Annons:
Etikettallmänt
Läst 5475 ggr
ElLobo
1/1/17, 8:26 AM

Nytt i verktygslådan, kv 1 2017

Nytt år, nytt kvartal, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Annons:
Dioramabyggare
1/4/17, 12:12 AM
#1

Idag kom äntligen paketet med Woodland Scenic-frigolitskäraren till postombudet nere i stan 🙂👍. Jag och hustrun var ner dit i ett annat ärende, och eftersom jag då var i närheten av Hemköps förbutik frågade jag om de möjligen fått in mitt paket. Tjejen jag pratade med sade att de fått in ett antal paket men att de inte hunnit gå igenom de ännu. Så vi gick hem, och just som vi stod utanför porten pep det i min smartfon och det kom ett meddelande om att paketet var att hämta ut. Bara att gå samma sträcka igen… 1,5 kilometer i snövädret… men när jag väl monterat ihop skäraren och testat den tänkte jag att det var värt den extra promenaden på 3 kilometer i tilltagande snöfall.

Dioramabyggare
1/5/17, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ytterligare ett praktiskt fynd i stadens trevliga leksaksbutik 👍.

ElLobo
1/5/17, 2:07 PM
#3

#2: En användbar sak. :)

Dioramabyggare
1/5/17, 3:14 PM
#4

#3: Ja, absolut 😃. Tidigare har jag använt sådana där små lock av plast som är till havredryck- och filmjölkpaket. Från och med nu slipper jag ta vara på sådana 🙂.

Banjoman
1/6/17, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Häromdagen kom ett brev från RB Model med en laddning 7x4 mm M-typschackel.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
1/10/17, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Idag kom ett rejält paket adresserat till jobbet för att slippa stanna hemma och passa fraktfirma. en rejäl låda på 25 kg innehållandes ett rundbord, en chuck  samt delningsskivor, tillbehör till min fräs. Inköpt hos Warco i England som har en speciallösning på färstplattan till chucken, den har en kona som passar mot rundbordets MT2 kona vilket för att chucken blir självcentrerande mot rundbordet och man slipper det lika mödosamma som tråkiga jobbet att centrera med vippindikator.  Dessvärre saknades vevhandtaget till rundbordet, får maila Warco och be dem skicka ett handtag

Annons:
ElLobo
1/10/17, 10:12 PM
#7

 . Dioramabyggare . 2017-01-10 11:29 

Nytt trevligt fynd i stadens "pysselbutik" :-D.

ElLobo
1/10/17, 10:12 PM
#8

 . bommen99 . 2017-01-10 12:45

Kanske inte direkt nytt i verktygslådan, men väl en modifiering så att man kan "tippa" skruvstycket mer åt arbetsbordet. Framåt går det ju att tippa 90 grader, men då hamnar saker o ting ganska långt utanför arbetsbänket

ElLobo
1/10/17, 10:13 PM
#9

 . bommen99 . 2017-01-10 12:47

De inringade bultarna begränsar dock "tippen", funderar om jag inte skall kapa ner dom lite

ElLobo
1/10/17, 10:13 PM
#10

 . bommen99 . 2017-01-10 12:52

Som bilden visar, nu går det att tippa ganska mkt mer, men om jag kapar bultarna så blir det mer tipp liksom och varenda lite grad gör susen. Väldans bra att få objektet i nästan horisontalläge, t.ex. då dessa förb… etsbitar skall dit

Flex-skruvstycket inhandlades på Clas i sjön, så pass bra att jag skaffade 2 st

ElLobo
1/10/17, 10:13 PM
#11

 . Dioramabyggare . 2017-01-10 17:25

#19, #20, #21:

Det skruvstycket ser både smidigt och stabilt ut! Är de gula delarna av gjuten lättmetall eller av någon sorts stabilt plastmaterial?

bommen99
1/11/17, 2:52 AM
#12

Någon form av  lättmetall, typ aluminium eller liknande, det var i alla fall enkelt att kapa ur skåran med den sladdlösa Dremeln. Jodå, skruvstycket är stabilt och smidigt, tror att man kan ha ganska tunga saker fastskruvade.

//h

StefanW
1/12/17, 11:58 AM
#13

@#2 Om du klär den med tex ugnsfolie, så blir det lättare att rengöra! Dvs är skålarna fulla med färg så byter man lätt folie…

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Dioramabyggare
1/13/17, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Idag hade brevbäraren med sig dessa trevliga saker😍

ElLobo
1/14/17, 8:24 AM
#15

 . petzon . 2017-01-13 22:01

Fasta nycklar för BA-gängade skruv är ett måste i varje lyckligt hem, men inte helt lätta att få tag på, hittade mina hos Bacondozen. Kittet omfattar 0 BA0-11 BA. Inte toppklass på finishen på nycklarna, men priset var helt OK och det är smidda nycklar inte stansade ur plåt som man ser ibland

petzon
1/16/17, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Gick in på Bauhaus i Norrköping idag för att köpa lite halkgrus, det blev ett dyrt besök eftersom de sålde ut Proxxons precisionscirkelsåg, var prissänkt från 3995 till 1195,50. Eftersom jag länge funderat på denna såg, men tyckt att den var för dyr kunde jag inte motstå detta kap.

Banjoman
1/16/17, 10:06 PM
#17

#16 Gratulerar!!! 🥳

Det var en rejäl prissänkning, det – även jag har kastat getögon på sågen i fråga, men tvekat inför prislappen, så det förstår jag verkligen att du slog till!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
1/27/17, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Var ånyo inne på Bauhaus idag med syfte att fylla upp mitt förråd av M3-skruv i olika längder. Kikade lite förstrött i reahögen igen och hittade ett litet trevligt maskinskruvstycke av Wolfcrafts fabrikat, nedsatt från 499 till 149:50. Eftersom mina båda maskinskruvstycken är av tveksam kvalitet och bara gör mig irriterad varje gång jag försöker använda dem så slog jag till.

bommen99
2/3/17, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Idag blev det en liten tur till stadens enda hobbybutik. Köpte en massa småprylar

bommen99
2/3/17, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Blir ju lite rörigt att se vad som är vad om man lägger allt i en hög

Lite färger som jag provat med bra resultat, i alla fall primern som var bra.

Annons:
bommen99
2/3/17, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

mer färger

bommen99
2/3/17, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Lite mer spackel från Tamiya, både den vita och grå

bommen99
2/3/17, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Penslar har jag noll koll på och köper i "parti o minut", förmodligen rena skräpet skulle många tycka

bommen99
2/3/17, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Maskeringstejp har jag i o för sig gott om, men man vet aldrig när ens lagerbörjar tryta (alltså man upptäcker behovet först då ngt saknas liksom)

bommen99
2/3/17, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Små sidavbitare kan man aldrig få för många av, möjligen delas denna uppfattning inte av frugan…

bommen99
2/3/17, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Detta lilla "kit" köpte jag utan att veta vad det var, mer än att det såg intressant ut. Inser att jag nu måste beställa tid för ögonoperationen.

bommen99
2/3/17, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

OK, kanske en inte helt onödig pryl. Jag brukar droppa ut lite snabblim på ett litet fat, sedan använda en skalpell för att applicera limmet. Vi får se om denna produkt är användbar. Kan meddela att skaften var jäkla hala och undrar om limmet kommer att klägga fast på spetsarna.😮

Dagens inköpsrunda, med absolut nödvändiga prylar, hamnade på blygsamma 6.3500 THB

Annons:
Janne Nilsson
2/3/17, 10:42 AM
#28

#26

Man smetar på lim med den? Ser mycket praktisk ut om den fungerar på superlim. Misstänker att spetsarna är av gummi?

Edit. Nu bild hann postas med jag skrev inlägget ovan.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Decaius
2/7/17, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag hjälpte dottern med lösnaglar i kväll och upptäckte att hon hade en prima accelerator för ca-lim… den härdar på 2 sekunder..

bommen99
2/7/17, 6:13 AM
#30

#28. Inte gummi direkt, men ngn slags "halvmjuk" plast. Har inte hunnit testa ännu, men om den funkar på ca lim så kan det vara en bra sak för en billig penning. Såg att jag skrev en fel summa då jag angav beloppet för inköpsrundan, skall vara  6350 THB alltså ca 1200 sek.

bommen99
2/7/17, 12:01 PM
#31

OK, testat applikationsprylarna för lim ( #26). Visst, det fungerar utan att verktygen klibbar igen. Den lilla skålen man skall ha lim i är pytteliten. Jag föredrar mina små skålar i porslin, de ligger kvar på bordet o inte som den lilla plastskålen som jag fick leta efter då den farit iväg på ngt sätt

Det går ju också lika bra med en skalpell eller ngn hobbykniv att "suga upp" limmet med o använda som applikator.

Tja,  kanske detta kit inte var så nödvändigt ändå,  Att erkänna att man köpt ngt onödigt brukar ju rendera "reprimander" eller sura komments från frugan, känner mig dock helt lugn, hon kan ju ingen svenska direkt😈

petzon
2/12/17, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 Fick frågan från min fru vad mitt senaste paket från England kostade (det tredje denna vecka), jag svarade bara: jag frågade inte om vad dina klädinköp kostade, du frågar inte om mina hobbyprylar.
Ett av paketen från England innehöll en fintandad hårdmetallklinga till min Proxxonsåg. Den fintandade klinga är lite svår att få tag på i Sverige, hittade den bara hos två firmor varav den ena hade för hög fraktkostnad för min smak och den andra ville ha förskottsbetalt via PG. Beställde från England istället och sparade några tior.

petzon
2/12/17, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Ett annat Englandspaket innehöll polertirossor till Dremel, ett paket med 40 st i 4 olika grovlekar kostade ungefär samma som man får ge för en tvåpack Dremel orginal, räknar med att de inte är lika slitstarka som original, men tor mig ändå ha gjort en bra affär. Inköpt på E-bay

petzon
2/14/17, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Idag dök det upp ett paket från RDG tools i England En låda med pinnfräsar både 4-skäriga vanliga (endmills) och 2-skäriga borrande (slot drills) i tumstorlekar. Engelsmännen envisas med att fortfarande göra de vanliga pinnfräsarna ickeborrande , övriga världen kör med fyrskäriga borrande. Köpte detta set för att jag behövde en 1/4" fräs för att borra ett hål med rak botten, lika gott att köpa alal storlekar med en gång, kommer säkert att behöva de andra senare

Annons:
petzon
2/14/17, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

En dubbdocka till mitt rundbord var också med i paketet, behöver denna till en lite mer krävande fräsmanöver till mitt ångmaskinsbygge

Banjoman
2/16/17, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#32–#35 Trevliga grejor! 👍

Fick själv ett paket häromdagen, från Panzerfux i Tyskland, med däri nya blad till min lilla rakbladssåg, liksom tillverkaren JLC:s två nya geringslådor: en rak som klarar materialbredder upp till 10 mm, samt en för runda ting.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
2/16/17, 8:38 PM
#37

#36: ja, de grejorna ser verkligen praktiska och bra ut! Får man fråga hur mycket du fick betala för de?

Banjoman
2/16/17, 8:45 PM
#38

Visst får du det! Med porto kostade kalaset, som framgår av bifogade utsnitt ur beställningsbekräftelsen, 55,20 € inklusive moms.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2/16/17, 8:50 PM
#39

#38 Var det inte Francis Bacon som kläckte ur sig: "Pengar är som gödsel, de är inte till någon glädje om de inte sprids"?

Dioramabyggare
2/16/17, 9:17 PM
#40

#38: Tack tack så mycket!

Hmm… 55 Euro… det blir omkring 550 kronor, tror jag. Jag har nyligen köpt en Woodland Scenics skumplastskärare och en Woodlands Scenics skumplastkniv, så min hobbyverktygsbudget är "aningen urholkad" för närvarande🤔. Dessutom har jag "span" på några trevliga modeller jag funderar på att "köpa på mig" i Christers trevliga butik i Mariestad i samband med byggträffen i mars🙂.

Banjoman
2/16/17, 10:13 PM
#41

#40 Jo, där nå'nstans hamnar det. Dagens officiella kurs är 9:47, vilket skulle ge 523 kronor,  men vid köp med kort eller PayPal får man ju alltid lite sämre kurs än den officiella. Det är dock betydligt billigare än hos Eskader, där samma grejer skulle kostat 709 spänn plus porto!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
starhawk
2/17/17, 7:59 AM
#42

Problemet med geringslådor är ju att man sågar i själva lådan, det leder till att efter ett tag är den inte alls lika exakt som när man köpte den. 

Jag köpte en Japansåg med tillbehör som möjliggör att såga mellan 90 grader och 45 grader åt vardera hållet horisontellt och också luta den upp till 45 grader åt båda hållen. Och allt utan att såga i verktyget! Men den är ju avsedd för att såga i "plankor" så tillbehöret är inte så praktiskt att använda till mindre detaljer.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2/19/17, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

I går sken solen så till den milda grad att rena vårkänslan uppstod, och hustriun  och jag därför tog en skön promenad bort till en av stadens mindre, men även bättre, järnaffärer, där jag utöver målarfärg och annat sådant till vårunderhåll av bostaden även fyllde på förrådet av 600-kornigt sandpapper med tio ark …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/19/17, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

… samt köpte en rulle vävtejp och lite vanlig blå målarmaskeringstejp. För finlirsmaskering vid modellbygge är den sistnämnda inte direkt lysande, men för grovmaskering därutanför är den betydligt mer ekonomisk än t.ex. Tamiya-tejp … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/22/17, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

I dag kom ett brev från Syren Ship Model Company i USA, med däri sammanlagt 72 fot 1,14 mm handslagen riggtråd.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/26/17, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Gladpack hör till mina favoritmaterial för målningsmaskering, så den gamla rullen hade redan tagit slut och ny behövde insförskaffas …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/26/17, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

I fredags fick jag sedan ett brev från Knupfer, med däri åtta stycken handräckesstöttor (och en miniatyrbit vit choklad 🙂).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2/27/17, 8:14 AM
#48

#47: Nej! det är inte vit choklad, det är smörjmedel för skruvarna! 😃

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Banjoman
2/27/17, 9:44 AM
#49

#48 😂👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
2/27/17, 10:07 AM
#50

#48: 😂👍 från mig med!

bommen99
2/27/17, 11:45 AM
#51

#36. Ser att Eskader tar 45 sek för ett (1) sågblad, eller är det per fp o ligger det fler blad i fp?? Om inte så är det ju väldans dyrt. De du köpt kostar ju ca hälften.

Inga problem att betala med bankkort och utlandsskick?

Banjoman
2/27/17, 12:27 PM
#52

#51 Det stämmer att Eskaders pris är per blad, så ja: de är dyra, och jag köpte här samma blad till +/- halva priset. Å andra sidan tar Panzerfux mer för frakten … men eftersom jag skulle ha två geringslådor också så blev slutnotan tillräckligt stor för att göra portokostnaden uthärdlig i relation till priset för varorna.

Det var inga problem att få skickat till Belgien (men det är ju inte så konstigt från Tyskland), och att betala med PayPal fungerade lika smidigt som alltid. Däremot har de vad jag kan se inte Thailand med i listan över länder de skickar till … 😕

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2/27/17, 1:17 PM
#53

OK Banjoman, vi får se hur de hanterar en best från Thailand. I värsta fall får jag hitta ngn som "smugglar" till mi9g….. Tack för info.

//h

ElLobo
2/27/17, 6:13 PM
#54

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: