBAN68
2017-08-25 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Och en till….

MVH//Robert C

ROBBAN68
2017-08-27 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Lite mer gjort…..

ROBBAN68
2017-08-27 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Lite till….

ROBBAN68
2017-08-28 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Med lite fantasi så KAN man luras till att elen till fronten ser ut som hydraulslangar!

ROBBAN68
2017-08-28 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Men dom kommer inte att synas så bra sen, då dom kommer döljas rätt bra av dom utanpåliggande "skåpen" som jag inte har en aning om vad dom är till, diesel kanske?  Här står dom halvklara, den ena bara en fyrkantig låda, medans den andra har trappan upp till hytten infälld!

Annons:
ROBBAN68
2017-08-28 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Har insett att fronten kommer bli för lätt, med så mycket vikt bak så kan den få problem att svänga och framhjulen bara kasar med så att säga. Så jag fyllde en 0.5 liters PET flaska med blästerkulor som jag ska vikta med. Små stålkulor som väger as! nästan 2.5 kilo på en halvliter!

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
2017-08-29 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Lite till…. Längd utan bom o skopa är 62 cm..

MVH//Robert C

Dioramabyggare
2017-08-30 00:38
#44

#42: 2,4 kilos vikt på en halvliter blästerkulor… puhhh😟!

(Bilden påminner mig förresten lite om skiljefrågor till tipspromenader; hur många kulor det är i flaskan 😉.)

ROBBAN68
2017-08-30 06:24
#45

Hej, jo dom är tunga som bara den. Du har rätt! Skulle funka som en skiljefråga ju, gäller bara att ta reda på hur många det är? Är dom en mm så är det ju minst tusen per kubikcm, och en halvliter är väl 500 kubikcm. Då är det ju inte färre än en halvmiljon i alla fall. Nu packas runda föremål på ett annat sätt och tar mindre plats än så, kanske det dubbla antalet, räkneformeln för det vet jag inte…… Men många är det! Jag tänkte spruta med gul färg i botten på fronten, hälla i kulor och sen låta det torka, och sen göra om proceduren tills jag är uppe i den nivån jag vill.

MVH//Robert C

ElLobo
2017-08-30 18:00
#46

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: