Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1579 ggr
HasseGustafsson
2016-12-27 11:38

Penselmåla pansar

Så, jag har alltså fått för mig att göra ett diorama med ett par pansarfordon bl a. Lagom nybörjarbygge tycker jag… (Obs, lätt ironiskt) Eftersom jag vill hålla nere mängden prylar och inte är så sugen på att skaffa airbrush och kompressor redan nu i mitt absoluta nybörjarstadie så tänker jag så här:

  1. Måla ljus grundfärg.(Humbrol)
  2. Måla mörka fält i lager med kraftigt utspädd färg. (Humbrol)
  3. Dekalera
  4. Wash (Akryl)
  5. Övrig vädring.

Vad har ni för synpunkter på detta?

Annons:
Janne Nilsson
2016-12-27 11:54
#1

Varför vill du så gärna använda Humbrol?

Ett bra tips är att börja med en Primer på sprayburk och sen ha själva basfärgen på fordon på sprayburk den också för att sedan måla eventuellt kamoflage och detaljer med pensel.

Jag skulle tipsa om att torrborsta som punkt 3,5.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

mangemani4
2016-12-27 12:20
#2

när jag skulle rådfråga i en butik om att penselmåla stora modeller så blev jag nästan utskrattad och de sa att det inte var möjligt då penseldragen skulle synas och blev rekommenderad att använda airbrush istället. men efter att jag hade läst runt lite och samlat på mig information och sedan testade att penselmåla en 1/35 tank, så fick jag reda på att det bara var struntprat, går alldeles utmärkt att penselåla modeller och det blir minst lika slätt och fint som med en airbrush. vallejo och retarder, det är det vinnande receptet, retarder som håller färgen våt länge så man har tiden att jobba ut färgen och vallejo som har den fina egenskapen att torka ut till ett fint, tunt och slätt lager. jag har penselmålat större modeller än 1/35 också och det blir lika fint där, inga som helst penseldrag och det blir slätt och fint.

så här ser mina steg ut(utgått från en vanlig tank)

1. primer på sprayburk

2. penselmåla basfärgen

3.penselmåla alternativ cammo

4.dekaler

5.första washen, en lätt utspädd wash över hela modellen

6.andra washen, en pinwash som jag fokuserar på de ställen som jag vill ha mer kontrast, typ runt bultar, i hål, runt och i paneler, i veck osv, i stort sätt runt alla detaljer

7.drybrush för att ge modellen mer kontrast samt göra den ljus igen

8.utslitningseffekter, chipping

9.målar alla detaljer, verktyg, banden, avgasrör, maskingevär osv osv

10. pinwash på detaljerna

11. går över hela modellen med en blyerts penna för att skapa metall effekter

12. matt lack över hela modellen och sen klar

låter som mycket jobb, men det är det inte egentligen,

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

HasseGustafsson
2016-12-27 12:38
#3

Humbrol för att jag gillar hur den uppför sig, och för att behovet av primer minskar. Jag slipper också helst spray då jag endast har köksbordet att tillgå som "bygghörna"… :)

HasseGustafsson
2016-12-27 12:44
#4

#2 Ok, jag kanske ska ge Vallejo en chans till. Jag målade en Spitfire i 1/72 med det men gillade det inte pga den snabba torkningen, men kanske ska testa med retarder då. Använder du olja till wash då eftersom du inte klarlackar mellan?

Decaius
2016-12-27 12:55
#5

Här är en länk till en gammal tutorial som jag skrev för ett antal år sedan: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/511fa390d4ebea7545002269-penselmalning-av-tanks-sa-har-gor-jag

mangemani4
2016-12-27 12:57
#6

använder man vallejo rakt ur flaskan så kan det torka rätt så fort, men tillsätter man antingen vatten eller retarder(retarder är som sagt rekommenderat för större modeller med stora ytor) så får man längre tid till att jobba ut färgen. när jag målar 1/16 skalor så kan det tom hända att jag använder både vatten och retarder då det är mycket långa penseldrag på extremt stora ytor, men för en 1/35 så räcker retarder gott och väl. jag använder bara akryl, både i färg och wash. 

jag använder en wash som inte kräver en blank lack för att kunna använda. första washen är utspädd så pass mycket så att den inte dämpar ned basfärgen och den andra washen, pinwashen, behövs ingen blank lack för med den washen jag använder, det räcker om man fuktar området man ska pinwasha med vatten så blir det ett perfekt flöde och inget hamnar på de ytor som man inte vill att det ska hamna på.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Janne Nilsson
2016-12-27 14:43
#7

Humbrol har visserligen en del bra egenskaper. Men dom nya batcherna täcker så jämrans dåligt och färgen torkar i burken när det är 30-50% kvar.

Jag går ut och sprayar med burk de korta sessioners som behövs. Sen går man in och låter det torka. Har du ingen uteplats eller balkong får du helt enkelt ignorera grannarnas skeptiska blickar.

Vallejo är ett bra val för nybörjare. Se till att de är skakade och omrörda bra. En droppe vatten till en droppe färg så klarar man sig på ett eller två lager. Huruvida det blir penseldrag beror lite på tekniken och här är det bra att ha en primer innan. Jag förordar vit, tex Citadels Skull White.

Om man tycker är Vallejon torkar lite för blankt kan man använda en bit vanligt kopieringspapper som palette. Men mitt val är Andreas färger som är snarlika fast de torkar helt matt. Inte lika enkla att få tag på dock utan behöver beställas på nätet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
2016-12-27 20:35
#8

Problemet med Humbrol som jag ser det är dom där förbaskade pytsarna, har man en gång fått lite klet på locket, vilket är lätt hänt, så kan det bli lögn i h-lvetet att få dom på tätt och då torkar det snabbt. Min favorit är annars Model Masters enamel, den kan man spraya utan nån retarder, jag sprayade min Vulcan i skala 1:72 på både översidan och undersidan, blev hur fint som helst. Stridsvagnar skall man snarast penselmåla det blir bättre resultat då för stridsvagnar är inga polerade bilar utan skall vara lite "rough". Några penselmärken har jag inte på nåt utan ett par Gamla modeller som jag prövade med Vallejo på, så den färgen är bannlyst här hemma numera. Det enda Vallejo jag uppskattar är deras spackel på burk, en utmärkt gräddfil.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: