Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2478 ggr
m-guttor
2017-02-15 10:30

GB 109: Tiger 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 Efter en tids frånvaro tänkte jag att det var dags att vara lite aktiv igen:-). Här kommer några bilder på dragon tiger 1. Bygget var helt problemfritt, förutom banden, där jag lyckades välja fel lim, med följden att dessa smälte.. Figurerna är från Orions sats med tyska pansartrupper. Väldigt fina poser, men tyvärr i en, för min smak väl mjuk plast… Så med detta betraktar jag mitt bidrag till GB klart, om jag inte får ett ryck och gör nått åt det  väl tomma hörnet på plattan. Tänker att en byggnad egentligen vore på sin plats, men vi får se….

Annons:
m-guttor
2017-02-15 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en bild till…

m-guttor
2017-02-15 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

och så en sista…

Decaius
2017-02-15 11:07
#3

Fint bygge. Vad är det för byggsats? Vill du inte ha en byggnad kan ju ett till fordon vara nåt… en kübelwagen eller ett utslaget fiendefordon vid sidan av vägen.

m-guttor
2017-02-15 12:13
#4

Byggsatsen är dragon 7376, early tiger. Märkningen är från leningradfronten hösten 42 har jag för mig… ett fordon är ingen dum ide! Får ta mig en funderare, och belasta kreditkortet en smula.. tack för berömmet:-)

DIOWORK
2017-02-16 23:45
#5

Stiligt bygge! Ja Orions figurer i den satsen är verkligen användbara. Men som du säger, man får skrapa lite i "tråkplasten". Cool scen som sagt:) /Erik

[Tunnan]
2017-02-17 18:37
#6

Riktigt snyggt bygge och ett passande diorama.

Annons:
[krutgubben]
2017-02-17 19:43
#7

Snyggt litet dio, jag har själv Dragons Tiger I i garderoben och jag blev sugen att bygga den nu när jag såg ditt fina bygge.

m-guttor
2017-02-19 08:07
#8

5# Ja, lyckades inte komma underfund hur jag bäst skulle ansa gjutskägget, men även mitt vassaste knivblad lyckades inte ge ett rent skär….

6# Tack för kommentaren!  Insåg när jag såg bilderna att det definitivt saknas något, så är i full färd med att fixa ett litet hus, tyvärr tog lagret med plastic card slut, så jag får bege mig till butiken till veckan:-) 

7# Tycker att du ska ge dig i kast med den! En fin liten modell som gav mig mersmak att bygga mer i "gentlemanna skalan"….

wooderson
2017-02-19 16:18
#9

Vilken fin Tiger. Trevligt med plattan också, tänker att placeringen av tigern i början av vägen ger lite känslan vart är vi, vart är vi på väg, kanske att den inte behöver fyllas ut?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Rone
2017-02-19 21:24
#10

Snyggt bygge! Håller med Wooderson om att det funkar som det är, Tigern och besättning får all uppmärksamhet med bra stämning.

[Tunnan]
2017-02-19 22:41
#11

# 9, 10. Ja, det ligger något i det ni säger, kan funka utmärkt som det är. Dom ser lite uppgivna ut….We are lost.😋

DIOWORK
2017-02-20 14:34
#12

Man behöver kanske inte ha fler fordon eller figurer. Personligen hade jag fyllt ut ena långsidan med träd och buskar. Jag tror det hade ramat in Tigern så att säga. Det hade också blivit fina bilder med Tigern i förgrunden och grönt i bakgrunden. Kanske placera figurerna så de tittar åt samma håll, det finns något som intresserar dom längre bort men som vi inte ser. Kanske håller en av tyskarna en karta i handen. /Erik

m-guttor
2017-03-20 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack för tipsen:-) Att lägga till några träd är ingen dum ide, och får se om jag pillar lite mer med bygget eller om jag låter det vara avslutat. Inser att jag borde komma igång på allvar med bidraget till diorama gb:t..  Hur som helst så, smällde jag ihop ett hus av PC och några tändstickor. Blev rätt nöd med resultatet, även om jag, i efterhand känner att jag kanske slarvade en del med taket…..

Annons:
m-guttor
2017-03-20 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

nr2

m-guttor
2017-03-20 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

nr3

m-guttor
2017-03-20 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

och en sista…

[krutgubben]
2017-03-20 14:45
#17

Blev ju riktigt bra det där huset, jag imponeras av hur du fått det att se gammalt ut och att det ser verklighets troget ut.

m-guttor
2017-03-20 15:35
#18

Tackar! Ja jag blev rätt nöjd med resultatet, och sugen på att smälla ihop nått lite mer ambitiöst .. Well vi får se:-)

m-guttor
2017-03-20 15:35
#19

Tackar! Ja jag blev rätt nöjd med resultatet, och sugen på att smälla ihop nått lite mer ambitiöst .. Well vi får se:-)

[krutgubben]
2017-03-20 15:44
#20

Jag glömde att fråga om gräset, hur får du gräset att stå upp? Har du en grass master?

Annons:
m-guttor
2017-03-20 16:09
#21

Japp, eller jag tillverkade en av en elektrisk flugsmälla och en tesil efter en beskrivning jag hittade på nätet. Det var enkelt och deffinitivt värt det. Ja och jag skulle beskriva mig som en teknisk idiot:-). Hur som helst, nått jag kan rekommendera!

HasseGustafsson
2017-03-21 09:52
#22

#21 Jag gjorde en likadan. Flugsmälla och tesil. Den höll i två minuter…men under dom två minutrarna så skötte den sig. :)

m-guttor
2017-03-21 16:00
#23

Ja, jag får se hur länge den håller, misstänker att jag får bättra på tejpningen allteftersom;-)

Janne Nilsson
2017-03-21 17:26
#24

Huset lyfter scenen mycket.

Krasst är det inte overkligt att ha tomma ytor men modellbygge är inte bara ett hantverk det är lite av en konstform. Då är det mer tacksamt att göra en scen som drar blickar till sig. Hur man gör det finns det många sätt, tyckande och smak att gå till väga.

Att tex sätta en figur, ungefär vid huset, som kommer gående med en bensindunk skulle ge scenen en helt annan innebörd.

Eller en officer som står vid sidan och tittar på en karta med en mc-ordonans.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

m-guttor
2017-03-21 17:51
#25

#24 ja, jag märkte att det som lät bra i tanken (alltså en öde stäpp)  inte fungerade visuellt :-)

DIOWORK
2017-03-21 21:12
#26

Tjusigt! Ett bygge med potential, du kan ju låta bygget stå och mogna lite. Kolla på andra liknande dioramor, det är ju bara att googla så finns hur mycket inspiration som helst. Själv hade jag övervägt träd och buskar på anta sidan huset. Ett trästaket, någon cykel som ligger slängd, en vedhög, ett djur, ja det finns massor av möjligheter. Jannes idé med bensindunkar är klockren! Lyssna på den mannen har har mycket i sin kunskapsbank:) /Erik

Janne Nilsson
2017-03-21 21:44
#27

Ödslighet mm är svårt att förmedla. Vi blir bortskämda av fyllda scener. Inget fel i det förra men helt enkelt inte lika tilldragande för majoritet.

En jämförelse är att vi nu för tiden är så bortskämda med högt tempo i filmer och tv-serier att vi blir irriterade och missnöjda med längre passager som behövs för att bygga upp historien och handlingen.

Ett alternativ till en som kommer med bensindunk är att han kommer med något han har hittat i bondgården. En spritflaska eller har hjälmen full med ägg. Kanske leder ett motsträvigt får efter sig?

Tack för komplingen, Erik.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
m-guttor
2017-03-22 14:25
#28

#26#27. Tack för uppslagen! Och det skulle verkligen kunna tillföras nått ytterligare… Jag får komma tillbaka till scenen och avsluta den senare:-)

m-guttor
2018-05-14 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Så kom jag mig äntligen för att avluta den här tråden… Lade till en kubelwagen och två figurer. Kompositionen av det hela blev en smula bättre.

m-guttor
2018-05-14 13:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Och en sista bild. Hasegawas kubelwagen är en ok modell, men antar att det går att förbättra den en smula, så en hel del av detaljerna kan upplevas som en smula klumpiga… Men det får bli nästa gång:-)

wooderson
2018-05-14 20:29
#31

Det blev ju riktigt bra, gillade den lite ensamma känslan först. Men nu ändrar jag mig, nya looken blev bättre. Snyggt jobbat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

m-guttor
2018-05-14 20:56
#32

Tack! Och tanken på en ödslig stäpp som miljö ska jag nog återkomma till vad det lider…

Upp till toppen
Annons: